چاپ کد خبر: 37796
21 آبان 1399

مواظب عوارض سی‌تی‌اسکن بی‌رویه باشید

سی‌تی‌اسکن بی‌رویه جهت تشخیص کرونا، عوارضی به همراه دارد.

به گزارش گروه سلامت اول فارس ،محمد اکبرنژاد، عضو هیأت مدیره علوم پرتو نگاری ایران گفت: استفاده بی‌رویه از سی‌تی‌اسکن، دُز تجمعی اشعه در بدن را افزایش می‌دهد و می‌تواند عامل ایجاد سرطان در بدن شخص شود.

عوارض سی‌تی‌اسکن بی‌رویه

اکبرنژاد درباره تأثیرات دستگاه رادیولوژی اظهار داشت: در حال حاضر، مسأله مهمی که این روز‌ها بیشتر سر زبان‌ها افتاده و افراد را درگیر خود کرده، ویروس کرونا است. همان‌طور که می‌دانید یکی از راه‌های تشخیص کر‌ونا انجام سی تی اسکن است که از ناحیه قفسه سینه فرد بیمار انجام می‌شود. بعد از pcr بیشترین درخواست‌ها، انجام سی‌تی‌اسکن است.

او افزود: به علت کمبود کیت‌های pcr درخواست‌های سی تی اسکن قفسه سینه افزایش پیدا کرده است و برخی افراد با کوچک‌ترین علایم و گاهی ا‌وقات بدون نشانه، با وسواس بیش از اندازه، درخواست انجام سی تی اسکن از قفسه سینه می‌کنند و افراد در حالی که می‌دانند انجام این اعمال می‌تواند به شدت خطرناک باشد، باز مشتاق به انجام آن هستند.

اکبرنژاد بیان کرد: سی تی اسکن بی رویه می‌تواند بعد از چند سال به دلیل مضرات اشعه به صورت سرطان خود را نشان دهد و افراد باید بدانند انجام سی تی اسکن‌های بی رویه فقط موجب می‌شود که دُز تجمعی اشعه تجمعی در بدن افزایش پیدا کند و در نهایت حداقل ۳ تا ۴ سال آینده با یک سونامی سرطان ناشی از سی تی اسکن‌های ریه مواجه شویم.

عضو هیأت مدیره علوم پرتو نگاری ایران گفت: باید به همکاران تکنسین و کارشناس آموزش داده شود تا از کمترین دُز اشعه استفاده کنند تا خطری بیمار را تهدید نکند. البته افراد نیز باید تا جایی که می‌توانند اقدام به سی تی اسکن بی رویه و خودسرانه نکنند، باید حتما پزشک تشخیص بدهد که بیمار نیاز به سی تی اسکن دارد.

اکبرنژاد اظهار داشت: در بسیاری از کنگره‌ها قرار است ما آموزش‌های لازم را به همکاران بدهیم تا بتوانند انواع اشعه‌ها را شناسایی کنند و تکنیک‌های لازم برای انجام این کار را دریافت کنند تا کمترین آسیب را ببینند.

او بیان کرد: طبق آمار هر باری که موج کرونا اوج می‌گیرد، میزان مراجعان نیز بالا می‌رود. یعنی تقاضا برای عکس برداری از قفسه سینه افزایش پیدا می‌کند. وقتی موج اول در اسفند اتفاق افتاد، حدود پنجاه درصد مراجعه جهت عکس برداری از قفسه سینه افزایش یافت. باید توجه داشت در صورتی که فرد دچار علایم تنفسی خطرناکی شود، آن وقت نیاز به انجام این کار وجود دارد.

عضو هیأت مدیره علوم پرتو نگاری ایران گفت: بهترین راهکار این است که افراد مشکوک به کرونا ابتدا به پزشک مراجعه کنند و بعد در صورت نیاز، سی تی اسکن انجام دهند. افراد به تنهایی صلاحیت خوددرمانی ندارند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار