چاپ کد خبر: 83946
28 اردیبهشت 1401

عوارض هولناک کاشت ، ژلیش و طراحی روی ناخن که باید بدانید

اگر سری به صفحه‌های پر زرق و برق کاشت و طراحی ناخن بزنید این احساس به شما القا می‌شود که اگر ناخن‌هایی معمولی و بدون کاشت دارید، شما کسی هستید که به خودتان اهمیت نمی‌دهید اما آیا انجام مدام این کار بی‌خطر است؟

 صنعت زیبایی و بازاریابی محصولات آرایشی در دسته صنایع پرسودی هستند که در کشور ما هم طرفداران بسیاری دارند. بازریابی این محصولات این روزها شکل جدیدی به خود گرفته و بیوتی بلاگرها از دل این صنعت سر بیرون آمده‌اند.

سرمایه‌داران صنعت زیبایی، برخی از فعالان فضای مجازی که بیشتر مخاطبانشان خانم‌های جوان هستند را جذب می‌کنند و بیوتی بلاگرها در ظاهر از زندگی روزمره خود می‌گویند و تولید محتوا می‌کنند اما در کنار آن برندهای آرایشی را تبلیغ می‌کنند. چراکه تبلیغ غیرمسقیم از طریق به ظاهر مشتری که راضی و خوشحال است قطعا موثرتر از بازاریابی مستقیم توسط خود آن برند است.

ناخن‌های معمولی زیبا نیستند!

کاشت ناخن، ژلیش ناخن و انواع طراحی روی ناخن در دسته مواردی هستند که این روزها مدام از سوی بیوتی بلاگرها و بازیگران سرشناس تبلیغ می‌شود.

این روزها داشتن ناخن‌های طراحی شده در رنگ‌های مختلف رواج پیدا کرده و اگر سری به صفحه پر زرق و برق کاشت و طراحی ناخن بزنید این احساس به شما القا می‌شود که اگر ناخن‌هایی معمولی و بدون کاشت و ژلیش دارید، شما کسی هستید که به خودتان اهمیت نمی‌دهید و زیبایی برایتمان مهم نیست.

اما آیا انجام مدام این کار بی‌خطر است؟ یکی از مخاطبان نوشته بود که چندین ماه مدام کاشت انجام داده و روزی که کاشت را جدا کرده متوجه نازک و شکننده شدن ناخن خود شده است. در گفت‌وگویی که با آرایشگرها و به اصطلاح ناخن‌کارها داشتم معتقد بودند که اطلاعات غلطی که درخصوص آسیب‌های ناشی از کاشت مدام ناخن منتشر می‌شود و این‌ها باورهایی غلط است و اگر بوی مواد کاشت آزاردهنده است نشان از خطرناک بودن آن‌ها نیست و اگر کسی مبتلا به عفونت قارچی می‌شود بهداشت را رعایت نکرده است. یا سوهان کشیدن روی ناخن فقط چربی روی ناخن را از بین می‌برد و آسیبی به صدفناخن وارد نمی‌شود.

کاشت ، ژلیش و طراحی روی ناخن

آبشار حساسیت در بدن افرادی که مدام در معرض مواد کاشت هستند

برای پیدا کردن دلایل علمی و پزشکی موضوع و اینکه آیا کاشت مدام ناخن می‌تواند آسیب‌زا باشد یا آرایشگران  در معرض خطر هستند یا خیر سراغ یکی از متخصصان پوست و مو رفتم.

کیانا فرهی در این باره گفت:  موادی که بوهای تند دارند، تحریک کننده ریه هستند؛ به عبارتی ریه کسانی که قبلا سابقه آسم، آلرژی و مشکلات تنفسی دارند در اثر استفاده مکرر از این مواد حساس و تحریک شده خواهد بود. افرادی که به طور مداوم با تحت تاثیر این مواد هستند، ممکن است حساسیت‌های تنفسی، آبریزش بینی، احساس خستگی و سردرد را تجربه کنند و آبشار حساسیت در بدن این افراد آزاد شده و ممکن است که به شکل حساسیت‌های پوستی خود را نشان دهد. خارش کف سر و ریزش مو هم یکی دیگر از علائم حساسیت است.

او افزود: دسته دوم از مواد آسیب‌زا ذرات ریز ناشی از مانیکور و تراشیدن لاک از روی ناخن هستند که ممکن است حاوی مواد سرطان‎‌زا باشند. البته تاکنون گزارش نشده که استفاده از لاک در فرد استفاده کننده سرطان ایجاد می‌کند چراکه معمولا این مواد روی سطح ناخن استفاده می‌شوند اما زمانی که آرایشگر این مواد را می‌تراشد، ذرات بسیار ریزی جدا می‌شوند و فرد در فضایی تنفس می‌کند که پر از این ذرات است. این ذرات حاوی مواد شیمیایی هستند که تنفس مکرر در چنین فضایی به ریه آسیب می‌زند.

فرهی عنوان کرد: برخی از این ذرات به دلیل تجمع برای کلیه و بافت‌های بدن مضر هستند و اگر از حدی بالاتر روند می‌توانند خطرناک باشند. بنابراین اگر فرد مدام در معرض مواد خطرناک قرار دارد، باید مسائل ایمنی را رعایت کند. بهتر است که صفحه شیشه‌ای در این بین باشد اما معمولا ناخن‌کارها برای اینکه بهتر ببینند، سرشان را نزدیک می‌برند که این خطرناک است.

آرایشگاه‌ها تهویه مناسب ندارند

او ادامه داد: علاوه بر این ناخن‌کارها برای داشتن دید بهتر از نورهای درخشان و قوی استفاده می‌کنند که استفاده طولانی از این نورها هم آسیب‌های خود را دارد و اولین اتفاق این است که پوست تیره و پیر می‌شود. معمولا در آرایشگاه‌ها تهویه مناسب وجود ندارد و آرایشگرها و ناخن‌کارها مدام در معرض خطر قرار دارند.

این متخصص پوست و مو توضیح داد: در مورد کسانی که مدام اقدام به کاشت ناخن می‌کنند با فرض اینکه همه موارد بهداشتی هم مانند تمیز کردن وسایل رعایت شده باشد، به دلیل اینکه بستر ناخن تراش می‌خورد، ناخن بی‌نهایت آسیب‌پذیر خواهد شد. ناخنی که بسترش تراش خورده و مدام در معرض مواد شیمیایی قرار داشته است، مستعد شکستگی خواهد بود. علاوه بر این ناخن مستعد قارچ خواهد بود زیرا فاصله‌ای بین ناخنی که از زیر در حال رشد است و ناخن رویی ایجاد می‌شود که این فضا بستر مناسبی برای رشد قارچ است. مراجعه مکرر و انجام مدام این کار باعث می‌شود که ناخن از صفحه دچار شکستگی شود و زمان بسیار زیادی طول می‌کشد تا این شکستگی جبران شود.

حساسیت و التهاب در مژه و چشم

این متخصص پوست و مو عنوان کرد: علاوه بر این استفاده مکرر از این مواد می‌تواند حساسیت ایجاد کند. مشکل دیگری که معمولا در مراجعان می‌بینیم خشک شدن و توقف رشد است. یکی از حساسیت‌های شایع حساسیت‌های ارجاعی هستند که لبه پلک را تحت تاثیر قرار می‌دهند و مژه‌ها و چشم‌ها ملتهب می‌شوند. برخی لاک‌ ژل‌ها برای خشک شدن نیاز به اشعه یو وی دارند اما آیا واقعا این اشعه استاندارد شده است؟ برخی از افراد که ماهی یک بار برای ترمیم مراجعه می‌کنند هر ماه خود را در معرض این اشعه قرار می‌دهند و این کار می‌تواند زمینه‌ساز سرطان پوست شود.

او افزود: ذکر این نکته هم ضروری است که این سرطان ممکن است ده سال بعد خود را نشان دهد. در آرایشگاه‌ها از محوظه آب برای قرار دادن دست و پا استفاده می‌شود که اگر تمییز نباشند ممکن باعث انتقال قارچ شوند. گاهی برای رفع قارچ مجبور به جدا کردن کل ناخن می‌شویم.

در فضای مجازی شاهد تبلیغ گسترده کاشت ناخن هستیم و به قدری که افراد فعال در این حوزه سعی در بی‌خطر جلوه دادن آن دارند و برای این کار تولید محتوا می‌کنند متخصصان و افراد آشنا به آسیب‌های وارده به اندازه این افراد فعال نیستند و همین موضوع این احساس را به مخاطب القا می‌کند که این کار بی‌خطر است و دختران و زنان بسیاری مدام از کاشت و ژل استفاده می‌کنند. در مقابل به دلیل شرایط اقتصادی موجود کاشت ناخن و به اصطلاح ناخن‌کاری به یک شغل تبدیل شده اما کسانی که در این حرفه فعالیت می‌کنند با عوارض مواد شیمیایی که مدام در معرض آن قرار دارند آشنایی ندارند و طبیعتا هیچ اصول ایمنی مانند داشتن تهویه مناسب را هم رعایت نمی‌کنند که این کار می‌تواند آن‌ها را در معرض خطرات جبران ناپذیری قرار دهد.”ایسکانیوز”

اگر شما در این رابطه نظری دارید برای ما بنویسید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار