چاپ کد خبر: 102987
9 بهمن 1401

عکس هایی از تخریب یک گوردخمه ساسانی در فیروزآبادِ فارس توسط جویندگان گنج

 گوردخمه ساسانی در فیروزآبادِ فارس

یک فعال میراث فرهنگی از تعرض و آسیب‌های فراوان جویندگان گنج به یک گوردخمه ساسانی در فیروزآبادِ فارس خبر داد.

به گزارش اول فارس ، سیاوش آریا با انتشار عکس‌هایی درباره وضعیت وخیم این گوردخمه ساسانی که در شهر میمند در فیروزآباد استان فارس واقع شده است، گفت: جویندگان گنج زیر گوردخمه را خالی کرده‌اند و گودال‌هایی را کنده‌اند. همچنین روی سنگی که گوردخمه روی آن تراشیده شده، با مته برقی و پیکور و ادوات حفاری غیرمجاز، سوراخ‌هایی را پدید آورده و آسیب بزرگی را به این بنای تاریخی وارد کرده‌اند. دست‌اندازی و تعرض‌ها در همین جا پایان نیافته و با رنگ سرخ در چندین جای بنای ساسانیان، یادگاری‌نویسی شده و آسیب‌های فراوانی به این گوردخمه وارد شده است.

او افزود:‌ گوردخمه به پناهگاه معتادان و بی‌خانمان‌ها تبدیل شده است که شوربختانه با آتش زدن بخشی از پایین آن، به بنای ساسانیان آسیب رسیده و سیاهی‌سنگ همچنان برجای مانده و صحنه‌ای زشت به نمایش گذاشته است.

 گوردخمه ساسانی در فیروزآبادِ فارس

این فعال میراث فرهنگی گفت: بر پایه وظیفه و مسؤولیت اجتماعی، این تخریب و تعرض را به آگاهی مسؤولان یگان حفاظت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مرکز استان فارس رسانده و خواستار پیگیری و رسیدگی به یادگار ساسانیان شده‌ام.
گوردخمه ساسانی در فیروزآبادِ فارس2 گوردخمه ساسانی در فیروزآبادِ فارس3

آثار استفاده از مته برقی، پیکور و ادوات حفاری غیرمجاز در این دو عکس مشاهده می‌شود

او ادامه داد: گوردخمه شهر میمند، تنها گوردخمه شناخته‌شده‌ای است که تاکنون در شهر میمند در فیروزآباد فارس شناسایی شده است که به انگیزه فرم و شکل این گوردخمه در جنوب استان فارس آن را بی‌مانند کرده و حفاظت و پاسداری از آن بسیار اهمیت دارد و به جا است مسؤولان میراث فرهنگی شهر فیروزآباد که میمند بخشی از زیرمجموعه میراثی آن به شمار می‌آید، به گونه‌ای ویژه به این یادمان ساسانیان پرداخته و از آن به درستی نگهبانی و محافظت کنند.

به گمان این پژوهشگر و فعال میراث فرهنگی، گوردخمه شهر میمند که در دامنه یکی از کوه‌های این شهر جای دارد، برپایه ریخت و هم‌سنجی با دیگر گوردخمه‌های استان بویژه در شهر مرودشت می‌تواند به اوایل دوره ساسانی نسبت داده شود.

گوردخمه ساسانی در فیروزآبادِ فارس4 گوردخمه ساسانی در فیروزآبادِ فارس5

آثاری از حفاری و تخریب در گوردخمه ساسانی در این دو عکس مشاهده می‌شود

سیاوش آریا گفت: این گوردخمه روی یک سنگ منفرد بزرگ، به شکل یک اتاقک کوچک بیرون آمده، نمایان است. پهنای ورودی گوردخمه ۶۵ سانتی‌متر و بلندای آن ۹۰ سانتی‌متر است. عمق آن یک‌متر و ۸۷ سانتی‌متر و پهنای آن یک‌متر و ۶۰ سانتی‌متر است. فضای درونی آن به وسیله یک تیغه نازک به دو بخش تقسیم شده است. سنگی که گوردخمه در آن ایجاد شده، حدود پنج متر و ۹۸ سانتی‌متر پهنا و ارتفاع کلی آن نزدیک به ۵ متر است. دهانه این گوردخمه رو به سوی شرق قرار دارد.

گوردخمه ساسانی در فیروزآبادِ فارس6 گوردخمه ساسانی در فیروزآبادِ فارس7
گوردخمه ساسانی در فیروزآبادِ فارس8
آثار استفاده از مته برقی و پیکور در گوردخمه ساسانی

گوردخمه‌ها، آرامگاهی هستند که در دل کوه و صخره کنده می‌شدند و شبیه به اتاقی هستند که درون آن، یک یا چند قبر تعبیه شده است. این فضاهای اتاقی‌شکل گاه جای کافی برای نشستن، قرار دادن اشیاء و برگزاری مراسم داشتند.”ایسنا”

گوردخمه ساسانی در فیروزآبادِ فارس9
نمای دیگری از گوردخمه ساسانی و آثار تخریب بر بدنه آن

امروز با حافظ شیرازی: تو گوهر بین و از خر مهره بگذر

بالا گرفتن جنجال ساخت و ساز روی گسل در بولوار حسینی الهاشمی و برف فروشان شیراز

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار