چاپ کد خبر: 64003
21 مرداد 1400

فاجعه آماری طلاق زوجین به علت زگیل تناسلی در ایران + گوش کنید

ابتلا به زگیل تناسلی از جمله مهمترین عوامل بروز طلاق در جامعه ایران است، چراکه این بیماری صرفا از طریق رابطه جنسی منتقل می شود و دچار بودن یکی از زوجین به آن می تواند منجر به کاهش رابطه جنسی و عاطفی میان آنها شود. همچنین ابتلای زوجین به زگیل تناسلی به شک و تردید بین زوجین دامن می زد و در این میان حتی آمارها قوه قضاییه نشان می دهد که زگیل تناسلی نقش بسیار مهمی در وقوع طلاق در ایران دارد.زگیل تناسلی نوعی بیماری است که هم در ناحیه تناسلی مردان و هم در ناحیه تناسلی زنان بروز پیدا می کند. عامل بروز زگیل تناسلی ویروس پاپیلومای انسانی است. زگیل تناسلی از مردان به زنان منتقل می شود. مهمترین راهکار پیشگیری از ابتلا به زگیل تناسلی استفاده از کاندوم در حین برقراری رابطه جنسی است، گرچه کاندوم هم نمی تواند به صورت صد در صد از ابتلا به زگیل تناسلی جلوگیری کند، بر این اساس متخصصان بهداشتی تاکید دارند که افراد باید با آگاهی کافی از سابقه روابط جنسی پارتنر خود اقدام به برقراری ارتباط کنند.  

هشدار شیوع شدید زگیل تناسلی در ایران

 آمار طلاق به علت زگیل تناسلی افزایش قابل توجه ای داشته است. مطالعات نهادهای اجتماعی و حتی آمارهایی که از سوی قوه قضاییه منتشر شده است، نشان می دهد که وجود زگیل تناسلی در یکی از زوجین از جمله مهمترین عوامل کم شدن ارتباط زناشویی، کاهش ارتباط عاطفی و در نهایت وقوع طلاق در میان بسیاری از زوج هاست و در این میان حتی شاهد فاجعه آماری در وقوع طلاق به علت زگیل تناسلی هستیم.

در این میان برخی کارشناسان هشدار می دهند که با توجه به رواج روابط آزاد جنسی در میان برخی افراد و بخصوص کاهش سن رابطه جنسی، میزان شیوع زگیل تناسلی در ایران به شرایط هشدارآمیزی رسیده است و با توجه به این که ابتلا به این بیماری حتی می تواند منجر به مرگ افراد شود، نیاز جدی به افزایش آگاهی آحاد جامعه درباره این بیماری و راهکارهای پیشگیری و درمان آن وجود دارد.

این نکته ای است که دکتر نرگس بیگانه، متخصص اورولوژی  روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: اکنون زگیل تناسلی مشکل مهمی است که بسیاری از خانواده ها با آن مواجه هستند، البته وقتی ما با این مشکل در افراد مختلف مواجه می شویم، نمی توانیم به صورت مستقیم به خانواده ها اعلام کنیم، زیرا این مساله روابط خانوادگی را خدشه دار می کند و ما معمولا ابتلای افراد به زگیل تناسلی را به صورت انفرادی به آنها می گوییم.

وی با بیان این که زگیل تناسلی از مرد به زن انتقال پیدا می کند، گفت: اگر شوهر به زگیل تناسلی مبتلا باشد، ما نگران این مساله هستیم که این مرد، بیماری خود را به همسرش انتقال دهد و اگر هم یک زن به زگیل تناسلی مبتلا باشد، ما نیاز پیدا می کنیم که از سوابق روابط جنسی قبلی آن خانم سوال کنیم و بعد هم به او اطلاعات لازم را می دهیم و او را به انجام آزمایشات لازم را می فرستیم.

نقش مهم زگیل تناسلی در بروز طلاق میان زوجین

بیگانه درباره رابطه بین وقوع طلاق و ابتلای زوجین به زگیل تناسلی توضیح داد: بدون شک کاهش ارتباطات زناشویی بر اثر دچار بودن یکی از زوجین به زگیل تناسلی می تواند به وقوع طلاق منجر شود و این مساله نقش مهمی در وقوع طلاق در سال های اخیر داشته است، اما زگیل تناسلی فقط یکی از عوامل وقوع طلاق است، زیرا طلاق پدیده ای است که به عوامل روحی، روانی، اجتماعی و خانوادگی زیادی بستگی دارد.

این متخصص اورولوژی با اشاره به آسیب زگیل تناسلی بر روابط زناشویی تاکید کرد: قطعا دچار بودن یکی از زوجین به زگیل تناسلی می تواند روابط زناشویی را کمتر کند و فاصله میان زوجین را افزایش دهد. زیرا اکنون اطلاعات مردم در این زمینه افزایش یافته است و زوج ها بخصوص زوج های جوان می دانند که زگیل تناسلی یک بیماری بسیار واگیردار است که به راحتی منتقل می شود.

وی در ادامه تاکید کرد: نکته مهم دیگر نیز شکی است که بین برخی از زوجین بعد از فهمیدن ابتلای پارتنر خود به زگیل تناسلی ایجاد می شود. زیرا عامل اصلی دچار شدن افراد به این بیماری، ارتباط جنسی است و وقتی یکی از زوجین به این بیماری مبتلا می شود، دیگری شک می کند که طرف مقابل او یک رابطه خارج از ازدواج داشته است.

جوانان هم به زگیل تناسلی دچار می شوند

این متخصص اورولوژی با تاکید بر این که استفاده از وسایل پیشگیری در حین ارتباط جنسی می تواند جلوگیری از ابتلای افراد به زگیل تناسلی را به همراه داشته باشد، گفت: کاندوم به طور کامل از ابتلا به زگیل تناسلی جلوگیری نمی کند، اما اگر کاندوم قابل اطمینان باشد، قطعا تاثیر بسیاری زیادی در این زمینه دارد.

البته به گفته بیگانه، یکی از مشکلات موجود در جامعه که منجر به دچار شدن افراد به زگیل تناسلی می شود، این است که خانواده ها، فرزندان خود را نسبت به مسائل جنسی آگاه نمی کنند و به آنها اطلاعات کافی نمی دهند، بخصوص که اکنون در سطح جامعه شاهد آن هستیم که سن روابط جنسی کاهش پیدا کرده است و بسیاری از دختران و پسران جوان یا حتی نوجوان بدون اطلاع از نحوه ایجاد یک ارتباط صحیح با یکدیگر رابطه برقرار می کنند.

وی با بیان این که زگیل تناسلی در میان جوانان نیز بروز پیدا می کند، عنوان کرد: من در موارد متعددی با جوانان ۲۲ ساله و حتی کمتر مواجه شده ام که به زگیل تناسلی مبتلا شده اند و اصلا نمی توان سن مشخصی را برای دچار شدن به این بیماری اعلام کرد.

زگیل تناسلی برای زنان خطرناک تر است

بیگانه عامل اصلی بروز زگیل تناسلی در افراد را ویروس پاپیلومای انسانی دانست و گفت: مهمترین راه انتقال این ویروس برقراری ارتباط جنسی است، اما گاهی هم استفاده از لباس زیر یا حوله مشترک می تواند به انتقال این ویروس منجر شود، اما این موارد، کمتر رخ می دهد و شایع ترین عامل برای انتقال زگیل تناسلی، ارتباط جنسی است.

این متخصص اورولوژی با تاکید بر این که زگیل تناسلی هم در مردان بروز پیدا می کند و هم در زنان، عنوان کرد: شکل بروز زگیل تناسلی و نوع بیماری ناشی از آن در زنان و مردان یکسان است، اما گاهی در خانم ها به جای این که این زگیل در اطراف ناحیه تناسلی بروز پیدا کند، در داخل ناحیه واژن بروز پیدا می کند و تشخیص آن دیرتر است.

این پزشک متخصص ادامه داد: البته در این شرایط هم اگر خود خانم ها شک کنند، می توانند با مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات لازم به ابتلا یا عدم ابتلای خود به زگیل تناسلی پی ببرند. اما بازهم به دلیل سخت تر بودن تشخیص زگیل تناسلی در این شرایط، می توان گفت این بیماری برای زنان خطرناک تر است.

وی درباره علایم زگیل تناسلی در افراد مبتلا به این بیماری توضیح داد: آقایان در صورت ابتلا به زگیل تناسلی، به راحتی می توانند ضایعات زگیلی را روی ناحیه تناسلی یا اطراف آن مشاهده کنند. درباره خانم ها هم اگر ضایعات زگیلی در اطراف ناحیه تناسلی بروز پیدا کند، تشخیص زگیل تناسلی به راحتی انجام می شود، اما اگر این زگیل در داخل واژن بروز پیدا کند، علایم تشخیص آن، التهاب واژن، عفونت مکرر واژن و در برخی موارد علایم ادراری است.

خطر جدی زگیل تناسلی برای زنانی که در سن باروری قرار دارند

این متخصص اورولوژی درباره راهکار درمان زگیل تناسلی توضیح داد: ما چه مردان و چه زنانی را که به این بیماری مبتلا هستند، در ابتدا به انجام آزمایش می فرستیم تا گونه زگیل شناسایی شود، زیرا نوعی از زگیل تناسلی که بیماری زا تر است، برای ما مهم است و در این شرایط باید درمان این بیماری را به صورت دقیق تر انجام دهیم.

بیگانه ادامه داد: متخصصان اورولوژی معمولا درمان زگیل تناسلی را به کمک متخصصان پوست انجام می دهند، زیرا وقتی این زگیل ها در ظاهر مشخص باشد، باید برداشته شود، اما اگر نوع زگیل ها به شکل عودکننده باشد، باید درمان های خوراکی به صورت طولانی مدت برای آنها انجام شود.

این پزشک متخصص با تاکید بر این که زگیل تناسلی هیچ گاه در بدن افراد از بین نمی رود، عنوان کرد: ما با درمان هایی که انجام می دهیم، زگیل تناسلی را از بدن افراد برمی‌داریم، اما هیچ گاه عامل بروز این بیماری یعنی ویروس پاپیلوما از بدن افراد حذف نمی شود و حتی بعد از درمان هم هر  از گاهی ضایعات آن بروز پیدا می کند.

وی در همین راستا تاکید کرد: حتی در زمانی که افراد زگیل تناسلی خود را برمی‌دارند، بازهم ویروس عامل این بیماری در بدن آنها باقی می ماند و این افراد می توانند این ویروس را به دیگران انتقال دهند. بنابراین افراد مبتلا به زگیل تناسلی باید تا پایان عمر خود از وسایل پیشگیری برای رابطه جنسی استفاده کنند.

خطر جدی زگیل تناسلی برای زنانی که در سن باروری قرار دارند

بیگانه با تاکید بر اهمیت شناسایی و درمان زگیل تناسلی در خانم هایی که در سن باروری قرار دارند، اظهار داشت: اهمیت این موضوع برای زنانی که در سن باروری قرار دارند، در گونه ای از ویروس است که منجر به ابتلای این زنان به زگیل تناسلی شده است، چراکه این مساله می تواند روی درمان های آینده این زنان تاثیر زیادی بگذارد.

این متخصص اورولوژی ادامه داد: زنانی که در سن باروری قرار دارند و به زگیل تناسلی مبتلا هستند، در آینده می توانند به بدخیمی دهانه رحم مبتلا شوند و به همین دلیل، باید توجه ویژه ای به خانم هایی داشت که در سنین باروری قرار دارند، اما به این بیماری مبتلا هستند.

استفاده از کاندوم صد در صد از زگیل تناسلی جلوگیری نمی کند

بیگانه مهمترین راهکار پیشگیری از ابتلای افراد به زگیل تناسلی را آگاهی بخشی در میان نسل جوان دانست و گفت: جوانان ما باید متوجه این نکته باشند که وقتی می خواهند با کسی رابطه جنسی برقرار کنند، نباید پارتنر خود را الزاما یک فرد بدون رابطه جنسی قبلی ببینند. یعنی جوانان باید توجه داشته باشند که احتمال زیادی وجود دارد که پارتنر آنها چه زن چه مرد روابط جنسی زیادی را تجربه کرده باشد.

این متخصص اورولوژی تاکید کرد: جوانان نباید بدون دانستن سابقه افراد با آنها ارتباط جنسی برقرار کنند؛ بخصوص که رابطه جنسی بدون استفاده از وسایل پیشگیری قطعا می تواند به انتقال زگیل تناسلی منجر شود و اگر افراد از کاندوم استفاده کنند، تا حد زیادی می توانند از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنند.

وی در پایان تصریح کرد: استفاده از کاندوم در رابطه جنسی نمی تواند به صورت صد در صد از ابتلا به زگیل تناسلی جلوگیری کند، اما بازهم استفاده از کاندوم نقش زیادی در جلوگیری از ابتلا به این بیماری دارد.”منبع:رکنا”

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار