چاپ کد خبر: 54088
26 اردیبهشت 1400

فرار هزاران فلامینگوی بدبخت از بختگان به مهارلو / ادعا یا واقعیت ؟!

فلامینگوهای بختگان

ایرنا: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس با بیان اینکه تاکنون گزارشی از تلفات غیر طبیعی فلامینگوها در دریاچه بختگان به لحاظ شرایط خشکی و کم آبی دریاچه گزارش نشده است افزود: از اتفاقات خوب این روزها رها کردن لانه‌ها توسط فلامینگوهای آماده تخمگذاری و مهاجرت آنها به تالاب مهارلو است.

حمید ظهرابی با اعلام این مطلب اظهار داشت : تا به امروز تلفات غیر طبیعی در منطقه  بختگان گزارش نشده است ، جوجه فلامینگوها اقدام به مهاجرت به سمت غرب تالاب و ورودی زه کش ها و تالاب کمجان و مهارلو کرده اند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس با اشاره به اینکه قرار شد در مسیر حرکت فلامینگوها هم اقداماتی برای کمک به تغذیه آن ها انجام شود افزود: ضمن اینکه هماهنگی لازم برای پایش هوایی کل پهنه تالاب برای یافتن گله هایی که در حال مهاجرت هستند توسط چند فروند هواپیمای سبک انجام شده است.
ظهرابی اضافه کرد:  هر گروه از جوجه های فلامینگو  همواره توسط یک یا چند فلامینگوی بالغ پرستاری و هدایت می شود. سایر پرنده های بالغ هم با پرواز های طولانی تا تالاب مهارلو و سایر تالاب های منطقه از جمله طشک  و کمجان اقدام به تغذیه جوجه ها می‌کنند؛ انجام مطالعات همزمان رفتار شناسی این گونه هم توسط همکاران محیط زیست در حال انجام است و حرکت جوجه ها به طرف غرب تالاب که ورودی آب دارد هم از نکات حائز اهمیت است.
این مقام مسوول با اشاره به این رفتار شناسی پرندگان که با هدف دسترسی به منابع احتمالی آب در غرب تالاب و همین طور کاهش مسافت مسافرت های روزانه پرندگان بالغ انجام می شود افزود: از اتفاقات خوب این روزها رها کردن لانه ها توسط فلامینگوهای آماده تخم گذاری و مهاجرت آن ها به تالاب مهارلو است  که باعث ایجاد کلونی های زاد آور جدید در این تالاب شده و شرایط بهتری دارد.
وی افزود: ما معتقدیم راهکار اصلی جلوگیری از بحران های ناشی از خشکیدن تالاب های طشک و بختگان که مرگ جوجه فلامینگو ها یکی از کوچکترین این پیامدها است و فجایعی مانند غبارهای نمکی در منطقه و از بین‌رفتن کشاورزی و تهدید سلامتی انسان‌ها پیامدهایی بزرگتر است، در صورت عدم تامین حقابه زیست محیطی در این منطقه این پیامدها رخ خواهد داد و کل استان فارس را هم می تواند تحت تاثیر قرار دهد.
ظهرابی ، راهکار تامین حقابه محیط زیست را کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی، صنعت و بازچرخانی و استفاده مجدداز آب ها اعلام کرد و خواستار تصمیم گیری مسوولان دراین زمینه شد .
به گفته فعالان محیط زیست، حدود سه هزار جوجه فلامینگو در روزهای آتی با کاهش سطح آب دریاچه بختگان در معرض مرگ و نابودی قرار می‌گیرند. یکی از راه‌های نجات فلامینگوها رها کردن آب از منابع بالادستی و رساندن آب به بختگان است.
تعداد دقیق فلامینگوها در این دریاچه در دست بررسی است اما با توجه به تعداد لانه ها پیش بینی می‌شود دو هزار فلامینگو در این دریاچه باشد. با توجه به تجربیات سال های قبل که از لانه ها احتمالا چندین بار استفاده می‌شود و یا کلونی‌های پیدا نمی‌شوند در صورتی که فلامینگوها به طور غریزی و با درک خشکسالی مانع جوجه آوری بیشتر نشوند این رقم به سه تا ۶ برابر هم می‌رسد.
تالاب و دریاچه بختگان بزرگترین دریاچه استان فارس در سال‌های پر آب زیستگاه زمستانه پرندگانی مانند فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب‌چلیک، مرغابی و غاز است که از روسیه و دشت‌های سیبری به ایران مهاجرت می‌کنند.
این دریاچه که در فاصله ۲۲۰ کیلومتری شرق شیراز در استان فارس قرار دارد در حفظ بوم‌ساختار و محیط زیست شهرستان‌های اطراف نیز تأثیر بسزایی دارد.
در سال‌های گذشته و گاهی بر اثر بارش‌های بهاری، آبگیری می شد اما امسال به دلیل کاهش بارندگی و گرمای تابستان احتمال خشک شدن کامل آن هست. دریاچه بختگان در شهرستان های نی ریز و بختگان در شرق استان فارس واقع شده است. 

پیش از این، مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به اینکه خشکسالی دریاچه بختگان که نگرانی‌هایی را درباره مرگ جوجه‌های فلامینگو را ایجاد کرده است، گفت: بنا بر نظر گروه‌های مشاور و متخصص از دانشگاه شیراز و صاحب‌نظران، انتقال آب به محل زادآوری این پرنده آغاز شده و جابجایی جوجه‌ها در دستور کار است.
حمید ظهرابی ۲۱ اردیبهشت‌ماه جاری با بیان این خبر به ایرنا که عملیات اجرایی دو برنامه اصلی شامل انتقال آب از چاه‌های آب کشاورزی به محل زیست و مسیر جابجایی فلامینگوها با ۶ کیلومتر لوله گذاری آغاز شده است ادامه داد : همچنین با حفر چاهک در نزدیکی محل تجمع جوجه ها و انتقال آب چاهک ها به سطح زمین با استفاده از لوله انتظار می‌رود با اجرای این برنامه ها تلفات جوجه فلامینگوها به حداقل ممکن برسد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار