چاپ کد خبر: 64502
26 مرداد 1400

فرشته طائرپور ” مادر غزل شاکری ” بر اثر کرونا درگذشت

طاهرپور

به گزارش اول ، این تهیه کننده سینما که آثاری چون “گلنار” ،”خداحافظ دختر شیرازی” ،”آینه‌های روبرو” ، “نخودی”، “زن دوم”، “وقتی همه خواب بودند”، “پسر مریم”، “نان و شعر”، “پاتال و آرزوهای کوچک”، “مدرسه پیرمردها” را تهیه کرده است، از چند هفته گذشته به دلیل درگیری ریه پس از ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شد و امروز  ۲۶ مرداد ماه، نزدیکانش خبر دادند با وجود اینکه از بیمارستان مرخص شده بود، اما از دو روز قبل دوباره به بیمارستان برگشته و امروز از دنیا رفته است.

طائرپور متولد ۱۳۳۱ به عنوان رئیس انجمن کارفرمایی تهیه کنندگان فیلم (اکت) بارها مطالبه واکسیناسیون هنرمندان مقابل دوربین را مطرح کرده بود.

1721806

فرشته طائرپور مادر غزل شاکری، هنرپیشه سینما و تئاتر و تلویزیون و همسر منوچهر شاهسواری، مدیر عامل خانه سینما بود. او تهیه کننده سینما، مدیرتولید، مجری طرح و فیلمنامه نویس با تجربه بود که کارنامه درخشانی دارد. طائرپور، کارشناسی ادبیات انگلیسی خوانده بود.

او مدتی را به عنوان نویسنده و عضو هیئت تحریریه در مجله زن مشغول به کار شد و ضمن مدیریت مرکز نگارش ویرایش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان (۱۹۹۱–۱۹۸۲) با گروه‌های کودک و نوجوان شبکه‌های اول و دوم سیما در مقام مشاور و نویسنده همکاری داشت.

طائرپور در بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر نخستین داور زن از مجموعه سینمای ایران محسوب می‌شد همچنین نخستین داور جشنواره فیلم‌های کودکان در جشنواره‌های فرانکفورت، قاهره و حیدرآباد بود. این تهیه کننده سینما نخستین سینماگر ایرانی بود که در پنجاه سال گذشته توانست به عضویت هیئت رئیسه سازمان بین‌المللی فیلم سازان کودک وابسته به یونسکو (سیفژ) درآید. فرشته طائرپور در سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۱ به عنوان نخستین تهیه‌کننده زن، ریاست هیئت مدیره خانه سینما که بزرگ‌ترین سندیکای صنفی سینماگران ایرانی است، بر عهده داشت.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار