چاپ کد خبر: 64102
22 مرداد 1400

شانه فرش چیست و فرش چند شانه بخریم؟

راهنمای مطالعه  بستن 
شانه فرش چیست؟
تعداد شانه در فرش های ماشینی
تفاوت فرش‌های با تعداد شانه متفاوت
کدام فرش برای ما مناسبتر است؟

شانه فرش چیست؟

شانه یا تراکم عرضی به تعداد ریشه یا گره‌هایی که در یک متر از عرض هر فرش قرار دارد گفته می‌شود. تعداد شانه‌های فرش ماشینی و دستباف معمولاً معادل ۵۰۰، ۷۰۰، ۱۰۰۰، ۱۲۰۰ و حتی ۱۵۰۰ شانه است.

هرچه تعداد شانه فرش بیشتر باشد هم ظرافت بالاتری دارد و هم قیمت آن گران‌تر می‌شود. به‌این‌ترتیب فرش ۵۰۰ شانه داری کم‌ترین ظرافت و قیمت و فرش ۱۵۰۰ شانه دارای بیشترین ظرافت در طرح و بالاترین قیمت است. 

اهمیت توجه به تراکم فرش در کنار شانه

شانه فرش ویژگی بسیار مهمی است که در خرید فرش حتماً باید به آن توجه کنید اما توجه به تراکم فرش هم به همان میزان اهمیت دارد.

تراکم، تعداد گره‌هایی است که در یک مترمربع از طول فرش بافته می‌شود و با شانه رابطه مستقیم دارد؛ یعنی هرچه تعداد شانه بیش‌تر باشد تراکم هم بیشتر خواهد شد. تراکم بالا منجر به فشردگی بیش‌تر و در نتیجه محکم شدن فرش خواهد شد. تراکم فرش‌های ۷۰۰ شانه و فرش‌های با شانه بیشتر معمولا بین بین ۲۱۰۰ تا ۳۰۰۰ واحد است .

تعداد شانه در فرش های ماشینی

در فرش‌های ماشینی هرچه تعداد شانه یعنی گره‌هایی که در هر متر از عرض آن به کار برده شده است بیش‌تر باشد، ظرافت آن بیش‌تر شده و شباهت بالاتری به فرش‌های دستبافت پیدا می‌کند. میزان شانه بالا، در استحکام و دوام فرش هم نقش موثری دارد. منظور از ظرافت در فرش جدای از بافت گره‌ها تصویر نهایی نیز است. برای مثال اگر طرح فرش یک پرتره یا تصویری از چهره باشد، فرش ۱۲۰۰ شانه طرحی زیباتر و دقیق‌تر نسبت‌ به یک فرش ۷۰۰ شانه دارد.

بهترین فرش 1

شمارش تعداد شانه در فرش ماشینی

اگر می‌خواهید مطمئن شوید فرشی که خریداری می‌کنید واقعاً چند شانه است، به پشت فرش نگاهی بیندازید. در یک فرش ۷۰۰ شانه، در هر ۱۰ سانتی‌متر آن باید ۷۰ گره مجزا بتوانید بشمارید و اگر کم‌تر باشد، فرشی که قرار است بخرید ۷۰۰ شانه نیست. این گره‌ها باید در عرض فرش باشند و به همین دلیل است که به شانه تراکم عرضی می‌گویند.


 

تفاوت فرش‌های با تعداد شانه متفاوت

بهترین فرش 2

تعداد شانه و ضخامت فرش باهم رابطه عکس دارند یعنی هرچه میزان شانه پایین‌تر باشد، فرش ضخیم‌تر است. در این‌جا تعداد شانه در فرش‌های مختلف را از نظر ضخامت، زیبایی، تراکم، دوام، ارتفاع نخ خاب و قیمت مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  • فرش ۵۰۰ شانه: این فرش بیش‌ترین ضخامت و کم‌ترین تعداد شانه را دارد که بیش‌ترین نمونه آن در فرش‌های ماشینی وجود دارد. دوام آن بالا است و قیمت نسبتاً کمی هم دارد. به دلیل عدم داشتن ظرافت، ظاهر چندان جذابی هم نسبت‌به فرش‌های با شانه بالاتر ندارد. این مدل بیشتر شامل فرش پلی استر است.

جذاب‌ترین فرش‌های ۷۰۰ شانه را ببینید

  • فرش ۷۰۰ شانه: ضخامت بالا و تعداد شانه پایین دارد. در بافت فرش‌های ماشینی ۷۰۰ شانه و با اصالت، بین ۸ تا ۱۰ رنگ به کار رفته است. هزینه نسبتاً پایین‌تری دارند و انتخاب مناسبی برای خرید محسوب می‌شوند. معمولاً تراکم این نوع فرش بین ۲۱۰۰ تا ۳۳۰۰ است. ارتفاع نخ خاب در آن‌ها به ۱۱ میلی‌متر هم می‌رسد و از دوامی درحد معمولی برخوردار هستند. فرش پلی استر معمولا چنین تراکمی دارد.
  • فرش ۱۰۰۰ شانه: ضخامت متوسط و میزان شانه متوسطی هم دارد. ظرافت طرح آن متوسط رو به بالاست و دوام نسبتاً خوبی دارد. معمولاً دارای ارتفاع نخ خاب ۹ میلی‌متر است. فرش‌های ۱۰۰۰ شانه و بالاتر را با نخ آکریلیک تولید می‌کنند و معمولا قیمت مناسبی دارد.
  • فرش ۱۲۰۰ شانه: از ضخامت کم و تعداد گره‌های زیادی برخوردار است و به‌دلیل ظرافت بالا، طرح‌های پیچیده‌تر و دقیق‌تری هم دارد. ارتفاع نخ خاب در فرش‌های ۱۲۰۰ شانه معمولاً ۸ میلی‌متر در نظر گرفته می‌شود. تار و پودر آن از جنس نخ آکریلیک یا آکریلیک هیت ست‌ شده است و به همین دلیل کیفیت و البته قیمت بالایی دارد.
  • فرش ۱۵۰۰ شانه: کم‌ترین ضخامت و بیش‌ترین تعداد شانه را این فرش داراست. این مدل هم شامل فرش آکریلیک یا آکریلیک هیت‌ست‌شده است و لطافت، استحکام، ظرافت و قیمت بالاتری نسبت به سایر فرش‌های ماشینی دارد.

 

کدام فرش برای ما مناسبتر است؟

فرش خوب

وقتی تعداد شانه کم و یا زیاد می‌شود، عواملی مانند نرمی و لطافت، ضخامت، طرح و نقش، رنگ‌آمیزی، قیمت و … هم تحت تاثیر قرار می‌گیرند. بهتر است فرش را براساس بودجه، دکوراسیون، سبک زندگی، شرایط اعضای خانواده و حتی این‌که از حیوان خانگی نگهداری می‌کنید یا خیر انتخاب کنید چرا که تمامی این عوامل در طول عمر و دوام فرش شما موثر خواهند بود.

فرش ۵۰۰ و ۷۰۰ شانه در یک دسته، فرش ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ شانه در دسته‌ای دیگر و فرش ۱۵۰۰ شانه به‌صورت جداگانه مورد بررسی قرار می‌گیرد. به‌دلیل نزدیک بودن تعداد شانه فرش‌های هر دسته به‌هم، ویژگی‌های آن‌ها هم بسیار نزدیک به‌هم است.

فرش‌های با تعداد شانه پایین مانند ۵۰۰ و ۷۰۰ ضخامت بیشتر و قیمت مناسب‌تری دارند و به همین دلیل جزو انتخابات اکثر مشتریان هستند. ضخامت بالای این فرش‌ها باعث می‌شود نشستن بر روی آن‌ها راحت‌تر باشد.

لیست قیمت فرش‌های ۵۰۰ شانه

برای مثال اگر کودکی دارید که تازه راه رفتن را یاد گرفته، بهتر است فرشی با تعداد شانه کم (۷۰۰ شانه) خریداری کنید که ضخامت بیش‌تری داشته و از شدت ضربه و آسیب کودک در هنگام زمین خوردن جلوگیری می‌کند.

فرش‌های ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ شانه ضخامت کم‌تری داشته و نازک‌تر هستند. زیبایی و ظرافت در آن‌ها بیشتر بوده و نشستن بر روی آن‌ها نسبتاً راحت است. قیمت این نوع فرش بالاتر است.

فرش‌های ۱۵۰۰ شانه هم تقریباً خصوصیاتی مانند ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ شانه دارند و بیشترین تفاوت‌شان در تعداد شانه، قیمت و ارتفاع نخ خاب است.

اگر ظرافت و زیبایی برایتان در اولویت است و محدودیت بودجه ندارید بهتر است سراغ فرش ۱۲۰۰ یا ۱۵۰۰ شانه بروید چرا که به‌ دلیل شکل ظاهری، نوع بافت و طرح‌ها، شباهت زیادی به فرش‌های دستباف دارند و به همین خاطر به آن‌ها فرش ماشینی دستبافت‌گونه گفته می‌شود.

اهمیت شانه در تابلو فرش

تمام نکاتی که در این مطلب گفته شد درباره تابلو فرش هم صدق می‌کند. تابلوفرش می‌تواند ماشینی یا دستی باشد و تفاوت‌ها و شباهت‌هایشان دقیقاً مانند فرش معمولی است.

تعداد شانه در تابلو فرش‌ها هم از ۷۰۰ تا ۱۵۰۰ است و هرچه تعداد شانه بالاتر باشد، طرح‌ها دقیق‌تر، ظریف‌تر و مینیاتوری خواهند بود.

در آخر

فرش‌های ماشینی در بازار با شانه‌های ۵۰۰، ۷۰۰، ۱۰۰۰، ۱۲۰۰ عرضه شده‌اند. محبوبترین مدل در بازار فرش ۷۰۰ شانه است که در عین دوام و لطافت مناسب، قیمت پایین‌تری هم دارد. در صورتی که ریزبافت بودن، ظرافت و نرمی فرش برایتان در اولویت است باید سراغ مدل‌های بالاتر از ۱۰۰۰ شانه بروید. “خانه و سبک زندگی ، دکوراسیون ، نکات پیش از خرید”

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار