چاپ کد خبر: 83581
24 اردیبهشت 1401

فرمانروای جدید امارات متحده عربی کیست؟

شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، کشور امارات را از در بحران مالی جهانی هدایت کرد و بر دگرگونی سریع اقتصادی آن نظارت داشت. او در سن ۷۳ سالگی فوت کرد و از سال ۲۰۰۴ بر سر کار بود.

شیخ خلیفه همچنین فرمانروای ابوظبی، بزرگترین و ثروتمندترین کشور شیخ نشین هفت گانه امارات متحده عربی بود. برادر کوچکتر وی، ولیعهد شیخ محمد بن زاید آل نهیان، قرار است رئیس جمهور کشور و حاکم ابوظبی شود.

شیخ محمد بن زاید آل نهیان

شیخ محمد بن زاید آل نهیان در توییتر خود نوشت: «خلیفه بن زاید، برادر من، مرشد و معلم من، خداوند تو را بیامرزد و تو را به رحمت و بهشت خود ببرد».

شیخ محمد سال‌ها به دلیل وضعیت بد سلامتی شیخ خلیفه رهبر امارات متحده عربی بوده است. انتظار نمی رود این جانشینی منجر به تغییر قابل توجهی در جهت گیری سیاست از جمله در مورد نفت شود.
محمد بن زاید بن سلطان آل نهیان (زاده ۱۱ مارس ۱۹۶۱ مصادف با ۱۹ اسفند ۱۳۳۹) ولیعهد امارت ابوظبی و جانشین فرماندهٔ کل نیروهای مسلح امارات متحده عربی است. او نیروی اصلی پیشران سیاست خارجی امارات محسوب می‌شود، که فرزند زاید بن سلطان آل نهیان (بنیانگذار امارات متحده عربی) و همچنین برادر خلیفه بن زاید آل نهیان (حاکم پیشین امارات متحده عربی) است.

محمد بن زاید، با نام کامل محمد بن زاید بن سلطان بن زاید بن خلیفه بن شخبوت بن ذیاب بن عیسی بن نهیان بن فلاح بن یاس، در تاریخ ۱۱ مارس ۱۹۶۱ در سرزمینی به دنیا آمد که آن روزها سرزمین‌های متصالحه نامیده می‌شد.

او سومین پسر زاید بن سلطان، نخستین رئیس امارات متحده عربی و حاکم ابوظبی است و همسر سومش، فاطمه بنت مبارک‌الکتبی است. برادران محمد عبارتند از: خلیفه (رئیس پیشین امارات متحده عربی)، حمدان، هزاع، سعید، عیسی، نهیان، صیف، طحنون، منصور، فلاح، دیاب، عمر و خالد (و همچنین سه برادر که از دنیا رفته‌اند، یعنی ناصر، احمد و سلطان).

او چند خواهر نیز دارد. او تحصیلاتش را در مدارس زادگاه خود العین و همچنین ابوظبی سپری کرد و پس از آن وارد آکادمی آموزش نظامی سلطنتی سندهرست شد و در سال ۱۹۷۹ فارغ‌التحصیل شد.

او در مدت حضور خود در سندهرست یک دوره مقدماتی زرهی، یک دوره مقدماتی پرواز و یک دوره چتربازی را پشت سر گذاشت و آموزش‌هایی را در زمینه هواپیماها و بالگردهای جنگی از جمله اسکادران غزال نیز دریافت کرده‌است.

شیخ محمد بن زاید آل نهیان پیش از این سیاست انرژی و ثروت نفتی کشور را کنترل می کرد که تخمین زده می شود ۶ درصد از ذخایر اثبات شده جهان را تشکیل می‌دهد. ولیعهد همچنین رئیس شرکت ملی نفت امارات متحده عربی است و ریاست شورای عالی امور مالی و اقتصادی ابوظبی را برعهده دارد. او پیش از مرگ برادرش قدرتمندترین مرد کشور بود.

امارات ۴۰ روز عزای عمومی اعلام کرد و بخش دولتی و خصوصی از روز شنبه به مدت سه روز تعطیل شدند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس شنبه , ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۹:۰۸

روحش در بهشت جاودان با نیکوکاران محشور باد.

آخرین اخبار