جزئیات عجیب فروش مدرسه شاهد به یکی از رستوران‌های بزرگ در شیراز

مدرسه 1

 تسنیم:۸ تیرماه بود که گزارشی در این خبرگزاری مبنی بر واگذاری مدرسه شاهد ۱۳ ناحیه ۴ آموزش و پرورش شهر شیراز به یک رستوران منتشر شد که در آن به ماجرای واگذاری، انتقادات والدین، صحبت‌های وکیل پرونده و مدیران کل آموزش و پرورش و بنیاد شهید استان فارس پرداخته شد. 

براساس گزارش منتشر شده ماجرا از این قرار است که زمین مدرسه شاهد شهید انصاری که به بنیاد شهید واگذار شده در سال ۷۱ توسط این دستگاه در اختیار آموزش و پرورش قرار می‌گیرد. با مشارکت مردم و اداره نوسازی مدرسه ساخته شده و  از سال ۷۳ تاکنون دانش‌آموزان خانواده شهدا و ایثارگران در این مدرسه تحصیل می‌کردند اما این روزها خبرهایی از فروش مدرسه به یکی از رستوران‌های بزرگ شیراز به گوش می‌رسد. 

میترا عراقی وکیل دادگستری که از سوی انجمن اولیای مدرسه شاهد برای حل مشکل تعیین شده درباره این ماجرا چنین گفته بود که بنیاد شهید چند سال قبل مدرسه را بدون طی تشریفات اداری به یکی از رستوران‌های شیراز فروخته و خریدار نیز حکم تخلیه گرفته است. 

به گفته وی حال تکلیف حدود ۳۰۰ دانش‌آموز این مدرسه مشخص نیست که باید سال تحصیلی جدید کجا تحصیل کنند البته خریدار مدرسه دیگری را به آموزش و پرورش پیشنهاد داده اما از آنجا که دیوار به دیوار مدرسه دخترانه است براساس آیین نامه آموزش و پرورش امکان جابه‌جایی نیست. 

براساس گفته‌های این وکیل دادگستری با این اتفاق مدرسه تعطیل شده و  ۲۸۰ تا ۳۰۰ دانش آموز آن مدرسه‌ای ندارند که سال جدید تحصیلی در آن آموزش ببینند. عراقی البته توضیح می‌دهد که علاوه بر این مسئله ماهیت ماجرا نیز جای سوال دارد که چگونه یک زمین دولتی بدون طی تشریفات اداری به بخش خصوصی واگذار و فروخته شده است. 

فرهاد اسماعیلی، مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس نیز د با تایید موضوع اعلام کرد که مدرسه شاهد زمینش متعلق به سازمان کوثر بوده که سال ۹۶ این سازمان برای فروش زمین بدون اطلاع آموزش و پرورش و بدون اطلاع بنیاد شهید استان فارس اقدام کرده است. 

به گفته وی زمین دولتی محسوب می‌شود اما ظاهرا تشریفات انجام نشده، خریدار درست خریده اما فروشنده تشریفات را انجام نداده است اکنون  خریدار می‌خواهد زمین را بگیرد و مشکل جابه‌جایی دانش‌آموزان است.

طبق اطلاعات جدیدی که در اختیار این خبرگزاری قرار گرفته است سابقه خرید این مدرسه از سوی رستوران مذکور به چندین دوره پیشتر از سال ۹۶ بازمی‌گردد که در آن زمان با مخالفت مسئولان وقت آموزش و پرورش روبه‌رو می‌شود تا اینکه سال ۹۶ با اطلاع از اینکه مالکیت مدرسه در اختیار بنیاد شهید است برای خرید اقدام می‌کند که البته این موضوع و تغییر کاربری با اشکالات قانونی نیز همراه است. 

میترا عراقی، وکیل پرونده در این زمینه اعلام کرد: طبق لایحه قانونی نحوه خرید و تملک اراضی اجرای برنامه‌های عمران و نظارت دولت مصوب ۱۳۵۸ با اصلاحیه مصوبه ۱۳۸۸ نمی‌توانند محل آموزشگاه را تملک خصوصی کنند و حتی در صورت فروش قانون اجازه تغییر کاربری از آموزشی به سایر کاربری‌ها داده نمی‌شود. 

به گفته وی علاوه شهرداری نیز طبق طرح تفصیلی باید این ماده قانونی را لحاظ کند و اگر شهرداری با تغییر کاربری موافقت نکند می‌توان امیدوار بود که قرارداد فسخ شود و مدرسه دوباره به آموزش و پرورش بازگردد. 

در همین راستا محمدرضا یزدان پناه رئیس اداره حقوقی و املاک آموزش و پرورش استان فارس نیز به تشریح جزئیات بیشتری از این موضوع پرداخت. وی در ابتدا به تفاهم‌نامه منعقد شده بین وزارت آموزش و پرورش و بنیاد شهید اشاره کرد که بر مبنای آن املاکی که متعلق به بنیاد شهید اما در تصرف آموزش و پرورش است تعیین تکلیف شود.

به گفته رئیس اداره حقوقی و املاک آموزش و پرورش استان فارس این تفاهم‌نامه ۳ راه حل برای تعیین تکلیف این املاک در نظر گرفته که صورت نخست این است اگر آموزش و پرورش  ملک را نیاز ندارد به بنیاد شهید برگرداند اما در صورت که آموزش و پرورش ملک را نیاز دارد یا آن را بخرد یا اگر با ملک دیگری جابه‌جا کند. 

براساس صحبت‌های یزدان‌پناه بنیاد شهید کشور در سال ۹۶ به وزیر آموزش و پرورش نامه زده بود که ملک را برگردانید و وزارت خانه هم به استان ارجاع داد. ابتدا نامه را بررسی کردیم و ناحیه ۴ ما اعلام کرد که نیاز مبرم به ملک مذکور داریم وزارت خانه هم گفت یا باید ملک را بخرید یا ملکی جایگزین آن بدهید. 

وی با بیان اینکه در همان سال قرار شد که ملکی را به جای مدرسه شاهد ۱۳ به بنیاد شهید بدهیم، می‌گوید: من با حضور نمایندگان بنیاد شهید ۳ ملک برای جایگزینی به نمایندگان سازمان کوثر معرفی کردم یکی در خیابان قصردشت؛ یک ساختمان در خیابان ساحلی و یک ساختمان هم روبه روی استخر کوثر که یکی از ملک‌ها را انتخاب و موافقت کردند که جابه جا شود. 

به گفته یزدان‌پناه در ادامه این جریان قرار شد که قیمت مشخص و آموزش و پرورش نیز مابه تفاوت را پرداخت کند اما  مدتی که گذشت خبر فروش مدرسه به صاحب رستوران مذکور به گوش ما رسید که پیگیری از بنیاد شهید و سازمان کوثر نیز به نتیجه نرسید. 

 رئیس اداره حقوقی و املاک آموزش و پرورش استان فارس می‌گوید:ملک دولتی اگر بنا باشد فروش برود باید تشریفات اداری برگزار شود اما بدون تشریفات اداری این ملک به فروش رفته و بعد هتلی کنار رستوران است از آموزش و پرورش شکایت کرده که چرا با قیمت پایین این ملک به رستوران فروخته شده است. 

به گفته وی این مدرسه به ۳ نفر فروخته شده هر کدام ۲ دانگ که امسال دادخواست تخلیه زده و دادگاه هم براساس سند حکم تخلیه داده است. 

یزدان‌پناه از تلاش‌ها برای بازگرداندن مدرسه سخن گفت و افزود: به استناد لایحه نحوه تملک و مکاتبه با وزارت خانه، چون زمین آموزشی است از دادگاه درخواست کردیم که ۶ ماه به ما مهلت دهند که مدرسه را خود آموزش و پرورش تملک کنند که البته هنوز موافقت نکردند. 

 رئیس اداره حقوقی و املاک آموزش و پرورش استان فارس معتقد است که از آنجا که زمین آموزشی است یک سوم تجاری و مسکونی قیمت دارد و به شرط اینکه مرجع قضایی این مهلت را بدهند امکان باز پس گیری مدرسه وجود دارد. 

وی به منع قانونی تغییر کاربری از آموزشی به غیر آموزشی نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: زمین در طرح تفصیلی مدیریت شهری آموزشی است تغییر کاربری از آموزشی به غیر آموزشی طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی ۳ شرط دارد؛ یک موافقت وزیر یا قائم مقام آن، دو جایگزین کردن این ملک در همان محدوده و شرط سوم این است که دلایل فنی داشته باشد. 

یزدان‌پناه معتقد است که با این قانون حتی اگر مرجع قضایی موافقت هم با درخواست مهلت ۶ ماهه موافقت نکند، آموزش و پرورش با تغییر کاربری موافقت نمی‌کند چراکه قانون این است که از این ملک جز استفاده آموزشی نباید باشد. 

 خبرنگار تسنیم در ۱۰ روز گذشته از دادگستری استان فارس این موضوع را پیگیری کرده که تاکنون به جواب درخوری نرسیده است اما با توجه به دغدغه والدین ۳۰۰ دانش‌آموز این مدرسه و اینکه ۲ ماه دیگر مدارس بازگشایی می‌شوند همچنین با توجه به رسالت خبری این موضوع همچنان مورد پیگیری این خبرگزاری خواهد بود. 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

عباس سه شنبه , ۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۶

همه باهم برادر وار دزدی میکنن

آخرین اخبار