چاپ کد خبر: 101655
21 دی 1401

فروش ناگهانی نرگس شیراز در بیخبری مسئولان فارس / ۱۷۰ کارگر ، کار بی کار !

کارخانه روغن نباتی شیراز با ۷۰ سال سابقه بعد از حدود چند دهه رکود توسط مالک و به جای طلب سنگین به فروش رفت.

نرگسشیراز

ایلنانوشت: بعد از آنکه مسئولان مختلف استان فارس از فعالیت دوباره و راه اندازی قسمت‌های مختلف مجموعه کارخانه روغن نباتی سخن گفتند اما تیر آخر را مالک به پیکره بی جان «نرگس شیراز» زد.

گویا سرنوشت کارخانه هایی که در استان فارس در اصل ۲۴ قانون اساسی و خصوصی سازی واگذار شدند همه شبیه یکدیگر است سناریویی که آی تی آی و آزمایش به آن دچار شدند و بعد از فروش به افراد دیگر یکی پس از دیگری تعطیل و به خرابه‌هایی تبدیل شدند.

سردرگمی ۱۷۰ کارگر

یکی از کارگران مجموعه روغن نباتیمی گوید: هفته گذشته و طی صحبت با مدیریت کارخانه روغن نباتی او از فروش نرگس شیراز خبر داد.

وی با اشاره به اینکه فردی به دلیل طلبی که از مالک کارخانه  داشته است بعد از بارها شکایت، مجموعه روغن نباتی را به جای طلب خریداری کرده است، می‌گوید: خریدار مجموعه صنعتگر و تولید کننده نیست و فعالیت وی بیشتر در حوزه خودرو در تهران  است.

این کارگر با بیان اینکه حدود ۱۷۰ کارگر در کارخانه روغن نباتی مشغول به فعالیت هستند، می‌افزاید: عدم شناخت از فرد خریدار و اتفاقات آینده، کارگران کارخانه روغن نباتی را در آستانه شب عید سر در گم کرده است.

او با اشاره به اینکه کارگران کارخانه روغن نباتی پس از این که متوجه شدند که مالک کارخانه روغن نباتی بعد از سی سال برند نرگس را به شخص دیگری فروخته است به دلیل در خطر افتادن امنیت شغلی و پرداخت نشدن حقوقشان قصد برگزاری تجمع مقابل استانداری را داشتند، ادامه می‌دهد: یکی از مسئولان استانداری با حضور در مجموعه روغن نباتی قول داد که اهلیت سنجی مالک کارخانه را در اسرع وقت انجام خواهند داد. هیچ کدام از مسئولان استان اطلاعی از فروش و واگذاری مجموعه نرگس نداشتند.

این کارگر گفت: به رغم پیگیری های فراوان تمام مسئولان، کارگران، رسانه‌ها ، گروه‌های مطالبه گر مبنی بر رونق مجموعه نرگس و … به صورت ناگهانی و یک شبه همه متوجه شدیم که مجموعه روغن نباتی به فروش رفته است و هیچ کدام از مسئولان استان اطلاعی از فروش و واگذاری مجموعه نرگس نداشتند.

وی با اشاره به اینکه خریدار حدود ۸۰ درصد مسیر خرید روغن نباتی شیراز را طی کرده است، بیان می کند: جای این سئوال وجود دارد فردی که کارخانه روغن نباتی را به جای طلب برداشته است آیا می تواند رونق را در این مجموعه برقرار کند یا تنها با هدف زنده کردن طلب و با هدف فروش دستگاه ها و زمین چنین اقدامی را انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه مسئولان استان بعد از فروش کارخانه قول داده‌اند که اهلیت فرد خریدار را بررسی و ارزیابی کنند، بیان کند: قطعا این اقدام همانند نوش دارو پس از مرگ سهراب است.

این کارگر در ادامه با اشاره به اینکه جای سئوال دارد که مالک کارخانه  چرا دیگر مجموعه هایی را که در اختیار دارد به این فرد نفروخته است می گوید: با توجه به اینکه همه افراد تمام تلاش و توجهشان بر کارخانه روغن نباتی شیراز معطوف بود و بسیاری از مسئولان استان وعده پیگیری روند واگذاری برند نرگس در اصل ۲۴ قانون اساسی را داده بودند اما مالک کارخانه با هدف فرار از شیراز مجموعه نرگس را در اسرع وقت به فروش رساند.

وی می گوید: نماینده‌های مجلس و دستگاه قضایی همچنان به دنبال روند واگذاری مجموعه نرگس بودند که با فروش این مجموعه تمام این اقدامات رها خواهد شد.

وی با بیان اینکه مسئولان هم اخبار ضد و نقیض درباره فروش مجموعه نرگس به کارگران کارخانه روغن نباتی دادند، می‌افزاید: متاسفانه این اقدام مالک کارخانه تمام مسئولان استان فارس را کیش و مات کرد. حقوق آبان و آذر ماه کارگران کارخانه پرداخت نشد.

وی با بیان اینکه تاکنون هیچ تغییری در روند تولید کارخانه روغن نباتی شیراز انجام نشده است و تولید این مجموعه همچنان به صورت ۱۰۰ درصدی متوقف است، می گوید: متاسفانه مسئولان کارخانه به بهانه‌هایی مانند صرفه جویی در مصرف انرژی کارگران و پرسنل مجموعه نرگس را دور کار کرده‌اند و فقط نیروهای حراست و حفاظت فیزیکی سرکار حاضر می شوند.

او با بیان اینکه حقوق آبان و آذر ماه کارگران کارخانه روغن نباتی هنوز پرداخت نشده است، می افزاید: به رغم اینکه کارگران حدود دو بار در محیط کارخانه تجمع کردند و مسئولان استان و کارخانه وعده پرداخت حقوق را داده اند اما هنوز این اتفاق رخ نداده است. فروش مجموعه روغن نباتی با دقت های لازم انجام نشده است.

 نماینده شیراز و زرقان با بیان اینکه شنیدم که طبق توافقی که مالک مجموعه روغن نباتی با شریکش داشته به این نتیجه رسیده که مجموعه نرگس را به شریکش واگذار کند، می‌گوید: از با خبر بودن مسئولان استان در روند فروش مجموعه نرگس اطلاعی ندارم اما ظاهرا خریدار جدید برای خرید نرگس مذاکراتی را با مسئولان فارس داشته‌اند.

جعفر قادری با اشاره به اینکه ملاحظات و اهلیت سنجی در کارخانه‌هایی که دولتی است و قرار است به بخش خصوصی واگذار شود انجام می شود، می افزاید: اما مسئولان نمی توانند در واگذاری بخش خصوصی دخالت کنند و در این شرایط مسئولان می توانند با لحاظ کردن تعهدات فروشنده وضعیت را به گونه ای مثبت رقم بزنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه متاسفانه فروش مجموعه روغن نباتی با دقت های لازم انجام نشده است، ادامه می دهد: در صورتی که مالک جدید به تعهداتش عمل نکند باید فشارهایی به خریدار آورد.

مالک روغن نباتی برای فرار از خلع ید برند نرگس را به فرد دیگر فروخت

احمد روشن عضو کانون بازنشستگان کارخانه روغن نباتی شیراز هم ضمن تأیید فروش کارخانه و با بیان اینکه مالک کارخانه روغن نباتی جهت فرار از خلع ید برند نرگس را به فرد دیگر فروخت، می گوید: با توجه به اینکه بعضی از مسئولان به دنبال بررسی مستندات جهت واگذاری برند نرگس بودند اما مالک کارخانه برای فرار از این موضوع مجموعه روغن نباتی را به شریکش فروخت.

وی  می گوید: بارها به مسئولان هشدار دادم که هر فردی قرار است سهام کارخانه را خریداری کند باید در مرحله نخست با سهامداران و بازنشستگان این مجموعه وارد مذاکره شود و میزان سهام ما را تعیین تکلیف کنند.

عضو کانون بازنشستگان کارخانه روغن نباتی شیراز گفت: حدود ۱۴ درصد از سهام مجموعه نرگس شیراز به بازنشستگان کارخانه روغن نباتی تعلق دارد.

 

نگاه کنید | ایران باستان چگونه ابرقدرت جهان شد؟

 در کانال اول فارس عضو شوید 

اشاره 1

 کانال اول فارس در  ایتا 

 کانال اول فارس در سروش

کانال اول فارس در روبیکا

 کانال اول فارس در  بله 

کانال اول فارس در واتساپ

 کانال اول فارس در  تلگرام

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

وطن دوست پنجشنبه , ۲۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۱

کارخانه روغن نباتی شیراز با توجه به قرار گرفتن در وسط شهر و در جوار حافظیه لازم بودقبل ازاین تعطیل و تغییر کاربری داده می شد.جای آن باید فضای فرهنگی تجاری ساخته شود

آخرین اخبار