چاپ کد خبر: 72374
30 دی 1400

فروش و کشتار دام‌‌های عشایر به دلیل تأمین نشدن نهاده‌ها در استان فارس

نماینده مردم فیروزآباد و فراشبند و قیرو کارزین در مجلس شورای اسلامی با برشمردن مشکلات عشایر خواستار رفع فوری این مشکلات شد و تصریح کرد: عشایر به دلیل تأمین نشدن نهاده‌ها مجبور به فروش یا ذبح دام‌‌های خود شده‌اند.

فروردین 10

به گزارش اول فارس، محمد مهدی فروردین  با اشاره به وضعیت عشایر قشقایی حوزه انتخابیه‌اش  به خانه ملت گفت: استان فارس از ۴۰ درصد جمعیت عشایر کشور برخوردار بوده که تقریبا ۵۰ درصد آنها در حوزه انتخابیه‌ام هستند و بر اساس سرشماری صورت گرفته ۲۸ هزار خانوار عشایری در این منطقه مستقر شده‌اند.  

نماینده مردم فیروزآباد و فراشبند و قیرو کارزین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: عشایر این منطقه با مشکلات بیشماری مواجه هستند که حاصل خشکسالی ناشی از بارندگی‌های محدود سال‌های اخیر بوده است، ضمن اینکه آنها در تهیه نهاده‌های دامی و صادرات دام نیز با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

وی با  اشاره به نگرانی های جامعه عشایری همچنین یادآوری نقش مهم عشایر در زنجیره تامین گوشت قرمز کشور، تصریح کرد: پرداخت تسهیلات از جمله مواردی است که جامعه عشایری نسبت به آن نگرانی دارند چرا که تنها هزینه‌های نگهداری از دام برای آنها به یک معضل تبدیل شده است .

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: عشایر به این دلیل که در تامین نهاده‌ها با مشکل مواجه هستند نمی‌توانند دام‌های مولد را نگهداری کنند و به ناچار مجبورند آنها را ذبح یا به فروش می‌رسانند.

عشایر فارس

فروردین خاطرنشان کرد: آبرسانی از دیگر مشکلات عشایر است چرا که در اقصی نقاط این استان آبرسانی به آنها با تانکرهای فرسوده صورت می گیرد که اغلب از مدار خارج شده‌اند و نیاز به نوسازی دارند و این در حالی است که هر تانکری که از دور خارج می‌شود عشایر را با مشکلات جدی در تامین آب مواجه می‌کند.

مشکلات عشایر در حوزه آموزش مجازی

نماینده مردم فیروزآباد و فراشبند و قیرو کارزین در مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: عشایر در حوزه آموزش با مشکلات جدی مواجه هستند به ویژه در شرایط کرونا که همه مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل بودند، آنها به دلیل عدم بهره مندی از زیرساخت های لازم برای آموزش مجازی همچون اینترنت و تلفن همراه ناچار به برگزاری کلاس های حضوری بودند که باعث شد که تعداد زیادی از دانش آموزان و خانواده هایشان به کرونا مبتلا شوند آن هم در شرایطی که در حوزه درمان نیز چه قبل از شیوع کرونا و چه بعد از آن در مضیقه و سختی بودند چرا که بخش اعظمی از امکانات درمانی در مرکز استان‌ها متمرکز شده است بنابراین عشایر سهم اندکی از این حوزه دارند.

وی در مورد مشکلات موجود در مسیر حرکت عشایر عنوان کرد: مسیر حرکت عشایر به دلیل ساخت و سازهای صورت گرفته، انسداد راه‌های ناشی از بارندگی‌های اخیر، افزایش ترافیک جاده‌ای و توسعه کشاورزی همچون گذشته مانع از این می شود که آنها مسیر کوچ خود را به راحتی انتخاب کنند.

ضرورت توجه به تأمین سهیمه آرد عشایر

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: سهمیه آرد عشایر مهمترین مشکلی است که با آن مواجه هستند و با توجه به اینکه استان فارس یکی از تولیدکنندگان گندم است هنوز سرانه آرد عشایری پاسخگوی نیاز خانواده هایشان نیست، نوع نهاده هایی که توزیع می شود اغلب در اختیار جهاد کشاورزی است و در اختیار اداره امور عشایر نیست و سهم عشایر با توجه به میزان مصرف و جمعیت پایین تر از استاندارد تعریف شده است.

نماینده مردم فیروزآباد و فراشبند و قیرو کارزین در مجلس شورای اسلامی، دولت و مجلس در قبال مشکلات عشایر مسئول هستند ضمن اینکه در بودجه ۱۴۰۱ عشایر را باید ذیل وزارت جهاد کشاورزی همچون سایر جوامع روستایی و شهری ببینند. 

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار