چاپ کد خبر: 38096
26 آبان 1399

فوت و فن تهیه سبزی و پخت قورمه سبزی خوشمزه ومجلسی

سبزی قورمه سبزی 1 2 1

قورمه سبزی از محبوب ترین غذاها در کشور ایران است که از عطر و طعم فوق العاده ای دارد، البته اصول آماده کردن سبزی برای خورش قورمه سبزی بسیار مهم و حائز اهمیت است.

اول فارس| آشپزی ایرانی : قورمه سبزی یکی ازغذاهای سنتی و اصیل ایرانی است که عطر و طعم بی نظیری دارد به طوریکه جزو محبوب ترین غذاها در بین ایرانیان است. برخی از کدبانوهای ایرانی مهارت خاصی در پخت قورمه سبزی دارند و این غذا را بسیار لذیذ طبخ می کنند به صورتیکه طعم متفاوت آن تا مدتها در ذهن مهمانان می ماند. مهم ترین بخش تهیه قورمه سبزی تهیه سبزی آن با نسبت صحیح و سرخ کردن آن به میزان لازم است. باید بدانید که تمام عطر قورمه سبزی به ترکیب و میزان سبزی آن ربط دارد. با این بخش باما همراه شوید تا بدانید از هر کدام از سبزی ها چقدر باید در خورشتان بریزید تا طعم خوب آن را حس کنید.

تهیه سبزی قورمه سبزی

نسبت سبزی های قورمه سبزی در خوشمزگی و عطر آن تاثیر بسیار زیادی دارد. سبزی هایی مانند تره، جعفری، گشنیز، شنبلیله و اسفناج معمولا در ترکیب تمام قورمه سبزی ها پیدا می شود. در برخی از نقاط ایران برای تهیه قورمه سبزی از سبزی های متفاوتی استفاده می کنند اما معمولا در تهران و برخی از شهرهای ایران از سبزی های زیر و با این نسبت در تهیه قورمه سبزی استفاده می شود.

برای تهیه ۲ کیلوگرم سبزی برای قورمه سبزی از این سبزی ها با این اندازه استفاده می کنند :

  • ۸۰۰ گرم تره
  • ۷۰۰ تا ۸۰۰ گرم جعفری
  • ۳۵۰ تا ۴۵۰ گرم گشنیز
  • ۵۰ تا ۷۵ گرم شنبلیله

یعنی ۴۰ درصد از سبزی را تره، ۳۵ درصد را جعفری، ۱۸ تا ۲۰ درصد را گشنیز و ۵ تا ۷ درصد را شنبلیله تشکیل می دهد. پیشنهاد می کنیم برای خوشمزه شدن قورمه سبزی حتما نیم کیلو برگ چغندر یا اسفناج (بنا به فصل) به این ترکیب اضافه کنید.

علت استفاده کمتر از شنبلیله در قورمه سبزی چیست ؟

شنبلیله تندی و بوی تیز و زیادی به غذا می دهد و به همین دلیل مقدار کمی از آن در غذا استفاده می شود. اگر از شنبلیله بیشتر از این مقدار استفاده کنیم طعم قورمه سبزی به تلخی می زند.

سبزی قورمه سبزی 1 1

سبزی قورمه در مناطق مختلف ایران

در شمال کشور به جز سبزی های دیگر یک نوع سبزی به نام “خلواش” را داخل سبزی قورمه استفاده می کنند و در کنار خلواش نیز از مقداری “چوچاق” نیز استفاده می کنند.

طعم قورمه سبزی تبریزی ها کمی تندتر از معمول است زیرا این هموطنان عزیزمان از مقدار تره و اسفناج بیشتری استفاده می کنند و نیز به جز سبزی های معمول در تهیه قورمه سبزی از برگ “داش کلمی” (یا همان کلم سنگ سفید) نیز داخل سبزی استفاده می کنند و از شنبلیله استفاده نمی کنند. برخی از آذربایجانی ها، از ترخون در قورمه سبزی استفاده می کنند.

مواد تشکیل دهنده سبزی قورمه سبزی در استان فارس و خوزستان، تنوع بیشتری نسبت به تهران دارد. در این مناطق سبزی شامل تره، جعفری، گشنیز، شوید، اسفناج یا برگ چغندر (یا حتی هر دو)، شنبلیله، و سیر سبز است.

سبزی قورمه سبزی 2

مراحل آماده کردن سبزی برای تهیه یک قورمه سبزی خوشمزه:

ابتدا سبزی ها را پاک کنید و سبزی های زرد و له شده را از سبزی های سالم جدا کنید.

سپس سبزی ها را ضد عفونی کرده و خوب بشویید.

سبزی های شسته شده را در آبکش بریزید تا مقداری از آب آن برود.

وقتی آب سبزی ها رفت، آن ها را پهن کنید تا خشک شوند اما نباید سبزی ها کامل خشک و پلاسیده شوند که نتوان آن ها را به خوبی خرد کرد.

سبزی ها را ریز خرد کنید. سبزی قورمه سبزی را باید ریزتر از سبزی های آش، پلویی خرد کنیم.

سبزی ها را به اندازه دلخواهتان تفت دهید. هنگام تفت دادن سبزی در ظرف به میزان سبزی نسبت به ظرف دقت کنید تا سبزی آب نیندازد و تیره نشود.

زمانی که سبزی ها ی سرخ شده سرد شد ، آنها را به صورت جداگانه و برای هر وعده مصرف در کیسه فریزر ریخته و صاف کنید و در فریزر بگذارید. از زیاد ریختن سبزی در کیسه فریزر خودداری کنید زیرا اینگونه پس از خارج شدن سبزی از حالت انجماد و مصرف نیمی از آن بقیه سبزی خواص خود را از دست داده و فاسد می شود.

طرز تهیه خورشت قورمه سبزی خوشمزه و مجلسی

محبوبیتی که خورشت قورمه سبزی بین ما ایرانی‌ها دارد، نیازمند هیچ توضیحی نیست! به ندرت پیش می‌آید کسی این خورشت لذیذ و اصیل را دوست نداشته باشد. محبوبیت این غذا آنقدر زیاد است که به صورت طنز معیاری برای آشپزی بلد بودن بین ما ایرانی‌ها است؛ فکر می‌کنم برای‌تان پیش آمده که کسی از شما بپرسد آشپزیتان خوب است؟ و بلافاصله سوال کند، بلدی قرمه سبزی بپزی؟
اگر تا به حال جواب شما به این سوال نه بوده است دیگر نگران نباشید، این بار قصد داریم طرز تهیه یک خورش قورمه سبزی جا افتاده و لذیذ همراه با عطر و بویی که کل فضای خانه را بگیرد، به شما آموزش دهیم تا پاسخی قاطع برای آن سوال داشته باشید.

سبزی قرمه (تره، گشنیز و جعفری به یک اندازه و شنبلیله یک‌سوم مقدار آن‌ها)یک کیلو گرم
گوشت خورشتی با استخوان۵۰۰ گرم
لوبیا قرمزدو‌سوم لیوان
لیمو عمانیپنج عدد
پیاز بزرگیک عدد
آبغورهبه مقدار لازم
نمک، فلفل و زردچوبهبه مقدار لازم

مرحله اول

لوبیا را از شب قبل خیس کرده و دو تا سه بار آب آن را عوض کنید.

مرحله دوم

پیاز را نگینی خرد کنید. داخل یک قابلمه کمی روغن ریخته و پیاز‌ها را با کمی روغن سرخ کنید تا طلایی رنگ شود سپس مقداری زردچوبه اضافه کنید.

مرحله سوم

گوشت خورشتی را به اندازه دلخواه خرد کرده و به پیاز‌ها اضافه کنید، کمی تفت دهید تا گوشت تغییر رنگ دهد.

مرحله چهارم

بهتر است در یک قابلمه جدا لوبیا‌ها را با آب بپزید، تا آب لوبیا مانع از لعاب انداختن خورشت نشود؛ بنابراین یک قابلمه برداشته لوبیا‌ها را به صورت جداگانه روی شعله قرار دهید تا نیم‌پز شوند.

مرحله پنجم

بعد از این که گوشت با پیاز کمی تفت خورد، ۳ لیوان آب جوش به مواد اضافه کرده، در قابلمه را ببندید و شعله را کم کنید تا گوشت با حرارت ملایم بپزد.

در فاصله‌ای که گوشت نیم‌پز می‌شود، سبزی‌ها را شسته و خرد کنید سپس آن‌ها را داخل یک قابلمه به صورت یکنواخت سرخ کنید. اگر از سبزی فریز شده استفاده می‌کنید، سبزی را بدون این که یخ آن باز شود داخل روغن قرار دهید تا پس از سرخ شدن سبزی به صورت لاستیکی نشود.

مرحله ششم

بعد از نیم‌پز شدن گوشت، آب لوبیا را گرفته و همراه با سبزی به خورشت اضافه کنید. در ادامه لیمو عمانی‌ها را که از قبل سوراخ کردید، اضافه کرده و دوباره ۲ تا ۳ لیوان آب داخل قابلمه بریزید.

مرحله هفتم

بعد از گذشت ۲ ساعت خورشت قورمه سبزی شما تقریبا جا افتاده است. حالا نوبت به اضافه کردن چاشنی‌های خورش می‌رسد؛ به میزان لازم نمک و آبغوره اضافه کنید سپس با شعله ملایم، حدود یک ساعت دیگر صبر کنید تا مزه‌ها به خورد هم بروند.

قورمه سبزی با پنیر کبابی یا هالومی

اول اگر از مشخصات پنیر کبابی یا همان هالومی بخواهیم برایتان بگوییم؛ پنیر کبابی نوعی پنیر نیمه سخت طبیعی است که از ترکیب شیر گوسفند و بز تولید می‌شود. ویژگی‌ای که این پنیر را منحصر به فرد می‌کند، داشتن نقظه ذوب بالاست که روی حرارت ذوب نمی‌شود و قابل سرخ شدن و کبابی کردن است. این پنیر سرشار از خاصیت در صورت پخت بوی کباب می‌دهد و می‌تواند راهش را به غذاهای ایرانی هم باز کند و ترکیب خوش‌طعم و پرخاصیتی مثل قرمه سبزی با پنیر کبابی را بسازد. اگر تا به الان تجربه خوردن قورمه سبزی با پنیر کبابی را نداشتید، پیشنهاد می‌دهیم حتما امتحانش کنید. پنیر کبابی را می‌توانید کلا جایگزین گوشت قورمه سبزی کنید یا هم از گوشت و هم از پنیر کبابی استفاده کنید.

پنیر کبابی را می‌توانید از اینجا بخرید.

فوت و فن‌های طرز تهیه خورشت قورمه سبزی

  • اگر سبزی ریز خرد شود، خورش بهتر جا می‌افتد؛ در غیر اینصورت خورشت هر چقدر هم که بجوشد جا نمی‌افتد.
  • بهتر است از سبزی تازه استفاده کنید، اما اگر می‌خواهید سبزی قورمه سبزی را در فریزر نگهداری کنید، بهتر است که آن را سرخ نشده در فریزر بگذارید و هنگام پخت سرخ کنید تا سالم‌تر و خوش رنگ‌تر شود.
  • هنگام سرخ کردن سبزی نکته ای که باید رعایت کنید این است که قبل از تبخیر شدن آب سبزی، روغن را زودتر اضافه کنید تا سبزی خوش رنگ‌تر شود.
  • از زیاد سرخ کردن سبزی خودداری کنید چون باعث تیره شدن و از دست دادن خواص غذایی آن می‌شود.
  • هر چه قورمه سبزی‌تان کم‌آب تر باشد، جا افتاده‌تر و خوشمزه‌تر است.
  • در آخر هنگام خاموش کردن شعله می‌توانید چند قطعه یخ به خورش اضافه کنید تا روغن خورشت به سطح قابلمه بیاید.

قورمه سبزی

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار