چاپ کد خبر: 86684
24 خرداد 1401

فونیکس تیگو ۸ ، لوکس‌ترین و مدرن ترین خودروهای چینی بازار ایران+تصاویر

Tiggo8Pro 1
شرکت مدیران خودرو اخیرا با معرفی برند جدید فونیکس (Fownix)، پرده از یکی از لوکس‌ترین برندهای چینی بازار ایران برداشت. این برند فعالیت خود در ایران را با سه محصول آریزو ۶ پرو، تیگو ۷ پرو و گل سرسبد آن‌ها، تیگو ۸ پرو آغاز می‌کند تا استانداردهای جدیدی را در بازار مونتاژی‌های لوکس کشور بنا نهد. در این میان، تیگو ۸ پرو را باید یکی از منحصر به فردترین و مدرن ترین خودروهای چینی بازار ایران دانست که از دیدگاه طراحی، سطح آپشن‌های رفاهی و ایمنی، در نوع خود منحصر به فرد و در بازار رقبای هم‌وطن فعلی خود در کشور، بدون رقیب است.

Tiggo8Pro 17

فونیکس تیگو ۸ پرو در برابر رقبا

تیگو ۸ پرو در سگمنت کراس اوورهای لوکس به بازار کشور معرفی شده است. سطح امکانات فنی و رفاهی این خودرو باعث می‌شود نتوان هر رقیبی را در مقابل آن نشاند. در غیاب رقبای چینی درخور، تنها می‌توان به گزینه‌های دست دوم اروپایی، کره‌ای و ژاپنی نظیر رنو کولیوس نسل دوم، هیوندای سانتافه، کیا سورنتو، میتسوبیشی اوتلندر و نیسان اکس‌تریل اشاره کرد.

فیدلیتی بهمن موتور به عنوان تنها رقیب احتمالی، نه تنها از پیشرانه مشترک با محصولات قدیمی‌تر چری بهره می‌گیرد، بلکه پلتفرم آن با نسل اول تیگو ۸ نیز مشترک است. در نتیجه از دیدگاه فنی تا حدودی با تیگو ۸ یکسان است. در ایران اما، این خودرو قرار است در مواجهه با تیگو ۸ پرو قرار بگیرد. خودرویی که از هر نظر با فیدلیتی متفاوت و از هر زاویه برتر است.

رقبای اروپایی، کره‌ای و ژاپنی تیگو ۸ پرو در ایران همگی از برندهای اقتصادی هستند که واردات آن‌ها پس از وضع قانون منع واردات خودرو، با توقف مواجه شد و جدیدترین نسخه موجود آن‌ها در بهترین حالت نسخه دست دوم مدل ۲۰۱۸ است. این رقبا تنها از دیدگاه قیمت در بازار دست دوم با تیگو ۸ پرو رو به رو می‌شوند. این در حالی است که از دیدگاه تکنولوژی فنی و آپشنی، هیچ یک توان رقابت با آن را نخواهند داشت.

Tiggo8Pro 16

طراحی تیگو ۸ 

سبک طراحی محصولات خانواده فونیکس به طور کلی دستخوش تغییر شده است. تیگو ۸ پرو در نمای خارجی با داشتن ابعادی برابر با ۴۷۲۲×۱۸۶۰×۱۷۴۵ میلی‌متر و فاصله محورهای ۲۷۱۰ میلی‌متری، از نظر ابعادی در کلاس کراس اوورهای سایز متوسط و نزدیک به رقبای دیگر خود در این مقایسه قرار می‌گیرد. از دیدگاه زبان طراحی، خانواده فونیکس با سیاستی کاملا نوین به بازار آمده است. تیگو ۸ پرو دیگر همانند خانواده قدیمی نظیر تیگو ۷ نسل پیشین از المان‌های پیچیده و متمایز در طراحی خود بهره نمی‌برد، بلکه در عوض سادگی و میانه‌روی از مهم‌ترین عناصر سبک طراحی تیگو ۸ پرو جدید است.

سیاست و علم طراحی خودرو عنوان می‌کند که طراحی ساده، سنگین و شکیل، رابطه مستقیمی با حس و میزان لوکس‌گرایی خودرو دارد. این دقیقا همان رویه‌ای است که جنسیس در نسل سوم G90 مدل ۲۰۲۲ پیش گرفت و از این نظر با ب‌ام‌و سری ۷ و کلاس S مرسدس بنز نیز مشترک است. تیگو ۸ پرو نیز با طراحی ساده‌تر خود، جلوه‌ای لوکس‌تر و سنگین‌تر دارد. جلوپنجره خودرو از نوع توری مشبک به نوع کرومی الماسی یا کهکشانی تغییر شکل داده است. چراغ‌های تمام LED جلو، به زیبایی با خط شانه خودرو ادغام شده و زیرسپر خودرو شامل دو شکاف بزرگ مثلث مانند با زاویه‌های تند و شکسته است که تناسب میان لوکس‌گرایی و اسپرت‌گرایی نمای ظاهری این کراس اوور سایز متوسط را حفظ می‌کند.

Tiggo8Pro 15

گلگیرهای خودرو در نمای جانبی برجستگی جزئی به همراه دارند تا رینگ های ۱۸ اینچی اسپرت با تایرهای ۵۵/۲۳۵ را در دل خود جای دهند. برش شیشه‌های جانبی نیز شباهت‌هایی با هیوندای سانتافه گرند دارد. چراغ‌های عقب با طراحی کاملا جدا از هم، ظاهری بسیار ساده دارند اما تماما با چراغ‌های LED در طراحی گرافیکی سه بعدی قلم خورده‌اند. سراگزوز‌های دوبل کرومی خودرو نیز حالا داخل سپر قرار دارند و بخشی از نمای عقبی تیگو ۸ پرو را تشکیل می‌دهند.

Tiggo8Pro 14

از نظر سبک طراحی، شاید در میان رقبا تنها رنو کولیوس نسل دوم باشد که با زبان طراحی نسبتا نوین‌تر و به روزتر خود می‌تواند شانه به شانه تیگو ۸ حرکت کند. این مهم به این معنا نیست که سانتافه، سورنتو یا کولیوس خودروهای زشتی هستند، بلکه منظور آن است که این خودروها پس از گذر این مدت زمان نیازمند ارائه فیس لیفت یا نسل جدید بودند که متاسفانه به دلیل وجود قانون منع واردات خودرو، از ارائه نمونه به روز‌تر در بازار ایران بازمانده‌اند.

اگر نمای خارجی تیگو ۸ پرو همچون سری ۷ جدید ب‌ام‌و، برای شما بیش از اندازه میانه‌رو و ساده جلوه‌ می‌کند، پس بهتر است قدم به فضای داخلی این خودرو بگذارید تا کمی از تمایز‌های حاصل از پیدایش برند فونیکس را شاهد باشید. تیگو ۸ پرو، گل سرسبد و پرچم‌دار لوکس برند فونیکس در بازار ایران است. تکنولوژی روز، کیفیت و تمایز طراحی از بارز‌ترین نقاط قوت طراحی نمای داخلی این کراس اوور به حساب می‌آید. در نتیجه فضای داخلی به سادگی می‌تواند نظر مشتریان امروزی این بازه قیمت بازار را تغییر دهد.

Tiggo8Pro 13

با باز کردن در خودرو، رکاب‌های برقی اتوماتیک باز شده و سهولت سواری و پیاده شدن را برای سرنشینان به ارمغان می‌آورند. نمای داخلی با غربیلک فرمان چند کاربری با برش D شکل، دارای طراحی جدید و متمایز و در پشت آن، دو نمایشگر LCD بزرگ ۱۲.۳ اینچی متصل به یکدیگر (در مجموع ۲۴.۶ اینچ)، احتمالا مهم‌ترین بخش داشبورد را تشکیل می‌دهند. ترکیب این دو نمایشگر با یکدیگر و به شیوه پیوسته را شاید اولین بار در محصولات رده بالا برند اشتوتگارتی مرسدس بنز شاهد بودیم. این دو نمایشگر یکی مربوط به مجموعه‌ نشانگرهای تنظیم پذیر تمام دیجیتال اطلاعات حیاتی پشت فرمان و دیگری مربوط به سیستم مولتی مدیا خودرو است.

Tiggo8Pro 12

تجمع نمایشگرهای دیجیتال البته به همین‌جا ختم نمی‌شود. درست در محل اتصال داشبورد به کنسول میانی، نمایشگر لمسی ۸.۰ اینچی دیگری قرار دارد که تمامی مجموعه ادوات کنترلی مربوط به سیستم تهویه مطبوع، گرم‌کن و سرد‌کن صندلی‌ها را در خود جای داده است. این مهم باعث شده است تا با حذف کلید‌های کنترلی مربوط به این ویژگی‌ها، نمای کلی داشبورد همانند سبک طراحی نمای‌ خارجی بسیار ساده و شیک جلوه کند. از آن گذشته دریچه‌های خروجی سیستم تهویه مطبوع نیز در تریم عرضی نقره‌ای مات داشبورد (همانند آریزو ۶ و ۶ پرو) مخفی شده است. باقی داستان ترکیب زیبای تریم چرمی مارون رنگ داشبورد، رودری‌ها و صندلی‌ها است که با زیبایی با اندک تریم آلومینیومی مات و پوشش مشکی پیانویی کامل شده است. در قیاس با سایر رقبای این خودرو در بازار ایران، نمای داخلی تیگو ۸ پرو همانند یک سفینه فضایی به نظر می‌آید. حتی کولیوس نیز با داشتن طراحی مینیمال و صفحه نمایش نسبتا بزرگ لمسی با سیستم نورپردازی انتزاعی نیز قادر به رقابت با باطن لوکس و بسیار پیشرفته تیگو ۸ پرو نیست. این کراس اوور ثابت کرده است که در رقابت با برترین‌های جهان، حالا حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

Tiggo8Pro 11

تیگو ۸ پرو از جمله محدود کراس اوورهای هفت نفره بازار کشور است که ویژگی کاربری مناسبی برای خانواده‌های پرجمعیت در سفرهای بین شهری از خود به نمایش می‌گذارد. با مدنظر قرار دادن تعلق این کراس اوور به خانواده شاسی بلندهای سایز متوسط، شاید نتوان انتظار چندانی از حجم و فضای نشیمن ردیف سوم آن داشت اما باید به خاطر داشته باشید که بسیاری از شاسی بلندهای فول سایز نیز در بخش نشیمن ردیف سوم، همچنان ضعیف عمل می‌کنند. با این وجود این فضا به سادگی برای نوجوانان و افراد دارای قد متوسط کافی و جادار خواهد بود و قابلیت درخور توجهی به حساب می‌آید.

فضای محفظه بار استاندارد (به هنگام خوابیدن ردیف سوم صندلی‌ها) در تیگو ۸ پرو برابر با ۱۱۷۹ لیتر حجم دارد که در صورت خوابیدن ردیف دوم صندلی‌ها، این رقم تا ۲۱۰۰ لیتر قابل افزایش است. این فضای استاندارد در سورنتو و سانتافه به ترتیب برابر ۱۰۹۸ و ۱۱۵۸ لیتر و در اوتلندر و کولیوس به ترتیب برابر با ۹۶۸ و ۵۶۵ لیتر است. از این رو تیگو ۸ پرو را باید از دیدگاه مقایسه حجم استاندار فضای بار، در بالاترین رده رقابت با رقبا قرار داد.

Tiggo8Pro 10

اما بزرگ‌ترین و خاص‌ترین قابلیت تیگو ۸ پرو در نمای داخلی، به کارگیری مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و امکانات رفاهی و ایمنی است که در نوع خود پیشرو و در بازار ایران منحصر به فرد است. طیف کامل سیستم کنترل پایداری، کیسه‌هوای سرنشینان جلو، کیسه هوای پرده‌ای و جانبی و کیسه هوا زانو، رادار تصادف از عقب و جلو، قابلیت فرمان‌پذیری صوتی سیستم مولتی مدیا، سیستم دوربین ۳۶۰ درجه چشم عقاب (AVM)، سیستم نظارت بر فشار باد تایرها (TPMS)، سنسور پارک، سیستم نظارت بر نقاط کور، سنسور نور و سنسور باران (روشنایی و برف پاک‌کن اتوماتیک)، سیستم نور بالا اتوماتیک، تنظیم برقی صندلی راننده و سرنشین به همراه مموری، سیستم کروز کنترل هوشمند، سیستم کنترل حرکت خودرو مابین خطوط، رادار تغییر لاین، سیستم کمک حرکت در ترافیک، ترمز پارک برقی، اتوهولد، گرم‌کن و سردکن صندلی های جلو، سانروف بزرگ برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک چهارگانه دیجیتال با پنل کنترلی مجزا برای ردیف دوم و خروجی انحصاری برای ردیف سوم، اهرم دنده الکترونیکی با پدال‌های تعویض دنده به صورت ترونیک در پشت غربیلک فرمان، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم روشنایی انتزاعی داخل کابین، روکش چرم صندلی‌ها، رودری‌ها و داشبورد با دوخت بخیه لوکس، سیستم روشنایی تمام LED با قابلیت پرتاب نور با شدت ۲.۷ برابر بیشتر از سیستم روشنایی سنتی هالوژن، سیستم کمکی فرمان برقی حساس به سرعت، سیستم شارژر بی‌سیم و کول‌باکس با حداقل دمای ۱۶ درجه سانتی گراد از مهم‌ترین ویژگی‌های رفاهی و ایمنی است که در تیگو ۸ پرو به مشتریان عرضه می‌‌شود. بسیاری از ویژگی‌های مطرح شده در هیچ یک از رقبای دست دوم وارداتی نسبتا قدیمی تیگو ۸ پرو در بازار ایران یافت نمی‌شود.

Tiggo8Pro 9
کیسه هوای تیگو ۸ پرو
Tiggo8Pro 8
رادار نقطه کور تیگو ۸ پرو
Tiggo8Pro 7
سیستم هشدار برخورد از جلو تیگو ۸ پرو
Tiggo8Pro 6
سیستم هشدار ترافیک جانبی
Tiggo8Pro 5
کروز کنترل تطبیقی تیگو ۸ پرو
Tiggo8Pro 4
کنترل هوشمند نور بالا تیگو ۸ پرو

تقابل مجموعه فنی

تیگو ۸ پرو بر پلتفرم T1X چری (مشترک با تیگو ۷ نسل اول) بنا شده است اما حالا به سیستم انتقال نیرو جدیدی مجهز است که نه تنها از سیستم پرخوران توربوشارژر بهره می‌گیرد، بلکه سیستم پاشش سوخت آن از نوع پیشرفته و فشار بالا تزریق مستقیم است. در نتیجه این واحد چهار سیلندر ۱.۶ لیتری جدید با کد شناسایی ۲۹۰T-GDI شناخته می‌شود و به همین دلیل حروف T-GDI بر دو گلگیر جلو آن نقش بسته است.

این پیشرانه کوچک اندام حالا می‌تواند قدرتی برابر با ۱۹۷ اسب بخار در دور ۵۵۰۰ و گشتاور ۲۹۰ نیوتون.متر از دور ۲۰۰۰ تولید کند که در اختیار گیربکس اتوماتیک دو کلاچ هفت سرعت (۷DCT) و سپس محور جلو خودرو قرار می‌گیرد. این گیربکس جدید برخلاف نسخه هفت سرعت دو کلاچ به کار رفته در تیگو ۷، این بار از نوع تر (دو کلاچ روغنی) است که مشکلات مربوط به داغ کردن صفحات کلاچ و ضعف عملکرد خودرو در ترافیک‌های طولانی، شیب‌های تند و تیز یا رانندگی‌ها پرشتاب را از بین می‌برد و همچنین دوام و طول عمر بسیار بیشتری به همراه دارد. تنها مشکلی که متوجه سیستم انتقال نیرو تیگو ۸ پرو است، عدم عرضه آن با سیستم انتقال نیرو چهار چرخ متحرک (AWD) است. این خلا تنها نقطه ضعف این کراس اوور پرتوان در برابر رقبای دست دوم وارداتی آن است که همگی با سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل (AWD) به بازار عرضه شدند.

Tiggo8Pro 3
پیشرانه تیگو ۸ پرو

با این حال، این پیشرانه پیشرفته و پرتوان دارای استاندارد آلایندگی یورو ۶ است و با وجود وزن ۱۵۴۱ کیلوگرمی این کراس اوور، می‌تواند در زمان قابل احترام ۸.۹ ثانیه به تندی ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و سپس حداکثر سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت دست یابد، در حالی که مصرف سوخت متوسط آن تنها برابر با رقم خیره کننده ۶.۸ لیتر است.

رقبای تیگو ۸ پرو همگی با پیشرانه‌های حجیم‌تر ۲.۴ و ۲.۵ لیتری روانه بازار شدند. هرچند سیستم پاشش سوخت تزریق مستقیم (GDI) بر دو رقیب کره‌ای (سانتافه و سورنتو) نیز عرضه شد، اما همه رقبا از پیشرانه‌های تنفس طبیعی بهره می‌گیرند و فاقد سیستم پرخوران توربو هستند. در نتیجه قدرتمندترین رقیب تیگو ۸ پرو، دو برادر کره‌ای با پیشرانه ۲.۴ لیتری GDI، با توان ۱۸۸ اسب بخار و گشتاور ۲۴۵ نیوتون.متر هستند. سیستم انتقال نیرو در اوتلندر و کولیوس از نوع ضریب متغیر اتوماتیک CVT و در سورنتو و سانتافه از نوع اتوماتیک شش سرعت است که هیچ‌ یک بر گیربکس تیگو ۸ پرو برتری محسوسی ندارند.

با وجود تجهیز این چهار رقیب به سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل، بهترین شتاب اولیه در میان رقبا در اختیار کولئوس با رقم ۹.۸ ثانیه است که در حدود یک ثاینه کندتر از تیگو ۸ پرو عمل می‌کند. دلیل این کمبود در پیشرانه ضعیف‌تر و اندک وزن بیشتری است که به دلیل استفاده از سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل حاصل شده است. اگرچه سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل دائمی/هوشمند (AWD) در این خودروها با پایداری و کشش بهتر در مسیرهای لغزنده همراه است، اما هیچ یک از خودروهای مورد بررسی این مقاله ویژه مسیرهای آفرود و بیراهه طراحی و تولید نشده‌اند. از این رو در استفاده خانوادگی شهری و بین شهری، به سادگی می‌توان از خلا سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل در تیگو ۸ پرو چشم پوشی کرد.

رقابت با دست دومی‌ها

تیگو ۸ پرو در مقایسه با محصولات چینی بازار کشور قیمت نسبتا تند و تیزی دارد که باعث می‌شود با بهترین کراس اوورهای وارداتی بازار کشور سرشاخ شود. اما باید در نظر داشت که ارزش دریافتی این خودرو در مقابل مبلغ پرداختی آن، بسیار بالا است. محبوب‌ترین رقبای تیگو ۸ پرو در بازار ایران سانتافه و کولئوس است. سورنتو و اوتلندر نیز با اختلاف بسیار جزئی در پس این دو رقیب در بازار دست دوم ایران در دسترس هستند. اما بزرگ‌ترین مشکل این رقبا، طول عمر سه تا چهار سال آخرین نمونه‌های وارداتی و کارکرد قابل توجه آن‌ها است. لازم به تاکید نیست که با وجود تحریم‌ها و دشواری تامین قطعات و خدمات پس از فروش، تملک این دست خودروها به نوعی ریسک به حساب می‌آید.

جدا از همه این نگرانی‌ها باید به اختلاف چشمگیر سطح آپشن‌های رفاهی و ایمنی و اختلاف عملکرد فنی رقبای وارداتی با تیگو ۸ پرو نیز اشاره کرد که البته آخرین فاکتورهایی به حساب می‌آیند که مشتری این کلاس از خودروها باید به آن فکر کند.

Tiggo8Pro 2
ایمنی تیگو ۸ پرو

سخن نهایی

تیگو ۸ پرو در بازار امروز کشور قیمت فروش قابل توجهی دارد، اما پیش از آن که از این قیمت انتقادی به عمل آید، ابتدا لازم است تا با مجموعه ویژگی‌های دریافتی، در ازای مبلغ پرداختی در این خودرو آشنا شد. به جرات می‌توان ادعا کرد که تیگو ۸ پرو پیشرفته‌ترین، مدرن‌ترین و لوکس‌ترین گزینه مونتاژی و صفر کیلومتر بازار کشور است که در این مقطع رقیبی ندارد.

ارائه این سطح از ویژگی‌های فنی، رفاهی و ایمنی می‌تواند منجر به تکاپو رقبا، جنبش بازار خودروهای مونتاژی لوکس و سوق مشتریان بازار دست دوم‌های وارداتی به سوی مونتاژی‌های مدرن و پرآپشن روز شود. در نتیجه جای تعجب نخواهد داشت که این خودرو از تمامی رقبای فعلی خود در بازار کشور گران‌تر باشد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار