چاپ کد خبر: 84791
5 خرداد 1401

فیلم سوزناک حضور و غیاب شهدای گردان دژ تکاوران ارتش در خرمشهر

نظامیان که به احترام شهدا درحال سلام نظامی هستند، بازماندگان گردان دژ خرمشهر از تکاوران نیروی دریایی می باشند، که سی و هفت روز برای حفظ خرمشهر مقاومت کرده و سیصد شهید تقدیم کردند.

ناخداصمدی فرمانده این گردان درحال حضور وغیاب است. نام شهدا را می‌برد و بقیه با ادای کلمه حاضر پاسخ می‌دهند.

لینک کمکی جهت مشاهده و دانلود :

گردان تکاوران دریایی بوشهر از یگان‌های تکاوری نیروی دریایی ارتش است. این گردان نقش مهم عملیاتی در ماه‌های اول جنگ ایران و عراق برعهده داشت، همچنین نقش برجسته‌ای در نبرد خرمشهر داشت.

در حال حاضر تکاوران دریایی ارتش جز قویترین نیروهای ویژه ایران محسوب میشوند که قادر به انجام ماموریت .در همه مناطق بدون هیچ گونه محدودیت عملیاتی هستند از مناطق رزمی این یگان میتوان به جنگل ، بیابان ، کوهستان ، باتلاق، نفوذ از اسمان ، از سطح اب ، از زیر سطح دریا ومناطق صعب العبور اشاره کرد .این یگان به طور عامیانه به کلاه سبز ها و به صورت رسمی به S.B.S معروف هستند. اس بی اس ها در دسته نیروهای فوق ویژه قرارمیگیرند.

گردان تکاوران دریایی بوشهر با استعداد ۷۰۰ نفر نیرو، در روز ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ وارد خرمشهر شد. خرمشهر نهایتاً در روز ۴ آبان و پس از ۳۴ روز مقاومت و جنگ خیابانی در برابر ارتش عراق اشغال شد.

در صبح‌دم ۴ آبان با تخلیه شهر و کمک به خروج باقی‌مانده مردم، تکاوران دریایی آخرین نفراتی بودند که با لنج و قایق، از شهر خارج شدند. در خلال نبرد خرمشهر، اعضای این گردان، به فرماندهی هوشنگ صمدی، در برابر چندین لشکر تقویت‌شده از ارتش عراق به مدت ۳۴ روز مقاومت کردند

هوشنگ صمدی زاده ۶ بهمن ۱۳۱۸ در کلخوران اردبیل مشهور به ناخدا صمدی، ناخدا یکم تکاور بازنشسته نیروی دریایی ارتش ایران است، که در طول جنگ ایران و عراق فرماندهی تیپ یکم تفنگداران دریایی ایران را برعهده داشت.

صمدی فعالیت نظامی را از سال ۱۳۳۷ در نیروی زمینی ارتش ایران آغاز کرد، در سال ۱۳۵۴ به نیروی دریایی ارتش ایران منتقل شد و همزمان با آغاز جنگ  عراق علیه ایران به‌عنوان یکی از فرماندهان ارشد گردان تکاوران دریایی بوشهر محسوب می‌شد.

ناخدا هوشنگ صمدی

او در آغاز جنگ در حالی که بازنشستگی وی ابلاغ شده بود، به ارتش بازگشت و در سلسله عملیات‌های نبرد خرمشهر، حصر آبادان و آزادسازی خرمشهر به همراه دیگر تکاوران ارتش، نقش کلیدی ایفا کرد.

در روزهای نخست جنگ، تیپ تکاوران تحت امر او به‌مدت ۳۴ روز در مقابل ارتش عراق از خرمشهر دفاع نمود، وی در این مدت ۸ بار مجروح شد. وی در چندین نبرد دیگر همچون عملیات مروارید و عملیات ثامن‌الائمه نیز حضور فعال داشت. صمدی از جانبازان پرافتخار جنگ تحمیلی عراق علیه ایران محسوب می‌شود.

در اسفندماه ۱۳۹۵ از سردیس ناخدا هوشنگ صمدی و کتاب خاطرات وی با نام «شهری که خرم ماند» در خرمشهر و با حضور حبیب‌الله سیاری فرمانده وقت نیروی دریایی ارتش، رونمایی شد.

نظرتان در باره این مطلب برای ما بنویسید

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

شهریار یکشنبه , ۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۱

روز نیست این کلیپ نگاه نکنم.هرموقع نگاه میکنم اشک از چشام سرازیر میشه درود بر مردان شجاع روح عزیزانی که شهید شدندشاد.

قدرت اله کائید پنجشنبه , ۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۲

دورود بر غیرت وشرف تکاوران دلاور ایران زمین،فرقی نمی کنه زاده ی کجای ایران عزیز هستی،وقتی که مام ایران در خطر است،همه ی فرزندان ایران زمین،مثل ناخدا صمدی،دلاورانه وشجاعانه تا آخرین نفس،از وجب به وجب سرزمین اهورایی ،ایران عزیز دفاع خواهند کرد،دورود برشرف تمام تکاوران و سربازان

معطری پنجشنبه , ۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۵

درود بر سربازان دلاور وطن، سلام بر غیور مرد خطّه آذربایجان و اردبیل ناخدا هوشنگ صمدی پهلوان دفاع از ایران.

آخرین اخبار