چاپ کد خبر: 25303
13 فروردین 1399

قاعده گلوله برفی کرونا و شایعات آن

عضو کارگروه رسانه و فضای مجازی شهرستان اقلید به شایعات ویروس منحوس کرونا به قاعده گلوله برفی اشاره کرد و گفت :این روزها بیشتر شاهد انتشار پرسرعت و بی اساس شایعات ویروس کرونا در بین مردم هستیم با سرعتی بیش ازسرعت انتشار ویروس کرونا.

دکتر مسلم شجاعی پور، فعال فضای مجازی، استاد دانشگاه و عضو گروه علمی ناجا به شیوع بیماری کرونا و شایعاتی که در این زمینه وجود دارد اشاره و بیان کرد: این روزها ترس از ابتلا به کرونا از خود کرونا در بین مردم بیشتر شده است.

491a image 2020 3 29 12 34 19 65 ku0

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی به عنوان یک موتور جستجوگر قوی در حوزه اطلاعات و انتقال دانش به صورت سهل و آسان در اختیار کل بشر قرار گرفته، به بیان برخی توضیحات پرداخت و گفت: فضای مجازی همانطور که از اسمش مشخص است در تقابل با مکان حقیقی قرار گرفته و به معنای یک محیط ناشناخته غیرحقیقی و غیرواقعی است.

دکتر شجاعی‎‌پور افزود: علی‌رغم اینکه این ابزار پرقدرت برای رفاه و آسایش زندگی افراد بهوجود آمده است اما بهدلیل اینکه برای تبادل اطلاعات به راحتی در دسترس افراد عام قرار دارد و نیز بهعلت ناشناس بودن آن فضا، احتمال بی اعتباربودن و غیرقابل اعتمادبودن یک خبر در آن متصور است.

وی با تأکید بر ناشناخته بودن فضای مجازی، ادامه داد: هرمنبعی به صرف آوردن یک خبر واقعی، ذکر نام یک مسؤول و یا سازمان، نقل قول از فلان شخص معروف، اشاره به سایت، شبکه یا لینکی که اصلا ممکن است وجود خارجی نداشته باشد و …، معتبر نیست و نیاز است که پس از شنیدن یا دیدن مطلب یا خبری، آنرا پایش و منبع آن را بررسی و تجزیه و تحلیل نمود و سپس اعتبار و یا عدم اعتبار آنرا سنجید.

این فعال حوزه رسانه و فضای مجازی به شایعات ویروس کرونا به قاعده گلوله برفی اشاره کرد و گفت :این روزها بیشتر شاهد انتشار پرسرعت و بی اساس شایعات ویروس کرونا در بین مردم هستیم تا انتشار ویروس کرونا.

عضو گروه علمی ناجا تصریح کرد: مردم فهیم کشور عزیزمان باید به این مطلب توجه داشته باشند که انتشار ویروس کرونا و اخبار صحیح و غیرصحیح پیرامون آن در جامعه، به مانند گلوله برفیست که ابتدا از بالای قله کوه، یک گلوله بسیار ریز برف به اندازه یک تخم‌مرغ بوده و شروع به حرکت می کند و در بین مسیر به سمت پایین کوه، با اضافه شدن دیگر اجسام در مسیر و برف‌های موجود، ضمن تخریب و خرابی‌های بسیار، به قدرتی بیشتر از کوه تا پایان مسیر میرسد و دیگر کسی و چیزی قادر به مقابله با آن نیست و به نوعی همهگیر خواهد شد ازاین‌رو برای قطع قاعده گلوله برفی کرونا، چه در حوزه انتشار ویروس و چه در انتشار اخبار صحیح و غلط مربوط به آن در بین مردم، باید به توصیه های جدی وزارت بهداشت و درمان کشور توجه کرد.

وی با تأکید بر اتحاد ملی و رعایت نکات بهداشت فردی، جمعی و محیطی، خانه را امن ترین مکان در مقابله با این بیماری خواند و یادآاور شد: با در خانه ماندن می توانیم کمک مؤثری در قطع زنجیره انتقال این ویروس منحوس داشته باشیم.

 عضوکانال واتساپ اول فارس شوید

%D9%88%D8%A7%D8%AA%D8%B3%D8%A7%D9%BE 1

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار