چاپ کد خبر: 87341
31 خرداد 1401

قتلگاه شیراز دو نیم شد:جنوب شهرداری ؛ شمال راهداری

کمربندی شیراز، ماجرای پر سر و صدایی است که تصادفاتش، خاطره‌ای ناخوشایند در ذهن‌ها تداعی می‌کند و در شرایطی که توافق‌های میان دستگاه‌های متولی برای ساماندهی به نتیجه نرسید، استاندار فارس امروز برای پایان‌ بخشیدن به سلب مسئولیت دستگاه‌های متولی، کمربندی جنوبی شیراز را به طول کامل به شهرداری شیراز واگذار کرد.

کمربندی شیراز 1

 «باز هم کمربندی شیراز حادثه آفرید» عنوان خبری آشنا در رسانه‌های شهر شیراز، خبری جان‌فرسا که بدون شک خاطره‌های غم‌انگیزی در خود نهان کرده و ناقوس مرگ را در گوش‌ها به صدا درمی‌آورد.

کمربندی شیراز ماجرای پر سر و صدای جان‌های بسیاری است که در ناهمواری این جاده پرهیاهو جا مانده و شنیدن نامش خاطره وحشت‌هایی است که در پی تصادفات بسیار در ذهن‌ها تداعی می‌شود.

سال‌های بسیاری است که کمربندی شیراز به عنوان یکی از حادثه‌خیزترین محورها در سطح کشور مطرح است و به صورت روزانه حادثه‌هایی در این محور رخ می‌دهد.

محوری که برای سامان‌بخشی به آن نه تنها نقش یک دستگاه بلکه عزم و اراده‌ای جمعی در استان فارس بلکه در سطح کشور و با همراهی وزارت راه و شهرسازی را می‌طلبد تا شاید اندکی التیام‌بخش زخم‌های کهنه باشد.

تقریبا روزی نیست که در کمربندی شیراز حادثه‌ای را شاهد نباشیم به ویژه در ۱۴ کیلومتری که دیگر در رینگ بیرونی شهر قرار ندارد و به دلیل ساخت و سازهای اطراف آن به درون شهر منتقل شده و با افزایش ترددها به حوادث دامن زده است.

سامان‌دهی این محور اما همواره مورد مناقشه بوده است چراکه کمربندی اکنون در حوزه وظایف شهرداری نیز قرار گرفته و منحصر به راه و شهرسازی نیست.

تا کنون گزارشات بسیاری در حوزه کمربندی شیراز در خبرگزاری فارس منتشر شده است و از ابعاد مختلف به این ماجرا پرداخته‌ایم، چنانچه در آخرین گزارش به دستورالاجل استاندار جهت تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر کمربندی و انعقاد تفاهم‌نامه ۶۰ به ۴۰ میان راهداری و شهرداری جهت رسیدگی به کمربندی و همچنین تاکید دادستان مرکز استان به تقسیم وظیفه ۵۰ – ۵۰ میان این دو دستگاه اشاره شد.

کمربندی شیراز 2

شورای شهر تفاهم‌نامه تقسیم وظایف کمربندی را امضا نکرد

ماجرا تا آنجا پیش رفت که این تفاهم‌نامه جهت ایمنی‌بخشی و سامان‌دهی کمربندی به امضای استاندار، شهردار، مدیر کل راهداری و مدیرکل راه و شهرسازی رسید اما در ایستگاه شورای شهر متوقف شد!

به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس، علیرضا اسکندری، رئیس کمیسیون عمران شورای شهر با وارد کردن ایرادات حقوقی به برخی بندهای این تفاهم‌نامه آن را به حاشیه رانده و از امضای آن سر باز زده است و این تفاهم‌نامه به تصویب شورا نرسیده و باز هم همچون گذشته این تفاهم‌نامه مسکوت و بدون اجرا باقی بماند.

کمربندی شیراز با تحمیل هزینه به شهرداری ایمن نمی‌شود!

این در حالی است که رئیس کمیسیون عمران شورای شهر شیراز یکشنبه گذشته در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی شورا با اشاره به اینکه باور داریم کمربندی شیراز تنها با تغییر نام و تحمیل هزینه‌ها به شهرداری شیراز ایمن نمی شود، گفت: موضوعی که در دوره های قبل شورا و شهرداری شیراز نیز بر روند اجرای تعهدات توسط راه و شهرسازی پافشاری شده است تا نمایندگان مردم به وظایف خود در مقابل افزایش ایمنی مسیر دسترسی به شهرک جنوبی از حق شهروندان کوتاه نیایند.

علیرضا اسکندری گفت: ایمنی در مسیر حمل و نقل کمربندی جنوبی شیراز به دلیل قرار گرفتن و شکل گیری شهرک های مسکونی متعدد در اطراف این محور و کارکرد برون شهری آن تبدیل به دغدغه شده است، دغدغه ای که به دلیل تداخل ترددهای خودروهای سنگین و سبک و ترانزیتی بودن این محور متاسفانه سوانح ترافیکی مرگبار را ایجاد می کند.

رئیس کمیسیون عمران شورای شهر شیراز با بیان اینکه تا کنون طرح‌های کوتاه مدت و بلند مدت متعددی برای ایمنی این مسیر در نظر گرفته شده است، افزود: اما هیچکدام نتوانسته از حجم تصادفات مرگبار این محور که در میان ساکنان شهرک‌های جنوبی به قتلگاه تشبیه می‌شود کم نماید؛ چرا که برای ایمنی این مسیر ۱۴ کیلومتری نیازمند پایبندی و اجرای تعهدات هستیم.

وی اظهار داشت: اجرای ۶ تقاطع یکی از درمان ها برای علاج درد تصادفات مرگبار در این محور پرتردد بوده است تا از طریق دسترسی های غیر همسطح، تداخل ترافیک عبوری و دسترسی‌های محلی از بین رود.

اسکندری افزود: برخی از این تقاطع‌ها در سال‌های گذشته به بهره‌برداری رسیده و تقاطع غیر همسطح نواب صفوی هم با سیاست‌گذاری و مصوبه کمیسیون عمران دوره ششم شورا شروع به‌کار نموده که از شهرداری می‌خواهیم با افتتاح به‌هنگام این پروژه مطابق برنامه زمان بندی، شیرینی این پروژه را به شهروندان فهیم شیرازی تقدیم نماید.

وی اضافه کرد: اما عدم اجرای تقاطعات باقی مانده و سایر اقدامات اصلاحی به منظور افزایش ایمنی این مسیر از سوی متولیان از سنوات گذشته تا به امروز باعث شده اقدامات صورت گرفته نقش یک درمان نصف و نیمه را داشته باشد تا درمان قطعی!

او گفت: طی سالیان گذشته انعقاد تفاهم نامه فی مابین شهرداری شیراز و راه و شهرسازی یکی از سازوکارها برای ایمنی این مسیر بوده است.

این عضو شورا افزود: تفاهم نامه ای که بدون لحاظ کردن عمل به تعهدات متولی اصلی این مسیر پرتردد تنها تحمیل اجرای طرح‌های ایمنی به مدیریت شهری بوده است هر چند که احداث کمربندی شمال شرقی شیراز به‌عنوان راه علاج این استخوان در زخم مانده است اما تا اجرای کامل این کمربندی باید مسیر فعلی با اجرای تقاطع شهید مطهری – کمربندی (میثم) به‌صورت شفاف تعیین تکلیف گردد، همچنین رفع معارض رفوژ وسط کمربندی که در تفاهم نامه قبلی بر عهده اداره راه بوده است باید به صورت شفاف قید گردد.

وی در ادامه خطاب به استاندار فارس گفت: باور داریم کمربندی شیراز تنها با تغییر نام و تحمیل هزینه ها به شهرداری شیراز ایمن نمی‌شود، موضوعی که در دوره‌های قبل شورا و شهرداری شیراز نیز بر روند اجرای تعهدات توسط راه و شهرسازی پافشاری شده است تا نمایندگان مردم به وظایف خود در مقابل افزایش ایمنی مسیر دسترسی به شهرک جنوبی از حق شهروندان کوتاه نیایند.

اسکندری افزود: متاسفانه کمربندی شیراز هم اکنون دارای مشکلات عدیده‌ای از جمله نامناسب بودن آسفالت و در چندین نقطه از مسیر، نبود حفاظ در برخی نقاط، وجود دوربرگردانهای خطرناک و حادثه‌ساز، نبود روشنایی کافی و کاهش دید در شب، عدم خط‌کشی مناسب یا وجود خط‌کشی‌های بی‌دوام، روبرو است که منجر به این می شود که سالانه جان بسیاری از شهروندان شیراز در سوانح ترافیک با خطر مرگ مواجه شود.

وی تاکید کرد: امیدواریم سهم کمربندی شیراز تنها از ایمنی و ساماندهی یک تفاهم نامه یک جانبه نباشد؛ چرا که حفظ جان شهروندان وظیفه تمام دستگاه و مطالبه جدی نمایندگان شورای اسلامی شهر شیراز است، موضوعی که جزء مطالبات جدی استاندار فارس نسبت به رفع معضلات و در نهایت انجام اقدامات ایمنی در مسیر همکاری چند جانبه است.

کمربندی شیراز 4

این اظهار نظر عضو شورا در حالی است که مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس، از خط‌کشی کامل مسیر پیش از عید نوروز خبر داد.

راستیار  گفت: راهداری پیش از ابلاغ تفاهم‌نامه اقدامات لازم در حوزه کمربندی را آغاز کرده است و همچنان هم با انجام اقداماتی شامل نصب نیوجرسی، تامین روشنایی، خط کشی، آسفالت، ترمیم و روکش و … در حال ایمنی بخشی به کمربندی است.

شهرداری امسال ۷۰۰ میلیارد ریال به کمربندی اختصاص داده است

همچنین در هفته‌ای که گذشت شهردار شیراز در جلسه‌ای در خصوص کمربندی شیراز اعلام کرد: کمربندی نیازمند طرح تفضیلی است و تفکیک ضلع شرقی کمربندی توسط راه و شهرسازی صورت گرفته است.

احسان اصنافی افزود: ساماندهی این محور وظیفه دولت است و شهرداری در هرجای شهر هزینه کند سود بیشتری عاید خواهد شد، اما ایمنی این مسیر با مسئله جان مردم در ارتباط است و امسال شهرداری ۷۰۰ میلیارد ریال برای ساماندهی کمربندی تخصیص داده، اما راه و شهرسازی که متولی اصلی کمربندی است برای این کار فقط ۴۳ میلیارد تومان اختصاص داده است!

وی از انجام توافقی برای ساماندهی کمربندی در روز‌های اخیر خبر داد و افزود: بر اساس این توافق روشنایی و ایمنی کمربندی با راه و شهرسازی و راهداری است و شهرداری نیز ورودی و خروجی شهرک‌های منتهی به کمربندی را ساماندهی خواهد کرد.

اصنافی اظهار داشت: ساخت تقاطع نواب بر عهده شهرداری بوده که کار ساخت آن شروع شده، وزارت راه نیز کار ساخت ۲ تقاطع دیگر را در کمربندی شیراز آغاز کرده است.

وی در ادامه در خصوص احداث شهرک‌های اطراف و حومه شیراز نیز گفت: در سال ۹۶؛ شهرک قره باغ ۴۶ هزار نفر جمعیت داشته و امروز ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، هیچ ضمانتی برای توسعه این شهرک‌ها وجود ندارد و در مقطع زمانی کنونی به دلیل خشکسالی رشد جمعیت و ساخت و ساز‌ها ایجاد شده است.

اختصاص بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال به سامان‌دهی کمربندی توسط راهداری

موضوع هزینه‌کرد راهداری را از مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس جویا شدیم.

علیرضا راستیار اشاره به اینکه مجموع قراردادهای ما بالغ بر ۷۲ میلیارد تومان به صورت باز می باشد که تا پایان شهریور ماه کامل می‌شود گفت: در سال جاری قرارداد نصب نیوجرسی ۲۰ میلیارد تومان، لکه‌گیری، تراش آسفالت و ترمیم روکش ۴۸ میلیارد تومان، روشنایی به طول ۲ کیلومتر ۳ میلیارد تومان منعقد شده و برخی اقدامات نیز با ماشین آلات راهداری در حال انجام است.

او با اشاره به اینکه از پل امام حسن تا سلطان آباد نیز پیش از عید با اعتبار یک میلیارد تومان خط کشی شده و تا کنون بیش از ۷۰ میلیارد تومان قرارداد منعقد شده به اظهارات شهردار شیراز پیرامون اختصاص ۶۰ میلیارد تومان بع بحث کمربندی شیراز گفت: شهرداری شیراز بودجه را در شورا مصوب کرده که مربوط به چهار بانده کردن پل شهیدان یغمور و از پل امام حسن به سمت حجت آباد است که در واقع تعریض و سامان‌دهی کمربندی و اصلاح دسترسی به شهرک های اطراف کمربندی است.

کمربندی شیراز 3

شهریور ماه، زمان تعیین شده جهت ایمن‌سازی کامل ۱۴ کیلومتر خطرناک کمربندی شیراز

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس همچنین گفت: اقدامات روشنایی، نصب دوربین‌های کنترل سرعت، روکش آسفالت، نصب نیوجرسی و … توسط راهداری همواره در حال انجام است و برخی امور همچون نصب تعدادی دوربین به شهرداری واگذار شده که امیدواریم تا اوایل شهریورماه این ۱۴ کیلومتر به طور کامل ایمن‌سازی شود.

راستیار تاکید کرد: بنا بود راهداری تا پایان خردادماه ۸ کیلومتر از کمربندی را با نصب نیوجرسی ایمن کند در حالی که امروز که پایان خردادماه باشد ما در ۱۲ و نیم کیلومتر نیوجرسی نصب کرده‌ایم، همچنین از پل امام حسن تا سلطان‌اباد به طول چهار کیلومتر نیز تا ۹۰  درصد روشنایی ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: از انجا که تعداد زیادی از تصادفات ناشی از برخورد خودرو با پایه‌های چراغ برق است در طول ۲۱۰۰ متر با ایجاد خاکریز شدت تصادفات را کاهش داده‌ایم.
مدیرکل راهداری فارس با تاکید بر حذف و انسداد چهار دوربرگردان‌ گفت: در حالی که ایجاد راه های دسترسی در کمربندی در پیرامون شهرک‌های اطراف منجر به بروز تصادف می‌شویم شاهد هستیم که شهرداری از محل تقاطع نواب دوباره دسترسی ایجاد کرده است!

سامان‌دهی کمربندی شیراز در سطح وزارت راه‌شهرسازی در حال پیگیری است

در ادامه مدیر کل راه و شهرسازی فارس نیز در گفتگو با فارس درباره ساماندهی کمربندی گفت: ساماندهی کمربندی در ۲ پروژه کوتاه مدت و بلند مدت در دستور کار است و راهداری تاکنون اقدامات بسیاری را انجام داده در حالیکه تفاهم نامه هنوز ابلاغ نشده است.

محمودرضا طالبان گفت: در این تفاهم‌نامه تقسیم وظایف به طور کامل مشخص شده است و بحث ساخت تقاطع غیر هم سطح قائم و میثم باید توسط راه و شهرسازی انجام شود که تا کنون موافقت‌های آن اخذ شده که باید آن را در شورای ترافیک استان به تصویب برسانیم و آن را به مرحله اجرا درآوریم.

مهر پایان استاندار فارس بر کشمکش‌های گره گور کمربندی شیراز

موضوع کمربندی شیراز و مناقشه میان دستگاه‌های متولی تا آنجا ادامه یافت که حوصله استاندار فارس از اما و اگرهای امضای تفاهم‌نامه و به گردن هم انداختن مسئولیت این محور پر خطر به سر آمد و محمدهادی ایمانیه صبح امروز در جلسه شورای ترافیک استان پس از شنیدن آمارهای رو به افزایش این محور مسئولیت کمربندی جنوبی شهر شیراز را به طور کامل به شهرداری شیراز واگذار کرد.

وی با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه یاد شده بایگانی شده و خط قرمزی بر آن کشیده شود، اظهار کرد: با اوضاعی که پیش می‌رود و ما در اتاق‌های در بسته نشسته‌ایم و جوان‌های مردم در این جاده پر خطر جان می‌دهند، از فردا یکم تیرماه مسئولیت کامل کمربندی جنوبی شیراز بر عهده شهرداری است و باید آن را به طور کامل ایمن‌سازی کند.

ایمانیه با بیان اینکه راهداری نیز برای رضای خدا به تعهداتی که بر عهده گرفته است، عمل کند، اظهار داشت: مسئولیت کمربندی شمالی نیز به طور کامل به راهداری واگذار می‌شود تا دیگر شاهد کشمکش میان دستگاه‌ها در بحث مدیریت این دو کمربندی نباشیم.

وی تاکید کرد: وقتی کمربندی با این حساسیت تا کنون در استان سامان نیافته با باز کردن پای معاون رئیس جمهور و وزیر کشور هم فایده نخواهد داشت.

بر اساس این گزارش ، برخلاف انجام همه اقدامات مختلف در کمربندی شیراز آمار تصادفات و حوادث در این محور همچنان در حال افزایش بوده و بر اساس امار ارائه شده توسط پلیس راهور فارس آمار فوتی‌های کمربندی در هر سال در حال بالا رفتن است و اقدامات انجام شده همچنان نتوانسته است روند کاهشی تصادفات را در این محور سبب شود؛ لذا تعیین تکلیف کمربندی توسط استاندار فارس می‌تواند راهگشایی جهت بهبود اوضاع این محور پر خطر تلقی شود.منبع”خبرگزاری فارس ”


بیشتر بخوانید:

تفال به دیوان حافظ|فال حافظ امروز ۱ تیر با تفسیر زیبا و دقیق


نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار