چاپ کد خبر: 101479
19 دی 1401

قصه پر غصه شهرک های صنعتی استان فارس در نقطه صفر /سنگ اندازی سر راه صنعتگران و سرمایه گذاران

وجود قانون های دست و پا گیر و مهیا کردن بورس بازی و اقداماتی مانند افزایش قیمت زمین در شهرک های صنعتی استان فارس نه تنها رونقی در صنعت فارس ایجاد نکرده بلکه باعث شده تا سرمایه گذاران برای راه اندازی واحد تولیدی و کارخانه در استان فارس عطایشان را به لقایشان ببخشند.
شهرکصنعتی

خبرگزاری ایلنا | شیراز : قصه پر غصه شهرک های صنعتی در استان فارس موضوعی قدیمی است که سال ها است درباره آن نوشته  و در جلسات مختلف عنوان شده است زمین هایی که در دامنه کوه های استان و در مسیر های صعب العبور گرفته و حالا با قیمتی بسیار بالا در اختیار صنعتگران قرار می گیرد.

بیابان هایی که این قدر برهوت است که صنعتگران جرات نمی کنند جهت ساخت کارخانه و واحد تولیدی در آن اقدام کنند و حتی وسایلشان را در آن جا برای یک شبانه روز رها کنند. در نقطه مقابل شرکت شهرک های صنعتی مرجع فروش زمین در استان هم از هر راهی که می رسد از صنعتگران بدون هیچ دلیل موجهی پول دریافت می کند و در این بیابان ها که حتی یک نفر هم به عنوان نگهبان وجود ندارد هزینه هایی مانند حق شارژ از صنعتگران دریافت می کند.

هنوز درب بر روی همان پاشنه می چرخد

افرادی که با هدف رونق اقتصاد و اشتغال استان اقدام به دریافت زمین و نهایتا راه اندازی کارخانه در این شهرک ها می کنند در نیمه راه قید سرمایه گذاری را می زنند و خسته و ناکام به مشاغل دیگر رو می آروند.

وضعیت سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی فارس به قدری قرمز شده است که دل تمام مسئولان و سرمایه گذاران را خون کرده است و کمتر فردی پیدا می شود که دلش از شهرک های صنعتی پر نباشد و این در حالی است که تغییر مدیریتی هم در این بخش نتوانسته تغییر ناچیزی در روند سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی فارس ایجاد کند و هنوز در شرکت شهرک ها به مثابه قبل می چرخد.

عملکرد شرکت شهرک های صنعتی فارس قابل دفاع نیست

آن طور که قادری نماینده شیراز و زرقان می گوید: عملکرد شرکت شهرک های صنعتی فارس قابل دفاع نیست و متاسفانه در اطراف شهرستان شیراز با مشکل واگذاری زمین در شهرک ها و نواحی صنعتی مواجه هستیم.

جعفر قادری با اشاره به اینکه در حال حاضر شهرک بزرگ صنعتی زمین را برای واگذاری به صنعتگران فراهم نی کند، می افزاید: در حال حاضر متاسفانه فراهم نبودن زیر ساخت های شهرک صنعتی در مناطقی مانند شهرستان بیضا و شهرک صنعتی سروستان ۲ باعث شده تا در واگذاری زمین به صنعتگران مواجه شویم و این در حالی است که مشکلات در واگذاری زمین در اطراف شهرستان زرقان هم به جایی نمی رسد.

شهرکصنعتی 1

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه به رغم پیگیری های فراوان متاسفانه این اقدامات و تلاش ها ره به جایی نمی برد و عملکردهای شهرک های صنعتی فارس قابل دفاع نیست، ادامه می دهد: به رغم توانمند تر بودن و پیگیرتر بودن  رئیس فعلی نسبت به مدیر قبلی شرکت شهرک های صنعتی فارس اما عملکردها به هیچ وجه قابل دفاع نیست و با توجه به تذکرات زیادی که در این بخش ها داده ایم هیچکدام از آن ها ره به جایی نبرده است.

راه اندازی واحدهای صنعتی به صورت متفرقه امر پسندیده ای نیست

عضو مجمع نمایندگان فارس با اشاره به اینکه جهت بهبود وضعیت فعلی شهرک های صنعتی استان ناچاریم که به وزارت صمت فشار وارد کنیم تا شاهد یک اقدام جدی در روند واگذاری زمین و رفع محدودیت زمین دردسترسی به زمین های شهرک صنعتی شیراز و اطراف این شهر باشیم، بیان می کند: حل شدن محدودیت زمین در خارج از شهرک های صنعتی باعث می شود تا مشکل صنعتگران حل شود اما ذکر این نکته ضروری است که راه اندازی واحدهای صنعتی به صورت متفرقه و در نقاطی خارج از شهرک های صنعتی امر پسندیده ای نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه بر لزوم تامین زمین برای صنعتگران در شهرک های صنعتی تاکید می کند و می افزاید: در این شرایط صنعتگران باید هیچ مشکلی جهت تامین زمین نداشته باشند.

قادری با اشاره به اینکه باز پس گیری زمین هایی که هیچ اقدامی در آن ها انجام نشده است و جلوگیری از احتکار زمین توسط شرکت شهرک های صنعتی امری بسیار مناسب و ستودنی است، می گوید: اما دسترسی به تامین زمین در شهرک های صنعتی از مشکلات قابل تامل و توجه است که باید هرچه زودتر به آن رسیدگی شود.

نماینده شیراز و زرقان با اشاره به اینکه در حال حاضر مسئولان می توانند با رفع موانع قانونی زمین هایی که خارج از شهرک های صنعتی قرار دارند آن  را به صنعتگران و متقاضیان واگذار کنند، بیان می کند: اما در این شرایط که افراد و صنعتگران در زمین های متفرقه و خارج از شهرک های صنعتی اقدام به دریافت زمین و راه اندازی واحدهای تولیدی می کنند باعث می شود تا شرکت شهرک های صنعتی کاملا متضرر شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه تامین زیر ساخت ها برای واحدهای متفرقه و خارج از شهرک های صنعتی امری دشوار است، می گوید: در حال حاضر نیاز است تا شرکت شهرک های صنعتی به صورت جدی تر اقدام به حل مشکل کند.

شرکت شهرک های صنعتی فارس بسیاری از صنعتگران را با مشکل مواجه کرد

ربانی زاده معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با بیان اینکه شرکت شهرک های صنعتی فارس بسیاری از افراد و صنعتگران را با مشکل مواجه کرده است، می گوید: وجود افراد و کارمندان شرکت شهرک های صنعتی در هیأت مدیره این شرکت باعث شده تا تمام تصمیمات عملیاتی شود.

شهرکصنعتی 3

محسن ربانی زاده در گفت و گو با ایلنا با بیان اینکه حضور نماینده هایی از ارگان های متفاوت مانند جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه، سازمان صمت در هیأت مدیره شرکت شهرک های صنعتی باعث می شد تا جهت رونق و بهبود وضعیت مطالبه گری کنند، می افزاید: در حال حاضر مطالبه گری ها در هیأت مدیره شرکت شهرک های صنعتی متعلق به شرکت است و موضوعاتی که به نفع شرکت شهرک های صنعتی است توسط اعضای هیأت مدیره پیگیری و مصوب می شود.

وی با بیان اینکه موضوعاتی مانند خدمات مازاد، برق اضافی برای واحدهای تولیدی، لغو قرار داد ها تماما به نفع شرکت شهرک های صنعتی انجام می شود، ادامه می دهد: تمام این موضوعات به واحدهای صنعتی مستقر در شهرک صنعتی آسیب وارد کرده است.

سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی فارس صرفه اقتصادی ندارد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با اشاره به اینکه جانمایی نا مناسب باعث افزایش هزینه های زیر ساخت ها و در نهایت گرانی قیمت زمین در شهرک های صنعتی در استان فارس شده است، می گوید: تمام این موارد باعث شده تا سرمایه گذاری برای صنعتگران در شهرک های صنعتی استان فارس صرفه اقتصادی نداشته باشد و سرمایه گذاران ترجیه می دهند به نقاطی می روند که نخواهند هزینه اضافی پرداخت کنند.

ربانی زاده با بیان اینکه قیمت هر متر زمین در شهرک های صنعتی در شهرستان ها حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار تومان است، بیان می کند: قیمت زمین در شهرک بزرگ صنعتی شیراز حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار الی دو میلیون تومان است که گرانی زمین در شهرک های صنعتی به قدری افزایش رفته است که دیگر سرمایه گذاری و راه اندازی واحدهای تولیدی برای سرمایه گذاران مقرون به صرفه نیست.

وی با اشاره به اینکه از سویی دیگر شرکت شهرک های صنعتی هم به دلیل اینکه جهت تامین زیر ساخت ها از دولت هیچ پولی دریافت نمی کنند حق دارند، می گوید: اگرچه در تبصره ۱۵ بند ط آمده است که دولت باید ۴۰ درصد هزینه های شهرک های صنعتی مانند برق، آب  و …. را توسط شرکت خدمات رسان تامین و مابقی ۶۰ درصد توسط شهرک صنعتی تامین شود سبب شده تا هزینه های هر متر مربع زمین در شهرک های صنعتی افزایش و در آخر منجر به عدم استقبال سرمایه گذاران شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با بیان اینکه صحبت کردیم که حق شارژ در شهرک های صنعتی به شدت کاهش یابد، بیان می کند: در حال حاضر سازمان ها و شرکت های خدمات رسان در شهرک های صنعتی فارس  هزینه مازاد را برای صنعتگران گران محاسبه می کنند.

ربانی زاده با بیان اینکه در حال حاضر نیاز است تا بانک ها جهت ضمانت از واحدهای تولیدی و راه اندازی آن روند سرمایه گذاری و راه اندازی را در شهرک های صنعتی تسریع بخشند، ادامه می دهد: در حال حاضر سرمایه گذاران با یک تفکر هوشمندانه ای اقدام به سرمایه گذاری می کنند و این افراد همواره با محاسبه گردش سرمایه در زمان کوتاه اقدام به سرمایه گذاری می کنند.

جانمایی های بد هزینه زیر ساخت را گران کرد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با بیان اینکه جانمایی بد بعضی از شهرک های صنعتی در فارس هزینه زیر ساخت را به شدت برای صنعتگران افزایش داده است، می افزاید: قطعا این مهم باعث گرانی هزینه تمام شده زمین و سرمایه گذاری در فارس می شود.

ربانی زاده با اشاره به اینکه حدود ۶۱ شهرک صنعتی فعال در استان فارس وجود دارد، ادامه می دهد: تاکنون حدود ۷۱ مجوز شهرک صنعتی در استان صادر شده است اما ذکر این نکته ضروری است که شهرک ها و نواحی صنعتی که فاصله نزدیک تری به شهر شیراز دارند فعال و دارای رونق بیشتری هستند.

وی با اشاره به اینکه تعداد واحدهای مستقر در بعضی از شهرک های بسیار اندک و ناچیز است.

بورس بازی زمین در شهرک های صنعتی فارس توجیه پذیر نیست

رئیس خانه صمت فارس هم در ادامه با بیان اینکه حدود ۶۲ شهرک و نواحی صنعتی در استان فارس وجود دارد که شهرک هایی هم که تا حدودی رونق دارند در گیر و داد بورس بازی و فروش زمین قرار گرفته است، می گوید: متاسفانه زمین در استان فارس در بورس قرار دارد و زمین ها یا به باغ شهری تبدیل می شود یا در قالب شهرک صنعتی در اختیار مردم قرار می گیرد.

شهرکصنعتی 2

سهراب شرفی  با اشاره به اینکه زمین های شهرک صنعتی دچار عارضه بورس زمین بازی قرار گرفته است، می افزاید: طبق مقررات شهرک صنعتی فردی که اقدام به ساخت زمین در این شهرک ها نکند زمین توسط شرکت شهرک ها خلع ید می شود.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه حدود ۲۵ درصد واحد فعال در کل شهرک های صنعتی استان فارس فعالیت می کنند، ادامه می دهد: با توجه به تمام مشکلات همواره شاهدیم که متقاضی دریافت زمین در شهرک های صنعتی بسیار زیاد است که این مهم دارای علت و معلول است.

وی با بیان اینکه تا زمانی که کارشناسی دقیقی در این بخش و شهرک های صنعتی انجام نشود نمی توان انتظار رونق در این شهرک ها را داشت، بیان می کند: ذکر این نکته ضروری است که شهرک های صنعتی با تحکم و دستور انجام نمی شود و در حال حاضر به جای آزاد سازی شاهد رها سازی در شهرک های صنعتی استان فارس هستیم.

رئیس خانه صمت فارس در ادامه با بیان اینکه افزایش قیمت زمین در شهرک های صنعتی به هیچ وجه قابل قبول نیست، می گوید: نباید قیمت زمین های شهرک های صنعتی تا سال های زیادی افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه شرکت شهرک های صنعتی می تواند از فعالان اقتصادی و افرادی که واحدهای تولیدی راه اندازی کرده اند مبلغی را با عنوان شارژ دریافت و صرف زیر ساخت ها کنند، می افزاید: بورس بازی و افزایش قیمت زمین در بعضی از شهرک های صنعتی به هر متر دو میلیون تومان توجیه پذیر نیست.

عضو اتاق بازرگانی فارس در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر شرایط به گونه ای شده که واحدهای کوچک و افرادی که خواستار راه اندازی کارخانه زیر ۱۰ میلیارد تومان هستند نمی توانند در شهرک های صنعتی استان عرض اندام کنند، می افزاید: در حال حاضر میزان خروج سرمایه های بزرگ به نسبت بیشتر از سرمایه گذاری آن ها در استان هستیم.

شرفی با اشاره به اینکه سرمایه داران بزرگ هر جوره که بخواهند می توانند اقدام و فعالیت خود را پیش ببرند، می افزاید: در شرایط فعلی باید تمام تلاشمان را بر روی رونق صنایع کوچک معطوف کنیم و ذکر این نکته ضروری است که رانت ها به سمت سرمایه داران بزرگ هدایت می شود.

رئیس خانه صمت فارس با اشاره به اینکه بودجه های برای تولید برای استانی مانند فارس محدود است و این پول ها بیشتر به سرمایه داران بزرگ اختصاص می یابد، می افزاید: شوربختانه در حال حاضر شاهدیم که واحدهای کوچک و متوسط روز به روز در حال از بین رفتن هستند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه سرمایه های کوچک و واحدهای کوچک و متوسط نقش اساسی در ایجاد اشتغال دارند، بیان می کند: متاسفانه مسئولان تمایل زیادی به واحدهای بزرگ دارند و شاهدیم که در استان فارس واحدهای کوچک روز به روز از بین می روند و در مقابل واحدها و کارخانه های بزرگ روزانه فربه تر می شوندکه این امر بیانگر این موضوع است که حق به سمت نا حق می رود.

رئیس خانه صمت فارس با اشاره به اینکه موضوع زمین بازی در شهرک های صنعتی باید هرچه زودتر متوقف شود، ادامه می دهد: در شرایط فعلی مدیریت شرکت شهرک ها فعالیتش به سمت بورس بازی زمین و فروش زمین است.

وجود ۶۲ شهرک صنعتی در استانی که صنعتی نیست دارای پیام مهمی است

شرفی با اشاره به اینکه در حال حاضر شاهد کمرنگ شدن نقش شهرک های صنعتی در موضوع اشتغال هستیم و شهرک های صنعتی دیگر به مثابه گذشته نقش پر رنگی در موضوع اشتغال ایفا نمی کنند، بیان می کند: اگرچه زمانی مسئولان عنوان می کنند که صنعت باید متمرکز باشند تا دولت بتوانند به راحتی به آن ها خدمات ارائه کند.

رئیس خانه صمت فارس با اشاره به اینکه وجود ۶۲ شهرک صنعتی در استانی که صنعتی نیست دارای پیام مهمی است، می گوید: اگر چه استان فارس پتانسیل های زیادی در موضوع گردشگری و سلامت دارد اما توجه بیش از حد به صنعت و غفلت از این پتانسیل ها باعث می شود که در آینده ای نه چندان دور هم قطب پزشکی را رها کنیم.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس می گوید: خرید و فروش زمین در شهرک های صنعتی استان سم مهلکی بر پیکره اقتصاد فارس است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار