چاپ کد خبر: 14566
11 مهر 1398

«قلات» روستایی در شمال غرب شیراز گزینه یک سفر پاییزی

روستای هدف گردشگری قلات که در ۳۶ کیلومتری شمال غرب شیراز قرار دارد از آب و هوا و طبیعت بی‌نظیری در فصل پاییز برخوردار است.

یک مقصد سفر زیبای پاییزی در جوار شیراز/ روستای «قلات» گزینه مناسب سفر پاییزی

اول فارس |گردشگری : شاید با شروع مهر ماه و آغاز سال تحصیلی جدید بسیاری از خانواده‌ها به خاطر به مدرسه رفتن فرزندانشان تصور کنند فرصتی برای سفر ندارند اما سفر به مقاصد نزدیک شهرمان در پاییز خالی از زیبایی و لطف نیست.

یک روستای زیبا و نزدیک

روستاگردی فرصت مناسبی است تا چند ساعتی را از هیاهوی شهر دور بمانیم و اگر مسافتی هم که از شهر تا رسیدن به روستا طی می‌کنیم، چندان طولانی نباشد قطعا ضمن خستگی کمتر، فرصت بیشتری برای استفاده از روز تعطیل خود خواهیم داشت. روستای قلات که در ۳۶ کیلومتری شمال غرب شیراز واقع شده است اگر چه در بهار و تابستان مورد توجه بسیاری از شیرازی‌ها و مسافران قرار دارد اما پاییز آن بی‌نظیر است و طبیعت زیبایی را در این فصل نقاشی می‌کند.

قلات حدود ۷ هزار نفر جمعیت دارد و با رفتن به آنجا شما تنها به یک روستا نمی‌روید بلکه با دیدن طبیعت آن سفر دلچسبی را تجربه می‌کنید. ضمن اینکه می‌توانید از خانه‌های روستا و کوچه‌های آن و البته آثار تاریخی بر جای مانده نیز دیدن کنید.

13980709000851 Test PhotoN

هدف گردشگران

شاید خیلی از ما شیرازی‌ها هم ندانیم که روستای قلات دارای قدمت چندهزار ساله است و روستای هدف گردشگری در استان فارس به شمار می‌رود. وجود یک کلیسای قدیمی در دامنه کوه قدمت این روستا را تایید می‌کند و خانه‌هایی که به صورت پلکانی در روستا بنا شده‌اند، معماری سنتی و بی‌نظیری را برای علاقمندان به بافت‌هایی از این دست به تصویر کشیده است. مصالح به کار رفته در این خانه‌ها از چوب، خشت و سنگ و گل است که البته بناهای جدید با مصالح ساختمانی امروزی نیز در خانه‌های تازه ساز هم به چشم می‌خورد.

13980709000853 Test PhotoN

باغداری از مشاغل اصلی ساکنان روستاست و محصولات دامی آن نیز بی‌نظیر است. پس اگر دلتان هوس ماست، دوغ و پنیر محلی کرده حتما در اینجا طعم خوبی را مزه مزه خواهید کرد و میوه‌های پاییزی هم برای خرید کردن وجود دارد. البته صنایع دستی قلات هم مثل مشک، گیوه و … در گوشه و کنار روستا توسط ساکنان هنرمند تهیه و به معرض فروش گذاشته شده است.

مثل شمال

خاله شوکت، همین چند روز قبل که از سفر به شمال بازگشته بود چنان با آب و تاب از یک روستا تعریف می‌کرد که خانه‌هایش مثل پله روی هم ساخته شده بود، خوراک محلی داشت و …. فقط می‌گفت چون مسیر طولانی بود وقت زیادی را برای رفت و آمد گذاشتند که باعث شد بتوانند کمتر در آن روستای شمالی بمانند. چند عکس از قلات به او نشان دادم و گفتم خب چرا به اینجا نرفتید. خیلی خوشش آمد و چند بار عکس‌ها را دید و پرسید اینجا کجاست؟ باورش نمی‌شد اینجا روستای قلات است که برای رفتن به آنجا از خانه خودش که در شهرک گلستان است تنها یک ساعت راه باشد.

اینکه مسیرها و مقاصد سفر نزدیک به شهرمان را آن طور که باید نشناسیم باعث می‌شود تا فرصت سفرها را از دست بدهیم و تصور کنیم چون تعطیلی آخر هفته کم است پس سفری در پاییز نمی‌توانیم داشته باشیم.

جاذبه‌های قلات

اگر در پاییز رفتن به قلات را در نظر دارید حتما علاوه بر گشت و گذار در طبیعت زیبا و رنگارنگ آنجا، از آسیاب‌های آبی، همینطور و حجاری‌های بی‌نظیر روستا  و قلعه  قزل ارسلان نیز دیدن کنید.

13980709000852 Test PhotoN

آداب و آئین‌ها

مردمان روستای قلات همچون بسیاری از نقاط دیگر برای خود آداب عروسی و سوگواری خاص دارند. مراسم تاسوعا و عاشورا را با قداست تمام برگزار می‌کنند و در مراسم عروسی،زنان «واشنگ» که نوعی هم‌آوایی سر می‌دهند. دهل و سرنا نیز از سازهای محلی این روستاست.

خوراک سنتی

بی‌شک یکی از جاذبه‌ها و علاقمندی‌ها در سفر چشیدن طعم غذاهای محلی است و در قلات هم آش رشته، کله پاچه، کشک گردو، کشک پیاز و … طعم‌های بومی و دلچسبی هستند که لذت سفر به یک منطقه روستایی را ۲ چندان می‌کند.

به گزارش فارس، اگر اهل طبیعت‌گردی هستید، طبیعت پاییزی استان فارس را برای سفر انتخاب کنید و لذت یک سفر کم هزینه و نزدیک را برای خود و خانواده فراهم سازید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار