چاپ کد خبر: 92178
23 مرداد 1401

قلع و قمع تنها قسمتی از مزرعه برنج فاضلابی در جنوب شیراز پس از افشاء در فضای مجازی !

هفته گذشتی کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که در آن کشت برنج با استفاده از فاضلاب های شهری در یکی از مناطق حاشیه ای شیراز افشا شد.

بر اساس این گزارش ، در این ارتباط امروز مدیر جهاد کشاورزی شیراز با این ادعا که چگونگی آبیاری مزارع جنوب کلان شهر شیراز دائما توسط این مدیریت رصد می‌شود، گفت: پس از تائید آلودگی به فاضلاب در قسمتی از یک مزرعه برنج با اخذ دستور قضایی این مزرعه قلع و قمع شد.
ذبیح الله سیروسی مدیر جهاد کشاورزی شیراز در حاشیه اجرای دستور قضایی مذکور گفت: مزرعه برنج مورد نظر در منطقه اقبال آباد روستای کوشکک بخش مرکزی شهرستان شیراز واقع است که قسمتی از این مزرعه ۸۴۰۰ متر مربعی با فاضلاب و قسمتی با آب سالم چاه که مورد تائید شبکه بهداشت و درمان است آبیاری می‌شد.

برنج فاضلاب

این مقام مسئول با اشاره به اینکه با به کار گیری دو دستگاه ماشین آلات سنگین عملیات امحائ قسمت آلوده‌ی مزرعه موصوف صورت گرفت، گفت: با ورود شبکه بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی و محیط زیست به این موضوع و انجام بررسی‌های لازم میزان و قسمت‌های آلوده محرز شد.

او گفت: برخورد با کشاورز متخلف در قالب گشت همپوشان صورت گرفت، آبیاری مزارع با فاضلاب و آب‌های نامتعارف ممنوع است و براساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی هرکسی که سلامت مردم را تهدید کند برای آن در قانون جرم انگاری شده و با فرد خاطی برخورد می‌شود.

سیروسی با تاکید بر اینکه در برخورد با افراد متخلف هیچ گونه مماشاتی نخواهیم داشت و مزارع آلوده در هر مرحله‌ای از رشد که باشند معدوم می‌شوند، بیان کرد: من به کشاورزان عزیز جنوب و حریم کلان شهر شیراز توصیه می‌کنم که به شدت از آبیاری مزارع توسط فاضلاب و آب‌های نا متعارف خودداری کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز ضمن گلایه از چگونگی دفع فاضلاب در جنوب این کلان شهر، گفت: ما می‌بینیم که فاضلاب در جنوب شهر به کانال‌های کشاورزی رها می‌شود؛ من به دستگاه‌های متولی توصیه می‌کنم و خواهش می‌کنم این موضوع را مدیریت و از رها سازی آن جلوگیری کنند.

او با اشاره به انتشار یک ویدیو در فضای مجازی در خصوص این مزرعه آلوده گفت: عموم مردم در صورت مشاهده تخلف در این زمینه می‌توانند به جهاد کشاورزی، اداره محیط زیست و شبکه بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی مراجعه کنند تا در قالب گشت همپوشان و اخذ دستور قضایی فورا اقدام لازم انجام شود.

معدوم سازی مزرعه برنج آلوده صبح امروز یکشنبه بیست و سوم مرداد ماه با حمایت نیروی انتظامی و تامین کامل امنیت در منطقه انجام شد.

وات 1 1

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

حسین چهارشنبه , ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰:۴۵

خیلی دنیای عجیبیه تو کره جنوبی مردم باید

سید عباس سه شنبه , ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۴

هر کس اینجوری با جون مردم بازی می‌کنه برای سود بیشتر و اون مسیولی که چشم پوشی می‌کنه .. هستند بهشون میگن بچه راه ..

محمد سه شنبه , ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۷:۲۵

یه سر هم به جاده قره پیری وشت شهرک پردیس بزنن. که فاضلاب صدرا از اون طرف میاد تو تنگ قره پیری و با اون تب دارن‌کشاورزی میکنن.حتما باید یه فیلم تو فضای پخش بشه تا مسئولین برن سر بزنن. اونم از ترسشون که رسانه ای میشه میان یقه اشون میگیرن.

سیدعلیرضا سه شنبه , ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۷:۲۵

برید‌درشمال‌کشور‌رانگاه‌کنید‌‌چندسالل‌بارندگب‌نداشته‌بیشتر‌مناطق‌از‌اب‌فاظل‌اب‌استفاده‌میکنند‌چون‌اب‌نیست‌برنج‌ایرانی‌بوی‌بدی‌میدهد‌ما‌درتعجب‌هستیم‌که‌برنج‌ایران‌از‌دوکوچه‌ان‌طرف‌بویی‌خوشی‌داشت‌

علیپور دوشنبه , ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۳۹

واقعا زشته که میگید یک قسمت از زمین، خودتون متوجه نیستید که تمام اون زمین و برنجش آلوده هست؟ به هیچ چیز اهمیت نمی‌دید مردم براتون از یه گله گوسفند هم بی ارزش ترن چطور نظارت میکنید که حالا که قضیه به فضای مجازی کشیده شده یادتون افتاده

ناشناس دوشنبه , ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۲

خیلی از زمین های کشاورزی شیراز با آب فاضلاب آلوده رودخانه خشک و فاضلاب خروجی پل فسا آبیاری میشن و حتما مسئولین خبر دارن ولی فعلا سکوت کردند من خودم مزرعه پیاز دیدم که اهالی میگفتند با آب فاضلاب آبیاری میشه خود کشاورز مزرعه اصلا از پیاز زمینش استفاده نمیکنه . وخیل از مزارع دیگه که کسی به فکر مردم نیست و اهمیت نمیدن به سلامتی مردم

ساسان دوشنبه , ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۹:۵۴

سلام.فکری به حال قصابهاو…فروشهای بیدزرد شیراز کنید که هم کم فروشی وگوشت حیوان…ه به مردم میفروشند!!!

کامکار دوشنبه , ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰:۳۱

مسئولین لطف کنید با مردم با صداقت باشید.اگر از آب فاضلاب استفاده می کرده همه برنج آلوده است،اب و حشرات و خود کشاورز و کارگر آلودگی‌ را همه جا می برد و پخش می کند.دوم اینکه اگر شما به عنوان یک مسئول رده بالا ان هم در مرکز کلان شهر شیراز توانایی اقدام برای جلوگیری از رها سازی فاضلاب ودیگر آلودگی را،آن هم در حوزه کاری و مسئولیت نهاد تحت مدیریت خود را نداری،چطور مسئولی هستی و پس چه کسی باید پیگیر وشاکی این جنایت باشد؟ حتما انتظار دارید مردمی که از موضوع اطلاع ندارند پیگیر باشند.گذشته از این فاضلابی که افراد سودجو اینطور ازش استفاده می کنند،حتما در جاهای دیگر هم مورد استفاده خلاف قرار می گیرد مثل اب دادن به دامها و سبزی کاری و دیگر استفاده های نادرست که سلامت مردم را تهدید می کند،مردم دیگر امید و اعتمادی از از شماها و دیگر مسئولین مانند مسئولین بهداشت وسلامت استان هم ندارند.امیدوارم که منتشر کنید. انشاءالله.

ناشناس یکشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۷

به نظر من هیچی معدوم نشده اونیکه معدوم شده حواس مردم بخت برگشته ست

ناشناس یکشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۴

من دقیقا نمیدونم قسمت آلوده ی مزرعه یعنی چی؟آخه این مزرعه با فاضلاب آبیاری شده همه جای اون آلوده ست پس همه ی مزرعه آلوده ست قسمت بندی که نشده

قشقایی یکشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۲

اونیکه تو این عکس پیداست زمین تخریب شده چند متر مربع بیشتر نیست بعدشم مگه شما نمیگید کاملا دارید نظارت میکنید دیگه چه نیازی به گزارش مردم هست جناب مدیر؟؟دم خروستون زده بیرون

امیر یکشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۲

یعنی واقعا این ملت به کجا رسیدن که از هیچ کاری برای کسب دوزار درامد بیشتر ابایی ندارن ….

عبدالله یکشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۶

برنج کاری می‌کنند کافیه سرتون رواززیربرف بیرون بیاریدوبافاظل آب شیراز همراه بشید

عبدالله یکشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۴

مزدش رو شما میگیرید گزارش رومردم بدهندسرتاسروشرغ رودارن برنج کاری می‌کنند کافیه سرتون رواززیربرف بیرون بیاریدوبافاظل آب شیراز همراه بشید

بی نام یکشنبه , ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۲

خاک بر سر بی کفایتتون مردم جنوب شهر از بوی گند فاضلاب رها شده رنج میبرند هیچ کسی هم جوابگو نیست

آخرین اخبار