چاپ کد خبر: 90382
31 تیر 1401

قهوه لاته چیست؟ طرز تهیه حرفه ای قهوه لاته خوشمزه در خانه

آیا می‌دانستید که می‌توانید در خانه خود یک قهوه لاته با کیفیت کار یک باریستای حرفه ای درست کنید؟ بله، تنها چیزی که نیاز دارید موارد اولیه و چند ابزار کلیدی است. شما می توانید نوشیدنی هایی درست کنید که رقیب کافی شاپ‌های مطرح  باشد.

در این مقاله طرز تهیه و نکات مهم آماده کردن قهوه لاته  به شما آموزش داده می شود. اما قبل از هر چیزی ابتدا بهتر است بدانیم که قهوه لاته چیست و چه کسی اولین بار آن را اختراع کرده است.

AdobeStock 315919556 scaled 1

قهوه لاته چیست

قهوه لاته یک نوشیدنی با پایه اسپرسو است که اصلی ترین اجزا تشکیل دهنده آن قهوه اسپرسو، شیر بخار پز و کف شیر است. در چند سال گذشته، لاته‌ها از ترکیب قهوه و شیر در شکل‌ها و ترکیب‌های متنوع دیگری نیز عرضه شده اند.

امروزه در تهیه قهوه لاته، اضافه کردن طعم دهنده هایی مانند وانیل و دارچین رایج است. همچنین بسیاری از مردم ترجیح می دهند در قهوه لاته خود از شیرهای دیگری مانند شیر سویا، بادام و جو استفاده کنند.

تفاوت بین کاپوچینو و قهوه لاته چیست

یک کاپوچینو دارای قسمت‌های مساوی اسپرسو، شیر بخار پز و کف است (نسبت هر کدام در فنجان ۱/۳). یک لاته دارای ۱/۳ اسپرسو و ۲/۳ شیر بخار پز، با لایه نازکی از فوم (کف شیر) در بالای قهوه است.

نکته مهمی که در مورد لاته باید به آن توجه کرد، نوع فومی است که می خواهید تهیه کنید. شما می‌خواهید که شیر به بافتی کاملا نرم برسد. باریستاها به این بافت نرم “میکروفوم” می‌گویند. رسیدن به این بافت شیر بدون بخارپز کردن آن ممکن است چالش برانگیز باشد.

تاریخچه قهوه لاته

شواهد موجود نشان می دهد که برای اولین بار در سال ۱۶۶۰ یک دوک هلندی که در چین حضور داشته، سنت محلی اضافه کردن شیر به چای را اقتباس کرد. اما بعدها در قرن پانزدهم، یک قهوه‌دار اتریشی شروع به سرو قهوه با شیر کرد.

دلیل این کار  عدم رضایت مشتریان از طعم تلخ قهوه ترکی قوی‌ای بود که او عرضه می کرد. ویلیام دین هاولز در مقاله خود در سال ۱۸۶۷ با عنوان “سفرهای ایتالیایی” برای اولین بار از ترکیب قهوه و شیر با عنوان “caffe e latte” یاد کرد.

گفته می شود اولین کافه لاته استاندارد را Lino Meiorin مالک اولیه کافه Caffe Mediterraneum در سال ۱۹۵۰ در ایتالیا عرضه کرد. بعد از آن کافه لاته راه خود را به کافه‌های سیاتل و واشنگتن پیدا کرد و در مدت زمان کوتاهی، تبدیل به یکی از محبوب ترین نوشیدنی‌های آمریکا شد.

قهوه لاته یا لَتِه؟ کدام یک صحیح است؟

کلمه latte یک کلمه ایتالیایی به معنای شیر است. اگر شما در کافه های ایتالیا سفارش لاته بدهید، برایتان یک لیوان شیر می آورند. “latte coffee ” یک نام ترکیبی انگلیسی ایتالیایی به معنی شیر و قهوه است. تلفظ صحیح (تلفظ ایتالیایی) این کلمه “کافه لات تِه” است.

طرزتهیه قهوه لاته 2

طرز تهیه قهوه لاته در خانه

برای درست کردن قهوه لاته ابتدا باید قهوه اسپرسو درست کنید. اینجا صرفا یک قهوه اسپرسو قوی جواب نمی دهد. برای تهیه اسپرسویی که با آن قصد داریم یک لاته خوب آماده کنیم مواردی نیاز است که در این بخش به آن‌ها اشاره کرده ایم:

قهوه بو داده اسپرسو: برشته شدن دانه اسپرسو برای بدست آوردن طعم مناسب تلخ و تیره بسیار مهم است. همچنین هنگام آسیاب کردن دانه اسپرسو حتما از آسیاب ریز استفاده کنید.

دستگاه اسپرسو ساز، اسپرسو ساز دستی: روش‌های مختلفی برای تهیه اسپرسو وجود دارد. ما از دستگاه اسپرسوساز استفاده می کنیم که روی میز قرار می گیرد. یا می توانید از یک اسپرسو ساز دستی کوچک استفاده کنید. این گزینه ارزان تر و برای جابجایی مناسب تر است.

حالا نوبت به درست کردن لاته رسیده :

  1. دم کردن اسپرسو: دو شات از قهوه اسپرسوی خود را دم کرده و در کف فنجان کاغذی خود بریزید. اگر می خواهید طعم دهنده اضافه کنید، همین حالا وقت این کار است. کمی فنجان خود را تکان دهید تا اسپرسو و طعم دهنده با هم ترکیب شوند.
  1. بخار پز کردن شیر: شیر را در پارچ بخارپز بریزید. میله بخار را در یک زاویه قرار دهید. نوک میله را حدود دو اینچ زیر سطح شیر نگه دارید. دسته بخار پارچ را روشن کنید. شیر باید به صورت دایره ای در پارچ بخار بچرخد. اجازه دهید شیر تا دمایی بین ۶۰ الی ۶۶ درجه سانتی گراد برسد.
  2. در این مرحله اگر شیر را لمس کنید می بینید که گرم است اما نمی جوشد. حالا اجازه دهید تا روی شیر حباب‌های کوچک و یکدست ایجاد شود. ۳۰ ثانیه الی ۱ دقیقه صبر کنید تا کف کمی در شیر جا بیفتد.با این کار شیر به اندازه کافی خامه ای شود.
  3. مخلوط کردن: به آرامی پارچ بخار خود را روی پیشخوان بزنید تا حباب‌های بزرگ را از بین برود. پارچ را بچرخانید تا شیر خوب مخلوط شود. آن را به صورت دایره ای داخل اسپرسوی خود بریزید.
  4. همانطور که به ریختن شیر ادامه می دهید، می بینید که روی آن علامت هایی ایجاد می شود، اینجاست که در صورت تمایل می توانید به آن علامت‌ها شکل دهید تا زیباتر شود.

طرز تهیه قهوه آیس لاته

در یک صبح گرم تابستان چیزی می‌خواهید که شما را خنک کند؟ اگر علاقه مند به قهوه باشید می‌توانید یک قهوه آیس لاته درست کنید. درست کردن آیس لاته مشابه فرآیند تهیه لاته داغ است.

  1. وقتی اسپرسو را درست کردید، به جای بخارپز کردن، شیر سرد را در لاته خود بریزید. برای سرد نگه داشتن آن نیز تنها کاری که باید انجام دهید این است که چند تکه یخ را در فنجان خود بریزید تا بتوانید مدت بیشتری از لاته یخی خود لذت ببرید.

بهترین نوع شیر برای استفاده در قهوه لاته چیست

بهترین شیر برای استفاده در کافه لاته شیر کامل گاو است. شیر گاو به بهترین شکل کف می کند زیرا بالاترین چربی شیر را دارد. اگر شیر گاو در دسترس نبود می توانید از شیر ۲ درصد هم استفاده کنید.

این شیرها نیز نسبتا کیفیت خوبی دارند، اما مقداری از ارزش غذایی آن در فرایند بخار پز شدن از دست می رود. مهمترین نکته در مورد شیر این است: مطمئن شوید که تا حد امکان تازه است. شیری که به تاریخ انقضا نزدیک می شود کف نمی کند.

آیا می توانیم یک قهوه لاته گیاهی درست کنیم؟ بله، بهترین شیر غیر لبنی برای لاته، شیر جو دوسر است؛ این شیر بهترین کف را ایجاد می کند و طعم عالی نیز دارد.

طرزتهیه قهوه لاته 1

لاته آرت چیست

قهوه لاته آرت چیست

بسیاری از باریستاها به دلیل خلق زیبایی در کارشان سعی در ایجاد طرح‌های جذاب روی قهوه لاته می کنند که این عمل به “لاته آرت” معروف است. این هنر شامل ریختن شیر بخار پز در اسپرسو با هدف ایجاد طرح‌های پیچیده مانند برگ ها، گل ها، شکل‌های قلب و غیره است.

حتی یک مسابقه بین المللی برای قهوه لاته آرت وجود دارد که سالانه برگزار می شود. این رویداد در جامعه قهوه دوستان بسیار مورد توجه قرار می گیرد.

طعم‌های متنوع قهوه لاته

یکی از ویژگی‌های قهوه لاته امکان اضافه کردن طعم دهنده‌ها مختلف به آن است. برای انتخاب شیر نیز دست شما باز است و می توانید انواع شیرهای لبنی و غیر لبنی را برای ایجاد تغییرات در لاته استفاده کنید. در این بخش چند طعم دهنده محبوب برای لاته را معرفی کرده ایم:

  • شربت اسطوخودوس
  • شربت وانیل
  • ادویه کدو تنبل
  • یخ: برای درست کردن قهوه آیس لاته
  • شیر جو دو سر یا شیر بادام

قهوه لاته برای لاغری و کاهش وزن

قهوه بخاطر داشتن کافئین به بالا رفتن متابولیسم بدن کمک می کند. از طرف دیگر قهوه‌های لاته ای می شناسیم عموما با شیر پرچرب و یا خامه آماده می شود. پس تجویز این نوع لاته برای کاهش وزن موثر نخواهد بود.

هرچند که ما نوشیدن قهوه را به عنوان جایگزین یک رژیم غذایی استاندارد زیر نظر پزشک متخصص، به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم. اما برای کسانی به لاته علاقه مند هستند و دوست دارند مصرف قهوه لاته در کاهش وزن نیز به آن‌ها کمک کند “بلک لاته” را پیشنهاد می دهیم.

بلک لاته یک قهوه لاته آماده است که با جایگزین کردن پروتئین آب پنیر بجای شیر پرچرب و دارا بودن ال کارنیتین (آمینو اسیدی که چربی را به انرژی تبدیل می کند) باعث می شود که شما پس مصرف آن احساس سیری کنید. بلک لاته هم انرژی زاست و هم سوخت و ساز بدن را بالا می برد. این محصول در طعم‌های وانیلی و نارگیلی عرضه می شود.

قهوه لاته برای چاقی و افزایش وزن

قهوه به تنهایی باعث افزایش وزن نمی شود. در واقع با افزایش متابولیسم و ​​کمک به کنترل اشتها باعث کاهش وزن می شود. با این حال، می تواند بر خواب تاثیر منفی بگذارد که این امر می تواند باعث افزایش وزن شود.

اما قهوه لاته بخاطر داشتن میزان قابل توجهی کالری، قند و چربی، ممکن است تا حدود ناچیزی به افزایش وزن کمک کند. البته باید در نظر داشت مصرف بیش از حد کافئین همراه با قند و چربی برای سلامتی زیانبار است.

کلام آخر

در این مقاله علاوه بر طرز تهیه قهوه لاته به نکات فوق العاده مهمی در مورد قهوه لاته پرداختیم که با توضیحات به شما تقدیم شد. توجه داشته باشید که شیر مناسب برای قهوه لاته چیست، و چه قهوه ای برای این نوع قهوه به شما پیشنهاد شده است. انجام مراحل گفته شده برای خوشمزگی هر چه بیشتر لاته شما لازم و ضروری است.

قهوه لاته شیرین ترین مدل قهوه است و بهترین زمان نوشیدن آن موقع صبح هنگام صرف صبحانه می باشد. در آمریکا شمالی، لاته محبوب ترین مدل قهوه است. در پایان امیدواریم مطالب گفته شده در این مقاله برای شما مفید بوده باشد. خوشحال میشویم تجربه خود را با سایر مخاطبین به اشتراک بگذارید.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار