چاپ کد خبر: 74146
18 بهمن 1400

قیمت خودرو و طلا در بازار به کما رفته شیراز

بازارطلافروشی

به رغم این که بسیاری از تحلیل‌گران و کارشناسان بر این باورند که توافق میان ایران و آمریکا باعث ارزانی بسیاری از اجناس و محصولات می شود اما رؤسای اتحادیه‌های طلا و خودرو در شیراز بر این باورند که این خبر تنها به صورت مقطعی سبب ارزانی قیمت‌ها می شود و در آینده بازار را به کما می برد.

 خبری که دو روز گذشته درباره معافیت‌های تحریمی از سوی آمریکا مخابره شد می‌تواند تا حدودی معامله گران بازار ارز ، طلا و خودرو را در شیراز به روند مذاکرات وین خوشبین‌تر کند اما نباید فراموش کرد که این اتفاق تاثیر چندانی در اقتصاد ایران که درگیر ناکارآمدی، رانت و مشکلات  ساختاری است، نداشته و نمی‌تواند بدون رفع همه این مشکلات و حضور در اقتصاد جهانی گشایش چندانی ایجاد کند.

خبر توافق ایران و آمریکا بازار خودرو را به کما برد

آن طور که باقری رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل شیراز می‌گوید: انتشار خبری با عنوان معافیت‌های تحریمی ایران در زمینه هسته‌ای هر چند موجب کاهش نرخ دلار  شد اما بازار خودرو را در رکودی عمیق تر فرو برد.

وی می افزاید: هرچند که بازار خودرو در وضعیت مناسبی به سر نمی برد اما خبر توافق سبب می شود که بازار خودرو به دلیل ابهام در خرید و فروش نابود شود.

هدایت الله باقری در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به اینکه کاهش نرخ دلار و خبر احتمالی توافق ایران و آمریکا بازار خودرو را به کما خواهد برد می‌افزاید: نزدیک شدن به توافق باعث کاهش نرخ دلار و در نهایت افت بازار خودرو می شود و این در حالیست که خریداران  فروشندگان دست از خرید و فروش می‌کشند.

فروشندگان و خریداران امیدی به خرید و فروش ندارند

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل شیراز در ادامه با بیان اینکه در آستانه توافق فروشندگان و خریداران امیدی به خرید و فروش خودروهایشان ندارند ، ادامه می‌دهد: در این شرایط خریداران به امید ارزان‌تر شدن دست از خرید خودرو می‌کشند و این در حالی است که در این مواقع تنها تعداد اندکی واسطه گران و دلالان در بازار اقدام به خرید و فروش خودرو می کنند.

مراکزخریدخودرود

قیمت خودرو خود به خود گران می شود

وی با بیان اینکه متاسفانه قیمت خودرو همچنان افزایشی است و قیمت ها خود به خود گران می شود می افزاید: در حال حاضر قیمت قطعات خودرو به صورت سر سام آور گران شده است و اگر فردی بخواهد قطعات را در بازار خودرو خریداری و بعد اقدام به تولید اتومبیل کند باید بیش از دو برابر نرخ خودرو هزینه قطعات بپردازد.

قیمت قطعات نرخ خودرو را افزایش داد

باقری با اشاره به اینکه متاسفانه افزایش قیمت قطعه سبب گرانی نرخ خودرو شده است می گوید: در شرایط فعلی تنها واسطه گران و دلالان از خرید خودرو استقبال می کنند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران اتومبیل شیراز با بیان اینکه قیمت خودرو ۲۰۶ تیپ ۲ به ۲۷۰ میلیون و نرخ پراید به ۱۷۵ میلیون تومان افزایش پیدا کرده است می گوید» در حال حاضر اگر فردی قصد فروش پراید و خرید ۲۰۶ تیپ دو را دارد باید ۱۰۰ میلیون تومان مابه التفات بپردازد.

افزایش ۵۰ درصدی خودرو از سال گذشته تاکنون

وی با اشاره به اینکه از سال گذشته تاکنون قیمت خودروها ۵۰ درصد گران تر شده است می گوید: متاسفانه بازار خودرو شیراز در رکود به سر می برد و نمایشگاه داران تنها به روزمرگی می پردازند و این در حالی است که نرخ اجاره بها کمر نمایشگاه داران را خم کرده است.

اخبار توافق باعث ایجاد یک جو روانی در بازار طلا می شود

مستغنی رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر شیراز هم در ادامه با بیان اینکه متاسفانه همیشه انتشار اخبار با عنوان توافق میان کشور ایران و آمریکا سبب ایجاد یک جو روانی و تاثیر زود هنگام در بازار می شود می گوید: انتشار اخبار خوب و بد اقتصادی در هر لحضه تاثیرات مثبت و منفی را در بازار‌ها می گذارد.

مجمد حسین مستغنی با بیان اینکه انتشار اخبار توافق ایران و آمریکا بر قیمت طلا و سکه تاثیر گذاشت، می افزاید: معمولا در این شرایط میزان عرضه به نسبت تقاضا افزایش پیدا می کند و این مهم سبب می شود تا قیمت ها کاهش یابد.

اخبار توافق همه را فروشنده کرده است

مستغنی در ادامه با اشاره به اینکه در نقطه مقابل انتشار اخبار منفی هم بر روی تقاضا تاثیر می‌گذارد می افزاید: در حال حاضر انتشار اخبار توافق میان ایران و آمریکا سبب کاهش قیمت طلا شده و در حال حاضر همه در بازار طلا فروشنده هستند و خریداری در بازار نیست.

کاهش ۴۵ هزار تومانی هر گرم طلا و ارزان شدن ۴۵۰ هزار تومانی سکه نسبت به اواخر هفته گذشته

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر شیراز با بیان اینکه قیمت هر گرم طلا در اواخر هفته گذشته حدود یک میلیون و ۲۱۲ هزار تومان بود می گوید: اما در حال حاضر و همزمان با آغاز هفته جدید قیمت هر گرم طلا به یک میلیون و ۱۷۲ هزار تومان کاهش یافته است و این در حالی است که قیمت هر گرم طلا از پنج شنبه گذشته تاکنون حدود ۴۵ هزار تومان ارزان تر شده است.

مستغنی با اشاره به اینکه قیمت هر سکه تمام در اواخر هفته گذشته حدود ۱۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود می گوید: اما در حال حاضر قیمت هر سکه بهار آزادی به ۱۱ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان کاهش یافته است و این در حالی است که قیمت هر سکه از پنج شنبه گذشته تا روز گذشته حدود ۴۵۰ هزار تومان ارزان تر شده است.

طلاودلار

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر هیجانات و موضوعات روانی بعد از انتشار اخبار خوب باعث شده تا قیمت طلا و سکه کاهش یابد، بیان می کند: ذکر این نکته ضروری است که در حال حاضر هیچ اتفاق خاصی در حوزه اقتصاد رخ نداده است و تنها یک خبر بین المللی سبب ارزانی مقطعی قیمت ها شده است نه عمل خوب.

توافق هم انجام شود اف ای تی اف هنوز هست

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر شیراز با اشاره به اینکه قطعا تاثیر گذاری خبر‌ها سبب بهبود اقتصاد و وضعیت بازار می شود می گوید: اما از این نکته نباید غافل شد که وجود مشکلاتی مانند اف ای تی اف باعث می شود تا نتوانیم وارد بازارهای جهانی شویم.

مستغنی با اشاره به اینکه توافقات تنها باعث تزریق پول به کشور می شود و تزریق پول نقشی در گردش معاملات ندارد، ادامه می دهد: کاهش نرخ ارز به نفع دولت و صنعتگران نیست و به‌رغم اینکه موافق تورم نیستیم اما ذکر این نکته ضروری است که قیمت ارز نسبت به ۴ سال گذشته ۸ برابر گران تر شده است و در نقطه مقابل نرخ کالاها بیش از ۱۸ برابر گران تر شده است.

افزایش ۸ برابری نرخ ارز و گرانی ۱۸برابری نرخ کالا نسبت به ۴ سال گذشته

مستغنی در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه در هر شرایطی افراد تنها به نرخ سکه، دلار و طلا توجه می کنند و از افزایش قیمت دیگر محصولات غافل می شوند می افزاید: اما ذکر این نکته ضروری است که هر زمان قیمت طلا و سکه کاهش یافت در بازار خرید و فروش طلا انجام می شود در صورتی که در دیگر صنوف این طور نیست و مغازه داران به محض ارزانی، قیمت محصولات شان را کاهش نمی دهند.

رئیس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر شیراز با اشاره به اینکه مسئولان باید دوگانگی قیمت ها را در تمام کالاها اعمال کنند می گوید: نرخ تمام کالا ها باید در زمان ارزان شدن کاهش یابد.

“ایلنا”/محمدرضا طاهری

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار