چاپ کد خبر: 41939
13 دی 1399

ماجرای درخواست چک ۲۰۰ میلیونی از متقاضیان مسکن ” تعاونی کوثر زرین ” شیراز

تحویل ندادن مسکن و درخواست چک ۲۰۰ میلیونی از متقاضیان این روزها عامل نارضایتی مشتریان تعاونی مسکن کوثر زرین شیراز شده است.

کوثر زرین

 باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به نارضایتی عده‌ای از متقاضیان مسکن تعاونی کوثر زرین شیراز مبنی بر تحویل ندادن واحد‌های آن‌ها و درخواست چک دویست میلیون تومانی با وجود پرداخت تمامی هزینه ها، این مشکل شهروندان را پیگیری کردیم.

متقاضیان این تعاونی می‌گویند از سال ۱۳۹۲ تا کنون وارد این تعاونی شده اند و تمامی هزینه‌های آن را پرداخت کرده اند، قرار بر این بوده تعاونی واحد‌ها را سه ساله به آن‌ها تحویل دهد، اما تاکنون به وعده‌های خود عمل نکرده اند و با وجود آماده بودن واحد‌ها به بهانه‌های مختلف درخواست پول می‌کنند و طی چند وقت اخیر نیز درخواست چک دویست میلیون تومانی کرده اند.

دلیل درخواست چک دویست میلیونی چه بود؟ 
حمداله هیبتی رئیس هیئت مدیره تعاونی مسکن کوثر زرین شیراز  گفت: همان طور که از نام این طرح پیداست که به صورت تعاونی است و تعاونی مسکن مانند طرح‌های سرمایه گذاری نیست.

اوافزود: در طرح‌های سرمایه گذاری یک یا چند سرمایه گذارهزینه لازم برای ایجاد یک واحد را بررسی و اقدام به ساخت واحد‌ها می‌کنند و تمامی هزینه‌های مربوط به مجری ها، هزینه دادگستری، امورقضایی، شهرداری و حقوق کارمندان توسط سرمایه گذارمشخص می‌شود، اما درطرح‌های مشارکتی افراد دور هم جمع می‌شوند و یک شرکت تعاونی تشکیل می‌دهند و هیئت مدیره به عنوان نماینده و امانت دار پول‌های اعضای تعاونی است.

عدم پرداخت به موقع برخی از اعضاء سبب به طول انجامیدن برخی فاز‌ها
هیبتی بیان کرد: عده‌ای از متقاضیان با پرداخت نکردن به موقع حساب خود باعث به طول انجامیدن برخی از فاز‌های این طرح شدند و ازآنجایی که تعاونی به صورت مشارکت در ساخت است و دفترچه آن هم این مورد قید شده بود که به صورت مشارکت در ساخت است یعنی با پرداخت به موقع می‌توان واحد‌ها را تکمیل کرد.

او افزود: پرداخت نکردن به موقع از طرف دیگر باعث شد شرکت تعاونی تصمیم بگیرد یا از اعضاء سلب عضویت کند و یا جریمه روز‌های تاخیر در پرداخت را محاسبه کند بنابراین تصمیم گرفته شد که جریمه تاخیرگرفته شود به جای اینکه از اعضا سلب امتیاز شود.

رئیس هیئت مدیره تعاونی کوثر زرین ادامه داد:، اما تعاونی مسکن پولی که از مردم گرفته صرفا برای ساخت واحد‌ها بوده است و برای مهندس ناظران و پیمانکاران که تعدیل و تاخیر تادیه دارند چیزی از متقاضیان دریافت نکرده بود، تاخیر تادیه یعنی خسارت وارده به پیمانکار و کارفرما به دلیل تاخیر در پرداخت‌ها است و این موارد در قرارداد و دفترچه تعاونی قید شده بود.

رئیس هیئت مدیر تعاونی مسکن کوثر زرین شیراز ادامه داد: در قرارداد تعاونی اعلام شده بود به ازای هر سه میلیاردی که مجری طرح صورت وضعیت می‌کند و به تعاونی ارائه می‌دهد باید سه درصد تاخیر تادیه به پیمانکار داده می‌شد، بنابراین پیمانکار پروژه را پیش برد، اما کسانی که بخشی از پول پرداخت نکرده اند باید هزینه دیر کرد یا تاخیر تادیه که برای پیمانکار است پرداخت کنند.

تورم و افزایش قیمت ابزار و مصالح عاملی مهم دراجرای طرح‌ها
او گفت: به وجود آمدن تورم در کشور و گرانی ابزار و مصالح تاثیر زیادی در اجرای فاز‌های این تعاونی داشته است، پیمانکار قبلی تا یک مرحله کار را پیش برد و تحویل داد، ولی با توجه به نرخ تورم و افزایش قیمت مصالح پیمانکار جدید برای اتمام پروژه و تحویل نهایی به مبلغی پول احتیاج پیدا کرد و از آن جا که طرح به صورت تعاونی است خود اعضا باید هزینه مورد نیاز پیمانکاربرای اتمام طرح پرداخت کنند بنابراین از اعضا درخواست پرداخت هزینه شد.

شکایت مجری سابق تعاونی مسکن کوثر زرین شیراز تعاونی
هیبتی با اشاره به شکایت عباس. د مجری سابق تعاونی مسکن کوثر زرین گفت: شرکت تعاونی یک مهندس ناظری دارد که مجری طرح‌ها بوده است، مجری‌ها در اجرای طرح‌ها سهمیه شخصی دارند که از طرف شهرداری مشخص می‌شود، اما بعد از این که این مجری کنار گذاشته می‌شود و نامه ازطرف شهرداری برای اخراج او داشتند او به دستگاه قضایی شکایت کرد که این امر خود یکی از مشکلات این تعاونی به شمار می‌آید.

او افزود: آقای عباس. د تقاضای دوازده میلیارد تومان خسارت دارد و در دادگاه نیز رای به پرداخت ۶ میلیارد تومان از طرف تعاونی به نفع او صادر شده است، هرچند تعاونی اعتراضاتی به محاکم قضایی نسبت به این رای انجام داده است.

سه مشکل اصی دلیل درخواست چک دویست میلیون تومانی
هیبتی با اشاره به دلایل درخواست چک از متقاضیان اظهار داشت: تعاونی مذکور با سه مشکل روبرو است شکایت مجری سابق طرح علیه تعاونی و درخواست خسارت از جانب او، هزینه مربوط به تاخیرتادیه و تعدیل که به دلیل پرداخت نکردن به موقع حساب از جانب متقاضیان بوده است وسوم اقدامات مربوط به شهرداری شامل مالیات، عوارض و سند گرفتن برای این واحد هاست که اعضا باید آن را پرداخت کنند و تعاونی نمی‌تواند بپردازد.

او افزود: شکایت مجری سابق تعاونی معلوم نیست تا کی ادامه پیدا کند از طرف دیگر اقدامات مربوط به سند واحد‌ها که ممکن است چند سال طول بکشد و با توجه به تغییر نرخ‌های اقدامات ثبت سند تعاونی نمی‌تواند یک مبلغ مشخص را اکنون از متقاضیان بگیرد، در واقع این چک به صورت ضمانت از افرادگرفته می‌شود تا هر زمان که تکلیف این موارد مشخص شد با توجه به مبلغی که برای این سه مورد هزینه شده از مبلغ چک وصول شود.

تعهد محضری تعاونی مسکن کوثرزرین درمقابل دریافت چک از متقاضیان
رئیس هیئت مدیره تعاونی مسکن کوثر زرین شیراز افزود: در قبال دریافت این چک تعهد محضری بین طرفین صورت می‌گیرد که به موجب آن تعاونی حق وصول کردن ندارد تا وضعیت سه مورد ذکر شده مشخص شود بعد ازتعیین تکلیف این سه مورد، دو مرتبه به افراد اطلاع داده می‌شود که دیون خود را پرداخت کنند و اگر مردم اقدامی نکنند تعاونی اقدام به وصول هزینه‌ها از طریق چک به اندازه مبلغی که هزینه شده است می‌کند.

امضای چشم بسته قرار داد یک عامل مهم در ایجاد نارضایتی
او بیان کرد: این هزینه‌ها در دفترچه‌ها تعاونی و حتی در صورت جلسه‌های نهایی قید شده است و در آن‌ها ذکر شده که این پولی که شما پرداخت می‌کنید به صورت علی الحساب است، ولی اکثر متقاضیان دفترچه را مطالعه نکردند و به صورت چشم بسته امضا کرده اند و مواد قرارداد را به خوبی مطالعه نکرده اند و بعد از درخواست هزینه تازه به مواد قرار داد پی می‌برند و همین عامل سبب نارضایتی آن‌ها می‌شود.

هیببتی گفت: تعاونی مسکن کوثر زرین شیراز ۴ فاز دارد، فاز یک ۹۰ درصد پیشرفت داشته است و تا اسفند ماه تکمیل می‌شود، فاز ۲ به طور کامل آماده تحویل است، فازسوم هم ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و فاز ۴ که زمین هنوز اقدامی انجام نگرفته است.

او اظهار داشت: با توجه به شکایت مجری سابق تعاونی، دستگاه قضایی تمامی فاز‌ها را قفل کرده است، اما باید توجه کرد که مهندس عباس. د مجری فاز یک و دو بود و قاضی پرونده بدون توجه به این نکته همه فاز‌ها را قفل کرده است.

شرکت تعاونی کوثر زرین شیراز یک طرح تعاونی است که در آن اعضا خود باید در تمامی هزینه‌های ساخت و ساز مشارکت داشته باشند.

گروه واتساپ

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

خ خ شنبه , ۱۰ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۲

ترا خدا اینقدر دروغ نگید الان ده سال است هنوز فاز سه را تحویل ندادندفقط پول میگیرند پولی که اعضا در سال ۹۲ تا ۹۵ دادند خودش اون موقع یه اپارتمان میشد اصلا همش به ضرر اعضا میباشد حرفشون اصلا قابل قبول نیست همیشه می گفتند هرچی خوش حساب باشید پول کمتری باید بدهی واحد بهتری هم گیرتون می اید حالا دیدیم همش کشکه

سعید شنبه , ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۷

اشتباه تعاونی این بوده که عضو های بد حساب را اخراج یا سلب امتیاز نکرده لطف زیادی باعث این شده که تعدادی از سهام داران بر این باور باشند که تعاونی باید بسازد انها هر موقع خواستند پول بدهند تعاونی ها منبع درامد ندارند بضاعت تعاونی جیب اعضا هست هر مقدار که اعضا همکاری کنند پول واریز کنند تعاونی نیز به همان مقدار پیشرفت میکند این تعاونی اولین تعاونی است که اول ساخته تمام شده بعدا پول میگیرد هرچند که پیمانکار درصدی به عنوان تاخیر وتعدیل دریافت میکند با شرایط حاکم بر بازار به نفع عضو میباشد چون طبق قرارداد به دلیل انجام نشدن تعهدات از طرف عضو پیمانکار می توانست کار را توقیف کند وبه قیمت روز حساب کند ولی لطف پپیمانکار باعث شد کار به اتمام برسد با بهترین کیفیت این کم لطفی اعضا باعث دل سردی هیات مدیره و پیمانکار میشود که بار دگر از این لطف ها به کسی نکند در فاز یک از ۲۱۷ نفر نزدیک ۸۰ نفر مبلغ دوم قرارداد را پرداخت نکردن ولی کار طبق روال پیگیری میشود در فاز ۲نیز ۱۲نفر مبلغ دوم قرارداد را پرداخت نکردن همچنین کل اعضا هزینه محوطه سازی و ۳۲ملیوناز اصل قرارداد را پرداخت نکردن باتمام این شرایط تعاونی مشغول تحویل واحد ها به اعضا هست و تمام سعی وتلاش خود را انجا میدهد تا کمترین هزینه به اعضا برسد چه از طریق مراجع قضایی جهت مشکل مجری وکم کردن مبلغ پیشنهادی پیمانکار با ارجاع به داوری وآوردن اندوخته تعاونی که یک واحد در فاز ۲میباشد به نفع اعضا جهت کم شدن مبلغ پیشنهادی پیمانکار

مهدی شنبه , ۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۲

تعاونی کوثر زرین دروغ میگه پارسال فاز۲تموم شده بود فقط شیرالات نصب نشده بود ومحوطه سازی الان برای اینا نفری۲۰۰میلیون میخان پول بگیرن

آخرین اخبار