چاپ کد خبر: 14719
14 مهر 1398

ماجرای مرغ‌های معتاد به تریاک چیست؟

چند روز پیش خبری از مصرف تریاک در مرغداری‌ها برای کنترل بیماری از سوی یکی از تشکل‌های بخش خصوصی عنوان شد.

به گزارش اول فارس ،  چند روز پیش خبری از مصرف تریاک در مرغداری‌‌ها برای کنترل بیماری از سوی یکی از تشکل‌های بخش خصوصی عنوان شد. مصرف تریاک در مرغداری‌‌ها تازگی ندارد و در سال‌ها گذشته نیز درباره آن سخن به میان آمده بود. موضوعی که رئیس سازمان دامپزشکی کشور ضمن رد نکردن آن، این امر را اشتباه مدیریتی خواند که موجب مزمن شدن بیماری در مرغ‌ها می‌شود.

ماجرای مرغ‌های معتاد به تریاک چیست؟

چند روز پیش مدیرعامل یکی از تشکل‌های بخش خصوصی مدعی شد که برخی از مرغداران به دلیل اطلاعات پایین تریاک را در آب حل می‌کنند و به مرغ‌ها می‌خورانند تا بیماری آن‌ها از بین برود. تریاک یکی از آرامبخش‌هاست و اگر چه بیماری طیور را از بین نمی‌برد، اما بدن مرغ را در برابر بیماری‌ها مقاوم می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود مرغ دوره ۴۵ روزه نگهداری در مرغداری تا زمان کشتار را بگذراند.

علی‌رضا رفیعی پور، رئیس سازمان دامپزشکی کشور،‌ در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا ضمن رد نکردن این موضوع،‌ آن را اشتباه مدیریتی خواند.

وی گفت: اگر کسی این کار را بکند اشتباه مدیریتی انجام داده چراکه استفاده از تریاک جز اینکه بیماری را مزمن می‌کند نتیجه دیگری ندارد.

رفیعی پور با تاکید به اینکه خوراندن تریاک به مرغ وقت دادن به بیماری است، افزود: بهتر است به جای استفاده از این‌چنین موادی،‌ از طریق مصرف داروها و پروبیوتیک به سمت درمان طیور برویم.

وی گفت: امیدوارم افرادی که این کار را می‌کنند دست بردارند، چون این ماده فقط به مزمن شدن بیماری، افزایش زمان درمان بیماری، افزایش چرک و زیاد شدن عفونت کمک می‌کند و مرگ پرنده و دام را به دنبال دارد.

رفیعی پور تاکید کرد که تا امروز هیچ گزارش رسمی به سازمان دامپزشکی از مصرف تریاک در مرغداری‌ها نرسیده است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار