سایت الف نوشته است : ماجرای توهین نماینده سراوان به مامور وظیفه‌شناس گمرک با انتشار ویدئویی از جلسه غیرعلنی دیروز مجلس وارد فاز جدیدی شد. در این ویدئوی کوتاه درازهی نماینده سراوان باز هم بر ادعایش مبنی بر تعقیب ماجرا تاکید می‌کند. اما نکته مهم این ویدئو واکنش عجیب علی لاریجانی رئیس مجلس است.

علی لاریجانی گفته است باید تحقیق شود کلیپ توهین نماینده سراوان توسط چه کسی منتشر شده و وزیر اقتصاد باید برخورد جدی کند چون «شوخی نیست.»

فیلمی از جلسه غیرعلنی دیروز مجلس درباره نماینده سراوان

برخی دیگر از نمایندگان هم در مصاحبه با رسانه‌های مختلف حمایت تلویحی خوداز نماینده سراوان را با دلایلی عجیب و بعضا خنده‌دار اعلام کردند. محمود صادقی توییت کرد: «در جلسه امروز مجلس نماینده سراوان ضمن عذرخواهی به خاطر تعابیر نامناسبش توضیح داد رفتار او در واکنش به توهین آن کارمند به او و بلوچ بودن و سنی بودنش بوده و اینکه باوجود تعیین وقت قبلی برای دیدار با رییس گمرک او را ۴۵ دقیقه معطل کرده اند. برای قضاوت منصفانه باید فیلم کامل دیده شود.» و وقتی با سیل کامنت‌های انتقادی روبه‌رو شد نوشت:‌ «من رفتار نماینده را توجیه نکردم. مشاهداتم را بیان کردم و گفتم لازمه ی قضاوت منصفانه این است که صحنه بطور کامل دیده شود. البته وزیر داشت توضیح میداد که علت تاخیر این بوده که رییس گمرک در جلسه شورای امنیت بوده ولی نمایندگان اجازه ندادند او توضیحاتش را کامل کند.»

تصویر مرتبط

سهیلا جلودارزاده نماینده تهران به اعتماد آنلاین گفت: «برخی از نهادها که اگر لازم باشد بعدا نام آنها را خواهم گفت، احساس خصومت با نماینده را در میان کارکنانشان ایجاد کرده‌اند. این رفتار درست نیست چون نمایندگان مجلس از هر شهر و هر جایی که باشند منتخب مردم هستند و بی‌احترامی به یک نماینده، بی‌احترامی به مردم است. علیرغم وقت قبلی نماینده سراوان ۴۰ دقیقه پشت در قرار گرفته بود و زمانیکه اعتراض می‌کند برخورد این‌چنینی با او می‌شود.»

پروانه مافی نماینده تهران به انتخاب گفت: «در مجموع، رفتار مراجعه کننده ای که به نماینده توهین می کند، و حتی او را بیرون می کند، از این منظر بسیار بسیار ‏زشت و نادرست است. آن هم نماینده ای که بالاخره از مردم رای گرفته و به دنبال کار مردم در آنجا حضور یافته.‏ از طرف دیگر، عصبانیت نماینده و کلماتی که نباید به زبان جاری شود، از این جهت، به آن نماینده نقد وارد است.‏»

مسعود رضایی نماینده شیراز به روزنامه اعتماد گفت: «در واقع دژپسند باید بررسی کند که دقیقا چه اتفاقی افتاده، آیا همه‌ چیز از پیش طراحی شده ‌بوده یا نه؟ فیلم تقطیع شده یا نه؟ اینکه کارمند گمرک بعد از بحث لفظی به کنایه می‌گوید: «این آقا نماینده مجلس است» و روبه‌روی او هم خانمی ایستاده که لبخند می‌زند، ‌همگی حایز پیام بوده و تحریک‌کننده است. »

علی مطهری هم در گفت‌وگویی با رادیو تلویحا از نماینده سراوان حمایت کرد و انتشار این کلیپ را مصداق اشاع فحشا دانست.

اصرار بر یک کار غلط از خود آن کار بسیار بدتر است. هر فردی با هر ذهنیتی این ویدئو را تماشا کند گواهی می‌دهد نماینده سراوان، به کارمند گمرک توهین کرده است و هیچ چیزی هم نمی‌تواند این فحاشی را توجیه کند.

رفتار این نماینده بعد از انتشار این کلیپ بدتر از فحش‌دادن است. اول که تلاش کرد ماجرا را قومی-مذهبی جلوه دهد، بعد هم سعی کرد ماجرای معطل‌شدن یک نماینده را بهانه کند و به تضعیف جایگاه مجلس مرتبط کند.

درباره معطل‌شدن در گمرک هم امروز خبرگزاری مهر به نقل از یک منبع آگاه نوشت: «آقای درازهی همراه با آقای حاجب که در حوزه واردات خودرو فعال است، سوار بر خودروی لکسوز آبی، بدون هماهنگی قبلی به درب پارکینگ ساختمان شماره ۲ گمرک مراجعه و قصد ورود به گمرک و دیدار با آقای میراشرفی، رئیس کل گمرک را داشتند. به هیچ وجه مدت زمان حضور این نماینده در گمرک ۴۵ دقیقه نبود؛ بلکه مشاهدات ما از دوربین های مدار بسته گمرک حکایت از آن دارد که از زمان رسیدن آقای درازهی به درب پارکینگ ساختمان گمرک تا زمانی که گمرک را ترک کنند، به طور کلی ۱۰ دقیقه به طول انجامیده است.»

زمان معطلی نماینده سراوان در گمرک ۱۰ دقیقه بوده است/ حضور برای تمدید پرونده ضمانت

عجیب‌تر از کار درازهی، اظهارات علی لاریجانی و بقیه نمایندگان در حمایت از این نماینده است. اینکه رئیس مجلس به‌جای برخورد با این نماینده سعی دارد کسی که آن فیلم را گرفته پیدا کند نشان‌دهنده عدم درک صحیح او از واقعیت و بدتر از آن تلاش برای انکار واقعیت است و حقیقتا «شوخی نیست».

به‌علاوه این ماجرا نشان می‌دهد شکاف عمیقی بین افکار عمومی و نمایندگان مجلس، به‌خصوص رئیس مجلس برقرار است و با رفتارهای کنونی نمایندگان و لاریجانی هرروز این شکاف، عمیق‌تر می‌شود.