چاپ کد خبر: 73096
8 بهمن 1400

ماجرای خرید و صادرات دام نر سبک سهمیه استان فارس و چند سوال

در روزهای گذشته اختصاص کل سهمیه خرید و صادرات  همیه صادرات دام نر استان فارس به یک شهرستان باعث ایجاد سوالات و ابهاماتی شده است.

دام سبک

بر اساس این گزارش از مجموع سهمیه اختصاص داده شده برای خرید و صادارت دام غیر نر برای کل استان فارس  دو رقم ۲۰۰۰ و ۱۰۰۰ راس به تشکل های بخش تعاونی های عشایری و روستایی اختصاص واعلام شد و گویا هر دو سهمیه بصورت یکجا به شهرستان فسا اختصاص و حرف حدیث هایی در باره نحوه خرید و عملیاتی کردن آن ایجاد شد، از جمله ابهام در موضوع واگذاری امر خرید و صادرات و اعمال موارد قانونی معاملات دولتی و همچنین قوانین حاکم بر معاملات تشکلهای تعاونی و انجام نشدن خرید بصورت مستقیم از دامداران روستایی و عشایری و نادیده گرفته شدن سهمیه روستایی ( تعاون روستایی) و واگذاری آن به تشکلهای عشایری و نهایتا برخی سوالات پیرامون نحوه خرید و خریدار اصلی و….

در این ارتباط مدیر کل امور عشایر استان فارس در گفتگو با اول فارس گفت: در راستای طرح های حمایتی دولت از دامداران موضوع صدور مجوز صادرات دام در تاریخ ۱۴۰۰/۸/۵ با امضای وزیر محترم جهاد کشاورزی به ظرفیت ۳۰۰ هزار راس در کشور ابلاغ و از این سهمیه مقرر شد در فاز اول ۱۵۰ هزار راس عملیاتی شود تا واکنش بازار پایش شود  لذا مقدار ۴۵ هزار راس نیز برای اجرا به استان فارس تخصیص و ابلاغ گردید.

روحالله بهرامی

روح الله بهرامی  افزود: در سطح کشور اتحادیه دامداران متحرک ایرانیان بعنوان مباشر اجرایی انتخاب و در استان فارس اتحادیه تعاونی عشایری بعنوان ناظر استانی انتخاب و نیز یک فرد حقیقی و دو شرکت تعاونی عشایری نیز بعنوان مباشرین اجرایی انتخاب شدند که می بایست بره نر را از دامداران روستایی و عشایری به قیمت ۶۲۰۰۰ هزار تومان خریداری و پس از صادرات و کسر  همه هزینه های عملیات خرید و صادرات ، سود حاصل از صادرات را به دامداران روستایی و عشایری پرداخت نمایند.

مدیر کل امور عشایر استان فارس گفت مدتی بعد نیز دام روستایی به فرآیند اضافه شد که بر این اساس مقرر شد ۲۰۰۰ راس توسط تشکلهای تابعه عشایری و ۱۰۰۰ راس توسط تشکل های روستایی وابسته به تعاون روستایی خریداری شوند واین تصمیمات با هماهنگی ستاد استانی در معاونت مربوطه در جهاد کشاورزی استان گرفته شد. 

روح الله بهرامی در پاسخ به این سوال که چرا سهمیه استان تنها به یک شهرستان  اختصاص داده شد گفت: چون در بخشنامه آمده بود خرید و صادرات صرفا از دو نژاد عربی و باکویی باشد به همه شهرستان ها هم اعلام شد اما فروشنده ای نبود و تنها شرق استان و در شهرستان فسا این دو نژاد گوسفند وجود دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه تشکلها خرید مستقیم دام را به فرد یا افراد ثالث حقیقی در یک شهرستان واگذار کردند گفت:در قرارداد با شرکتهای عشایری  آمده اگر دام عشایری نبود میتونند  عملیات خرید و صادرات توسط  افراد ثالث  حقیقی انجام و بعد آن فرد پس از صادرات بهمان تعداد در فصل مناسب از دامداران خریداری  نماید.

مدیرکل امور عشایر در خصوص دلیل اختصاص سهمیه تشکلهای روستایی به امور عشایر گفت: این تصمیم از سوی ستاد استانی مربوطه اخذ و ابلاغ شد و ما لیست ها رابه آن ستاد ابلاغ کردیم و پس از تصویب به دامپزشکی جهت صدور گواهی EPL ارسال گردید و از آنجا دیگر درحیطه مسوولیت دامپزشکی وگمرگ می باشد.

مدیرکل امور عشایر دلیل عدم ورود مستقیم تشکل های عشایری به موضوع خرید و صادرات را نداشتن کارت بازرگانی دانست و افزود عده ای در این وسط هم قصد ورود به فرآیند خرید و صادرات را داشتند و اکنون فضا سازی می کنند و ما لیست افرادی که دام تحویل داده اند را داریم.

بهرامی در پاسخ به این سوال که چگونه فرد حقیقی پس از صادرات میخواهد سود حاصله را به دامداران باز پرداخت نماید گفت تضامینی از افراد گرفته شده و در صورت لزوم میشود از آن محل اقدام شود.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار