چاپ کد خبر: 9421
8 تیر 1398
کارشناس محیط زیست

ماجرای کشتار خرسها در سپیدان توسط زنبورداران

یک کارشناس محیط زیست گفت: اگر می‌خواهیم شاهد خشونت در حیات‌وحش و منابع طبیعی نباشیم باید از مهدکودک‌ها شروع کنیم.محمد درویش  در مورد چرایی نابودی حیات‌وحش توسط برخی از افراد گفت: باید به خودمان و نوع آموزش‌هایی که به مردم داده‌ایم نگاه کنیم و ببینیم کجای کار را اشتباه رفتیم.

وی افزود: به نظر می‌رسد اگر با همان هم‌وطنانی که چندی پیش فیلم آن در فضای مجازی منتشر شد که  توله خرس را در سواد کوه مازندران سنگسار کردند، علت کار را جویا شویم می‌گویند که فکر می‌کردند این خرس به زمین و باغ های آن‌ها خسارت می‌زند.

این کارشناس محیط‌ زیست خاطرنشان کرد:‌ در سپیدان استان فارس چندی پیش زنبورداران طعمه‌هایی را درست می‌کردند که ظاهرش شبیه عسل بود اما داخلش گچ بود و خرس‌ها پس از خوردن گچ‌ها به طرز فجیعی کشته می‌شدند و این موضوع نشان از این داشت که آن‌ها از شرایط خرس‌ها و تأثیر آن‌ها در زادآوری گیاهان بی‌اطلاع بودند.

درویش در مثال دیگری توضیح داد: در منطقه‌ای از بلوچستان مردم به شغل دازبافی مشغول هستند و از درخت نخل وحشی انواع محصولات و پوشاک را تهیه می‌کنند این افراد نیز فکر می‌کردند که خرس سیاه بلوچی برای محصولات آن‌ها مشکل‌زا است اما وقتی با آن‌ها گفتگو شد و متوجه شدند که این خرس می‌تواند در افزایش زادآوری نخل وحشی نقش ایفا کند امروزه نگاهشان به این حیوان تغییر کرده و خرس سیاه بلوچی را ضامن برکت سرزمین خود می‌دانند.

وی با تأکید بر اینکه در این میان مقصر مسئولان هستند که آگاهی و آموزش‌های لازم را در اختیار مردم قرار نداده‌اند خاطرنشان کرد: سازمان محیط‌زیست به‌عنوان متولی این امر چه اقداماتی انجام داده است که دانش مردم را بالابرده و سبب شود شاهد چنین فجایعی در حوزه منابع طبیعی و محیط‌زیست نباشیم.

این کارشناس محیط‌ زیست تأکید کرد: مردم نیاز به آموزش دارند اما این آموزش‌ها نیز برای ارائه با مشکل روبرو هستند چند سال قبل مدارس طبیعت را راه‌اندازی کردیم و در این مدارس تلاش کردیم که از سن ۴ سالگی فضایی برای بچه آماده کرده تا بچه‌ها همان‌طور که برای خانواده حرمت قائل شوند برای طبیعت نیز ارزش قائل باشند اما که این مدارس در دوره جدید تعطیل شد و مجوز جدید برای احداث آن‌ها ارائه نشد.

درویش با اشاره به بند ۱۴ منشور ۱۵ ماده‌ای مقام معظم رهبری افزود در این بند به بحث آموزش جذاب، مؤثر و غیر تحمیلی اشاره‌شده تا تغییر در رفتار مردم ایجاد شود. اما در عمل این اتاق رخ نمی‌دهد و باید به این موضوع تأکید کنیم که تا در عمل برای تغییر رفتار مردم کاری نکردیم، نمی‌توانیم امیدوار باشیم که این مشکلات برطرف شوند.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم شاهد خشونت در حیات‌وحش و منابع طبیعی نباشیم باید از مهدکودک‌ها شروع کنیم و کاری کنیم که بچه‌های این دیار عاشق حیات‌وحششان باشد.”منبع:آنا”

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار