چاپ کد خبر: 59014
7 تیر 1400

ماجرای یک شبه میلیارد شدن کلاهبرداران پانزی در شیراز+فیلم

خبرگزاری فارس: «یک شبه پولدار شوید»، «بدون دانش خاص، سرمایه و در هر شهر و روستایی می‌توانید سودی سرشار کسب کنید»، «آیا می‌خواهید ماهانه با کمی سرمایه‌گذاری بیش از ۲۰ درصد سود کسب کنید»، این‌ها تنها بخشی از پیام‌های اغواگرایانه‌ای است که هر روز با آن مواجه هستید.

پیام‌هایی که یا در شبکه‌های اجتماعی به چشم‌تان می‌خورد و یا توسط آشنایان و دوستانتان می‌شنوید؛ اما واقعیت این نوع سرمایه‌گذاری‌ها چیست؟

یکی از مدل‌های سرمایه‌گذاری و شاید بهتر است بگوییم کلاهبرداری که مدتی است مورد اقبال قرار گرفته «پانزی» است. این نوع سرمایه‌گذاری از یکی از مشهورترین کلاهبرداران تاریخ، گرفته شده است.

«چارلز پانزی» با فروش کوپن‌های تخفیفی اداره پست، به سرمایه‌گذاران وعده ۵۰ درصد سود را در ۴۵ روز یا ۱۰۰ درصد سود در ۹۰ روز می‌داد و با این روش طی دهه ۱۹۲۰ در آمریکا، توانست بیش از ۲۰ میلیون دلار کلاهبرداری کند.

در این روشِ کلاهبرداری با این تبلیغات که پول شما را به طور مثال در بازار ارزهای دیجیتال(در واقع پول را در حساب‌شان می‌گذارند و در هیچ بازاری سرمایه‌گذاری نمی‌کنند) به گونه‌ای سرمایه‌گذاری می‌کنیم که تنها سود عایدتان شود، افراد را به سمت خود جذب می‌کنند و این افراد هم برای کسب سود بیشتر زیر شاخه‌های خود را جذب می‌کنند(همچون شرکت‌های هرمی).

در روزها و ماه‌های نخست برای جلب اعتمادِ مشتریان از همان پولی که خودشان(مشتری) سرمایه‌گذاری کردند، سود می‌دهند؛ اما پس از مدتی که به هر دلیل سرشاخه‌ها رغبت ادامه نداشته باشند شرکت جمع و هرم فرومی‌پاشد.

۲۰۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری کردم

یکی از سرمایه گذاران این نوع معاملات در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رابطه با نحوه آشنایی با این شرکت‌ها، می‌گوید: توسط یکی از آشنایان با این شرکت و نحوه فعالیت آن آشنا شدم.

وی ادامه می‌دهد: این شرکت‌ها با تبلیغات بسیار و دادن وعده‌های رنگین، سرمایه‌گذاران را به سمت خود می‌کشانند و پس از مدتی، زمانی که توان ادامه نداشته باشند و بدانند که بیش از این نمی‌توانند پاسخگوی سرمایه‌گذار باشند جمع می‌کنند و می‌روند.

این شهروند مشهدی یادآور می‌شود: این افراد مانند شرکت‌های هرمی عمل می‌کنند و شما با معرفی هر فرد جدید و سرمایه‌گذاری وی و میزان سرمایه‌گذاری‌ای که خودتان می‌آورید سود دریافت می‌کنید.

پانزی

او که به گفته خودش حدود ۲۰۰ میلیون تومان در این شرکت سرمایه‌گذاری کرده، تصریح می‌کند: این شرکت‌ها همچون یک کارگذار بورس رفتار می‌کنند؛ به این شکل که در ابتدا ریال خود را تبدیل به دلار یا ارز دیجیتال «تِتر» می‌کنید و این سرمایه در کیف پول(که همچون یک حساب بانکی عمل می‌کند)، نگه‌داری می‌شود و شرکت هم به صورت روزانه میزان سود را به صورت «تِتِر» به این کیفِ پول واریز می‌کند و سرمایه گذار هم یا همان روز سود را برداشت می‌کند و یا هفتگی و یا ماهانه؛ حتی برخی بار دیگر همان سود را هم سرمایه‌گذاری می‌کنند.

تحت هر شرایطی سود می‌دادند

این مالباخته با بیان این موضوع که این شرکت‌ها با وعده سود بالا در هر شرایطی، سرمایه‌گذاران را به سمت خود جذب می‌کنند، اظهار می‌کند: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال ریسک دارد و ممکن است در همان روز اول نیمی از سرمایه را از دست بدهید؛ اما در این نوع سرمایه‌گذاری در همان ابتدا گفته بودند که تحت هر شرایطی سود به حساب شما واریز می‌شود و نه ضرر و خودِ بنده حدود ۵۳ تا ۵۴ درصد سود می‌گرفتم.

وی اضافه می‌کند: ارز دیجیتال دارای اعتبار است؛ اما باتوجه به اینکه نیازمند دانش مخصوص به خود است و احتمال متضرر شدن در آن بالا است، بسیاری ترجیح می‌دهند در شرکت‌های پانزی سرمایه‌گذاری کنند که دارای یک آرامش ذهنی است.

این شهروند مشهدی می‌گوید: در شرکتی که سرمایه‌گذاری کردم ۱۰۴ هزار نفر عضویت داشتند که از کشورهای مختلف بودند و مالک اصلی و ایجادکننده شرکت هم در فنلاند بود.

حتی سرمایه‌گذار ۵ میلیاردی هم داشتیم

وی ضمن اشاره به اینکه بودند افرادی که  پنج میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کردند و همه پول خود را از دست دادند، ابراز می‌کند: بیشتر اعضای این شرکت‌ها از کشورهای ایران، هند و پاکستان هستند، چراکه جمعیت بیشتری دارند.

این مالباخته ادامه می‌دهد: یکی از عواملی که سبب می‌شود مردم به سمت سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها بروند تورم شدید و فشار اقتصادی است. در حال حاضر با ۵۰ میلیون تومان نمی‌توان دست به کار و کسبی زد؛ اما این شرکت‌ها با ارائه وعده‌های رنگین و اعلام اینکه ماهی ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان سود به شما تعلق می‌گیرد این پول‌های راکد را به سمت خود می‌کشانند.

وی با اشاره به اینکه همچنین بسیاری هم به دلیل طمع درگیر این شرکت‌ها می‌شوند، از رسیدن به پولش ابراز ناامیدی و خاطرنشان می‌کند: باتوجه به اینکه مالک اصلی شرکت خارج از کشور حضور دارد بعید است که به پولمان برسیم.

ابتدا برای جلب مشتری کلاه شرعی ایجاد می‌کردند

یکی دیگر از افرادی که با سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها متضرر شده بود هم به خبرنگار فارس می‌گوید: این شرکت‌ها برای جلب توجه مردم در ابتدا یک کلاه شرعی ایجاد می‌کنند به طور مثال در ابتدا گفته می‌شود«هر ماه سود مشخصی به شما داده نمی‌شود»؛ همین جمله سبب می‌شود شما به این سیستم اعتماد کنید.

وی با بیان این نکته که زمانی که اعتماد جلب شد سرمایه‌گذار افراد دیگری را هم به سمت این شرکت‌ها می‌کشاند، اظهار می‌کند: معمولا افراد به واسطه دوستان و اقوام با این شرکت‌ها آشنا می‌شوند و در نهایت با جذب دیگران در حقیقت پول خودمان را به خودمان به عنوان سود باز می‌گردانند.

این مالباخته با اشاره به این نکته که این شرکت در حوزه فروش فعالیت داشت، می‌گوید: از مواد خوراکی گرفته تا پوشاک و فرش و پتو را به فروش می‌رساند و پرداخت هم درب منزل انجام می‌شد.

وی با اشاره به این موضوع که هر سرمایه‌گذار در شرکت یک کد داشت، ادامه می‌دهد: همچنین در همان ابتدا فقط می‌گوید از ۵۰۰ هزار تومان تا هشت میلیون تومان می‌توانید سرمایه‌گذاری کنید. زمانی که اعتماد را جلب کردند اعلام ‌می‌کنند می‌توانید مبلغ سرمایه‌گذاری‌تان را افزایش دهید و در نهایت در زمانی که خود تعیین می‌کنند، شرکت را جمع می‌کنند.

این شهروند مشهدی با بیان این نکته که حدود ۳۰ میلیون تومان در این شرکت سرمایه‌گذاری کردم، عنوان می‌کند: این افراد با سرمایه مردم کار می‌کنند و چنانچه مورد شکایت قرار گیرند نهایتا همان پول اولیه خودشان بدون سود را پرداخت می‌کنند.

وی با بیان اینکه گردانندگان این شرکت در شیراز بودند و فعلا با قرار وثیقه آزاد هستند، خاطرنشان می‌کند: متاسفانه بسیاری از مالباختگان به دلیل دوندگی، از پیگیری پرونده خسته شده و دست می‌کشند.

هرجا با شعار«یک شبه پولدارشدن» مواجه شدید شک کنید

به سراغ قاضی ویژه فضای مجازی دادستانی عمومی و انقلاب خراسان رضوی می‌رویم تا موضوع را از بعد قانونی هم بررسی کنیم.

قاضی غلامرضا قنبری‌راد در خصوص این نوع از معاملات، اظهار می‌کند: بازار ارز دیجیتال در سال‌های اخیر گرم شده و مردم بسیاری به این ارزها روی آوردند.

قاضی ویژه فضای مجازی دادستانی عمومی و انقلاب خراسان رضوی ادامه می‌دهد: در این میان افراد سودجو بیکار ننشستند و اقدام به خرید و فروش ارزهای غیرواقعی می‌کنند و با توجه به اینکه این نوع معاملات تازگی دارد، افراد اطلاع کافی ندارند و زمانی به خود می‌آیند که مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند.

وی با بیان این نکته که شعار این افراد «یک شبه پولدار شدن است»، توصیه می‌کند: هر کجا که با این جمله و جملات مشابه روبه‌رو شدید قطعا باید در سرمایه‌گذاری شک کنید.

قنبری‌راد اضافه می‌کند: در این نوع سرمایه‌گذاری افراد وجوهی را پرداخت و ماهانه سودهای گزافی دریافت می‌کنند که همین سودها سبب جذب سرمایه بیشتر می‌شود؛ اما دقیقا از زمانی که جذب سرمایه متوقف می‌شود، پولی به افراد نمی‌دهند.

قاضی ویژه فضای مجازی دادستانی عمومی و انقلاب خراسان رضوی تاکید می‌کند: باتوجه به اینکه بسیاری از این شرکت‌ها خارج از کشور حضور دارند دستگیری آنان بسیار سخت است، بنابراین توصیه می‌کنم شهروندان وارد چنین سرمایه‌گذاری‌هایی نشوند.

وی بیان می‌کند: در همین شرکت‌ها، ارزی داشتیم تحت عنوان «بیت کانینیگ» که تا ۴۵۰ دلار ارزش پیدا کرد؛ اما چون ادامه کار ندادند یک شبه ارزش ارز افت کرده و از لیست صرافی‌ها هم خارج شد.

نابسامانی اقتصادی یکی از دلایل شکل‌گیری شرکت‌های پانزی

فضای غبارآلود و نابسامانی‌های اقتصادی، یکی از مهم‌ترین دلایلی است که مردم را به سوی بازارهای کاذب سرمایه‌گذاری سوق می‌دهد.

مردمی که از سرمایه‌گذاری در بازار واقعی و ضرر و زیان‌های بسیار آن و نامشخص بودن بازار خسته و ترسیده‌اند به دنبال یافتن بازاری مطمئن‌تر و سودده‌تر گاهی وارد معاملاتی می‌شوند که بعضا تمام زندگی خود را می‌بازند، البته نباید در این مسیر «طمع» را هم بی‌تاثیر دانست؛ اما چنانچه دولتمردان ما فکری به حالت این نابسامانی کنند شاید شمار این شرکت‌ها و متضررین آن به میزان قابل توجه کاهش یابد

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار