چاپ کد خبر: 80967
25 فروردین 1401

چگونگی تشخیص ماشین تمام رنگ در هنگام خرید خودرو دست دوم

ماشین تمام رنگ 1

برای اهالی بازار خریدوفروش خودرو، این‌که خودرویی رنگ داشته باشد، به‌تنهایی نشانه‌ای از افت قیمت نیست. میزان رنگ‌شدگی نیز در این میان تأثیرگذار است. یک لکه، دو لکه و یا تمام رنگ؟ این چیزی است که به طرزی فاحش روی قیمت تمام‌شده خودروی دست‌دوم تأثیر می‌گذارد.

از قدیم یکی از حساسیت‌های شدید مشتریان خودروهای دست‌دوم، خرید خودرویی به‌اصطلاح «بی‌رنگ» بوده است. بی‌رنگ بودن خودرو گویای تصادف نکردن و در ظاهر نشان از سلامت آن دارد. در مقابل خرید خودروی «رنگ‌دار» برای مشتریان ایرانی، یک تابو به حساب می‌آید؛ اما در مقابل همین پدیده یکی از راه‌های خرید خودروی موردنظر با قیمتی به‌مراتب پایین‌تر از حد انتظار است. برخی از کارشناسان بر این باورند که خرید ماشین تمام رنگ به شرط سلامت فنی و به‌ویژه شاسی، از نظر اقتصادی کاملاً توجیه است؛ اما برخی دیگر می‌گویند خرید چنین محصولی می‌تواند تبعات متعددی را برای خریدار بعدی به همراه داشته باشد.

نحوه تشخیص ماشین تمام رنگ

فراموش نکنید یک خودروی تمام رنگ الزاماً خودروی از کار افتاده‌ای نیست؛ به عبارت دیگر تصور این‌که خودرویی که سرتاسر بدنه آن رنگ شده، از نظر ظاهری معیوب و فرسوده است، واقعیت ندارد. همین امر موجب بروز برخی از اتفاقات تلخ هم می‌شود.

تشخیص رنگ‌شدگی خودروهای تصادفی اگر توسط فرد ماهری انجام شود، کار ساده‌ای برای افراد معمولی نخواهد بود. بنابراین توصیه اکید می‌شود قبل از خرید خودروی کارکرده حتماً پروسه کارشناسی رنگ و بدنه را توسط کارشناسان خبره انجام بدهید. با این حال اگر تمایل دارید خودتان دست به کار شوید، حتماً از روش‌هایی که در ادامه گفته می‌شود استفاده کنید.

یکی از ساده‌ترین راه‌های تشخیص خودروی تمام رنگ، بررسی آن زیر نور آفتاب است. خودرویی که بدنه آن یک‌دست رنگ شده باشد معمولاً در قسمت‌های صاف مانند درها و گلگیرها دارای موج است. البته باز هم تکرار می‌کنیم که صافکارهای حرفه‌ای حتی این قلم را نیز پنهان می‌کنند.

ماشین تمام رنگ 2

گام بعدی استفاده از ابزارهای موجود مانند قلم تشخیص رنگ و یا ضخامت‌سنج است. البته برای این کار لازم است تا تجربه کافی را داشته باشید. حتی روی خودروهای صفرکیلومتر نیز ضخامت رنگ بدنه در همه قسمت‌های آن یکسان نیست.

آخرین راه و بی‌تردید بهترین راه، استفاده از خدمات مخصوص شرکت‌های کارشناسی خودرو است. در این مجموعه‌ها، با استفاده از اتاق تشخیص رنگ و ابزارهای مدرن که توسط تکنسین‌های زبده استفاده می‌شود، کوچک‌ترین بخش رنگ‌شده خودرو نیز برملا می‌شود.

تفاوت قیمت ماشین تمام رنگ

اجازه بدهید این قسمت را با چند مثال از خرید ماشین تمام رنگ خارجی بیشتر توضیح بدهیم. در حال حاضر قیمت یک هیوندای آزرا مدل ۲۰۰۸ بی‌رنگ حدود ۸۶۰ میلیون تومان است. در حالی که قیمت نسخه تمام رنگ همین خودرو با همین سال ساخت، حدود ۵۷۰ میلیون تومان است. یا در مثالی دیگر یک تویوتا کمری GLX مدل ۲۰۰۸ قیمتی حدود ۷۸۰ میلیون تومان دارد در حالی که همین خودرو ولی با بدنه تمام رنگ قیمتی کمتر از ۴۹۰ میلیون تومان دارد. اساساً همین افت قیمت فاحش است که خریداران را برای خرید یک محصول کارکرده ولو با بدنه‌ای تمام رنگ تحریک می‌کند.

با این حال استاندارد مشخصی برای مقایسه بین قیمت یک خودروی کارکرده بی‌رنگ و نسخه تمام رنگ آن وجود ندارد. ولی تجربه نشان می‌دهد که اختلاف عددی بین این دو مدل دست‌کم معادل ۳۰ تا ۴۰ درصد برآورد می‌شود. طبیعتاً این عدد برای خرید ماشین تمام رنگ ایرانی پایین‌تر است.

ارز ترجیحی 13

ریسک‌های خرید ماشین تمام رنگ

خبر خوب این است که قیمت ماشین تمام رنگ از نظر اختلاف با مدل بی‌رنگ بسیار مقرون به صرفه است. بسیاری از افرادی که به دنبال خرید یک خودروی تولید داخل هستند با همان بودجه می‌توانند سراغ خرید یک خودروی دور رنگ خارجی بروند. البته نیازی به توضیح بیشتر نیست که این پروسه ریسک‌های فراوانی نیز در پی دارد.

ماشین تمام رنگ 3

اولین چیزی که خریدار یک خودروی تمام رنگ باید در نظر بگیرد، افت قیمت پایدار است. به این معنی که شما نه‌تنها در فروش بعدی خود همان کاهش قیمتی که هنگام خرید تجربه کرده بودید را باید ارائه بدهید، بلکه مدت‌زمان استفاده‌تان از خودرو را نیز باید به این نزول قیمتی اضافه کنید.

ماشین دور رنگ برای چه افرادی مناسب است؟

با تمام آنچه گفته شد، آیا باید به این نقطه برسیم که خرید یک خودروی دست‌دوم کارکرده غیرعقلانی است و یا اینکه یک پروژه اقتصادی موفق به حساب می‌آید؟ هرچه هست پیش از هر اقدامی باید به این سؤال جواب داد که اساساً خودروی دور رنگ و یا تمام رنگ برای چه خریدارانی توصیه می‌شود؟

کارشناسان می‌گویند افرادی که سراغ این‌گونه محصولات می‌روند باید بودجه کافی برای خرید داشته باشند. چراکه همانطور که گفته شد، ریسک خرید و افت قیمت این محصولات بسیار بالاست. بنابراین صرف کردن تمام پولی که در جیب دارید، منطقی نیست. از سوی دیگر افرادی که رویای سوار شدن به یکی از وارداتی‌های دوست‌داشتنی خود را دارند نیز می‌توانند از این روش بهره بگیرند. دست آخر افرادی که نیاز مبرم به وسیله نقلیه دارند نیز در گروه خریداران خودروهای تمام رنگ قرار می‌گیرند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار