چاپ کد خبر: 91146
9 مرداد 1401

متهم شماره یک کشته شدن ۲۳ نفر در سیل رودبال استهبان

سیل 5

سیل رودبال با ضایعه دلخراش کشته شدن ۲۳ نفر از گردشگرانی که در حاشیه رودخانه رودبال بودند و آسیبهای مالی، جنجال همیشگی که بعد ازچنین وقایعی رخ می دهد را نیز زنده کرد. اینکه کدام مسئول، کدام ارگان تقصیر بیشتری در وقوع این اتفاق داشت؟ آیا می شد جلوی این اتفاق تاسف باررا گرفت؟ گرچه در همان روزهای اول بعد از سیل با ممنوعیت ابلاغ شده به مسئولین ارگان ها از مصاحبه در این خصوص جلوی دامن زدن به اتهام زنی های ارگان ها به یکدیگر گرفته شد و علیرضا پاک فطرت رئیس پیشین مجمع نمایندگان فارس نیز در مصاحبه ای گفت که «معتقدم در این حادثه نباید به دنبال مقصر باشیم چرا که خطای مدیریتی بسیار ناچیز بود.»

خبر جنوب: اما این سوال هنوز در رسانه و اذهان مردم می چرخد که آیا هیچ تقصیری متوجه ارگان های استان در اتفاق تلخی که  این تعداد از مردم که فقط ۹ نفر از کشته شدگان آن از اعضای یک خانواده بودند، نبود؟ آیا راهی برای جلوگیری از اتفاق وجود نداشت؟ همین اول بگویم که ما در این گزارش جواب قطعی برای این پرسش ها نداریم چون از هر که پرسیدم جز گمانه زنی حرف قاطعی نشنیدیم و آنطورکه پیداست این ماجرا به زودی بایگانی خواهد شد اما رد تلخ مسئولیت ناپذیری در ذهن مردم برجا خواهد ماند.

حاشیه رودبال روزهای جمعه هزار نفر گردشگر ورودی دارد اما هیچ امکاناتی ندارد!

ملک حسینی دهیار روستای آب انارک که ۹ نفر از خویشاوندانش را در سیل رودبال از دست داده بود در گفت و گو با خبر نگار «خبر جنوب» عدم اطلاع رسانی درخصوص باران را به دهیاری عاملی موثر در کشته شدن ۲۳ نفر از مردم در این سیل خواند گفت :همیشه برای کوچکترین بارانی که در پیش بود به دهیاری نامه می زدند و هشدار می داند اما در خصوص احتمال وقوع این سیل دهیاری آب انارک که از روستاهای نزدیک رودخانه رودبال بود هیچ پیامی دریافت نکرده است و حتی از پیش بینی ها هواشناسی نیز مطلع نشده بودیم. اما محسن خیر اندیش عضو شورای منطقه رودبال نیز در گفت و گو با خبر جنوب به مشکل دیگری جز ناقص بودن اطلاع رسانی در خصوص سیل اشاره کرد و با گلایه از نبود زیر ساخت های گردشگری و امکانات لازم در منطقه رودبال گفت: «ما در روزهای جمعه نزدیک به هزار ‏نفر ورودی برای تفرج به حاشیه رودبال داریم، بدون اینکه هیچ زیر ساخت گردشگری در این منطقه وجود ‏باشد، نه اورژانسی ،نه وسیله ای برای اطلاع رسانی، حتی ورودی از سه راهی به گردشگاه امام‌زاده سلطان شهباز، روستای رودبال نیز جوابگوی ورود این تعداد ماشین نیست ‏و در صورت بروز حادثه نیز ماشین ها نمیتوانند با سرعت لازم منطقه را ترک کنند. متاسفانه این مسیر گردشگری ‏‏۴ تا ۵ کیلومتری فقط دو تا سرویس بهداشتی دارد‎. ‎»

عمده مسئولیت حادثه روبال بر عهده وزارت گردشگری و اداره کل آن در استان است

مسئول شورای روستای رودبال با تاکید براینکه در ایام نوروز و سایر ماه‌هاى سال خصوصا در گرما، بسیارى از مردم براى بازدید از آن به منطقه به حاشیه رودبال وارد می شوند خواستاز فراهم شدن ‏زیر ساخت ها برای پذیرایی از تعداد زیاد گردشگران منطقه شد و افزود: تا این زیر ساخت ها فراهم نباشد امکان تکرارچنین حوادث دلخراشی وجود خواهد داشت.

نماینده استهبان و نی ریز نیز در گفت و گو با خبر جنوب با تایید گلایه مردم در خصوص نبود امکانات گردشگری در منطقه رودبال گفت: گردنه استهبان – ایج  ‏سالهاست که وضعیت خوبی ندارد و تصادفات بسیاری در این گردنه اتفاق می افتد و ما بارها در مجلس به وزیر راه و شهرسازی تذکر داده و نطق کرده ایم و این منطقه در همان بدو امر از ‏لحاظ جاده ای نا ایمن است . اما در این خصوص مسئله این است که منطقه رودبال محلی برای استقرار گردشگران و ‏طبیعت گردان ندارد و متاسفانه وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و اداره کل آن در استان فارس فقط این منطقه را گردشگری اعلام کرده اند از این رو مردم با دید یک منطقه ‏گردشگری راهی رودبال میشوند اما متاسفانه کوچکترین و حداقل ترین امکانات و زیر ساخت ها را هم برای حضور این تعداد گردشگر به حاشیه رودبال ‏به وجود نیاورده اند. »

اگر وزارت گردشگری سکوهایی برای نشستن مردم ساخته بود ۲۳ نفر کشته نمی شدند

فرهاد طهماسبی

فرهاد طهماسبی با اشاره به اینکه پیش از وقوع این اتفاق تلخ من بارها در خصوصی تهیه زیر ساختها برای این منطقه در مجلس تذکر داده بودم، افزود:  «چنانچه وزارت گردشگری حداقل امکانات را فراهم کرده ‏بود یا تهیه زیر ساخت های گردشگری را به بخش خصوصی واگذار کرده بود و سکوهایی را اطراف ‏رودخانه برای اسکان مردم تعیبه کرده بود مردم روی ان سکو ها می نشستند و به بستر رودخانه نمی ‏رفتند حالا ما ۲۳ کشته نداشتیم. به عقیده من عمده ترین و بیشترین مسئولیت در سیل استهبان متوجه ‏وزارت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری است  البته شاید بتوانیم بگویم قصور سازمان ‏هواشناسی را در دادن پیش بینی ها دقیق و کامل و دادن هشدار به مسئولین منطقه ای نیز بی تاثیر ‏در این اتفاق نسیت. »

دیه و خسارات به بازماندگان و آسیب دیدگان پرداخت خواهد شد

طهماسبی با اشاره به اینکه از طریق سازمان مدیریت بحران کشور پیگیر هستم تا دیه و خسارات به بازماندگان و آسیب دیدگان پرداخت شود اظهار داشت:  منابعی که پیش بینی شده هرچند بسیار کم و محدود  است اما به دنبال این هستم تا از طریق این منابع خسارات مالی مردم جبران شود و ‏در این خصوص قول های مساعدی هم برای جبران خسارات گرفتیم و بحث پرداخت دیه به بازماندگان را نیز فعال کردیم ‏و بنده شخصا درحال پیگیری هستم تا حداقل بتوانیم خسارات مردم را جبران کنیم‎.

اختلافی قدیمی که سیل رودبال آن را تازه کرد

حادثه تلخ سیل رودبال جز نبود امکانات گردشگری در این منطقه یک اختلاف قدیمی میان مردم منطقه رودبال و شرکت بزرگ پرورش ماهی واقع درحاشیه این رودخانه را زنده کرد. اختلافی که ناشی از مخالفت مردم رودبال با فعالیت شرکت پرورش ماهی بزرگی در حاشیه این رودخانه است. نماینده شواری روستا نیز‏ به وزیر کشور که برای بازدید از منطقه رودبال آمده ‏بود گلایه کرد و گفت که باید به داد آنها برسند و جلوی فعالیت شرکت پرورش ماهی که بستر رودخانه ‏را اشغال کرده و موجب آلایندگی آب روستا شده است را بگیرند. ‏‏مردم به خبرنگار خبر جنوب گفتند که این شرکت برای شست و شوی حوضچه های پرورش ماهی سمی استفاده میکند که ‏موجب خشک شدن درختان و آلوده شدن آب و بیمار شدن دام ها میشود. مردم حتی در گفت و گو با مسئولین حاضر در رودبال در روز پس از حادثه مدعی شدند که وجود فنس های این شرکت مانع از فرار مردم در سیل شد و عده ای به این دلیل کشته شدند البته این ادعای مردم ثابت نشد.

نباید نارضایتی عده زیادی از مردم از وجود یک شرکت نادیده گرفته شود

نماینده نی ریز و استهبان با اشاره به گلایه مردم از وجود این شرکت تصریح کرد: «مجوز تاسیس این شرکت پرورش ماهی در سالهای گذشته صادر شده و اسناد مالکیت کامل و قانونی دارد اما مردم  منطقه رودبال بنا به هر دلیلی متفق القول از وجود این شرکت در بستر رودخانه رودبال شاکی و گله مند هستند حتی می توانم بگویم که من در آن منطقه کسی را ندیدم که موافق وجود این شرکت در رودبال باشد. حال گرچه این شرکت با تحقیقی که از مسئولین متولی کردم جواز کسب و مجوز و مدارک قانونی دارد اما گمان نمی کنم یک شرکت پرورش ماهی ارزش دامن زدن به این حد نارضایتی میان مردم  یک بخش را داشته باشد. مردم گله مند هستند  که این شرکت در بالا دست سد رودبال قرار گرفته و آب آشامیدنی روستاهای محروم و پایین دست را آلوده می کند. من دراین خصوص مدیر منابع آبی فارس مهندس بدوی هم ملاقات داشتم که او هم با وجود این شرکت مخالف است و دغدغه مندی مردم را درک کرده است اما متاسفانه مجوزات لازم صادر شده و فعالیتش فعلا قانونی است.»‏

اعتراض مردم به فعالیت شرکت پرورش ماهی غیر منطقی است

مدیر شیلات جهاد کشاورزی فارس اعتراض مردم به وجود این شرکت بزرگ پرورش ماهی را غیر منطقی دانست و به خبر جنوب گفت: «موضوع اعتراضات محلی  به وجود این شرکت سالهاست که مطرح است چون مردم می خواهند مکان تفریحی انها در بالادست نزدیک چشمه به انها بازگردد. اما مسئله این است که این شرکت یک سرمایه گذاری بزرگی است که در استان انجام شده و گونه های مختلفی ماهی از جمله ماهی خاویر که گونه ای با ارزش افزوده بسیار است را تولید می کند و ما برنامه ای ببسیاری برای توسعه پرورش این گونه در استان داریم در حالی که در این مرکز هم پرورش ماهی خاویار و صادرات دنبال می شود و این مرکز به پرورش بچه ماهی نیز می پردازد که محصول ان در سطح کشور توزیع می شود و ما به عنوان متولی تولید باید از این تولید کنند حمایت کنیم .

علی فلاحی ‏ افزود:« این شرکت تمام فرایندهای قانونی را طی کرده است و مجوزهای کاملی دارد از زمین تا افزایش ظرفیت و اکنون هم بحث توسعه این طرح مطرح است و ما از ان حمایت م یکنیم مسئله این است که هیچ آسیبی از این مزرعه پرورش ماهی به پایین دست رودخانه نمی رسد.»

ادعای آلوده شدن آب رودخانه رودبال برای حذف شرکت پرورش ماهی است

وی درخصوص دیگر ادعای مطرح شده درباره ورود سم و مواد آلاینده به رودخانه گفت: «اینکه مدعی هستند این مزرعه آب را آلوده میکند ادعای اشتباه است. چون یکی از شاخص های سلامت و کیفیت آب خود ماهی است که فعالانه شنا می کند در حالی که اگر موادی به آب اضافه شود اولین موجودی که از بین می رود ماهی است . در واقعی ماهی، شاخص سلامت رودخانه است. این  ادعا بهانه ای برای جلوگیری از کار این شرکت است. از نظر نظارت نیز ما به طور مرتب بر فعالیت این شرکت نظارت داریم و این شرکت نمیتواند مواد غیر مجاز برای شست و شو استفاده کند. سمومی  وجود ندارد و مواد ضد عفونی که این شرکت استفاده می کند تحت نظارت دامپزشکی است. ‎ ‎مردم بحث ورود فضولات ماهی به آب را مطرح می کنند در حالی که فضولات ماهی به عنوان کود برای درختان و کشاورزی منطقه مفید است  و ما توصیه به استفاده از فضولات ماهی برا کشاروزی داشته ایم که نتایج بسیار خوبی داشته است. از طرفی این شرکت برای جوانان روستا ایجاد اشتغال کرده است وکارگران آن همه مال روستاهای پایین دست هستند.

سازمان اب در حال پیگیری موضوع تجاوز شرکت پرورش ماهی به حریم رودخانه است

وی در خصوص بحث تجاوز به حریم رودخانه رودبال توسط این شرکت اظهار داشت: « سازمان آب در حال پیگیری این موضوع است و صاحب شرکت کمال همکاری را دارد. جی پی اس واگذاری زمین این شرکت نیز کاملا مشخص است و اگر تصرفی باشد در این جی پی اس به وطر کامل نشان داده می شود در حالی که این اتفاق نیفتاده است. »

رئیس اداره شیلات در پایان خاطر نشان کرد: «به هرحال هم شکایت های مردمی در حال پیگیری است تا خدای نکرده حقوق مردم تضییع نشود و هم ما به عنوان متولی تولید، حمایت ونظارت توامان بر کار  این شرکت داریم.البته حمایت های ما در قالب قانون است و هرجا که متقاضی از قانون تخطی کند جلوی او گرفته خواهد شد.»

در آخر باید گفت گرچه  وزیر کشور به مردم محلی رودبال قول پیگیری مطالبات انها برای فراهم شدن زیر ساخت های گردشگری و حمل و نقل را  داده است و حتی قول بررسی فعالیت های شرکت پرورش ماهی رودبال اما به سبب بروز بحران های ‏‏مکرر ‏نظیر ‏سیلهای اخیر در سراسر کشور والبته کمبود بودجه شدید دولت باید مردم منطقه برای تحقق این ‏‏وعده همچنان ‏انتظار بکشند‎. ‎

نظر e1659059248696

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار