چاپ کد خبر: 3735
30 دی 1397
گزارشی از نماينده مردم شيراز:

مسعودرضایی : وضعیت فعلی جامعه درحال تبدیل شدن به سیل است

وضعیت فعلی جامعه درحال تبدیل شدن به سیل است

مشکلات و معضلات این روزهای کشور مربوط به پایتخت یا مناطق مرزی نیست و همه مردم ایران با این مسائل روبه‌رو هستند. مسائلی که اگر از جانب مسئولان بخش‌های مختلف کشور با بی توجهی مواجه شود، در آینده به بحران‌هایی تبدیل خواهد شد که آسیب‌های فراوانی به مردم و جامعه وارد می‌کند. به گزارش اول فارس ، شیراز و استان فارس نیز به دلایل مختلف با مسائلی روبه رو است که مردم این خطه ادب‌پرور و با تمدن را نیز منتقد وضعیت موجود‌کرده‌است. درهمین راستا و برای بررسی وضعیت کشور و به ویژه حوزه انتخابیه شیراز به سراغ مسعودرضایی، نماینده اصلاح‌طلب این شهر رفتیم و این نماینده‌مجلس نیز بالهجه دلنشین شیرازی توضیحاتی درباره مسائل و معضلات کشور و حوزه‌انتخابیه خود ارائه داد که در ادامه مشروح گفت‌وگوی این عضو فراکسیون امید با «قانون» را می‌خوانید.

فعالیت‌های سیاسی خودرا ازکجا شروع کردید ؟

فعالیت سیاسی ام را با حزب کار شروع کردم؛ زمانی که دیدم درآنجا معامله وجود داشت، بیرون آمده وبه حزب اعتماد ملی رفتم. درآن زمان آقای کروبی رییس حزب بودند که ایشان به واسطه فعالیت‌هایی که دراین حزب داشتم، توانستنددر استان فارس رای بسیاربالایی بیاورند. زمانی که ایشان به زندان رفتند،حزب اعتماد ملی ازهم پاشیده شد. قبل از انتخابات مجلس دوستانی با بنده تماس گرفتندوبیان کردند می‌خواهندحزب کارگزاران را در شیرازتشکیل داده وراه اندازی کنند. از بنده خواسته شد دراین حزب فعالیت کنم. ازطریق این حزب وارد مجلس شدم. هرحزبی باید سه شاخصه داشته باشد تا به عنوان حزب شناخته شود؛پایگاه اجتماعی ، سرمایه ونیروانسانی .احزاب باید ازلحاظ ثروت وسرمایه روی پای خودشان بایستند. نبایدازطریق پرداخت حق عضویت حزب داری کرد. احزاب دردنیاازلحاظ مالی بسیار قوی وثروتمند هستندکه ازاین طریق می‌توانند روی مسائل سیاست وقدرت کشورشان مانوربدهند.وجود سرمایه دراحزاب لازم وضروری است؛ اگر احزاب سرمایه لازم را نداشته باشند، وام‌دارحاکمیت ودولت خواهند شد. مساله دوم وجود پایگاه اجتماعی برای احزاب است؛ احزاب باید با وجود افراد شناخته شده ای که درجامعه صلاحیت وپایگاه اجتماعی دارند، پایگاه اجتماعی خوبی برای خود ایجادکنند.موضوع سوم تعداد افراد دراحزاب است. متاسفانه درکشوراحزابی وجود دارندکه بیشتراز پنج نفر درآن فعالیت نمی کنند.این حزب محسوب نمی شود. بنده بسیاربه حاکمیت قانون درکشور اعتقاد دارم.حاکمیت قانون همراه با استبدادبرای جامعه لازم است؛ حاکمیت قانون حتی اگر با زور واستبداد هم همراه باشد،همه مردم جامعه آن را می پذیرند،زمانی که بدانند دربرابرقانون یکسان هستند واحکام قانونی برای همه یکسان اجرا می شود،رضایت عمومی درجامعه حاکم خواهدشدکه این حاکمیت متاسفانه درکشوروجود ندارد. درکره شمالی هیچ پولی بین افراد رد وبدل نمی شودزیرا در آنجا مغازه وجود نداردتا دادوستدومعامله انجام شود. افراد بسیارشادی زندگی می کنندزیرا قانون به صورت مساوی برای همه اجرا می شود. درآنجا تمام مسائل امنیتی است و برای هرفرد خارجی یک مامور وجود دارد. سفیر ایران در کره شمالی تعریف می کرد که مامورمحافظت ازاو سه دقیقه دیربه محل کارش رسید،این فرد درجه سرهنگی داشت اما به دلیل آن سه دقیقه تاخیری تمام درجاتش ازاو گرفته شد؛ چهارسال درمعدن تبعید شد وبعداز چهار سال باید دوباره مثل یک سرباز از صفر شروع می کرد. این حاکمیت قانونی با زوربسیار خوشایند است زیرا تمام افراد می‌دانند اگر خطا کنند مجازات برای همه یکسان اجرا خواهد شد. این نوع حاکمیت واعمال قانون شادی آور است که متاسفانه درکشور ما وجود ندارد.

نزدیک به چهارسال از آغاز مجلس دهم می‌گذرد و شما زمانی که کاندیدای انتخابات شدید، شعارهایی داشتید؛ تا چه حد به شعارها عمل کرده وبه اهداف مورد نظرتان رسیده اید؟

در ابتدا ازشما بابت دعوت به روزنامه برای گفت‌وگو و بررسی وضعیت کشور وکارنمایندگان مجلس تشکر می‌کنم و در ادامه باید اشاره کنم که تفکر من اصلاحات است و در این سال‌ها بیشتر کار فرهنگی انجام دادم زیرامعتقدم کشورملک ُمشاع است؛ همه حق قضاوت درباره آن را دارند و می‌توانند درباره مسائل ومشکلات کشورچاره اندیشی وحتی دراداره ممکلت نیزدخالت داشته باشندو برهمین مبنا، آمادگی خودم را برای نماینده شدن اعلام کردم. مطالعات و اقدامات تحقیقاتی من درباره ایران باستان ،زبان شناسی ،تاریخ ادبیات فارسی وساختارهای حکومت بوده است. بنده دردورشته ادبیات فارسی وحقوق عمومی تحصیل کرده ام. شعارهایم را باتفکراصلاح طلبی ارائه دادم .به نظرم باید درکشورتغییراتی به وجودبیایدکه به دنبال آن تغییرات هستیم .همچنین معتقدم ازلحاظ فکر باید درجامعه بازترعمل کرد زیرا اندیشه های مختلف با برخورد باهم می توانندبه یک نتیجه وساز وکار خوبی برسند. بسیاری از مشکلات به ساختارتشکیلاتی وحکومتی کشوربازمی گردد. زمانی که درساختارحکومتی کشور دیدبازی وجود نداشته باشد هرفردی، باهر توانایی در هرجایگاهی که قرار بگیرد، نمی تواندبه درستی کارکند.یکی ازشعارهایم این بودکه باید فاصله رجال وافراد حکومتی بامردم جامعه کم شود. درحال حاضر درباره حقوق افرادوتساوی بین زن ومردکارمی کنم و خوشبختانه دراین زمینه قدم های خوبی برداشته شده است. اگر هنوز به برخی شعارهایم عمل نکردم وبه اهداف مدنظرم نرسیدم به دلیل موانعی که برسر راه ها وجودداشته بود.یکی ازمشکلات اساسی کشورموضوعات اقتصادی است. مشکلات اقتصادی به جامعه آسیب رسانده است. باید برای جامعه آسیب دیده برنامه ریزی داشت ودرکناربرنامه ریزی اعتبارهم درنظرگرفت زیرا اگربودجه نباشد، اجرای برنامه ها امکان پذیرنیست.

مشکلات اصلی کشور از نظر شما شامل چه مواردی است؟

امروزه حاشیه نشینی درکلانشهرهاتبدیل به یک چالش وبحران برای کشورشده است. برای حل این معضل اجتماعی ابتدا بایداعتبار وبعدمکانی برای زندگی این افراد درنظرگرفته شود. مساله مهمی که دراین زمینه وجود دارد،ایجاد شغل برای این افراد است.معتقدم اگر درجامعه شغل ایجادشود وبیکاری از بین برود، بی‌شک ۹۰درصد ازچالش ها ومعضلات اجتماع حل خواهد شد. متفکران وصاحب نظران معتقدند باید ۲۴ساعت شبانه روز را به سه قسمت تقسیم کرد؛ هشت ساعت برای کار وبقیه رابرای تفریح وخانواده واستراحت درنظرگرفت. اگر چنین تقسیم بندی درزندگی‌مان وجودداشته باشد خلأ کمترمی شود درنتیجه فساد وبداخلاقی ها هم درجامعه ازبین می رود. بیکاری ومعطل ماندن انسان ها حتی افرادقوی را هم به سمت فسادمی کشاند.برای سالم ماندن افرادبایداقناع فکردرجامعه ایجادکرد.طبق آمارهاحدود هفت میلیون نفربیکاردرکشوروجود دارد.وقتی آمارها میلیونی اعلام می شود بی‌شک درکنارنبودشغل مناسب، شغل های کاذب وانحرافات فکری به‌وجود می آید،همه از سرگردانی وبیکاری رنج می برند. متاسفانه درزمینه ایجاد شغل ورفع بیکاری موفق عمل نکردیم. درکمیسیون اجتماعی مجلس برای قشرهای آسیب پذیروکسانی که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (س) هستند،تلاش کردیم مستمری آن‌ها دوبرابرشود. برای افراد معلول ونیازمندتحت پوشش بهزیستی نیز دربرنامه ششم بودجه درنظر گرفته شده است. همچنین بایدبرای افرادآسیب دیده وحاشیه نشینی شغل ایجادکنیم تاکرامت انسانی آن‌ها حفظ شود.یکی از مشکلات ساختاری کشوراین است که باید مجلس ازشعاردادن خارج وبه سمت عمل گرایی روبیاورد. باید بدون داد وفریاد، شعاردادن وحتی تبلیغات به دنبال مصوبات وقوانین تغییردهنده برویم. باید قوانین مستدل باتجزیه وتحلیل درمجلس مصوب شودتاجامعه راتکان دهد وبه جنبش وادارد. یکی از قوانینی که مجلس دهم به آن افتخارمی‌کند، تصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان است.بنده جزو طراحان این طرح بودم که خوشبختانه با رای بالایی این طرح تصویب شد والان هم شاهد اجرای آن هستیم. بااجرای این طرح ۱۴استاندار و۱۷معاون استاندار وفرماندار ومعاون فرماندارهاوکسانی که پست های کلیدی درشهرستان‌ها برعهده داشتند،بازنشسته شده و افرادجوان‌ترجای آن ها راگرفتند. این کارها باعث پویایی جامعه می شود وامید را دربین مردم افزایش می دهد.زمان انتخابات با شعار تغییر وارد مجلس شدم .درواقع هدفم این بودکه با تصویب قوانین مناسب می توانیم درجامعه تغییرات خوبی ایجادکنیم.یکی از ضعف‌ها وخلأهایی که هنگام اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان به وجودآمده، این است که برای انتخاب استاندارها به مشکل برخوردیم زیرا افرادی که سال‌هااستانداریا معاون استاندار بودندمثل مهره های شطرنج فقط جابه‌جا می‌شدند. آن ها جایگزینی برای خود تربیت نکرده بودندتا بعد باکناره‌گیری ازپست‌شان ازافرادجایگزین استفاده شود. متاسفانه دربرخی از مناطق هنوز فردی را که صلاحیت استاندار شدن داشته باشد،پیدانکرده اندکه این موضوع نشان می دهد افراد کارآمدیاهنوزشناخته نشده اندیا وجودندارند.معتقدم بایدحاکمیت قانون درجامعه اجراشود.حتی اگر درآن قانون ایرادات زیادی وجودداشته باشدزیرابهتراز اجرانشدن قانون است. درهرکشوری که قانون به صورت کامل درآن اجرا می شود بی شک موفقیت ،شادابی وامید به زندگی درآن جامعه بالا ست و مردم راضی تر هستند.دراین زمینه دوکشور رابرای شما مثال می زنم؛ زمانی به مدرن‌ترین کشور جهان یعنی سوییس سفرکردم. این کشور زیر هشت میلیون نفر جمعیت دارد وبسیار ثروتمند است. درآنجا حاکمیت مطلق قانون برای همه یکسان اجرا می‌شود. تمام افراد جامعه ازحقوق شهروندی یکسانی برخوردارهستند وهمچنین قانون مطلق آزادی درآنجا وجوددارد.تمام افراد جامعه خوشحال وراضی درآن کشورزندگی می‌کنند. کشور دوم کره شمالی است؛ این کشور بسیارفقیرحتی به عنوان ضعیف ترین کشور دردنیا مطرح است. درآن کشور هم حاکمیت قانون مطلق اجرا می شود. تفاوتی که کره شمالی باسوییس دارد، این است که درسوییس حاکمیت قانون همراه با آزادی و درکره شمالی همراه با استبداد است. درکره شمالی مردم ازترس وتنبیه خطا نمی کنند و در خانه ها قفل وبست نداردزیرا دزدی درآن کشوروجودندارد. مردم بسیار فقیرهستند؛ درواقع درکره شمالی توزیع فقر شده است .به این کلمه توجه کنید؛ می گوییم درکشورسوییس توزیع ثروت و درکره شمالی توزیع فقر شده است. یعنی فاصله بین فقیر وغنی وجود ندارد، همه افراددرکره شمالی فقیرهستند.برای جشن ۷۰سالگی استقلال کره شمالی از طرف خانه کارگربه آن مراسم دعوت شده بودیم.مراسم ازصبح تا ۱۲ بعد ظهربود. مردم برای جشن گل‌هایی را که به دست گرفته بودند،خودشان به همراه آورده بودند و دولت به‌آن ها نداده بود؛ حتی تمام مسیر را ازخانه تا محل جشن پیاده آمده بودند.مردم کره‌شمالی درکمال فقربسیارشاد زندگی می کنند.این مساله بسیارمهم است زیرا زمانی که مردم احساس کنند تبعیضی دربین افراد جامعه وجودندارد، روی به شادی می آورند.متاسفانه درکشورمان فاصله طبقاتی بین فقیر وغنی بسیارزیاداست. درکنارثروتمندان افرادی زندگی می کنند که محتاج خوراک روزشان بوده ونیازمندکمک از سوی نهادهای مربوطه هستند. این فاصله ها به جامعه آسیب واردکرده وآن را ناامن می کند. اگر این فاصله ها کم نشود، جامعه به سمت بی رمقی وناامیدی خواهد رفت ووضع جامعه روزبه روزبدترخواهد شد.

این مسائل در حوزه انتخابیه شما نیز وجود دارد؟ مهم‌ترین مشکل حوزه انتخابیه شما چیست؟

آثارمدنیت وتمدن دراستان فارس به مرکزیت شیراز است.شیراز ازتاریخ هشت هزارسالی که مهد تمدن است، برخورداراست .آوازه شیراز نه فقط درایران بلکه دردنیا شناخته شده است.شیراز شناسه جهانی دارد و این به دلیل جایگاه فرهنگی ،علمی ،وجود فلاسفه وعلما وشعرایی است که درشیرازوجوددارد ولی متاسفانه شیراز نیز مانند بقیه شهرها رشدآنچنانی نداشته است. قبل ازانقلاب مرکزصنعت الکترونیک کشور درشیرازبود.متاسفانه بعد ازانقلاب به دلیل کم توجهی،این صنایع ازبین رفتند. این صنایع درگذشته به قدری پیشرفته بودندکه حتی توریست صنعتی به شیرازمی آمد. متاسفانه ازآن صنایع امروزه هیچ آثاری وجود ندارد. درصنایع نظامی ودفاعی پیشرفت‌های خوبی درکشورداشتیم اما درتوسعه دیگر صنایع پیشرفت چندانی نکردیم . مشکل دیگری که دراستان فارس وجود دارد، این است که به دلیل خشکسالی و اینکه این استان نیمه خشک ونیمه بیابانی است وهمچنین ذخایرآبی کمی دارد، باعث بحران آبی شده است.درگذشته استان فارس قطب کشاورزی ایران بود امابه دلیل خشکسالی کشاورزی استان دیگر آن رونق سابق را ندارد. در تلاش هستیم تا به جای کشت محصولاتی مثل برنج که آب زیادی می خواهد محصولات کم آب‌بر متناسب با اقلیم وآب وهوا کشت شود. امیدوارم طبیعت دست از قهرخود بردارد تا دوباره آن سرسبزی وخرمی به استان فارس بازگردد.خوشبختانه شیراز ازلحاظ قطب پزشکی رشدبسیارخوبی داشته است. از دیرباز دانشگاه علوم پزشکی شیراز درایران حرف اول را می زد حتی دربرخی ازرشته ها از دانشگاه تهران نیز جلوترهستیم. بسیاری ازکشورهای حاشیه خلیج فارس به دلیل نزدیک بودن به استان فارس برای درمان به شیراز می آیند که درزمینه پزشکی هم توریست داریم .

درحوزه راه واحداث جاده اوضاع استان فارس چگونه است؟

درگذشته خوب نبود و باتلاش های صورت گرفته بالای ۶۰ درصداز راه‌ها بهبودپیداکرده اند. آزاد راه اصفهان -شیرازکه نهایت به تهران وصل می‌شود دردست احداث است. حدود ۶۰درصدکارانجام شده و قرار بود تا پایان سال۹۷ به پایان برسد که به دلیل کمبودبودجه بسیارکندپیش می رود.

درجاده های بین شهری بامشکلات زیادی مواجه هستیم.امیدواریم هرچه زودتر این مشکلات نیزحل شود.۴۰ درصد ازجاده های استان فارس هنوز تعمیریا احداث نشده اندکه باید برای بهبود واحداث آن ها تلاش های بیشتری کرد.

به دلیل قدمت وتمدن، شیراز همیشه قطب گردشگری‌ایران بوده است، چه برنامه ها واقداماتی انجام داده‌اید تا جذب گردشگر بیشتری داشته باشید؟

۱.۳ درصد صنعت گردشگری ایران مربوط به استان فارس وشهرشیرازاست. آثارباستانی بسیارقدیمی مثل تخت جمشیدکه نمونه آن درجهان وجود ندارد و همچنین آثارتاریخی که به قبل از اسلام برمی گردد، جاذبه های منحصر به فردشیراز هستند. خوشبختانه درمنطقه جذب توریست خوبی داریم اماعدم زیرساخت‌هایی مثل هتل ، محل اسکان‌، وسایل حمل ونقل وامکانات رفاهی آن جذابیت که درخورشیرازباشد را ندارد. دراین زمینه تلاش های زیادی کردیم. دربعضی ازموارد به خصوص جذب توریست خارجی به دلیل تفکرات وایدئولوژی‌ای که داریم بازدارنده هستیم. شاید گفتن این حرف راحت نباشد امابسیاری ازتوریست‌های خارجی برای رفاه ،آسایش و خوشگذرانی به گردشگری روی می آورندکه درکشورچنین بسترهایی فراهم نیست. توریست ها نمی‌توانند به هرشکلی که می خواهند ازلحاظ خوراک ، مکان ها ی‌تفریحی وحجاب آزادباشند.این مسائل ازجذب توریست شیرازکاسته است.

درباره بحران آب در شیراز توضیحات بیشتری بدهید.

متاسفانه شیراز دربحران آبی به سرمی برد ووضعیت خوبی ندارد. دراین زمینه اقداماتی انجام شده است. بایدآب را ازدیگراستان‌ها به شیراز بیاوریم که هوز امکانات آن فراهم نیست. سد دورود زن ورودخانه کر حدود ۳۵ درصدآب شیرازرا تامین می کند. خط دوم لوله انتقال آب در دست احداث است که با افتتاح این خط آب شرب منطقه تامین می‌شود. ۷۰درصدآب حوزه انتخابیه ما از آب های زیرزمینی تامین می‌شود. با توجه به کمبود بارش ها تا حدودی آب‌های زیر زمینی نیز درحال تمام شدن هستند.تمام ضعف ها درحوزه کشاورزی منطقه به دلیل کمبودآب است. برای حل بحران آب نمایندگان ومسئولان منطقه درتلاش هستند واز وزارت نیرو خواسته اندکه تمهدیداتی دراین زمینه بیندیشد. اگربتوانیم آب رااز خلیج فارس به شیراز بیارویم مشکلات‌مان درحوزه بحران آب حل خواهد شد.

وضعیت اشتغال در حوزه انتخابیه شما چگونه است؟

یکی از معضلات مهم کشورکه به آن هم اشاره کردم موضوع عدم اشتغال ورشد بیکاری درجامعه است.طبق آمارها جمعیتی بالای ۶میلیون نفر بیکار درجامعه وجود دارد. این جمعیت دارای انژری وپتانسیل هستند.بدون تعارف می گویم اگربه نظام آسیبی برسد پاشنه آشیل آن عدم اشتغال و بیکاری درجامعه است. وقتی یک فرد جوانی شغلی نداردگذشته ازاینکه به خودش وجامعه آسیب می رساند ازلحاظ اعتقاد وتفکر تغییرکرده وبه باورهای اخلاقی پشت می کند.زمانی که جوان ناراضی باشدبه همه چیز بدبین می شود.آثاردینداری ازبین می‌رودو دین گریز می شود. وقتی جوانان نمی توانندیک زندگی معمولی تشکیل دهندوباسختی روزگارراسپری می کنندبی‌شک تمام مشکلات را ازچشم حکومت می بینند. پایه اصلی حکومت کشوردین است؛ بنابراین اولین موضوعی که آسیب می‌ببیند دین است. اگرانسان‌ها آرامش فکر نداشته باشند درعبادات نیز کاهلی می کنند و عبادات واقعی وحقیقی وجود ندارد. متاسفانه درحوزه اشتغال تاکنون کارخاص ومفیدی انجام نشده است.برای ایجاد شغل باید تولید وجود داشته باشد تولید هم بدون سرمایه گذاری امکانپذیرنیست. اگر سرمایه گذاری صورت بگیرد تولید وشغل ایجاد می‌شود. درحال حاضر ازلحاظ اقتصادی دربدترین دوره به سرمی بریم .درواقع یک جنگ تمام عیاراقتصادی رابا دنیاآغازکردیم که باعث ناامنی در سرمایه گذاری‌ها شده است. ازطرف دیگردولت ثروت وتوانایی لازم برای ایجاد شغل ندارد. کسانی که ایجاد شغل می کنندسرمایه داران هستند که بخش خصوصی محسوب می‌شوند؛اگر برای بخش خصوصی زیرساخت ها مشخص نشود امنیت شغلی وبرگشت سرمایه وجودنداشته باشد بی شک سرمایه گذاری نخواهندکرد. درایجادشغل درکشوربامشکل مواجه هستیم. نکته‌ای که بنده به عنوان یک نماینده ازآن رنج می برم این است که بیشترین افراد مراجعه کننده به دفترافرادبیکاروجویای شغل هستندکه جزشرمندگی حرفی برای گفتن ندارم؛ به همین دلیل در شیرازدنبال جذب سرمایه گذارهستیم تا زمینه اشتغال برای منطقه فراهم شود.

چه اقداماتی تاکنون برای بهبود وضعیت و توسعه در منطقه انجام داده اید؟

شیراز دومیلیون نفرجمعیت دارد و درواقع شهر بزرگی محسوب می شود.توسعه باید به جای برون شهری بیشتردرون شهرباشد. دربحث توسعه شیراز احداث آزادراه،تاسیس دوایستگاه بازیافت آب‌های جاری درشرق وغرب شیراز، ساخت دوشهرک اقماری وجود داردکه ساختمان‌ها وزیرساخت های آن ها فراهم شده است. اما باتوجه به تحریم‌ها برای تامین برخی دستگاه های‌ خارجی بامشکل مواجه شده‌ایم.برای توسعه منطقه احداث پالایشگاه دوم رادر دستورکارداریم که متاسفانه محیط زیست با عناوین مختلف باتوجه به برون رفت بروکراسی‌های‌ اداری مانع احداث پالایشگاه شده است.

شما عفوکمیسیون اجتماعی مجلس هستید؛ رهبری با مسئولان مرتبط با معضلات اجتماعی نشست‌هایی را درزمینه بررسی وحل آسیب های اجتماعی برگزارکرده است. شما در جریان این جلسات بودید ودرآن شرکت می کنید؟

رهبری تاکنون باکمیسیون اجتماعی مجلس جلسات مختلفی داشته است. البته ایشان با همه دستگاه ها براساس چالش های اجتمای جلساتی را برگزارکرده اند. درجلسات رهبری ازاعضای کمیسیون اجتماعی مجلس همیشه افرادی شرکت داشته اند.آسیب های اجتماعی مثل اشتغال ،حاشیه نشینی،کودکان کار،زنان بی سرپرست وبد سرپرست، قاچاق واعتیاد است که برای بررسی وحل این آسیب ها حدود ۳۶ دستگاه درحال فعالیت هستند. این دستگاه ها به مجلس نیز می‌آیند وگزارش کارمی دهند تابا استفاده ازراه کارهای قانونی زودتر به راه حل های درست برسند. دراین کار تقسیم بندی وجود دارد. برای مثال بحث تقسیم بندی،جمع آوری وسامان دهی معتادان متجاهربود. هردستگاهی مسئول یک قسمت ازآن کار شد و نیروی انتظامی مسئول جمع آوری،شهرداری‌ها مسئول تامین مکان برای نگهداری ازاین افراد و وزارت بهداشت درخصوص سلامت ودرمان آن ها اقدام کردند.

در میان آسیب های اجتماعی، کودک آزاری در جامعه زیادشده است، چه توضیحی در این زمینه دارید؟

تاکید می کنم باید درجامعه ایجاد شغل شود ومردم سرگرم کار شوند. متاسفانه در کشور فقط بحث درمان را داریم. درباره پیشگیری هنوزکارهای مفیدی صورت نگرفته است. متاسفانه درباره معضل کودک آزاری درجامعه نیزفقط درمان می کنیم که معلوم نیست این درمان نتیجه‌بخش باشد.زمانی معتادان را ازخیابان ها جمع آوری می‌کنند وباروش های مختلف به درمان آن هامی پردازند تاپاک به جامعه برگردند و زمانی که آزاد می شوند درجامعه رها می شوند ولی اگر به پناه خانواده برگردند وخانواده های‌شان آن ها را قبول کند شاید دوباره به سمت اعتیاد نروند اما متاسفانه بیشتر این افراد دوباره به مصرف مواد مخدرروی می‌آورند.همان‌گونه که اشاره کردم، تمام مشکلات کشور را به دلیل بیکاری وعدم وجود شغل درجامعه می دانم. زمانی که کارگاهی تشکیل دادیم وبرای ایجادشغل سرمایه گذاری‌ها صورت گرفت درآن زمان راه درمان وعلاجی قطعی صورت می گیرد.

هرچند وقت یک‌بار درجامعه شاهد تجاوز به کودکان هستیم و آمار این تجاوزات هرروز بیشتر می‌شود؛ درباره افرادی که اختلالات جنسی دارند وممکن است به هرکسی آسیب برسانند چه اقدامات پیشگیرانه ای تاکنون انجام شده است ؟

این مسائل ومشکلات یک روزه ویک شبه به وجود نیامده بلکه ازگذشته بوده است. منتها به لطف رسانه های قوی امروزی و خبررسانی‌های بسیار قوی سطح آگاهی واطلاع رسانی درجامعه بسیاربالاست . درگذشته ازاین دست مسائل وجودداشته اما اطلاع رسانی درسطح جامعه کم بوده است .درباره پیشگیری ازاین مواردآموزش هایی درسطوح مختلف تحصیلی ودانشگاهی صورت می گیرد اما درجامعه‌ای که بیماری درآن وجود دارد احتمال اینکه هر انسان سالمی هم بیمار شود وجود دارد. بایدعامل بیماری را ازبین برد تا دیگرشاهد چنین مسائلی نباشیم. به جرات می توان گفت تزلزل فکری وروحی درجامعه به وجودآمده است. اگردستگاه های نظارتی کمی دقیق تر عمل کنند شایدباکنترل بهتربتوانند جنبه های بازدارنده تربیشتری درکشور داشته باشند. همچنین باید دستگاه های الکترونیکی مثل دوربین های کنترلی را درجامعه زیادکنیم تا افرادی که درکوچه وخیابان وحتی مدارس مشکل‌آفرین وآسیب رسان هستند به راحتی مشاهده وشناسایی شوند دراین صورت است که جلوی بسیاری ازتخلفات گرفته خواهد شد‌. متاسفانه هنوز درکشوربه این تکنولوژی نرسیده ایم که بتوانیم جلوی بسیاری از خطاها و انحرافات را بگیریم. به غیرازاین درسیستم آموزشی هم ضعف های وجود دارد زیرا امکانات آموزشی کم است و در مدارس هنوزآموزش ها به صورت سنتی است.کره شمالی یکی از فقیرترین کشورها دردنیاست، درآن کشورکودکان ازسن دو سالگی ازمادر جدامی شوند وتحت مراقبت مهدکودک قرارمی گیرند. باتوجه به فقری که درکشور وجود دارد اما آموزش ها بسیار قوی ومنسجم وعینی صورت می گیرد. تمام آموزش ها در کره شمالی الکترونیکی وبادوربین های مداربسته داخلی صورت می گیرد. درآن کشور هیچ ارتباط خارج از مرزی وجودندارد. متاسفانه سیستم آموزشی کشور هنوزسنتی وبه صورت جزوه،کتاب و… است. فقط یکسری مطالب تئوری در ذهن دانش آموزان انباشته می شودکه این مطالب نتیجه وکارایی لازم در زندگی راندارد. متاسفانه خوداتکایی را به فرزندان‌مان آموزش نمی‌دهیم. امروزه کودکان به دلیل حمایت های بیجای خانواده ها قوی تربیت نمی شوند درنتیجه آن ها نمی توانند در آینده دربرابرچالش های اجتماعی از خوددفاع کنند وآسیب پذیرنباشند.

برای افرادکودک آزار چه مجازاتی درنظرگرفته شده است؟

بستگی به نظر قاضی پرونده دارد . قاضی عوامل جرم رابررسی ودرنهایت حکم را صادرمی کند. برای هرجرمی قانونگذار یک پاداشی درنظرگرفته است .حکم صادره بستگی به قاضی دارد و نمی‌تواند براساس اینکه احساسات عمومی جامعه جریحه دارشده حکم اعدام برای مجرم اعلام کند زیرا چنین اجازه ای قانون به او نمی دهد. باید دید دستگاه قضا چه تنبه هایی رابرای این‌گونه جرم‌هادرنظرگرفته است.

دربحث آسیب های اجتماعی به غیراز مسائل اشتغال درکدام زمینه هابحران وجود دارد؟

درزمینه های‌ قاچاق واعتیاد مشکلات بسیارزیاد است. یکی ازعوامل فسادبرانگیز درکشور بحث مواد مخدر وچالش‌هایی محسوب می‌شود که به وسیله موادمخدر وجودآمده است. اقدامات امنیتی بازدارنده نیستند و این نکته را به مسئولان مربوط گوشزد کرده‌ام. درجلسات ستادمبارزه با مواد مخدرکه باحضوربرخی ازسرداران نیروی انتظامی برگزار می شد شرکت کردم. درآنجا به مسئولان گفتم وحتی عده ای ازحرفم دلخور شدند که به مذاق‌شان خوش نیامد. من در آن جلسه به آن ها گفتم تریاک رامانندگذشته ودوره قبل آزادکنید. عرض کردم ازلحاظ تجربی ،تحقیقی وعملی این مطلب رابیان می کنم . زمانی که انسان هارا از موضوعی منع می‌کنید این ممانعت خودبه خود ذهن هارا وادار می کند تابه دنبال آن منع شده بروند.اگرانسان حق انتخاب داشته باشد وآزادباشد شاید کمتر سراغ مسائل آسیب رسان برود. قبل ازانقلاب زمانی که نوجوان وجوان بودم تریاک آزادبود وبه عنوان دارو مصرف می شد.کسانی که مریض یا سن بالایی داشتند پزشکان برای آن ها تریاک تجویزمی کردند وبه عنوان دارو ازآن استفاده می شد حتی کوپن تریاک وجودداشت و افرادبااین کوپن از داروخانه تریاک دریافت می کردند .این نوع تریاک‌ها به دلیل آنکه زیرنظر وزارت بهداشت ودرمان تهیه می‌شد بهداشتی بود وهیچ گونه آلودگی ومواد زاید درآن وجود نداشت و درنتیجه ضررهای جانبی کمی داشت. جالب است بدانید افراد ازسهمیه خودشان به دیگران نیز تعارف می کردند اما کسی به دنبال این مخدرنبود. بیشتر جوانان آن دوره اهل هیچ گونه مساله‌ای ازاین دست نبودند چون هیچ نیروی بازدارنده ای وجودنداشت. همچنین دراین مخدرجنبه هزینه وسودآوری وجودنداشت و اگرازمواد مخدر سود را حذف کنیم، هیچ فردی به دنبال خریدوفروش آن نمی رود. چالش اجتماعی آن ازبین می رود و حتی حکم اعدام وزندان نیز حذف خواهدشد.این نکته را نیز اشاره کنم که۲۰سال قبل تحقیقی درباره قیمت تریاک کردم. درآن زمان قیمت تریاک در مرز ایران وپاکستان کیلویی ۷۰هزارتومان بود. این مخدر تا به تهران برسد به کیلویی ۶۰۰هزارتومان می رسید و درواقع ۵۳۰هزارتومان تفاوت یک کیلو تریاک ازمرز پاکستان تا تهران بود. این سود هرانسانی راوسوسه می کردتا ازمرز باخودش تریاک بیاورد.برای مبارزه باورود وتوزیع مواد مخدردرکشور چه میزان از نیروهای انسانی ما از دست ‌رفتند وچه پول ها وسرمایه هایی ازبین می‌روند؟!چندنفر به زندان واعدام محکوم می شوند؟!اگرسودحاصل از فروش مخدرها حذف شود ومعتاد واقعی برای تامین مواد به پزشک مراجعه واو برایش تجویزکند. کاسبی وسودآوری مواد ازبین رفته ودیگرکسی نیز به دنبال فروش مواد مخدرنخواهد رفت. بسیارمشکلات ودرگیرهای فعلی کشور به دلیل سودآوری درفروش مواد مخدر است. موضوع بعدی این است که مخدرها صنعتی شده و به راحتی مصرف وتهیه می شوند. درجهان مافیاهای بسیارقوی وقدرتمند وجود دارند؛ آن ها هزینه بسیاری برای توزیع وفروش مواد دردنیا می کنندکه حتی ارگان های‌ مبارزه با مواد مخدرهم قادربه مقابله‌ با آن ها نیستند.من معتقدم وپای حرفم می ایستم اگرتریاک را آزادکنیم روی آن کنترل دقیق تری خواهیم داشت ودرنتیجه بحث قاچاق مواد به راحتی حل خواهد شد. زمانی که درمسائل اجتماعی وعمومی جلوی راه اصلی رامی گیریم همیشه راه های انحرافی باوضعیت بسیارنامناسب‌تری بروزخواهندکرد. هرزمان جلوی راه آب را بگیرید، آب دریک جا جمع وتبدیل به سیل خواهد شد. وضعیت فعلی جامعه هم درحال تبدیل شدن به سیل است. من هرچقدرانسان فرهنگی باشم ومیزان تحصیلاتم را بالا ببرم نمی توانم فرزندم رادرجامعه کنترل کنم. زیراهمیشه ودرهمه جا نمی توانم همراه او و دائم کنترل کنم. کارهای اجتماعی بسیار حساس هستند وباید با ظرافت ودقت زیادی در جامعه کارشوند تا چالشی به‌وجود نیاورند.

مسئولان هر روز از کشف و انهدام مشروبات الکلی خبر می‌دهند. بی شک این حجم باکولبری و جاسازی درماشین‌های شخصی انجام نمی شود. چرامسئولان و بالا دستی ها به ویژه وزارت کشورکه بحث مبارزه باقاچاق زیرمجموعه آن‌هاست به‌این موضوعات توجه ویژه ای نمی‌کنند؟

به نظر من چه بسا برخی‌مسئولان نیز در واردکردن این‌گونه مسائل دست داشته باشند. در همین مدت اخیر دونفر را به دلیل خرید سکه اعدام کردند. من این سوال را پرسیدم که درکجای قانون خریدکردن ممنوع و جرم محسوب می شود؟! که حکم اعدام برای آن صادرمی کنند. اگر خلافی صورت گرفته مربوط به فروشنده می شودکه سکه ها را به خریدارفروخته است. همچنین سوال دیگر این است پول این حجم از سکه ها ازکجا تامین شده است؟! درجامعه باورپذیری این موضوع که پشت این مسائل نکته‌ای نیست، وجودندارد. مردم دیگرحرف مسئولان را قبول ندارند. زمانی که بین مردم ومسئولان فاصله های زیادی وجودداشته باشد مردم اعتمادشان را نسبت به نظام ازدست خواهند داد و بایدنسبت به این موضوع به صورت ریشه ای نگاه کردوموضوع راحل کرد.

شما عضو فراکسیون امید هستید و به این فراکسیون انتقادهای زیادی وجوددارد اما نکته مهم این است همه افرادی که در فراکسیون امید کارمی کنند اصلاح طلب نیستند.حتی اقداماتی را انجام می‌دهند که به ضرراین فراکسیون تمام می‌شود. این نوع رفتار باعث دلزدگی بدنه طرفدار اصلاحات شده است. چرا شخصیت های اصلی فراکسیون امید درباره بحران‌ها برای مردم روشنگری نمی کنند؟

دونوع اصلاح طلب درکشوروجود دارد؛ نخست کسانی که اصلاح طلب واقعی‌هستند یعنی ذهن واندیشه اصلاح طلبی دارند. عده ای دیگربا ورود به جریان اصلاحات به دنبال منفعت هستند. اگر بنده ادعا می کنم اصلاح‌طلب هستم باید تفکراتم درهمه حالت اصلاح طلبی بوده ومنافع ومضرات آن را قبول داشته باشم.از حدود ۱۰۰ نفری که درلیست امید هستند حدود ۶۰نفر آن ها اصلاح طلب واقعی هستند؛آن هایی که تظاهر می کنند وصدای بلندی دارند اعتقادی به اصلاح طلبی ندارند. نباید به هرطریقی باتظاهر به خوش اخلاقی ومراوده بادیگران خود رانشان داد ودیگران را مجبورکرد که ما را بپذیرند. این رفتارهاجزو جریان اصلاح طلبی نیست.اصلاح طلب واقعی ابتدا ضعف های خودش را اصلاح کند.موضوع بعدی این است که درجامعه برمبنای خلأهای موجود مردم به سمت اصلاح طلب ها روی آوردند. درمجلس از لحاظ سیاسی سه طیف ولایی ، امید ومستقلین تشکیل شده است. برخی از افراد لیست امیدبه صرف اینکه درلیست بوده احساس دین می کنند.عده دیگری ازآن هابه فکر آینده و جایگاه‌شان هستند ومصلحت را دراین می بینند که ازاین جریان بیرون نروند. این افراددرخلوت اصلاح‌طلب واقعی نیستند. به همین دلیل باعنوان اصلاح طلب هرمطلبی رادرجامعه بیان می کنندکه فقط بار اضافی برای این جریان دارد. چندین بار باآقای عارف صحبت کردم ولی ایشان معتقد است باید این افرادرا نگه داشت. تازمانی که به دنبال تعداد هستیم ناچاریم بعضی هارا بپذیریم.

رییس‌مجلس در نشست خبری‌ای که داشتند درباره تغییر نظام سیاسی ایران از ریاستی به پارلمانی صحبت هایی کردند، به نظرشماحال حاضر زمان مناسبی برای اجرای این طرح است ؟

درحال حاضرنظام سیاسی کشور به بن بست رسیده است که باید یک راه بازکننده برای این بن بست به وجودبیاید. این مطالبی را که عنوان می کنم نظرسیاسی ام نیست بلکه شخصی است . باید فرد مقتدری در کشور وجود داشته باشد و فردباید قدرتی داشته باشدکه حرف اول وآخررا بزند تابه این نظام یک ریتم وآهنگ مناسبی بدهد. بعد به مرورزمان آن را آزادکند. امروزه همه مسائل بهم گره خورده است. معتقدم اگرنظام ریاستی را حذف وپارلمانی کنیم وبعد هیات دولت رادر اختیاررهبری قرار دهیم درکارها گشایش بسیاری به وجودخواهد آمد. متاسفانه الان به گونه ای شده که برای مثال اگرآقای ظریف پای میز مذاکره پیروز شود افرادی که سهمی دراین مذاکرات نداشتند می گویند ما کردیم واگر پیروز نشودمی گویندما ازاول گفتیم که چنین کاری نکنید. این نوع رفتارها درسیاست وحاکمیت قابل قبول نیست؛ حاکمیت باید برنده باشد.متاسفانه زمانی که خطایی صورت می گیرد وآن فرد خطاکار فرارمی کند تمام خطاها را به گردن او می اندازیم.هیات دولت بایدمسئولیت پذیری بیشتر کارها را داشته باشد. همچنین وزیران قدرتمندی راانتخاب کند که بتوانندآزادنه کارکنند.۲۵ نفرازاعضای پایداری در مجلس دهم حضوردارند.این افراد به همه ناسزا می گویند وهرکاری‌دل‌شان بخواهد می کنند و صدای‌بلند وناهنجار دارند. اینکه آن ها به کجا وصل هستندکه چنین قدرتی دارندجای سوال دارد. اگر درکارهای آن ها منطق وجود داشته باشد درمجلس اعلام می کنند ماباشما اختلاف نظر های زیادی داریم اما برسرمنافع ملی کشور مشترک هستیم.

همگرایی تا چه حد می‌تواند ما را از مشکلات رهایی بخشد؟

درحال حاضر درجنگ اقتصادی به سرمی بریم .همه قبول دارند برای برون رفت از بن بست بایدسه جریان اصولگرا ،اصلاح طلب واعتدل گرا باهمگرایی هم کمک کنند تا ازاین بن بست خارج شویم. ما کشور بی‌هویتی نیستیم، تاریخ داریم. زمانی که چنگیزخان به حکومت رسید وچین وماچین را تصرف کرد؛دست به کشورگشایی زیادی زد. به دلیل فرهنگ غنی ایران زمانی که چنگیزخان به مرزکشورمان رسید ابتدا یک کاروان بازرگانی برای مراوده اقتصادی وبازرگانی به ایران فرستاد.فرماندارمرزی ایران از روی جهالت اموال این تجار راگرفت وآن ها را کشت. چنگیزخان برای پادشاه ایران پیام فرستاد که باافراد خاطی برخوردکند. قاصد چنگیزخان را هم کشتندکه این رفتار باعث شد چنگیز خان مغول به ایران حمله وخراسان،نیشابور وبخارارا که درآن زمان مهد تمدن بودازبین ببرند. درواقع پیامد تفکرجاهلانه یک فرماندار وپادشاه درآن دوره باعث حمله مغول ها به ایران شد. اما زمانی که همین چنگیزخان مغول که به وحشیگری معروف بود به شیراز رسید درزمان اتابکان وسنقری هابودند آن ها ابتدا مغول ها را پذیرفتند یعنی تسلیم آن ها شدندتا محفوظ بمانند. درواقع تنها جایی که ازحمله مغول ها محفوظ ماند فقط فارس بود.با پرورش دانشمندان وعلما وشعرای بزرگ به مرور زمان به مهد تمدن کشور تبدیل شد. متاسفانه درحال حاضر جوانان کشور تاوان خطاهای‌گذشته راپس می دهند. وقتی به سفارتخانه های آمریکا ،عربستان وانگیس حمله شد نه تنهامهاجمان تنبیه نشدند درواقع طوری وانمودکردندکه انگار ازاین عمل راضی هستند.حتی اسم فرد انقلابی را هم روی آن ها گذاشتند. تاوان این خسارت هارا نسل های آینده می دهند. به نظرم اگر به فکر نجات مملکت هستیم باید واقعیت ها را بپذیریم. بین واقعیت وحقیقت هم فرق وجوددارد.حقیقت بسیارخوب ومطلوب است اما ممکن است وقوع پیدا نکند. واقعیت امروزه کشور این است که ما نمی توانیم دوباره وارد جنگ بادیگرکشورهاشویم تادوباره یک نسل را نابود کنیم. همچنین ثروت کشور راهدردهیم. باید مشکلات را از راه مصالحه ومذاکره حل کرد. هیچ انسان آزاده ای نمی پذیردکه خاک کشورش را به دست بیگانگان بدهد درعین حفظ خاک وناموس کشور می توان روابط با کشورها برقرار کرد.

به نظر شما روزی که داعش به مجلس حمله کردافرادی با این متجاوزان همکاری کرده بودند؟

بعید می دانم کسی با آن ها همکاری کرده باشد. زیرا ازجایی که وارد شدند وهمچنین دوربین ها نشان می دهد مسلط نبودند. معلوم بود از قبل ورودی‌ها وخروجی ها راشناسایی کرده اند. آیااینکه هدف آن ها نمایندگان مجلس بوده و راه را گم کرده بودند راتاریخ مشخص می کند.زیرابه جای ساختمان اصلی مجلس به ساختمان سمت راست رفتند. اگر آن ها به بالکن صحن هم می آمدند می توانستند به راحتی تمام نمایندگان را نشانه بگیرند وافرادرا به رگبار ببندند.

عملکرد مجلس دهم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

باتوجه به موقعیت وزمان، مجلس دهم تاکنون عملکردخوبی داشته است . همچنین باتوجه به اینکه مجلس ازدولت راضی نیست اما به دلیل شرایط وموقعیت کشور بسیار بادولت همراهی وهمکاری کرده تا جامعه در آرامش بیشتری باشد. برخی لوایح وطرح ها بارای بسیارخوبی به تصویب رسیده است. دراین مجلس کارهای مهمی مثل قانون منع به‌کارگیری بازنشستگی صورت گرفت.دراین مجلس ضعف هایی وجود داردکه باید این ضعف ها را نسبت به زمان وموقعیت جامعه مقایسه کرد.معتقدم هر زمانی که می خواهیم هردوره از مجلس را بادیگرمجالس مقایسه کنیم بایدبه صورت عرضی باشد. برای مثال دوکشور که در شرایط وموقعیت یکسانی هستند راباهم مقایسه کنیم، نقاط ضعف وقوت آن ها رادرنظرگرفت وبه صورت موازی باهم مقایسه کرد.اگردر خط موازی جلوتر باشیم رشدکرده ایم درغیراین صورت عقب مانده ایم. معتقدم اگر کمیسیون های‌ تخصصی مجلس بدون درنظرگرفتن منافع شخصی وهمچنین باآرامش به بررسی مشکلات بپردازند وراه حل قانونی خوبی را برای برون رفت ازمشکلات پیداکنند،درچهارسال فعالیت خود درمجلس بسیارموثرعمل کرده اند ومجلس کارآمدی بیشتری خواهد داشت .زمانی که قانون عدم به‌کارگیری بازنشستگان تصویب ولازم‌الاجراشد از طرف شهرداری بسیار تحت فشار قرارگرفتم. پیشنهادهای مختلفی به کمیسیون اجتماعی مجلس وبنده مبنی براینکه اجازه دهیم آقای افشانی شامل این قانون نشود بسیارزیاد بود؛ بنده به هیچ عنوان زیر بار نرفتم .‌همیشه گفته ام درساختارمشکل داریم براساس همین ایراد است که مشکلات وبحران های‌کشور به‌وجود آمده که می توانیم با اجرای راهکارهای قانونی مشکلات راحل وازبحران ها خارج شد. به نظرم به هیچ عنوان صدای بلندمشکلات را حل نخواهدکرد.

آیا همراهی بیش از اندازه مجلس با دولت باعث کم کاری قوه‌مجریه نشده است ؟

دربعضی موارد این‌گونه است اما دربسیاری ازموارد مجلس ناچار بود بادولت همراهی کند. درچند ماه گذشته استیضاح وزرا درمجلس رقم خوردکه این استیضاح ها برای تکان دادن دولت بود که نتیجه ای جز بی‌وزیرماندن چندوزارتخانه در پی نداشت و دولت هم ناکارآمدتر ازگذشته شد.

مشکلات دیگر دولت از نظر شما چیست؟

دولت خسته است. متاسفانه دولت دوم آقای روحانی پسرفت داشته و رشد آنچنانی نکرده است. آقای روحانی در آغاز دولت عملکرد خوبی داشت اما هرچه روبه انتها می وریم ضعف ها بیشتر می شود. اگردولت یازدهم ودوازدهم را با هم مقایسه کنیم به مراتب وزرای دوره اول بهتر ازوزیران این دوره هستند. متاسفانه هر زمان که کم وکاستی به‌وجودآمده وزیررا برکنار کردیم و با رفتن وزیران فقط دولت ضعیف شده است. آقای روحانی وتیم ایشان از روزی که سرکارآمدند هدف‌شان این بود که با مذاکره وصلح جهانی راه پیشرفت کشور را پیش بگیرند بعد با امکانات بهتر وبیشتر داخل کشور را بسازند.اگر به شعارهای دولت دقت کنیدبیشتر درباره رنگین ترشدن سفره های مردم صحبت می کرد که درواقع آن ها دورنمایی از آینده داشتند وفکرمی کردندزمانی که درمذاکرات پیروز شوند وبا حذف تحریم ها می توانندآینده را به دست آورند واصلاحات مورد نظر را انجام دهند. متاسفانه به سنگ سختی مثل ترامپ برخوردند و نتوانستند پیروز شوند.

سخن آخر شما با مخاطبان ما چیست؟

طبق قانون وشعارهایی که می‌گوید «مجلس در راس اموراست» بایدبگویم مجلسی درراس اموراست که بااستدلال وفهم مشترک قدم بردارد وهمچنین تمام راه ها را بررسی کرده وآنچه مقرون به صرفه است رابرای بهبودزندگی مردم انتخاب کند.متاسفانه مجلس هنوزشعارگونه برخورد می کند. معتقدم اگرارتباطات‌مان رابابرخی کشورهای حفظ می کردیم و به‌جای شعاردادن وبرخوردبا آن ها به نوعی دیگر استقلال کشوررا حفظ می کردیم مردم این‌گونه درفقر به سر نمی بردند. اینکه به نام استقلال مردم درفقر هستند به معنای استقلال واقعی نیست .استقلال زمانی شکل می گیردکه انسان ها دررفاه فکری بسر برندتابتوانند خوب بیندیشند واستدلال کنند. برخی از نمایندگان نگاه‌هایی بسته دارند و به نظر من تانگاه ها باز وواقعیت ها پذیرفته نشود نمی توانیم راه های برون رفت از مشکلات را پیداکنیم. متاسفانه برخی ها فکر می کنند اگر مراوده و مذاکره باجهان داشته باشیم بسیاری از منافع راازدست می‌دهیم. انسان ها تازمانی می توانند استقلال کشورشان را حفظ کنندکه بتوانندبه بحث وگفت‌وگو بپردازد؛ درآن صورت است که می توانندازمنافع ملی وعمومی کشورشان دفاع وحراست کنند. هرچقدر درحالت قهر ورویگردانی ازدیگرکشورها ی‌جهان باشیم درواقع یک حصار ودیواری دورخودمان کشیده ایم که نتیجه ای دربرنخواهد داشت.منبع:قانون-مریم چهاردولی

محورهای گفت‌وگو:

بسیاری از مشکلات به ساختارتشکیلاتی وحکومتی کشوربرمی گردد

امروزه حاشیه نشینی درکلانشهرهاتبدیل به یک چالش وبحران برای کشورشده است

معتقدم اگردرجامعه شغل ایجادشود وبیکاری از بین برود، ۹۰درصد ازچالش ها ومعضلات اجتماع حل خواهد شد

طبق آمارهاحدود۷میلیون نفربیکاردرکشوروجود دارد

یکی از مشکلات ساختاری کشوراین است که باید مجلس ازشعاردادن خارج وبه سمت عمل گرایی روبیاورد

یکی از قوانینی که مجلس دهم به آن افتخارمی کندتصویب قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان است

درهرکشوری که قانون به صورت کامل درآن اجرا می شود مردم راضی ترزندگی می کنند

درصنایع نظامی ودفاعی پیشرفت های خوبی درکشورداشتیم اما درتوسعه دیگر صنایع پیشرفت خاصی نکردیم

مطمئنا جوانان تمام مشکلات را ازچشم حکومت می بینند

پایه اصلی حکومت کشوردین است بنابراین اولین موضوعی که آسیب می بیند، دین است

اگرازمواد مخدر سود را حذف کنیم هیچ کسی به دنبال خریدوفروش آن نمی رود

کارهای اجتماعی بسیار حساس هستند وباید با ظرافت ودقت زیادی در جامعه اجراشوند تا چالشی به‌وجود نیاورند

درکجای قانون خریدکردن ممنوع و جرم محسوب می شود. که حکم اعدام برای آن صادرمی کنند

اگر احزاب سرمایه لازم را نداشته باشند، وامدارحاکمیت ودولت خواهند شد

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار