چاپ کد خبر: 63984
21 مرداد 1400

مصرف بی رویه بادام زمینی باعث سرطان می شود

 مصرف بادم زمینی

به گزارش اول فارس به نقل از سایت رسمی «دانشگاه لیورپول» محققان این دانشگاه دریافتند آگلوتینین بادام زمینی (پروتئینی که به کربوهیدرات‌ها متصل و پس از خوردن بادام زمینی به سرعت وارد گردش خون می‌شود) با سلول‌های دیواره رگ‌ها (اندوتلیال) ارتباط برقرار کرده و تولید مولکول‌هایی به نام سایتوکین را افزایش می‌دهد.

سایتوکین‌ها پروتئین‌های محلول در آب هستند که توسط سلول‌های مختلف تولید می‌شوند و وظیفه انتقال پیام را بر عهده دارند.

افزایش بعضی از سایتوکین‌‌های مورد بررسی قرار گرفته، مثل IL-6 و MCP-1 که باعث متاستاز سرطان می‌شوند، موجب تولید مولکول‌های چسبنده توسط سلول‌ها شده، این افزایش احتمال گردش سلول‌های سرطانی توسط جریان خون را زیاد می‌کند و به این طریق سرطان در تمامی بدن گسترش پیدا می‌کند.

پروفسور لو-گانگ یو و همکارانش گزارش کردند که آگلوتینین بادام زمینی در گردش به یک زنجیره قند مخصوص متصل می‌شود که عمدتا در سلول‌های پیش سرطانی و سرطانی ایجاد می‌شود و با پروتئین بزرگتری که در سطح سلول‌های تومور در جریان خون وجود دارد، تعامل می‌کند.

این تعامل باعث ایجاد تغییراتی در پروتئین بزرگتر می‌شود و در نتیجه مولکول‌های چسبندگی در سطح سلول سرطانی در معرض دید قرار می‌گیرند و باعث می‌شود سلول‌های سرطانی محکم‌تر شده و به رگ‌های خونی وصل شوند.

همچنین به سلول های سرطانی اجازه می‌دهد تا توده‌های کوچکی ایجاد کنند که بقای سلول‌های سرطانی را در گردش بدن افزایش دهد. بسیاری از سرطان‌های بافت پوششی از طریق عبور از جریان خون به سایر اندام‌ها سرایت می‌کنند.

پروفسور لوگانگ یو گفت:«اگر چه هنوز مطالعات و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، اما این مطالعات نشان می‌دهد که مصرف زیاد بادام زمینی توسط بیماران سرطانی ممکن است خطر گسترش متاستاتیک را افزایش دهد.»

سرطان عامل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان است و در سال ۲۰۲۰ باعث مرگ نزدیک به ۱۰ میلیون نفر شده است.

سرطان پستان با ۲.۲۶، سرطان ریه با ۲.۲۱، سرطان روده بزرگ با ۱.۹۳ میلیون فوتی در جهان به ترتیب بیشترین آمار مرگ و میر را به خود اختصاص داده‌اند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار