چاپ کد خبر: 92093
22 مرداد 1401

مصرف سوخت خودرو در کدام حالت بیشتر است؟ کولر روشن یا پائین بودن شیشه !

البته در بحت صرفه‌جویی در مصرف سوخت باید سوی دیگر این موضوع را نیز بررسی کنیم و آن هم نگاه مصرف‌کنندگان و کاربران وسایل نقلیه به میزان سوخت مصرفی اتومبیل‌هااز جمله مصرف کولر خودرو است.

مصرف سوخت خودرو در کدام حالت بیشتر است؟ کولر روشن یا پائین بودن شیشه

آموزش مکانیک خودرو:به طور متوسط ، سالانه در کشور‌های توسعه‌یافته قوانینی برای محدودسازی مصرف بنزین یا گازوئیل از سوی سیاست‌مداران و مسئولین مربوطه وضع می‌شود که یکی از آن‌ها افزایش قیمت سوخت مصرفی خودرو‌ها می‌باشد. از همین رو در چند سال اخیر و با افزایش قیمت جهانی سوخت، کاهش میزان سوخت مصرفی و مدیریت هزینه‌های سوخت‌گیری تبدیل به یکی از مسئله‌های مهم در بین مصرف‌کنندگان و صاحبان اتومبیل‌ها شده است.

در  ایران نیز از حدود ۸ سال پیش و با وضع طرح هدفمندسازی یارانه‌ها، قیمت سوخت مصرفی خودرو‌ها یعنی بنزین به شکل اساسی افزایش پیدا کرده است؛ از همین رو در کشورمان بیش از پیش صاحبان وسایل نقلیه نیز به دنبال کاهش مصرف سوخت خودروشان هستند.
مصرف سوخت خودرو در کدام حالت بیشتر است؟ کولر روشن یا پائین بودن شیشه

وجود دغدغه کاهش مصرف سوخت و بهینه‌سازی هزینه‌های سوخت‌گیری باعث شده است برخی باور‌های درست و غلط در بین رانندگان بوجود بیاید که یکی از عمده‌ترین آن‌ها مسئله تاثیر استفاده از کولر یا سیستم تهویه هوا در میزان مصرف سوخت اتومبیل‌ها می‌باشد.

شاید عباراتی همچون ” روشن کردن کولر باعث دو برابر شدن مصرف سوخت خودرو می‌شود. ” را بسیار شنیده‌اید؛ اما باید بدانید که این موضوع یک باور نادرست است و برخلاف باور‌های عمومی در این حوزه، پایین دادن شیشه پنجره خودرو در بسیاری از شرایط بیش از روشن کردن کولر یا سیستم تهویه هوای خودرو باعث افزایش مصرف سوخت اتومبیل‌ها می‌شود.

نتایج تحقیقات علمی در مورد مصرف کولر خودرو

تصور کنید که در حال رانندگی هستید و دست چپتان را بیرون از پنجره خودرو قرار داده‌اید. بدیهی است که در این حالت جریان هوا را حس می‌کنید که دستتان را به عقب هل می‌دهد. در حقیقت مولکول‌های هوا به دست شما و در خلاف جهت مسیر حرکت خودرو نیرو وارد می‌کنند. به این نیرو، «درگ» (Drag) – یا پسا – گفته می‌شود.

تحقیقات صورت گرفته در این حوزه اهمیت میزان نیروی درگ ( Drag ) در مصرف سوخت خودرو‌ها را نشان می‌دهد؛ بر اساس بررسی‌های صورت گرفته، زمانی که پنجره‌های اتومبیلی پایین است و هوا به داخل کابین خودرو ورود می‌کند، مقاومت پیکره اتومبیل در برابر جریان هوا به شدت بالا می‌رود که همین موضوع باعث افزایش میزان نیروی درگ در زمان حرکت است. همچنین این مسئله را باید در نظر گرفت که با افزایش سرعت خودرو، زمانی که پنجره‌های آن پایین کشیده شده است، میزان نیروی درگ افزایش و مصرف سوخت اتومبیل به شکل قابل توجهی بالا می‌رود.
مصرف سوخت خودرو در کدام حالت بیشتر است؟ کولر روشن یا پائین بودن شیشه

بر اساس بررسی‌هایی که بتازگی انجام شده است، می‌توانیم این موضوع را متوجه شویم که خودرویی با کولر روشن ( روی درجه متوسط ) نسبت به اتومبیلی که پنجره‌های آن ۴۰ درصد به پایین کشیده شده است، در شرایط یکسان و سرعت متوسط ۸۰ کیلومتر، مصرف سوخت به مراتب بیشتری دارد. پس این موضوع که پایین کشیدن پنجره‌های یک خودرو نسبت به روشن کردن سیستم تهویه آن بصرفه‌تر است و باعث مصرف بهینه سوخت می‌شود، یک باور کاملا غلط است.

البته عوامل بسیاری در این حوزه نقش دارند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها وضعیت سلامت سیستم تهویه هوای خودرو است؛ از همین رو همیشه پیشنهاد شده است قبل از شروع فصل تابستان حتما وضعیت کولر خودرو را به یک متخصص نشان دهید.

یک نکته جالب تر اینکه: 

دانشگاه واشنگتن در سیاتل آمریکا چند سال پیش نتایج بررسی ای را منتشر کرد که نشان می داد نقطه شروع بسیاری از موارد سرطان پوست در مردان آمریکایی در سمت چپ بدنشان بوده است. در بین زنان جوان نیز شروع سرطان پوست از سمت چپ بدن بیشتر شایع بوده است. اینها دقیقا همان دو گروهی هستند که غالب رانندگان آمریکایی را تشکیل می دهند.دلیل هم بسیار ساده است: عادتی فراگیر در میان رانندگان سراسر دنیا؛ دست ها و بازوهایی که به هنگام رانندگی روی در خودرو یله داده شده اند و گاه برای دقایق طولانی در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار دارند. اشعه ماورای بنفش نور خورشید (UV) عامل ۹۰ درصد از موارد بروز سرطان پوست است.

در بسیاری مواقع و به خصوص در کشورهایی با آب و هوای گرم، باز گذاشتن پنجره به هنگام رانندگی اجتناب ناپذیر به نظر می رسد، به ویژه، در کشورهای درحال توسعه که درصد خودروهای فرسوده فاقد سیستم سرمایشی بالاتر از دیگر نقاط دنیاستو اگر پنجره باز باشد و هوا گرم باشد، بعید است که دستی از آن بیرون نیاید. هرچند که در ماه های نسبتا سرد سال هم، اگر هوا آنقدرها سرد نباشد، رانندگان این عادت خود را ترک نمی کنند. حالا محققان مطمئن شده اند که بین افزایش احتمال ابتلا به سرطان پوست و رانندگی در چنین وضعیتی ارتباط کاملا مستقیمی وجود دارد. این خطر برای آن دسته از افرادی که شغلشان رانندگی است، بسیار بیشتر است.

توصیه ها هم به همان میزان ساده اند.

در وهله اول، حتما به جای باز گذاشتن پنجره از کولر استفاده کنید. استفاده نکردن از کولر برای کاهش مصرف سوخت را فراموش کنید، چرا که هزینه های ابتلا به سرطان بی تردید از هزینه سوخت خودرویتان سرسام آورتر است. اگر هیچ امکانی برای استفاده از کولر ندارید و باید پنجره را پایین بکشید، دستتان را به هیچ وجه از پنجره بیرون نگذارید.

خودروسازان این روزها سعی می کنند تا جایی که می توانند اثرات سوء رانندگی طولانی مدت را کاهش دهند. بهبود کیفیت شیشه جلویی خودرو به نحوی که مانع عبور اشعه ماروای بنفش نور خورشید شود، از جمله این تمهیدات است. اما شیشه های کناری همچنان فاقد چنین کیفیتی هستند، بنابراین طوری روی صندلی راننده بنشینید که تا آنجا که ممکن است سمت چپ بدنتان از تابش مستقیم نور خورشید، حتی در روزهای آفتابی زمستان، در امان بماند، زیرا به هنگام رانندگی دست، بازو، گردن، کتف و نیمه چپ صورتتان ۶ برابر بیشتر از همین نقاط در سمت راست در معرض ابتلا به سرطان پوست هستند.

اگر قصد رانندگی برای ساعات طولانی دارید، حتما، پیراهن آستین بلند بپوشید. پوشیدن پیراهن آستین بلند بیش از هر روش دیگری در کاهش احتمال ابتلا به سرطان پوست مؤثر است. اگر در مکان یا زمانی رانندگی می کنید که به دلیل گرمای هوا پوشیدن پیراهن آستین بلند واقعا غیرممکن است، حتما از کرم های ضدآفتاب استفاده کنید. در عین حال، بهتر است شلوار بلند بپوشید، عینک آفتابی به چشم بزنید و حتی کلاه بر سر بگذارید (به خصوص اگر سقف خودرویتان سان روف دارد و آن را باز می گذارید). بهتر است لبه کلاهتان دست کم ۷ سانتی متر عرض داشته باشد.

خوشبختانه، خانم ها به استفاده از دستکش هنگام رانندگی بیش از مردان عادت دارند. اگر رانندگی شغل شماست، می توانید سایه بانی مجهز به فیلتر اشعه ماورای بنفش بالای شیشه جلوی خودرویتان نصب کنید. به کاربستن این توصیه ها هر چقدر هم که هزینه داشته باشند، شما، اعضای خانواده و دیگر سرنشینان خودروی شما را از هزینه های سنگین و گاه جبران ناپذیر جانی و مالی در آینده می رهاند.

گروه واتساپ اول فارس

شما هم نظرتان را در بخش ثبت دیدگاه در پایین صفحه برای ما بنویسید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار