چاپ کد خبر: 1251
2 آبان 1397

مطالعه ساخت ۱۰ سد در هرمزگان

بندرعباس ـ خبرنگار اطلاعات: مطالعات ساخت ۱۰ سد دیگر بر رودخانه‌های سدیج، شریفی، مرک، زرانی، جاماش، ده‌شیخ، برآفتاب، کمش، مهران و کل در محدوده استان هرمزگان در حال انجام است که پس از تکمیل مطالعات بحث عملیات آن اجرایی می‌شود‎.‎مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان در نشست خبری با اعلام خبر بالا به خبرنگاران گفت: از اول مهرماه جاری امسال هیچ آبی از میناب برای تأمین آب بندرعباس استفاده نمی‌شود‎.

‎به گزارش اول فارس به نقل از روزنامه اطلاعات ،هوشنگ ملایی با بیان این که وضع سد میناب خوب نیست و حتی سه میلیون مترمکعب هم از حجم مرده آن استفاده شده است افزود: هرمزگان سال گذشته در دوره آماری ۵۰ سال گذشته خود چنین سالی را تجربه نکرده بود‎.‎او ادامه داد: پارسال ۶۲ میلی‌متر میانگین بارندگی بوده و ۸۰ درصد کاهش بارندگی داشتیم‎.

‎وی با تأکید بر این که از مردم هرمزگان که تأمین آبشان از محل سد میناب و نیان بود تشکر می‌کنم چراکه توانستیم با کمک آن‌ها تابستان را پشت سر بگذاریم، افزود: پیش‌بینی هواشناسی حاکی از آن است که در پاییز امسال نیز بارندگی خوبی نخواهیم داشت‎.

‎وی با تشکر از استاندار هرمزگان، سازمان برنامه ‌و بودجه و پیمانکاران پروژه‌های تأمین آب استان اعلام کرد: یکی از پروژه‌ها برنامه سازگاری با کم‌آبی‌ها،برگزاری کارگروه تخصصی با این عنوان در ستاد کشور به ریاست وزیر نیرو بود که قرار شد در استان‌ها اجرایی شود‎.

‎او اضافه کرد: این مصوبه اوایل مهرماه تصویب شد و محوریتش این بود که در هرمزگان برای تأمین آب آشامیدنی و صنعت از منابع زیرزمینی به سمت شیرین سازی آب دریا برویم‎.

‎‏* تهیه نقشه رودخانه‌ها

وی ادامه داد: نقشه اطلس رودخانه‌های استان را تهیه کردیم، مطالعات حریم خورهای بین‌المللی استان آغاز شده است، ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در مطالعات خور شور شیرین انجام شده و خور خوران نیز در دست اقدام است.‏مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای هرمزگان بااشاره به پروژه‌های در حال انجام این شرکت گفت: ساخت سد سرنی۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد‎.

‎وی یکی دیگر از این پروژه‌ها را مسأله فرونشست دشت‌های شهرستان میناب اعلام کرد وافزود:طرح بهسازی ۱۱ هزار هکتار از اراضی دشت میناب را داشته‌ایم که ۲هزار هکتار آن تقریباً تمام شده است و در مرحله نصب تجهیزات هستیم و فاز دوم نیزبا مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار در باغ‌های میناب در دست اقدام است‎.

‎ملایی بیان کرد: طرح ۵۰۰ هکتاری پایین‌دست سد شمیل را نیز با هدف توسعه گلخانه‌ای اجرا کردیم که واگذاری آن توسط جهاد کشاورزی در حال انجام است‎.

‎وی با اشاره به این که ساماندهی رودخانه گز در شهرستان سیریک که در زمان بارندگی، روستاهای این شهرستان را دچار سیل می‌کند در حال اجرا است، افزود‎: ‎همچنین در شهرستان پارسیان نیز ساماندهی در حال انجام است که حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در محدوده بندرخمیر ساماندهی رودخانه شهر رویدر وساخت دیواره در حال انجام است که پیشرفت فیزیکی خوبی دارد‎.‎وی ساماندهی چشمه سبز پوشان در حاجی‌آباد را که از کیفیت آب بسیار خوبی برخوردار است، یکی دیگر از پروژه‌های در حال اجرای این شرکت نام برد.‏

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان ادامه داد:بهترین نوع آب برای کشاورزی آب‌های سطحی، بعد آب‌های زیرزمینی و بعد با فاصله زیادی شیرین سازی آب است‎.

‎وی با بیان این که پدافند ایجاب می‌کند که سیستم‌های تأمین آب مختلفی را به‌طور هم‌زمان داشته باشیم افزود: سیستم آب‌شیرین‌کن هم قابل آسیب است و آب‌شیرین‌کن‌های آر او با یک کشند قرمز از بین می‌روند‎.

‎مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای هرمزگان با بیان این که با همه مشکلات کم آبی امسال یک چاه در میناب برای تأمین آب آشامیدنی ایجاد نشد، افزود: تأمین آب آشامیدنی مردم از خطوط قرمز است و اگر روزی مجبور شویم این چاهها نیز باید حفر شود‎.‎ملایی با اشاره به این که سد نیان کاملاً خشک شده و سد شمیل و جگین و استقلال نیز به حجم مرده خود رسیده‌اند، اظهار کرد: مصرف زیاد آب، ماهیت بخش کشاورزی بوده اما رویکرد کشت در کشور در حال تغییر است‎.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار