چاپ کد خبر: 42049
15 دی 1399

معاون وزیر جهاد کشاورزی: نمی توانیم ۴۰ هزار تریلی نهاده دامی را کنترل کنیم

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که ماه گذشته به دامداران و مرغداران ۸۵۰ هزار تن ذرت فروختیم گفت: این مقدار نهاده برای حمل به ۴۰ هزار تریلی نیازمند است و وزارت جهاد چطور می‌تواند خروج این تعداد تریلی را از گمرک، فیزیکی کنترل کند.

نهاده های دامی

تسنیم: معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی گفت: ماه گذشته به دامداران و مرغداران ۸۵۰ هزار تن ذرت فروختیم و وضع بسیار خوب است.

مرتضی رضایی در برنامه گفتگوی ویژه خبری یک شنبه شب شبکه دو سیما اضافه کرد: این مقدار نهاده برای حمل به ۴۰ هزار تریلی نیازمند است و وزارت جهاد کشاورزی چطور می‌تواند خروج این تعداد تریلی را از گمرک، فیزیکی کنترل کند.

وی با بیان اینکه اطلاعات سامانه انبار‌ها ناقص است افزود: داده‌ها در این زمینه باید برخط باشد.

 رضایی گفت: برخی از داده‌ها برخط، اما برخی مانند اطلاعات خروج نهاده‌ها از گمرک کامل نیست.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: مشکل، فنی است که برخی داده‌ها در سامانه قرار نمی‌گیرد و برای برخورد دستگاه نظارتی اطلاعات ناقص است.

وی اضافه کرد: تخلف در بخش نهاده‌های دامی وجود دارد و این تخلفات را باید دستگاه‌های نظارتی پیگیری کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگر وزارت جهاد کشاورزی نداند در انبار‌های وزارت صمت یا گمرک چه می‌گذرد چطور می‌تواند موضوع نهاده‌های دامی را کنترل کند.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن وتجارت نیز در این برنامه گفت: سامانه بازارگاه به سامانه جامع توسعه تجارت خیلی مربوط نیست و باوجود اینکه برای کنترل تعهدات وارد کننده مصوباتی وجود دارد تبادل اطلاعات بین گمرک و جهادکشاورزی انجام می‌شود و روال از طریق سامانه جامع توسعه تجارت انجام نمی‌شود.

علی رهبری افزود: از واردکننده نهاده‌های دامی با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در مرحله ثبت سفارش تعهد می‌گیریم که کالا براساس ضوابط وزارت جهاد در سامانه بازارگاه عرضه شود و گمرک از وزارت جهاد کشاورزی استعلام می‌کند که آیا وارد کننده کالا را سامانه بازارگاه اعلام کرده است تا اجازه دهد کالا ترخیص شود.

وی اضافه کرد: این مرحله تبادل اطلاعات، مکتوب بین گمرک و وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود و کنترل سیستمی در آن وجود ندارد.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت افزود: ممکن است کارشناس گمرک بیش از آنچه وارد کننده کالا اظهار کرده است کالا ترخیص کند.

رهبری گفت: یکسال پیش دسترسی‌هایی به وزارت جهادکشاورزی دادیم، اما این وزارتخانه گفت این دسترسی کافی نیست و آن را کامل کردیم.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت ادامه داد: بخشی از اطلاعات گمرک ناقص است نامه نگاری کرده ایم که اطلاعات سامانه بازارگاه به سامانه جامع تجارت بازگردد.

وی اضافه کرد: تلاش کرده ایم بر نهاده‌های دامی نظارت داشته باشیم، اما این موضوع تاکنون کامل محقق نشده است.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت گفت: اطلاعات تجارت خارجی، شفاف در بازارگاه قرار می‌گیرد، اما اطلاعات تجارت داخلی ناقص است.

وی با بیان اینکه اطلاعات ترخیص گمرک با نقص و تاخیر فرستاده می‌شود افزود: البته گمرک گام‌هایی را در این باره برداشته، اما به نکته ایده ال نرسیده و آخرین فرصتی که برای آن در نظر گرفته شده ۱۱ بهمن است.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن وتجارت افزود: داده‌های مربوط به نقل و انتقال و مالکیت کالا در بازارگاه وجود دارد و درباره انتقال مکان کالا، ورود گمرک به انبارداری غیر مجاز و این وظیفه وزارت صمت است.

وی گفت: از ابتدای سال تاکنون ۲۹ هزار بازرسی از انبار‌ها داشته ایم که ۳ هزار پرونده تشکیل شده و ۸۰۰ میلیارد تومان پرونده به سازمان تعزیرات ارسال شده است.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت افزود:به انبار‌ها می‌گوییم چرا اطلاعات را در سامانه جامع توسعه تجارت ثبت نکرده اید، اما متوجه می‌شویم آن‌ها اطلاعات را در سامانه انبار‌های گمرک ثبت کرده اند.

وی اضافه کرد: برای این افراد پرونده تشکیل داده ایم، اما تا زمانی که موازی کاری گمرک در انبارداری حذف نشود مشکل وجود خواهد داشت.

 رهبری گفت: اگر از ۲۱ اسفند ۹۸ وظایف گمرک در بخش انبار‌ها انجام شده است و براساس مقررات جلو می‌رود چرا در جلسه ۱۶ و ۱۷ شورای اجرایی فناوری اطلاعات در بخش انبار‌ها مصوبه داریم و در جلسه هیجدهم انجام نشدن تکالیف گمرک بررسی می‌شود.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صنعت، معدن وتجارت افزود: رئیس جمهور نامه داده است که همه انبار‌ها به سامانه جامع انبار‌ها متصل شوند پس مصوبات مربوط به انبار‌های شرکت‌های عمومی و مناطق آزاد و بندری که کالا‌های گمرکی نگهداری می‌کنند چیست؟

وی اضافه کرد: در پته گمرک، مقصد درج می‌شود و مقصد باید در سامانه گمرک اعلام وصول کند.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت ادامه داد: موازی کاری گمرک در این باره در حال اصلاح است.

 رهبری افزود: برای ره گیری کالاها، تقسیم کار انجام شده است و سامانه جامع تجارت با سامانه تجارت انبار‌ها به یکدیگر وصل هستند.

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت بابیان اینکه رصد نهاده‌های دامی برعهده وزارت جهاد کشاورزی است گفت: اگر سامانه‌ها به یکدیگر وصل شوند تخلفات بسیار کم می‌شود، زیرا ممکن است در مکاتبات بین گمرک و وزارت جهاد، کالا از مسیر خارج شود.

سید روح الله لطیفی سخنگوی گمرک ایران نیز در این برنامه گفت: مشکل این است که مقصد نهایی یک سری از کالا‌ها تغییر می‌کند و هیچ نظارتی از طرف وزارت صمت در آن نمی‌شود.

وی افزود: سامانه انبار‌های گمرک از ۲۱ اسفند ۹۸ براساس توافق با ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و وزارت صمت دیگر مسئولیتی ندارد و مسئولیت با سامانه جامع انبارهاست.

سخنگوی گمرک افزود: ترخیص کالا، قفل سیستمی شده است و سامانه جامع انبار‌ها و گمرک زمانی می‌توانند کالا را ترخیص کنند که سامانه جامع انبارها، انبار مورد نظر را تایید کند.

وی اضافه کرد: شرط ترخیص کالا ثبت انبار در سامانه جامع انبار‌های وزارت صمت است و سامانه گمرک انبارداری نیست بلکه کار حسابرسی و ترخیص را انجام می‌دهد که اگر وزارت صمت این اطلاعات را نیز به ما بدهد دیگر نیازی به این سامانه نداریم.

وی گفت: ما اطلاعات را به سامانه جامع توسعه تجارت می‌دهیم و این سامانه موظف است داده‌ها را به سامانه بازارگاه بدهد.

سخنگوی گمرک افزود: از ۲۹ خرداد سال گذشته وزارت جهاد کشاروزی، فیزیکی به کسانی که ثبت کالا می‌کردند مجوز ترخیص می‌داد، اما ابتدای دی موضوع قرنطینه در سامانه جامع گمرک به معنای تایید سامانه بازارگاه شده است.

 لطیفی گفت: زمانی که کالا از گمرک خارجی می‌شود گمرک مسئولیتی ندارد و وظیفه برعهده سامانه جامع انبار‌های وزارت صمت است.

وی افزود: پس از خروج کالا از گمرک اطلاعات سامانه جامع توسعه تجارت و سامانه جامع انبار‌ها داده می‌شود و به زودی سامانه جامع تجارت به سامانه جامع انبار‌ها متصل می‌شود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

یک شهروند سه شنبه , ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۸

برادر اگر نمی توانی کنترل کنی لطف کن استعفا بده .مردم بیچاره کردید ..نمی خواهید کنترل کنید .الان دنیا تو کره ماه ذرات را کنترل می کنند .معاون وزیر چه حرفهایی می زند .تو را به خدا استعفا کنید …بیشرد نهاده تو بازار سیاه بفروش می رود

عباس جنتی دوشنبه , ۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷

حقوق نجومی که میتونی بگیری،نگو نمیتوانیم بگو نمیخواهیم کنترل کنیم خواستن توانستن است

آخرین اخبار