چاپ کد خبر: 65788
8 شهریور 1400

معرفی کم‌مصرف‌ترین ماشین‌های شاسی بلند در بازار ایران

شاسی بلندها از جمله کلاس ماشین‌هایی محسوب می‌شوند که معمولاً به مصرف زیاد سوخت شهره هستند. به‌ویژه اگر بر روی یک محصول خاص دراین کلاس ویژگی آفرود نیز قرار گرفته باشد و آن ماشین بتواند در جاده‌ای بیرون از شهر هم به خوبی استفاده شود، این مصرف سوخت بالاتر می‌رود (در راهنمای کلاس‌بندی خودروها درباره این موضوع صحبت کرده بودیم).

اینطور جا افتاده که کراس‌اوورها و SUVها در اغلب اوقات هم نسبت به سدان‌ها و هاچ‌بک‌ها گران‌تر هستند، هم کیفیت رانندگی بهتری ارائه می‌دهند و هم امنیت در رانندگی با آن‌ها بیشتر است. اما امروز با پیشرفت تکنولوژی دیگر این موضوعات به‌صورت کلی و حتمی به این شکل نیست و هر محصولی در هر کلاس ساخت می‌تواند نسبت به اتومبیل دیگر با کلاس ساخت متفاوت برتری داشته باشد.

 در مطلب امروز می‌خواهیم به معرفی چند شاسی بلند کم مصرف در بازار داخل بپردازیم؛ خودروهایی که برخلاف باور عموم، مصرف سوخت چندان بالایی ندارند.

عناوین این مطلب 

  • ۱ – تویوتا C-HR
  • ۲ – رنو کپچر
  • ۳ – لکسوس NX 300 H هیبرید
  • ۴ – پژو ۲۰۰۸
  • ۵ – میتسوبیشی اوتلندر Phev
  • جمع‌بندی فهرست کم‌مصرف‌ترین خودروهای شاسی بلند بازار ایران

خودروهای شاسی بلند کم مصرف 1

۱ – تویوتا C-HR

اولین گزینه در فهرست کم مصرف ترین شاسی بلند بازار ایران خودروی محبوب تویوتا C-HR است. محصولات ژاپنی، خصوصاً خودروهای ساخت شرکت تویوتا که در چند سال اخیر به بزرگترین و بهترین غول خودروسازی دنیا تبدیل شده، به کیفیت بالا و مناسب بودن در هر شرایطی معروف هستند.

تویوتا در ساخت ماشین‌های خود رضایت و راحتی مشتری را در اولویت قرار می‌دهد و این مهم در سری C-HR این شرکت نیز مشخص است. در بین خودروهای شاسی بلند کم مصرف موجود، این محصول ساخت تویوتا که در دو تیپ تمام چرخ بنزین سوز یا AWD و نوع هیبریدی در بازار ایران معامله می‌شود، انتخاب مناسبی خواهد بود. ماشینی که شرکت سازنده‌اش عبارت «کوپه قد بلند» را روی آن گذاشته و نام تجاری C-HR از حروف اول همین عبارت گرفته شده است. 

خریدار این مدل چه در نسخه بنزین سوز و چه در هیبرید هیچ مشکلی در کیفیت رانندگی نخواهد داشت هر چند که نوع هیبرید به مراتب راندمان بهتری می‌دهد. تویوتا C-HR بنزینی موتور ۱۲۰۰ سی‌سی دارد و با گیربکس CVT عرضه می‌شود. شتاب اولیه خیلی خوب در کنار تنوع در امکانات رفاهی و ایمنی از محسنات این خودرو بوده اما دید محدود سرنشینان و فضای نه چندان بزرگ عقب کابین از نکات منفی طراحی آن است.

مصرف سوخت این تیپ در ۱۰۰ کیلومتر حدود ۶.۳ لیتر بنزین است، اما اوضاع در نسخه هیبریدی بهتر است چرا که موتور ۱.۸ لیتری آن در کنار محرک برقی، لذت و راحتی در رانندگی را بالا می‌برد و مصرف سوخت را به طرز چشمگیری کم می‌کند. تویوتا C-HR هیبرید در ۱۰۰ کیلومتر تنها حدود ۳.۹ لیتر بنزین مصرف می‌کند.

 بنابراین اگر به دنبال خرید کم مصرف ترین خودروهای شاسی بلند هستید، تویوتا C-HR گزینه خوبی برای خریدتان خواهد بود.

خودروهای شاسی بلند کم مصرف 2

۲ – رنو کپچر

شاید کپچر شناخته‌شده‌ترین مدل رنو در ایران نباشد، اما یکی از محصولات خوش‌ساخت این برند فرانسوی است. گروه ایران خودرو این ماشین شاسی بلند اروپایی را که در واقع یک کراس‌اوور است، حدود ۵ سال پیش به کشور وارد کرد. دو سال بعد از واردات اولیه، نسخه جدیدتر آن به ایران رسید که نسبت به قبل از امکاناتی بیشتری مثل شیشه دودی و هیتر صندلی‌های جلو بهره‌مند شده بود.

رنو کپچر در کنار چهره زیبای خود سطح بالایی از ایمنی را ارائه می‌دهد و با سیستم تعلیق خوب و فرمان‌پذیری مناسب احساس خوشایندی را در رانندگی منتقل می‌کند. اما نبود سانروف و کوچک بودن اتاقک و عایق‌بندی نه چندان مطلوب کابین از جمله موارد منفی این خودرو است.

رنو کپچر که تیوولی و پژو ۲۰۰۸ را به عنوان رقیب مستقیم خود در بازار کشور می‌بیند، با موتور ۱۲۰۰ سی‌سی توربوشارژ ساخته شده و در کنار این محرک یک جعبه دنده اتوماتیک ۶ حالته دوکلاچه قرار گرفته است. هر چند که این کراس‌اوور با رکورد ثبت شده حدود ۱۱ ثانیه خودرویی با شتاب اولیه بالا محسوب نمی‌شود، اما مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی و در ۱۰۰ کیلومتر پایین و کمتر از ۶ لیتر بنزین است.

خودروهای شاسی بلند کم مصرف 3

۳ – لکسوس NX 300 H هیبرید

نام و محصول دیگری از ژاپن و باز هم از کمپانی تویوتا در رده بعدی کم مصرف ترین ماشین‌های شاسی بلند در ایران جای می‌گیرد. لکسوس NX 300 H که مثل تویوتا CHR در دو نوع بنزینی و هیبرید ساخته می‌شود، از جمله شاسی بلندهای با کیفیت و محبوب در کشور است.

نسخه هیبریدی در کنار پیشرانه بنزینی ۲۵۰۰ سی‌سی خود با دو موتور الکتریکی جداگانه در عقب و جلو عرضه می‌شود که به همین دلیل قدرت رانندگی و انتقال نیرو از موتور به گیربکس بطور محسوسی بالا می‌رود. ضمن اینکه در کنار این دو موتور برقی، مورد سومی هم جای گرفته که نقش شارژر و ژنراتور را برای پشتیبانی این دو پیشرانه بازی خواهد کرد.

جعبه دنده نوع E-CVT نیز به کمک بخش مکانیکی این محصول می‌آید و کیفیت ساخت بسیار بالا و استحکام و سطح عالی امنیت در این شاسی بلند، باعث شده لکسوس NX 300 H به یکی از بهترین انتخاب‌ها در بازار کشور تبدیل شود.

شتاب اولیه حدود ۹ ثانیه و تعدد و تنوع آپشن‌ها از دیگر نقاط قوت این خودرو محسوب شده، اما قیمت بالا در کنار پیچیدگی فنی این ماشین از نکته‌های منفی آن است. لکسوس NX 300 هیبرید در سیکل ترکیبی ۱۰۰ کیلومتر تنها حدود ۵.۲ لیتر بنزین مصرف می‌کند.

خودروهای شاسی بلند کم مصرف 4

۴ – پژو ۲۰۰۸

چهارمین گزینه فهرست کم‌مصرف‌ترین خودروهای شاسی بلند بازار ایران پژو ۲۰۰۸ محصول فرانسه است. بعد از سال‌های پر فراز و نشیب حضور پژو در ایران که به دو قسمت قبل و بعد از برجام تقسیم می‌شود، این شاسی بلند پژو جزو اولین محصولاتی شد که بار دیگر نام این برند فرانسوی را در کشور بر سر زبان‌ها انداخت.

هرچند باید گفت محصولی که به عنوان پژو ۲۰۰۸ در ایران مونتاژ و فروخته می‌شود در واقع نسل دوم این مدل و ساخت سال ۲۰۱۶ است که با ترکیب پیشرانه و گیربکس قدرتمندش، بازار رقبای هم‌رده را به خوبی به چالش می‌کشد.

پژو ۲۰۰۸ با یک موتور ۱۶۰۰ سی‌سی ۴ سیلندر و جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک عرضه می‌شود و این دو یار در کنار هم با توجه به وزن ماشین شتاب اولیه عالی ۸ ثانیه ارائه می‌دهند. مصرف سوخت در این اتومبیل در عدد خوبی قرار دارد و پژو ۲۰۰۸ در مسافت ترکیبی ۱۰۰ کیلومتر تنها ۶.۷ لیتر بنزین خواهد سوزاند.

کارکرد فنی، سیستم تعلیق و فرمان‌پذیری با کیفیت بالا در کنار استحکام خوب این محصول، نوید آینده‌ای روشن و روزگاری شبیه به اوج برند پژو در سال‌های گذشته در ایران را می‌دهد. البته پژو ۲۰۰۸ فعلا واردات محدودی داشته و از خدمات پس از فروش ایده‌الی برخوردار نیست.

خودروهای شاسی بلند کم مصرف 5

۵ – میتسوبیشی اوتلندر Phev

در پاسخ به سوال ماشین شاسی بلند کم مصرف چی بخریم؟ به یکی از بهترین‌ها در این حیطه می‌رسیم. میتسوبیشی اوتلندر هیبرید که در واقع یک ماشین پلاگین هیبریدی است حدود ۸ سال پیش در دنیا معرفی شد، اما ۳ سال قبل به ایران رسید.

یک موتور بنزینی در کنار دو موتور جداگانه برقی برای دو محور عقب و جلو پروسه پخش و انتقال نیرو در این ماشین را به جایگاه بسیار خوبی می‌رساند. در میتسوبیشی اوتلندر Phev امکان شارژ باتری توسط موتور بنزینی و همینطور ذخیره‌سازی انرژی برقی برای استفاده در ادامه راه و شرایط اضطراری وجود دارد که این قابلیت در بین خودروهای الکتریکی و دوست‌دار طبیعت مورد جذاب و منحصر بفردی است. 

در حالت فول شارژ پیشرانه‌های برقی، می‌توان حدود ۵۲ کیلومتر مسافت را بدون مصرف سوخت طی کرد و به لطف امکان شارژ آنها، راننده قادر است بدون رفتن به پمپ الکتریکی، این موتورها را با یار بنزینی ماشین شارژ کند.

کیفیت ساخت بسیار بالا، امکانات متعدد، دوام و عمر فنی زیاد و گستردگی امکانات چه در قسمت رفاهی و ایمنی و چه در مواقع رانندگی و البته امکان انتخاب انرژی از جمله مواردی است که میتسوبیشی اوتلندر را علی‌رغم واردات محدود و پیچیدگی فنی و مکانیکی آن در تعمیرات، به نوعی به عنوان بهترین انتخاب ماشین شاسی بلند هیبریدی تبدیل کرده است.

گفتنی است که این محصول هیبریدی و خوش‌ساخت ژاپنی در ۱۰۰ کیلومتر تنها حدود ۱.۸ لیتر سوخت مصرف خواهد کرد که عددی فوق‌العاده چشمگیر است.

بنابراین اگر به دنبال خرید کم مصرف ترین خودروهای شاسی بلند بازار هستید، میتسوبیشی اوتلندر Phev یکی از عالی‌ترین گزینه‌ها برای شماست.

جمع‌بندی فهرست کم‌مصرف‌ترین خودروهای شاسی بلند بازار ایران

غیر از موارد اشاره شده چند محصول دیگر نیز در بازار حضور دارند که جزو کم مصرف ترین خودروهای شاسی بلند در ایران به حساب می‌‌آیند، اما ذکر این نکته ضروری است که در عرف بازار داخل و مخصوصاُ بین خریداران و فروشندگان، نه فقط ماشین‌های در کلاس SUV، که در ایران به اکثر کراس‌اوورها نیز شاسی بلند گفته می‌شود.

در واقع، خطاب کردن شاسی بلند به بعضی ماشین‌ها که به لحاظ استاندارد جهانی در کلاس بدنه اس‌یووی نیستند، اشتباه مصطلحی است که بسیاری آن را به کار می‌برند.

در هر صورت امیدواریم که این مطلب برایتان مفیده بوده باشد و توانسته باشد اطلاعات مفیدی از ماشین‌های شاسی بلند کم مصرف در اختیارتان قرار دهد.

نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ به نظر شما کدام یک از این خودروها ارزش خرید بالاتری دارند؟ آیا خودروی دیگری را می‌شناسید که شایسته حضور در این فهرست باشد؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار