چاپ کد خبر: 83913
27 اردیبهشت 1401

معطلی افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در راهروهای هیات دولت

با وجود گذشت دو ماه از سال و واریز حقوق فروردین ۱۴۰۱، هنوز تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان تامین‌اجتماعی روشن نشده است.

افزایش حقوق بازنشستگان 1

خبرآنلاین : در حالی تا پایان اردیبهشت‌ماه ۴ روز باقی مانده که هنوز سرانجام افزایش حقوق بازنشستگان مشخص نشده است؛ این در شرایطی است که برخی پیگیری‌ها نشان می‌دهد که این افزایش حقوق هنوز در نوبت مصوبات در دست بررسی هیات دولت قرار دارد.

بر همین اساس، با وجود روشن بودن میزان افزایش‌های سنواتی مستمری بازنشستگی، هنوز دستور پرداختی از طرف دولت صادر نشده است. این وضعیت باعث شده است تا احتمال پرداخت علی‌الحساب حقوق بازنشستگان صندوق کشوری و سازمان تامین اجتماعی بیش از پیش قوت یابد. پرداخت علی‌الحساب یعنی حقوق این ماه نیز احتمالا برمبنای سال گذشته پرداخت خواهد شد.

این در شرایطی است که میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی در تازه‌ترین اظهارنظر گفته است؛ اطمینان می‌دهیم به‌محض تصویب میزان و چگونگی افزایش حقوق امسال بازنشستگان تامین‌اجتماعی در هیات‌ دولت، مابه‌التفاوت حقوق اردیبهشت ماه را در دو روز پایانی همین ماه پرداخت می‌کنیم و مابه‌التفاوت مربوط به ماه فروردین را هم در ماه‌های خرداد و تیر به حساب بازنشستگان واریز می‌کنیم.

وی در عین حال تاکید کرده بازنشستگان عزیز ما نگران نباشند. ما آمادگی کامل داریم به محض تصویب موضوع در هیات‌وزیران، در موعد اعلام‌شده مطالبات بازنشستگان را پرداخت کنیم.

تعلل مورد قبول نیست

برای امسال هیات مدیره سازمان تامین‌اجتماعی، به استناد مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون این سازمان، حقوق بازنشستگی را از ۵۷ درصد برای حداقل‌بگیران تا ۳۸ درصد برای سایر سطوح افزایش داد. سوای این قرار است برای سال جاری باقیمانده متناسب‌سازی اجرایی شود.

در فروردین‌ماه در همین رابطه در فروردین‌ماه نهادهای صنفی‌ کارگران بازنشسته گفته بودند که فیش‌های حقوقی اردیبهشت ماه آنها براساس احکام سال ۱۴۰۰ صادر شده است. حالا نیز با توجه به این‌که چند روز تا پایان ماه باقی مانده، نهادهای بازنشستگی از عدم تصویب افزایش حقوق بازنشستگان انتقاد می‌کنند. در این خصوص، حسین موسیوند، عضو هیات مدیره کانون کارگران بازنشستگان خرم آباد گفته؛ در عین ناباوری بیش از پانزده روز است که هیات دولت انقلابی و حامی قشر ضعیف جامعه هنوز مصوبه افزایش حقوق را تصویب نکرده است.

وی با انتقاد از عدم تایید نهاییِ مصوبه افزایش حقوق مستمری‌بگیران، عنوان کرده؛ بیش از این تعلل هیات دولت را نمی‌پذیریم. حدود دو هفته است که سازمان تامین اجتماعی مصوبه افزایش حقوق مستمری‌بگیران را امضا کرده اما هیات دولت به قدری در تصویب آن تعلل کرد که مستمری‌بگیران حقوق اردیبهشت خود را نیز بدون افزایش دریافت کردند.

به گفته او، طبق ماده ۴۱ قانون کار، حقوق کارگران باید مطابق با نرخ تورم و سبد معیشت افزایش پیدا کند و طبق ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی حقوق مستمری‌بگیران باید مطابق با مصوبه‌ی شورای‌عالی کار افزایش پیدا کند. هر سال هیات امنا تامین اجتماعی، افزایش حقوق بازنشستگان را به اندازه‌ی مصوبه شورای‌عالی کار تعیین می‌کند و این مصوبه جهت تایید نهایی توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به هیات دولت ارجاع می‌شود.

چرا افزایش مستمری بازنشستگان تصویب نشد؟

حسن صادقی، رییس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری نیز در این رابطه گفته؛ متاسفانه بازهم افزایش مستمری بازنشستگان مصوب نشد و تکلیف را مشخص نکردند؛ حتی دلایلی را که منجر به‌عدم تصمیم گیری شده، اعلام نمی‌کنند تا جامعه کارگری بتواند با مذاکره مشکل را حل کند؛ در واقع بازنشستگان را در خوف و رجاء نگه داشته‌اند و این شیوه، برخورد مناسبی با جامعه ۱۲ یا ۱۳ میلیون نفریِ خانواده‌ی بازنشستگان کارگری کشور نیست.

او اضافه کرده؛ به نظر می‌رسد این نحوه برخورد، فقط فرصت خریدن برای اتخاذ یک تصمیم ناعادلانه است که در طول دوران‌های گذشته سابقه نداشته است.

صادقی با بیان این‌که از یک‌سو افزایش مستمری بازنشستگان را تصویب نمی‌کنند و از سوی دیگر، آزادسازی قیمت‌ها صورت می‌گیرد، متذکر شده؛ این برخورد دوگانه به ضرر کارگران و بازنشستگان است و نشان می‌دهد تفکر علمی و حساب شده پشت تصمیم‌گیری‌های اقتصادی نیست؛ دولت نباید اقتصاد و معیشت را دنده خلاص به حال خود رها کند؛ اکنون مساله معیشت به حال خود رها شده و تورم ترمز بریده و هیچ کس جلودارش نیست. تصمیمات دولت باید به گونه‌ای باشد که اوضاع را به سمت بهبود پیش ببرد نه اینکه باعدم تصویب افزایش مستمری‌ها، این ترمزبریدگی و رهاشدگی تشدید شود.

افزایش حقوق ریطی به دولت ندارد

یدالله فرجی، بازنشسته کارگری و رییس سابق شورای اسلامی کار شرکت جنرال استیل نیز در این رابطه با انتقاد از تاخیر طولانی، گفته؛ افزایش مستمری بازنشستگان لشگری و کشوری هفته‌ گذشته در هیات دولت به تصویب رسید اما متاسفانه افزایش مستمری کارگران بازنشسته هنوز مصوب نشده است؛ در حالی که نزدیک به دو هفته است که مصوبه افزایش برای هیات دولت ارسال شده، سوال این است که چرا اینقدر تعلل می‌کنند؟

این بازنشسته عنوان کرده؛ اساسا افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی هیچ ربطی به دولت ندارد؛ کارگران در زمان اشتغال هر ماه یک سوم حقوق خود را در صندوق تامین اجتماعی پس‌انداز می‌کنند تا در زمان بازنشستگی از مستمری شایسته و به موقع برخوردار شوند؛ آیا تامین اجتماعی از بودجه دولتی استفاده می‌کند که حالا افزایش مستمری‌ها باید به تصویب دولت برسد؟

فرجی تاکید می‌کند: انتظار داریم افزایش مستمری‌ها بیش از این در راهروهای هیات دولت معطل نماند و تصویب شود و بعد از آن به سرعت معوقات فروردین و اردیبهشت واریز شود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

امین سه شنبه , ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۱

سلام شاید دستیدر کار باشد ؟

آخرین اخبار