چاپ کد خبر: 80920
24 فروردین 1401

مقایسه دو خودروی تیبا و پژو ۴۰۵ ؛ خرید کدام یک بهتر است؟

در این مقاله قصد داریم به مقایسه تیبا و پژو ۴۰۵ بپردازیم. مقایسه بین خودروها خصوصا در رده‌های قیمتی پایین و متوسط کار چندان آسانی نیست؛ چرا که شباهت‌های زیادی بین مشخصات گوناگون آن‌ها وجود دارد.

همین مسئله باعث می‌شود که بعضا خریداران خودروها بین چند گزینه سرگردان باقی بمانند. در این مقاله قصد داریم به مقایسه تیبا و پژو ۴۰۵ بپردازیم که از جمله خودروهای پرمتقاضی در بازار ماشین‌های سواری در ایران هستند. تا انتها با ما همراه باشید و در پایان نظرتان برای ما بنویسید.

نگاهی مختصر به پیشینه تیبا و پژو ۴۰۵

در گام اول مقایسه تیبا و پژو ۴۰۵ بد نیست که نگاهی به داستان این دو خودرو در ایران بیندازیم. سایپا در سال ۱۳۸۷ برای نخستین بار با نام مینیاتور توسط سایپا رونمایی شد. طراحی نسبتا متفاوت این خودرو در مقایسه با پراید موضوعی بود که سایپا نیز روی آن مانور می‌داد. در کنار آن قیمت نسبتا پایین این خودرو نیز قابل توجه بود که البته مانند سایر خودروهای ایرانی خیلی زود به افسانه تبدیل شد. در حال حاضر تیبا در دو مدل SX و EX تولید و روانه بازار می‌شود که تفاوت آن‌ها صرفا در برخی از آپشن‌ها است. تیبا ۲ در سال ۱۳۹۱ توسط سایپا به بازار عرضه شد که نسخه هاچ‌بک تیبا به شمار می‌رود.

Peugeot1

داستان پژو ۴۰۵ در کشور ما خیلی طولانی است . به نظر نمی‌رسد که در حداقل در آینده نزدیک به اتمام برسد. آغاز پروژه مونتاژ این خودرو فرانسوی به حدود ۲۵ تا ۳۰ سال قبل در ایران برمی‌گردد. از آن گذشته نباید از این موضوع غافل شویم که پژو ۴۰۵ به عنوان مبنای تولید بسیاری از خودرهای دیگری است که امروز در خیابان‌های ایران مشاهده می‌شود. سمند یکی از این خودروها است که روی پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده است. پژو ۴۰۵ کشورهای مختلفی در دنیا را پشت سر گذاشته است و ایران فقط یکی از آن‌ها است.

مقایسه تیبا و پژو ۴۰۵ از نظر طراحی

مقایسه تیبا و پژو ۴۰۵ را با بحث طراحی دو خودرو آغاز می‌کنیم. اولین نکته در مشاهده این دو خودرو به چشم می‌آید. طول بدنه نسبتا کوچک‌تر تیبا در خصوص ۴۰۵ است. به عبارت دیگر طول بدنه تیبا حدود ۴۰۰ میلی‌متر در مقایسه با تیبا کوچک‌تر است. پژو ۴۰۵ یک خودرو با ظاهر ساده است که مدت‌ها در خیابان‌های ایران به چشم می‌خورد. در مجموع ظاهر خودرو پژو در حد متوسط ارزیابی می‌شود. در مقابل تیبا قرار دارد که شاید تنها تفاوت قابل عرض آن با پراید در ظاهر خودرو خلاصه می‌شود. در مقایسه بین تیبا و پژو ۴۰۵ می‌توان انحنای بیشتر در طراحی بدنه تیبا را مشاهده کرد که کمی ظاهر آن را زیباتر می‌کند.

سری هم با داخل این دو خودرو بزنیم. واقعیت این است که متریال مورد استفاده در بدنه داخلی هر دو از کیفیت چندانی برخوردا نیست. پنل داشبورد هر دو نیز تقریبا ساده است. مهم‌ترین تفاوت در اتاق دو خودرو به بحث جادار بودن پژو ۴۰۵ در مقایسه با تیبا برمی‌گردد. این مسئله در قسمت سرنشینان عقب خودرو به وضوح قابل مشاهده است.

TIBA1

مقایسه تیبا و پژو ۴۰۵ از منظر پیشرانه

بحث مقایسه تیبا و پژو ۴۰۵ را با نگاهی به مشخصات فنی آن‌ها پی می‌گیریم. پیشرانه تیبا تقریبا همان پیشرانه پراید است که مقدار ناچیزی تقویت شده است. به همین دلیل انتظاری که از این خودرو باید داشت، در همان حد و اندازه پراید است. در مقابل پژو ۴۰۵ قرار دارد که پیشرانه به مراتب قوی‌تری در مقایسه با تیبا دارد. موتور پژو ۴۰۵ دارای ۱۶ سوپاپ است که در مقایسه با تیبا دو برابر است.

حداکثر قدرت و گشتاور پژو ۴۰۵ نیز به طور محسوسی در مقایسه با تیبا بیشتر است. تنها نکته منفی در خصوص مشخصات فنی پژو ۴۰۵ در مقایسه با تیبا مربوط به مصرف سوخت بالای ان است که در ۱۰۰ کیلومتر تقریبا ۳ لیتر بیشتر از تیبا مصرف می‌کند.

مدل خودرو تیبا پژو ۴۰۵
پیشرانه خطی خطی
حجم موتور ۱.۵ لیتر ۱.۷ لیتر
حداکثر قدرت ۷۸ اسب بخار ۹۷ اسب بخار
حداکثر گشتاور ۱۲۶ نیوتن متر ۱۴۸ نیوتن متر
گیربکس دستی ۵ سرعته دستی ۵ سرعته
مصرف سوخت (ترکیبی) ۷.۱ لیتر ۱۰.۱ لیتر
شتاب صفر تا ۱۰۰ ۱۱ ثانیه
حداکثر سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت ۱۸۲ کیلومتر بر ساعت

Peugeot2

مقایسه‌ای بین امکانات تیبا و پژو ۴۰۵

بحث مقایسه تیبا و پژو ۴۰۵ را با مقایسه بین امکانات این دو خودرو پی می‌گیریم. واقعیت این است که اگر به دنبال یک خودرو با آپشن‌های بالا هستید، خیلی نباید روی تیبا و پژو ۴۰۵ حساب باز کنید.. این دو خودرو در حال حاضر با تعداد امکانات رفاهی محدود در بازار عرضه می‌شوند. در مقام مقایسه نیز شاید تنها تفاوت اصلی بین آپشن‌های آن‌ها را بتوان سیستم تهویه دیجیتالی تیبا در مقایسه با سیستم تهویه دستی پژو ۴۰۵ دانست. هر چند که مدل‌های جدید پژو ۴۰۵ دارای آپشن‌های بیشتری است که به طور ملموسی روی قیمت تمام شده آن نیز تأثیر گذاشته است.

تجهیزات تیبا پژو ۴۰۵
چراغ مه شکن جلو دارد ندارد
چراغ مه شکن عقب دارد دارد
فرمان هیدرولیک هیدرولیک
سیستم تهویه دیجیتال دستی
آینه بغل برقی آپشن سفارشی دارد
صندلی های جلو قابل تنظیم ۶ حالته تنظیم دستی

TIBA3

مقایسه تیبا و پژو ۴۰۵ از نظر ایمنی

مقایسه تیبا و پژو ۴۰۵ به بحث ایمنی می‌رسد. از نظر ایمنی این دو خودرو در وضعیت متوسطی ارزیابی می‌شوند. هر چند که پژو ۴۰۵ به طور کلی دارای امنیت بالاتری در مقایسه با تیبا است. وزن کمتر تیبا در مقایسه با پژو ۴۰۵ در این مسئله بی‌تأثیر نیست. در ترمز پژو ۴۰۵ نیز سیستم توزیع نیروی ترمز گنجانده شده است که موجب عملکرد بهتر این خودرو در ترمز گرفتن در سرعت‌های بالا یا زمین لغزنده می‌شود. به طور کلی از نظر ایمنی باید پژو ۴۰۵ را یک پله بالاتر از تیبا در نظر بگیرید.

تجهیزات تیبا پژو ۴۰۵
کیسه هوا ۲ ۲
ترمزها جلو دیسکی و عقب کاسه‌ای جلو دیسکی و عقب کاسه‌ای
سیستم ترمز ضد قفل ABS دارد دارد
سیستم تقسیم نیروی ترمز EBD ندارد دارد
سیستم کنترل پایداری خودرو ESP ندارد ندارد
ایموبیلایزر دارد دارد

مقایسه تجربه رانندگی تیبا و پژو ۴۰۵

شاید مهم‌ترین بحث در مقایسه تیبا و پژو ۴۰۵ مربوط به تجربه رانندگی با این دو خودرو باشد. اولین نکته در این خصوص استهلاک کمتر تیبا در مقایسه با پژو ۴۰۵ است که به وضوح در میزان هزینه‌هایی تعمیر و نگهداری سالانه خودرو خودنمایی می‌کند. از آن گذشته مصرف سوخت پایین‌تری تیبا با توجه به اختلاف معنادار با پژو ۴۰۵ در هزینه‌های جاری شما به طور ملموسی به چشم می‌آید.

مسئله بعدی در خصوص صندلی‌های این دو خودرو است. واقعیت این است که به دلیل نوع طراحی کابین تیبا، نشستن روی صندلی‌های سرنشینان عقب این خودرو کار واقعا طاقت‌فرسایی است که در طولانی مدت عذاب آور نیز می‌شود. در مقابل اوضاع در کابین پژو ۴۰۵ تا حدودی بهتر است و طراحی آن‌ها از منظر ارگونومی به مراتب مناسب‌تر از تیبا است. سواری با پژو ۴۰۵ به دلیل فرمان‌پذیری مناسب آن نیز تا حدی رازی کننده است.

تیبا برای رانندگی با سرعت‌های بالا گزینه مناسبی نیست؛ اما با پژو ۴۰۵ می‌توانید بدون اینکه خودرو متحمل فشار شود نیز تجربه سرعت را به خوبی حس کنید. یکی از مشکلاتی که خودروهای سایپا مانند تیبا دارند، صدای زیادی است که از پیشرانه به داخل اتاق خودرو می‌آید که بعضا آزار دهنده است.

Peugeot3

نگاهی به شرایط بازار در خصوص تیبا و پژو ۴۰۵

در بحث مقایسه تیبا و پژو ۴۰۵ بد نیست که نگاهی هم به شرایط بازار دست دوم این دو خودرو بیندازیم. تیبا در حالت کلی قیمت کمتری دارد که معمولا کسانی که قصد هزینه کم برای خرید ماشین دارند، به سراغ آن می‌روند. بازار خرید و فروش دست دوم هر دو خودرو نیز در وصعیت نسبتا مطلوبی قرار دارد؛ چراکه با وجود قیمت‌های افزایشی خودروها در بازار، این دو خودرو با قیمت نسبتا پایین‌تری که دارند، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند. بنابراین نسبت به بازار دست دوم می‌توان این طور ادعا کرد که هر دو در شرایط یکسانی قرار دارند؛ هر چند که شاید کمی کفه ترازو به سمت پژو ۴۰۵ سنگینی کند.

در این مقاله به مقایسه تیبا و پژو ۴۰۵ پرداختیم. واقعیت این است که شاید به جز مسئله پیشرانه که پژو ۴۰۵ در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد، در سایر موارد این دو خودرو تفاوت‌های خیلی جدی با هم نداشته باشند. به طور کلی اگر خانواده کم‌جمعیتی هستید و می‌خواهید با هزینه کم یک خودرو سواری معمولی برای کارهای روزمره انتخاب کنید، شاید تیبا انتخاب بهتری باشد. در مقابل پژو ۴۰۵ نیز به عنوان یک خودرو با سابقه در ایران امتحان خود را پس داده است و می‌تواند سواری بهتری را در ازای خرید خودرو با قیمت بالاتر در اختیار شما قرار دهد.

شما هم نظرتان را در مورد دو خودروی تیبا و پژوه ۴۰۵ برای ما بنوسید

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

حسام دوشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۸

عزیزان من از سال ۸۸ پژو سوار شدم تا الان ازهمه لحاظ پژو ۴۰۵بهتره
تیبا ماشین خوبیه ولی به گرد لاستیک پژو نمیرسه

حسام دوشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۶

عزیزان من از سال ۸۸ پژو سوار شدم تا الان ازهمه لحاظ پژو ۴۰۵بهتره
تیبا ماشین خوبیه ولی به گرد لاستیک پژو نمیرسه
هرکس میگه تیبا شتاب بهتری داره بیاد کنار دست من بشینه من بچه جونوب هستم از بندرعباس ببین سکته نمیکنی
آخه تیبا با۴۰۵نگو برادر
فقط پژو ۴۰۵

ناشناس دوشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۷

۴۰۵اصلآیک ثانیه نمیشه درموردش نسبت به تیباقضاوت کردموتورش بدنه سایزرینگاش سایزلاسنیک جاداریش بی سروصدا بودنش استحکام واستخونش اصلآباتیباقابل قیاس نیست بخدا

ناشناس دوشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۶

جُک خوبی بوود ??

ناشناس دوشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۸

این یکی ( واشر)
اون یکی (پنیر)

ناشناس دوشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۵

سلام ۴۰۵یک چرخش به تیبا می ارزه. ……خواهشن از این مقایسه ها نکنید هر دوتا هم داشتم

رضا دوشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۲

ندومبه.کدومش به درده تاکسی رانی میخوره؟؟؟؟

علیرضا دوشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۲

حاجی چی زدی ؟ لات جاده رو با یاتاقان سایپا مقایسه میکنی واقعا براتون متاسفم یکی نوشته بخاطر استهلاک کمتر تیبا ؛شما لیاقتت همون تیبا هست بهترین ماشین سال ۱۹۹۸ با .. سایپا مقایسه نکن

ناشناس دوشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۶

تیبا اصلا تعادل نداره شتابش خوبه قطعاتش ازونه ولی توی سرعت بالا اصلا نمیشه جمش کرد ولی ۴۰۵ ماشالا هرچی میخوای گازش بده مرد جاده هست فقط باید بلد باشی چجوری ازش نگهداری کنی

مهدی دوشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۴

۴۰۵ کجا وتیبا کجا?؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

فری دوشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۹

کلاسایپا موتورشون خوبه ایران خودرو بدنه بدنه سایپا ترپ موتور ایران خودرو هم ترپ نمیره اگه

ناشناس دوشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵

به لات اهانت نکنید لطفاً تمام

حسین. ج دوشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۱

عالم و آدم میفهمن که پژو خیلی سرتره

سیلوستر استالونه یکشنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۷

من فقط تیبا بی صندوق سوار میشم

مهوش یکشنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳

خیلی عالی بود فقط ۴۰۵

صابرمهری یکشنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱

سجاد عزیز تیبا ۱۲۰‌میره مگه؟؟؟

صابرمهری یکشنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰

خداوکیلی به کسی که این … رو نوشته بگید از … نگیره یا …رو عوض کنه،،،پژو ۱۶سوپاپه‌؟؟؟؟بعدش اومدی ۱۸۰۰رو با۱۳۰۰تقویت شده مقایسه میکنی؟؟‌جالبه که ۱۸۰۰ سرعتش میشه ۱۸۰تا و ۱۵۰۰ هم میشه ۲۰۰تا ،تیبا که بهتره بهش بگیم بیتا کجا و پژو کجا چرا دری وری تحویل مردم میدین از یه بچه مهدکودکی هم بپرسی پژو یا بیتا میگه پژو ،،،بعدش این بیتا صندلی برقی شش حالته داره؟؟؟؟؟رو کدوم یک از بیتاها هستش این؟؟؟؟
ماشینی که از دهه ۷۰پرچمش بالاست رو میایی با این ابوتیاره مقایسه میکنید؟؟؟مث این می مونه که من بیام گوگل رو با روزنامه همشهری مقایسه کنم یعنی در این حد …

نادر یکشنبه , ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۹

خیلی جالب و فنی بود…عشق من تیبا

اهوازی شنبه , ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰

آخه کی گفته پژو ۴۰۵ ۱۶سوپاپ هست اگر مقایسه میکنید با پژو متور xu7 هست که این متور ۸سوپاپ داره و بسیار متور قدیمی واشتغال هست که همش باید در تعمیرگاه برای تعویض واشر س سیلندر وخود سرسیلند باشی.تیبا خیلی سر تر هست واقعا متور m15 خیلی‌خیلی بهتر و جدید هست .

سجاد شنبه , ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۷:۴۰

دوستی که درموردتیبا نظرمیدی با۱۲۰ تا سرعت خوردم به پل حتی یه زره شاسی جم نشد فقط کشید به چپ باپژوبه جایی بزنی تانصف جمع میشه پژو فقط اسم درکرده

یاشار شنبه , ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۶:۳۷

واقعا که ۴۰۵کجاااااااااا تیبااااااا کجا مثل اینه که بگی موشک جت با هلی کوپتر رو مقایسه کنین اخه ۴۰۵ چه ثنمی با این تیبا داره البته چند وقنه که تولیددات ایران خودرو هم از لحاظ مکانیکی و مقاومتی ضعیفترشده ولی بازم قابل مقایسه نیستن چطوره تیبترو با لکزوز مقایسه کنیم?

مهدی جمعه , ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۷

تیبا ۲ خیلی بهتره نسبت به ۴۰۵ ، هم از نظر شتاب و هم از نظر فرمان پذیری و هم از نظر رخ ماشین

ناشناس جمعه , ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۹:۵۷

ساینا رو میشه در رده پژو اورد

ناشناس جمعه , ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱:۱۰

سلام خدمت دوستان من خودم تیبا گرفتم صفر هنوز ماشین ده هزار کار نکرد آنقدر داخل‌ کابین صدا میاد انگار صدای تراکتور بخدا فرقش با موتور دو چرخ زیادی چقدر ما بدبختیم

محمد جمعه , ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۰:۴۹

من‌خودم‌۷سال‌پژو‌سفر‌خریدم‌سوار‌شدم‌ازش‌رازی‌بودم‌‌دوسال‌تیبا‌خریدم‌‌اسلان‌رازی‌نیستم‌‌‌‌‌همش‌پولک‌سیلند‌‌میزنه‌بیرون‌یا‌‌

مجید پنجشنبه , ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۳

واقعا که مقایسه مسخره ای بود. لاشه …. پژو ۴۰۵ هم به تیبا می ارزه. هم فنی هم ظاهر ۴۰۵ یک فرسخ جلوتره

ناشناس پنجشنبه , ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۷

من تیبا را انتخاب میکنم چون هم کم مصرف وهم کم استلاک هست

مهران پنجشنبه , ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۶

هر دو…،۴۰۵،مشکلواشر سوزی سر سیلندردارد،با مصرف بالا،تیبا شاسی و بدنه ضعیف ومشکل شکستن شاسی دارد

آخرین اخبار