چاپ کد خبر: 38455
1 آذر 1399

مقایسه دو خودروی بسترن B30 و لیفان ۸۲۰ / مشخصات فنی

یکی از مقایسه‌های خودرویی پر مخاطب بازار، لیفان ۸۲۰ با بسترن B30 است. تا چندین سال پیش خرید خودرو کاری آسان به‌شمار می‌آمد، اما پیشرفت این صنعت که با آمدن مدل‌های گوناگون در سگمنت‌های مختلف همراه شد، کار خرید و انتخاب را برای خریداران کمی دشوار کرد. امکانات رفاهی فراوان، طراحی‌های متفاوت و مشخصات فنی گوناگون، پارامتر‌هایی است که ممکن است علاقه‌مندان را دچار تردید کند. 

شاید مقایسه لیفان ۸۲۰ با  بسترن b30 در نگاه اول چندان متعارف و عادلانه به نظر نرسد؛ با این وجود، به دلیل شرایط خاص بازار ایران ترجیح دادیم تا دو خودرو را در بوته آزمایش قرار دهیم و پس از بررسی آن‌ها، ببینیم که هر کدام از این دو تبعه چینی ساکن ایران، چه نقاط قوت و ضعفی نسبت به دیگری در چنته دارند.

معرفی لیفان ۸۲۰ و بسترن بی ۳۰

پیش از آن که به بررسی مشخصات ظاهری و فنی دو خودروی مورد نظر بپردازیم، بهتر است ابتدا اندکی با این دو سدان جذاب آشنا شویم و پیشینه آن‌ها را از بدو امر تاکنون مورد مطالعه قرار دهیم؛ سپس به سراغ ویژگی‌های هر دو خودرو خواهیم رفت.

معرفی لیفان۸۲۰

exterior 820 4 1 c9dea7e097ea747a44065cfd4d15bba5

لیفان ۸۲۰ یک سدان با ابعاد متوسط است که در سال ۲۰۱۴ و هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه خودروی پکن، از سوی کمپانی لیفان قدم به جهان خودرو گذاشت و کمتر از یک سال بعد در بازه قیمتی ۸۲ هزار تا ۱۲۰ هزار یوان (بسته به نوع تیپ) به دست مشتریان چینی رسید. جالب است بدانید این خودرو با الگوبرداری از تویوتا کمری xv40 ساخته شده است و یک نسخه تمام‌برقی از آن نیز در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۱۵ به بازار معرفی شد. حداکثر برد لیفان ۸۲۰ برقی برابر ۴۰۰ کیلومتر است و می‌تواند به نهایت سرعت ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

از نسخه برقی که بگذریم، لیفان ۸۲۰ بنزینی در بهار سال ۱۳۹۵ بازاری جدید را مقابل روی خود دید؛ زیرا در این سال از سرزمین اژدها پرکشید و در خطوط تولید شرکت کرمان موتور فرود آمد! لیفان ۸۲۰ مجبور بود هرچه در آستین دارد، بیرون بریزد و حداقل با نسخه‌های کارکرده دو حریف کره‌ای، یعنی هیوندای سوناتا و کیا اپتیما دست‌وپنجه نرم کند؛ اما به دلیل استراتژی فروش نسبتا ضعیف کرمان موتور در مورد لیفان ۸۲۰ و توجه بیشتر این خودروساز وطنی به محصولات کراس‌اوور، این سدان چینی نتوانست محبوب دل مشتریان ایرانی شود. به زبانی دیگر، از اصلی‌ترین دلایل عدم موفقیت لیفان ۸۲۰ در بازار ایران، تعلل شرکت کرمان موتور در تولید و عرضه مداوم این خودروی شبه‌لوکس بود که مشتریان را به‌تدریج از گرد این سدان جذاب دور کرد.

معرفی بسترن B30

بسترن بی ۳۰ یک سدان ساب‌کامپکت است که از لحاظ سنی تقریبا هم‌دوره لیفان ۸۲۰ به حساب می‌آید؛ زیرا نخستین ‌بار در نوامبر سال ۲۰۱۵ سروکله بسترن B30 در بازار خودرو چین پیدا شد؛ با این تفاوت که بازه قیمتی و ابعاد بدنه آن در مقایسه با لیفان ۸۲۰ کوچک‌تر بود.

بسترن بی ۳۰ در ابتدا به عنوان یک کانسپت سگمنت B در نمایشگاه خودروی شانگهای به نمایش درآمد؛ اما این نمایشگاه چنگدو ۲۰۱۵ بود که چشم مشتریان را به جمال یک سدان جمع‌وجور شهری واقعی روشن کرد. کمپانی FAW به دلیل همکاری‌های نسبتا گسترده با گروه خودروسازی آلمانی فولکس واگن، یکی از تولیدات شریک آلمانی خود به نام جتا را برگزید تا از آن به عنوان شالوده و اساس طراحی مدل بی ۳۰ بهره ببرد.

مقایسه لیفان ۸۲۰ با بسترن بی ۳۰ از لحاظ ظاهری

لیفان ۸۲۰ یک سدان سایز متوسط با ابعاد نسبتا درشت و فرم بدنه کشیده است که حالتی نسبتا مجلل را از خود به نمایش می‌گذارد. چراغ‌های کشیده با سگرمه‌های درهم‌رفته، بی‌واسطه به یک جلوپنجره نسبتا بزرگ شش‌ضلعی با نوارهای داخلی کروم‌رنگ پیوند خورده‌اند تا به همراه دیگر عناصر نظیر چراغ‌های دی‌لایت نواری و قاب هواکش مشکی‌رنگ سپر، فرمی قابل قبول و متناسب با نیازهای بصری عموم مشتریان برای لیفان ۸۲۰ رقم بخورد. در نمای جانبی طراحان تمام تلاش خود را کرده‌اند تا با استفاده از برخی حجم‌پردازی‌ها و یک خط شانه‌ای که گوشه انتهایی چراغ‌های جلو و عقب را به یکدیگر متصل کرده است، استایل بدنه لیفان ۸۲۰ را هر چه بیشتر به یک ورزشکار با عضلات ورزیده شبیه سازند.

 البته قطر رینگ‌های ۱۶ اینچی در قیاس با سایز پروفیل کناری لیفان ۸۲۰ مقداری کوچک به نظر می‌رسد و می‌توان از آن به عنوان نوعی ناهماهنگی نام برد. نمای عقب بزرگ‌ترین سدان شرکت لیفان نیز به واسطه حضور چراغ‌های دوتکه و طرح ساده سپر، جلوه‌ای متشخصانه و متناسب را در معرض دید قرار داده است.

در ادامه بحث مقایسه لیفان ۸۲۰ و بسترن بی ۳۰، به سراغ خودروی کوچک‌تر حاضر در این میدان می‌رویم. به همان اندازه که ابعاد بدنه فاو بسترن بی ۳۰ نسبت به لیفان ۸۲۰ کوچک‌تر شده، از میزان تشریفات و تجلل نمای بصری این خودرو نیز کاسته شده است. البته این حرف به‌هیچ‌وجه به معنای زشت‌بودن طراحی ظاهری بسترن بی ۳۰ نیست؛ بلکه صرفا تاکیدی بر طرح عامیانه‌تر این خودروی جمع‌وجور است که برخلاف لیفان ۸۲۰ ادعای چندانی در زمینه ارائه جنبه‌های ظاهری لوکس و تجملاتی ندارد.

ظاهر بسترن بی ۳۰ نمی‌تواند وقار و متانتی در حدواندازه‌های لیفان ۸۲۰ را ارائه دهد. البته چنین انتظاری نیز نباید از بسترن بی ۳۰ داشت؛ چراکه این خودرو در کلاس پایین‌تر قرار گرفته است و بیشتر سعی دارد وجهه‌ای مدرن‌تر و نه لوکس‌ را از خود به نمایش بگذارد. المان‌هایی مانند چراغ‌های جلو، قاب‌های مه‌شکن و خطوط برجسته حک‌شده در نمای جانبی، جلوه تقریبا به‌روزتری برای فاو بسترن B30 رقم زده‌اند. با این حال، فرم کلی بدنه، قوس خط سقف، طرح فریم پنجره‌ها و فرم نمای عقب این خودرو نمی‌تواند به میزان لیفان ۸۲۰ چشم‌نواز و دلپسند جلوه کند.

بدین ترتیب در پایان مقایسه لیفان ۸۲۰ با بسترن بی ۳۰ از لحاظ ظاهری، لازم است خاطرنشان کنیم که گرچه بسترن بی ۳۰ لباس‌ به‌روزتری بر تن خود کرده، اما کت‌وشلوار شیکی که تن‌پوش لیفان ۸۲۰ شده است، با وجود قدیمی‌تر بودن، پرستیژ بالاتر و وقاری همه‌پسند را برای سدان میان‌سایز چینی به ارمغان آورده است.

مقایسه لیفان ۸۲۰ با بسترن بی ۳۰ از لحاظ طراحی داخلی

علی‌رغم بهره‌مندی از ظاهر شیک و استایل باوقار، درون کابین لیفان ۸۲۰ اثر چندانی از طرح‌های مدرن و مجلل به چشم نمی‌خورد. به ویژه نمای داشبورد و غربیلک فرمان چنگی به دل نمی‌زند و تا حدودی قدیمی به نظر می‌رسد. ظاهرا طراحان لیفان چندان علاقه‌ای به اعمال خلاقیت در کابین ۸۲۰ ندارند‌ و بیشتر سعی کرده‌اند تا با الگوبرداری از فضای کابین تویوتا کمری ۲۰۰۸، به نوعی رفع تکلیف کرده باشند. با این وجود، چندان هم نمی‌توان به طراحی داخلی لیفان ۸۲۰ ایراد گرفت؛ به ویژه که کیفیت متریال ادوات مختلف کابین و هم‌چنین روکش صندلی‌های چرمی در سطحی بالاتر از حد انتظار قرار دارد.

 از سوی دیگر، فاصله محوری لیفان ۸۲۰ به حدی است که فضایی کاملا جادار و راحت را در اختیار سرنشینان ردیف عقب گذاشته و تجربه لذت‌بخشی را برای ایشان فراهم می‌آورد. صندوق عقب بزرگ لیفان ۸۲۰ هم گنجایشی در حدود ۵۱۰ لیتر را به لوازم کاربران اختصاص می‌دهد.

حالا از کابین لیفان ۸۲۰ پیاده شده و قدم به فضای داخلی فاو بسترن B30 می‌گذاریم. کیفیت پایین متریال به‌کاررفته در ساخت کابین b30 در مقایسه با لیفان ۸۲۰، کاملا مشهود است. با وجود این، شمایل داشبورد، کنسول میانی، پنل کیلومترشمار و غربیلک فرمان حالتی تقریبا مدرن‌تر از لیفان ۸۲۰ را به نمایش می‌گذارند.

فاصله بین محورهای جلو و عقب بسترن بی ۳۰ در مقایسه با لیفان ۸۲۰ قاعدتا کوتاه‌تر است؛ بنابراین فضای کابین نیز تنگ‌تر بوده و راحتی مشابه لیفان ۸۲۰ را در اختیار کاربران خود نمی‌گذارد. البته به‌عنوان یک سدان جمع‌وجور فضای پا در صندلی‌های ردیف عقب بسترن بی ۳۰ در سطح قابل قبولی قرار دارد و از این لحاظ محدودیت چندانی بر کاربران تحمیل نمی‌کند. ظرفیت ۴۸۰ لیتری صندوق عقب نیز حرف‌وحدیثی جهت جادادن لوازم سفر باقی نمی‌گذارد.

در مجموع باید عنوان داشت که کابین لیفان ۸۲۰ در مقایسه با بسترن بی ۳۰ از لحاظ امکانات، کیفیت و میزان راحتی، محیطی مناسب‌تر و دلنشین‌تر به‌نظر می‌رسد.

مقایسه لیفان ۸۲۰ با بسترن بی ۳۰ از لحاظ فنی

احتمالا با مشاهده هیبت لیفان ۸۲۰ انتظار دارید که حداقل ۱۰۰ اسب بخار بیشتر از بسترن بی ۳۰ زیر درب کاپوت خود جای داده باشد؛ اما بهتر است خیلی راه دور نروید؛ زیرا پیشرانه ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی چهار سیلندر لیفان ۸۲۰ تنها ۱۵۸ اسب بخار قدرت ایجاد می‌کند که حدود ۵۱ واحد بیشتر از قدرت موتور بسترن بی ۳۰ است.

نهایت گشتاور موتور لیفان ۸۲۰ نیز معادل ۲۲۱ نیوتن متر بوده که در جوار یک گیربکس شش دنده اتوماتیک، زمان فرایند شتاب‌گیری صفر تا صد این خودرو ۱۵۴۵ کیلوگرمی را به حدود ۱۱ ثانیه می‌رساند.

اما فاو Besturn B30 ادعایی در بحث توان پیشرانه ندارد؛ چراکه یک موتور چهار سیلندر ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی به حجم ۱.۶ لیتر را در بخش جلو خود جای داده و صرفا ۱۰۷ اسب بخار قدرت به همراه ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور از آن استخراج می‌کند که به واسطه گیربکس شش دنده اتوماتیک به محور جلو ارسال می‌شود. این سدان ۱۲۷۰ کیلوگرمی حدود ۱۳ ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتربرساعت برسد.

در جدول زیر می‌توانید جزئیات دقیق‌تر مشخصات فنی این دو سدان چینی را مطالعه بفرمایید:

مدل خودرولیفان ۸۲۰بسترن بی ۳۰
پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی ۴ سیلندرتنفس طبیعی
حجم موتور (سی‌سی)۲۳۷۳۱۵۹۸
حداکثر قدرت۱۵۸ اسب بخار ۱۰۷ اسب‌بخار
حداکثر گشتاور ۲۲۱ نیوتن‌متر ۱۵۵ نیوتن‌متر
گیربکس ۶ دنده اتوماتیک ۶ دنده اتوماتیک با حالت اسپرت
مصرف سوخت (ترکیبی)۷.۷۶.۷
شتاب صفر تا ۱۰۰ ۱۰.۵ ثانیه ۱۲.۶ ثانیه
حداکثر سرعت۲۰۰ کیلومتر بر ساعت۱۷۰ کیلومتر بر ساعت

مقایسه لیفان ۸۲۰ با  بسترن بی ۳۰ از لحاظ امکانات

احتمالا گمان می‌کنید که در میدان رقابت از لحاظ امکانات، لیفان ۸۲۰ به ‌راحتی پشت حریف کوچکتر خود را به خاک می‌رساند؛ اما باید بدانید که بسترن b30 بیدی نیست که با این بادها بلرزد؛ زیرا این خودرو از لحاظ آپشن‌ها و امکانات در سطح قابل‌قبولی ظاهر شده و می‌تواند مقابل هم‌وطن مجلل‌تر خود حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. با مطالعه جدول زیر می‌توانید مقایسه کاملی نسبت به امکانات موجود در هر یک از این دو خودرو به دست آورید.

تجهیزاتلیفان ۸۲۰بسترن B30
چراغچراغ جلو هالوژنی، مه شکن عقب،
دی لایت، اتولایت، چراغ بدرقه
چراغ جلو هالوژن، چراغ دیلایت، مه شکن جلو و عقب، روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ‌ها
سیستم‌های مالتی مدیاتعداد ۶ اسپیکر، دوربین عقب، پشتیبانی از Bluetooth، USB، MP5 و AUX۶ بلندگو استریو/ قابلیت پخش بلوتوث، USB و AUX/ سیستم GPS
صفحه نمایش۸ اینچی لمسی ۷ اینچی لمسی
رینگ‌ها۱۶ اینچی ۱۶ اینچی
آینهآینه جانبی برقی با گرمکنآینه‌های جانبی مجهز به چراغ راهنما و تنظیم برقی به همراه گرمکن
آینه وسط با قابلیت ضد انعکاس نور
تهویه مطبوعاتوماتیکدیجیتال
صندلیصندلی‌ راننده ۶ حالته برقی با قابلیت تنظیم گودی کمر، صندلی سرنشین جلو ۴ حالته دستی، گرمکن صندلی جلو، روکش چرم، ایزوفیکسصندلی‌های جلو قابلیت تنظیم در ۶ جهت، صندلی‌های عقب با قابلیت تاشوندگی
شیشهشیشه بالابر برقیشیشه بالابر برقی
سیستم های هشدار دهندهسنسور عقبسنسور عقب
سایر امکاناتکروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، ترمز پارک پدالی، فرمان هیدرولیک،  سیستم ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، سانروفکروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، فرمان برقی حساس به سرعت، سانروف

مقایسه لیفان ۸۲۰ با بسترن بی ۳۰ از لحاظ ایمنی

تا به اینجای کار اطلاعات دقیقی پیرامون تست تصادف سدان لیفان ۸۲۰ در دسترس نیست اما گویا مسئولان لیفان اعتماد بالایی به سطح امنیت این محصول خود دارند؛ آن‌ها معتقدند در صورت حضور لیفان ۸۲۰ در تست تصادف یوروانکپ، این خودرو می‌تواند ۵ ستاره ایمنی را کسب کند. به هر روی استفاده از پلتفرم تویوتا کمری، میله‌های فولادی داخل درها به همراه شش عدد کیسه هوا و سایر تجهیزات ایمنی، این خودرو را به وسیله نقلیه‌ای نسبتا ایمن بدل ساخته است.

 از طرف دیگر گفته شده که فاو بسترن بی ۳۰ توانسته است ۵ ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP چین کسب کند؛ هرچند که ما نتوانستیم به نتایج تست تصادف این خودرو در منابع معتبر خارجی دست پیدا کنیم. به هر حال نسخه موجود در ایران تنها دارای دو کیسه هواست؛ بنابراین نمی‌تواند امتیاز کامل ایمنی را کسب کند.

درمجموع به نظر می‌رسد که با توجه به ابعاد بدنه، کیفیت ساخت پلتفرم و تجهیزات ایمنی بیشتر به ویژه کیسه‌های هوا، لیفان ۸۲۰ امنیت بیشتری را برای سرنشینان خود به ارمغان می‌آورد. در جدول زیر به جزئیات تجهیزات و امکانات ایمنی هر دو خودرو اشاره شده است:

تجهیزاتلیفان ۸۲۰بسترن B30
تجهیزات ایمنی و حفاظتیقفل کودک، سیستم ضدسرقت، کمربند ایمنی پیش‌کشنده، کنترل کشش و پایداریایموبلایزر، قفل کودک، کمربند ایمنی پیش‌کشنده، کنترل کشش و پایداری
کیسه هوا شش کیسه هوا شامل دو کیسه جلو، دو کیسه جانبی و دو کیسه پرده ایدو کیسه هوا جلو،
سیستم ترمزABS،EBD و BASABS، EBD، BA

مقایسه تجربه رانندگی لیفان ۸۲۰ با  بسترن B30

پشت فرمان لیفان ۸۲۰ احساسی تقریبا مشابه حضور در کابین سدان‌های لوکس بزرگ در شما ایجاد خواهد شد؛ گرچه این حس به تدریج عادی می‌شود. پس از فشردن دکمه استارت متوجه خواهید شد که ورود سروصدای موتور به درون اتاق چندان شدید نیست و نمی‌تواند موجب آزار سرنشینان شود.

ترمز پارک از طریق پدال آزاد شده و مواردی همچون عایق‌بندی کابین به علاوه میزان دید به اطراف در این رنج قیمت بسیار قابل قبول ارزیابی می‌شود. با توجه به نسبت توان پیشرانه به وزن خودرو، نباید انتظار عملکرد چابک و اسپرت را از این سدان خانوادگی داشت اما تأمین نیازهای عادی و معمول مشتریان امری است که لیفان ۸۲۰ به‌راحتی می‌تواند از عهده تامین آن برآید.

سیستم تعلیق خودرو عملکرد نسبتا نرمی دارد و حین عبور از دست‌اندازهای متعارف، ضربه و سروصدای زیادی وارد اتاق نمی‌کند. قدرت ترمزها در حد انتظار نیست و حین ترمزگیری شدید نیز خودرو به سمت جلو پرتاب می‌شود که می‌توان آن را ناشی از سیستم تعلیق نرم لیفان ۸۲۰ دانست. با این وجود، عملکرد ترمزها، هندلینگ و پایداری اتومبیل هنگام عبور از پیچ‌ها قابل قبول بوده و اطمینان خاطر رضایت‌بخشی را در راننده به وجود خواهد آورد. تنها مشکلی که می‌توان پیرامون تجربه رانندگی با لیفان ۸۲۰ به آن اشاره کرد، عدم هماهنگی مطلوب پیشرانه با جعبه‌دنده و گاز هرزخوردن موتور بعد از هر تعویض دنده در رانندگی‌های تهاجمی است.

از رکاب همزاد چینی تویوتا کمری پیاده شده و به سراغ بسترن بی ۳۰ می‌رویم. همان ابتدای قرار گرفتن پشت فرمان بسترن متوجه ابعاد کوچک‌تر و حس تسلط بیشتر راننده بر گوشه‌های خودرو خواهید شد. البته حین حرکت به سواری نرم‌تر لیفان ۸۲۰ غبطه می‌خورید و ضربات ناشی از ناهمواری‌های سطح جاده گاه‌وبیگاه شما و سرنشینان را تا حدی آزار خواهد داد؛ به ویژه ردیف عقب با وجود سیستم تعلیق میله-پیچشی عملکرد قابل قبولی در جذب ضربات و تکان‌های ناشی از سطح جاده ندارد و از این‌رو می‌توان لقب «تقریبا خشک» را به سواری فاو بسترن بی ۳۰ نسبت داد.

بسترن B30 در بحث شتاب‌گیری ضعیف‌تر از لیفان ۸۲۰ است و هیجان چندانی در رانندگی با این خودرو احساس نمی‌شود. یکی از انتقادات نسبت به بخش فنی بسترن بی ۳۰ عملکرد نه‌چندان دقیق گیربکس اتوماتیک آن است که از هماهنگی قابل قبول با موتور خودرو بهره نمی‌برد؛ حتی در حالت تیپ‌ترونیک نیز تاخیر در تعویض دنده به وضوح احساس می‌شود.

نتیجه‎‌گیری

همان ابتدای مطلب اشاره کردیم که مقایسه این دو خودرو اساسا کار درست و منطقی به نظر نمی‌رسد؛ چراکه هم از لحاظ سگمنت و هم از لحاظ قیمت در دو کلاس مجزا حضور دارند؛ اما به هر حال اگر بخواهیم یکی از این دو خودرو را به عنوان برنده این رقابت نابرابر اعلام کنیم، مسلما لیفان ۸۲۰ در جایگاه بالاتر (البته با قیمت بیشتر) قرار می‌گیرد.

افرادی که تمایل چندانی به خرید سدان‌های هفت هشت سال کارکرده کره‌ای نظیر نسل‌های گذشته هیوندای سوناتا و اپتیما ندارند، می‌توانند نسخه‌های کم‌کارکرد و بسیار تمیز لیفان ۸۲۰ را مد نظر خود قرار دهند. طراحی ظاهری مناسب، کابین نسبتا باکیفیت و جادار، کیفیت ساخت قابل قبول و پرستیژ مناسب از جمله مواردی است که می‌تواند مشتریان را به سوی سدان چینی شرکت کرمان موتور بکشاند.

از طرف دیگر فاو بسترن B30 می‌تواند در رنج قیمت خود حریف مناسبی برای محصولاتی همچون دنا پلاس، پژو ۲۰۷ صندوقدار و پژو پارس اتوماتیک باشد. این خودرو از ظاهری مناسب برخوردار بوده و تولید آن به صورت جسته‌وگریخته همچنان در گروه بهمن ادامه دارد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار