چاپ کد خبر: 6448
3 اردیبهشت 1398
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری سمیرم اعلام کرد

ممانعت اداره منابع طبیعی سمیرم از ورود زود هنگام عشایر به ییلاق

n83288585 72982224

به گزارش اول فارس ، رییس اداره منابع طبیعی و آبخیز داری سمیرم روز سه شنبه اظهار داشت: امسال تعداد زیادی از عشایر، زودتر از زمان تقویم کوچ (۲۵ اردیبهشت) کوچ کرده اند و چند روزی است به مرزهای عشایری رسیده اند.
عزت الله مرادی افزود: تعدادی نیز با تریلی و کامیون دام های خود را به ییلاق منتقل کرده اند که یگان حفاظت منبع طبیعی از ورود آنان به مراتع و محل های استقرارشان جلوگیری کرده و آنها را به طرف مرزهای شهرستان بازگردانده است.
وی با یادآوری شرایط ناپایدار آب و هوایی و سردی هوا در ییلاق، تصریح کرد: رعایت نکردن زمان قانونی کوچ تخلف بوده و جریمه های سنگینی برای متخلفان در سال جاری در نظر گرفته شده است.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سمیرم ادامه داد: هر چند بیشتر خانوارهای عشایری که دام خود را با تریلی به سمیرم منتقل کرده اند، ساکنان روستاها و حاشیه آبادی ها هستند اما ما با همین تعداد نیز به دلیل آماده نبودن مراتع و پوش گیاهی برخورد خواهیم کرد.
مرادی افزود: با ادامه خشکسالی، دست اندازی و تصرف ایل راه ها، گرمتر شدن هوا در ییلاق و صنعتی شدن کار و زندگی، کوچ را با تحولات زیادی روبه رو کرده است.
وی افزود: دام های عشایر باید به مرور و در یک دوره کوتاه ۳۰ تا ۴۰ روزه در مسیر قشلاق به ییلاق حرکت کنند تا به ییلاق برسند و در یوردهای (محل برپا کردن سیاه چادرهای عشایری) خود مستقر شوند نه اینکه یک یا ۲ روزه با کامیون به منطقه برسند.
مرادی تصریح کرد: پیش از این ۲ ماه به ییلاق می آیند اما حدود ۱۵ سال اخیر همواره شاهد قرق شکنی و ورود زودهنگام عشایر و دام های آنان به مناطق ییلاقی بوده ایم.
وی با بیان اینکه طرح کنترل و مدیریت کوچ از سه دهه پیش تا امروز اجرا می شود و همه از آن مطلع هستند، گفت: اعزام گروه های کارشناسی به استان های گرمسیری در زمستان و جلسه با عشایر و دامداران، هر سال اولین اقدام منابع طبیعی برای کنترل کوچ بهاره است.
به گفته مرادی، دومین اقدام و برنامه کاری سالانه، سفر مدیران استانی و شهرستانی به استان های قشلاقی برای هماهنگی بهتر کارها و هشدار نسبت به کوچ نکردن زودتر از موعد عشایر است.
وی ادامه داد: فعالیت دیگر در این رابطه برپایی جلسه هایی با استان ها و شهرستان های همجوار همچون آباده، اقلید، بویراحمد و فلارد برای هماهنگی های لازم در خصوص بسته بودن مرزهای عشایری ییلاق تا زمان فرارسیدن تقویم کوچ است.
رییس اداره منابع طبیعی سمیرم اظهار داشت: این اداره چهار پاسگاه در گلوگاه های مرزی سمیرم از ۲۵ اسفند ماه با همکاری و هماهنگی دادستانی، فرمانداری، نیروی انتظامی، اداره اطلاعات، امور عشایر و جهاد کشاورزی، هر سال مستقر می کند تا از ورود زودهنگام عشایر جلوگیری کند.
وی به شرایط نامساعد و ناپایدار آب و هوایی بهار امسال نیز اشاره کرد و گفت: عشایری که زودتر از زمان قانونی کوچ کنند متخلف هستند و در صورت بروز مشکل جمعیت هلال احمر موظف نیست به متخلفان و نابودگران طبیعیت خدماتی ارائه کند.
مرادی با یادآوری تلف شدن حدود یکهزار رأس دام عشایر و روستاییان در سال گذشته خاطر نشان کرد: با ورود زودهنگام عشایر در روزهای ابتدایی اردیبهشت ماه ۹۷، شاهد کاهش شدید دمای هوا، بارندگی و رگبارهای شدید در زمان کوچ و از بین رفتن این تعداد دام بودیم.
وی با اشاره به اینکه ورود دام ها در فصل بارش ورویش ، سبب نابودی گیاهان خودرو در مراتع می شود، گفت: این موضوع در بلندمدت درجه اول به ضرر خود عشایر تمام شده و در مرحله بعد محیط زیست را تخریب و نابود می کند.
رییس اداره امور عشایر سمیرم نیز در همین پیوند به خبرنگار ایرنا گفت: گرمای هوای شهرهای جنوبی عامل اصلی کوچ زودهنگام عشایر است.
به گفته علی اکبر نادری، قرُق شکنی عشایر اواخر فروردین ماه سال ۹۷ بی سابقه بود اما امسال به وجود کاهش دمای هوا و تشدید بارش ها، هر چند باز هم تعدادی از عشایر زودتر به مرزهای عشایر رسیده اند اما هنوز قُرق آزاد نشده و مرزها بسته اند.
استان اصفهان دارای ۹هزار و ۶۰۵ خانوار عشایری است؛ عشایر کوچرو اصفهان که شامل ۲ ایل قشقایی و بختیاری می شوند که بیش از ۶ ماه از سال را در شهرستان ییلاقی و کوهستانی سمیرم و مناطق جنوب و جنوب غربی این استان زندگی می کنند.
عشایر سمیرم حدود ۷۵۰هزار دام وارد این منطقه می کنند که بیش از نیمی از این دام ها مازاد بر مراتع و پوشش گیاهی منطقه است.
شهرستان سمیرم در ۱۶۰کیلومتری جنوب اصفهان و ۱۶۴ کیلومتری شمال یاسوج، واقع شده است.”منبع:ایرنا”

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار