چاپ کد خبر: 96689
1 آبان 1401

مهم ترین علائم سطح پایین تستوسترون در مردان و راه های درمان خانگی آن

تستوسترون پایین در مردان: تستوسترون هورمونی است که توسط بدن انسان تولید می شود و عمدتا توسط بیضه ها در مردان تولید می شود. تستوسترون بر ظاهر و رشد جنسی افراد تأثیر می گذارد. تولید اسپرم و میل جنسی مردان را تحریک می کند. همچنین به ساخت عضلات و توده استخوانی کمک می کند. تولید تستوسترون معمولا با افزایش سن کاهش می یابد. تخمین زده می شود که از هر ۱۰ مرد بالای ۶۰ سال، ۲ نفر سطح تستوسترون پایینی دارند.

میل جنسی

هنگامی که تستوسترون به شدت کاهش می یابد، مردان ممکن است تعدادی از علائم را تجربه کنند. تستوسترون پایین زمانی تشخیص داده می شود که سطح آن به زیر ۳۰۰ نانوگرم در دسی لیتر برسد. محدوده طبیعی معمولاً ۳۰۰-۱۰۰۰ نانوگرم در دسی لیتر است.

در بخش خانواده و زناشویی مهم ترین علائم سطح پایین تستوسترون در مردان و راه های درمان خانگی آن بررسی شده است.

۹ علامت تستوسترون پایین

۱.میل جنسی کم

تستوسترون پایین در مردان، تستوسترون نقش مهمی در حفظ میل جنسی سالم در مردان دارد. برخی از مردان ممکن است با افزایش سن کاهش میل جنسی را تجربه کنند. با این حال، کسانی که سطح تستوسترون پایینی دارند، کاهش شدیدتری در میل جنسی را تجربه می کنند.

۲.اختلال نعوظ

تستوسترون میل جنسی مردان را تحریک می کند و همچنین به دستیابی و حفظ نعوظ کمک می کند. تستوسترون به خودی خود باعث نعوظ نمی شود، اما تولید اکسید نیتریک توسط گیرنده های مغز را تحریک می کند. اکسید نیتریک مولکولی است که به یک سری واکنش های شیمیایی لازم برای نعوظ کمک می کند. اگر سطح تستوسترون خیلی پایین باشد، ممکن است مرد در نعوظ قبل از مقاربت یا نعوظ خود به خود (مانند هنگام خواب) مشکل داشته باشد.

تستوسترون پایین در مردان، تستوسترون تنها یکی از عوامل متعددی است که به نعوظ مناسب کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد که نقش جایگزینی تستوسترون در درمان اختلال نعوظ اغلب بی اثر است. در مطالعات بر روی مردان مبتلا به اختلال نعوظ، درمان با تستوسترون در حدود نیمی از موارد بهبود قابل توجهی نشان نداد. اغلب، سایر مسائل بهداشتی در مشکلات نعوظ نقش دارند. اینها عبارتند از دیابت، مشکلات تیروئید، فشار خون بالا، کلسترول بالا، سیگار کشیدن، مصرف الکل، افسردگی و اضطراب.

۳.تعداد کم اسپرم

تستوسترون پایین در مردان، تستوسترون در تولید اسپرم نقش دارد. مردانی که تستوسترون پایینی دارند اغلب کاهش تعداد اسپرم را تجربه می کنند.

۴.ریزش مو

تستوسترون در بسیاری از عملکردهای بدن از جمله تشکیل مو نقش دارد. طاسی بخشی طبیعی از پیری است، حداقل برای بیشتر افراد. اگرچه طاسی یک جزء ارثی است، سطح پایین تستوسترون نیز می تواند موهای بدن و صورت مردان را کاهش دهد.

۵.خستگی

مردانی که سطح تستوسترون پایینی دارند، خستگی شدید و سطح انرژی پایین را تجربه می کنند. اگر زیاد می‌خوابید اما تمام روز خسته هستید یا پیدا کردن انگیزه برای ورزش سخت‌تر است، ممکن است سطح تستوسترون پایینی داشته باشید.

۶.از دست دادن توده عضلانی

تستوسترون پایین در مردان، از آنجایی که تستوسترون در عضله سازی نقش دارد، مردان با تستوسترون پایین ممکن است متوجه کاهش توده عضلانی شوند. مطالعات نشان داده است که تستوسترون همچنین بر توده عضلانی تأثیر می گذارد، اما نه همیشه بر سطح قدرت یا عملکرد.

۷.افزایش چربی بدن

افزایش چربی بدن در مردان با تستوسترون پایین نیز دیده می شود. گاهی اوقات ژنیکوماستی (بزرگ شدن سینه ها) یا بافت سینه ضخیم تر ایجاد می شود. این اثر به دلیل عدم تعادل بین تستوسترون و استروژن است.

۸.کاهش توده استخوانی

پوکی استخوان یا نازک شدن بافت استخوانی، عارضه ای است که اغلب با زنان همراه است. مردان نیز ممکن است از دست دادن استخوان را به عنوان نشانه ای از سطوح پایین تستوسترون تجربه کنند. تستوسترون از تولید و تقویت استخوان پشتیبانی می کند. بنابراین، مردانی که تستوسترون پایینی دارند، حجم استخوان کمتری دارند و به ویژه با افزایش سن، بیشتر در معرض شکستگی هستند.

۹.نوسانات خلقی

تستوسترون پایین در مردان، مردان با تستوسترون پایین ممکن است تغییرات خلقی را تجربه کنند. از آنجایی که تستوسترون بر بسیاری از فرآیندهای فیزیکی در بدن تأثیر می گذارد، می تواند بر خلق و خو و توانایی های ذهنی نیز تأثیر بگذارد. مطالعات نشان می دهد که مردانی که سطح تستوسترون پایینی دارند، بیشتر در معرض خطر افسردگی، تحریک پذیری یا عدم تمرکز هستند.

رابطه جنسی

بهترین راه برای افزایش تستوسترون

۱.غذای سالم بخورید

آنچه می خورید تأثیر قابل توجهی بر سطح تستوسترون و سایر هورمون ها دارد. در دراز مدت، باید به کالری دریافتی و رژیم غذایی خود توجه کنید. گرسنگی مداوم، محرومیت از کربوهیدرات یا پرخوری می تواند سطح تستوسترون را بدتر کند.

تستوسترون پایین در مردان، مصرف پروتئین کافی می تواند به حفظ سطح تستوسترون سالم و همچنین افزایش چربی سوزی مرتبط با تستوسترون کمک کند. مصرف کربوهیدرات نیز نقش مهمی ایفا می کند، زیرا کربوهیدرات ها به افزایش سطح تستوسترون در طول ورزش کمک می کنند.

مطالعات نشان می دهد که چربی های سالم برای تستوسترون نیز مفید هستند. بهترین رژیم غذایی مبتنی بر غذاهای کامل با چربی های سالم، پروتئین و کربوهیدرات است. این به حفظ سطح هورمونی سالم کمک می کند. یک رژیم غذایی سالم و متعادل با نسبت های مناسب کربوهیدرات، پروتئین و چربی به به حداکثر رساندن سطح تستوسترون شما کمک می کند.

۲.الکل مصرف نکنید

مصرف زیاد الکل باعث کاهش سطح تستوسترون می شود. به همین دلیل بهتر است الکل را به طور کامل از زندگی خود حذف کنید. مصرف مقادیر زیاد الکل واکنش های التهابی را افزایش می دهد که بر تولید تستوسترون و رشد عضلات تأثیر منفی می گذارد.

۳.گیلاس زمستانی – پنیر باد

یکی از بزرگترین کشنده های تستوسترون استرس است، استرس روحی و جسمی باعث کاهش سطح تستوسترون می شود. آشواگاندا یک آداپتوژن، گروهی از ترکیبات است که به بدن شما کمک می کند تا با استرس مقابله کند، و نشان داده شده است که اثرات مثبتی بر نشانگرهای استرس مانند خستگی و سطح کورتیزول دارد.

تستوسترون پایین در مردان، مطالعات زیادی اثربخشی گیاه آشواگاندا را در این زمینه ثابت می کند. یک مطالعه به بررسی اثرات این گیاه بر روی مردان نابارور پرداخت و افزایش ۱۷ درصدی در سطح تستوسترون و افزایش ۱۶۷ درصدی در تعداد اسپرم را نشان داد. در مردان سالم، آشواگاندا سطح تستوسترون را ۱۵ درصد افزایش داد.

۴.تریبولوس

تریبولس

تستوسترون پایین در مردان، خارپشت (Tribulus terrestris) گیاهی است که قرن ها در طب جایگزین استفاده می شود. بیشتر تحقیقات موجود شامل مطالعات حیوانی است که نشان دهنده بهبود میل جنسی و افزایش سطح تستوسترون است.

یک مطالعه ۹۰ روزه بر روی مردان مبتلا به اختلال نعوظ نشان داد که مصرف تریبولوس سلامت جنسی را بهبود می بخشد و سطح تستوسترون را تا ۱۶ درصد افزایش می دهد.

۵.ویتامین دی

یکی از مهم ترین مواد مغذی که می تواند به افزایش تستوسترون کمک کند ویتامین D3 است. نتایج یک مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۱ نشان داد که مکمل ویتامین D به طور طبیعی باعث افزایش تستوسترون در مردان دارای اضافه وزن تا ۳۰ درصد می شود.

تستوسترون پایین در مردان، تحقیقات نشان می دهد که ویتامین D3 با کمک به پیشگیری و درمان سرطان نیز مرتبط است. اکثر جمعیت جهان امروز در معرض نور خورشید بسیار کمی قرار دارند که در نتیجه سطح ویتامین D کم یا کمبود دارد.

تستوسترون پایین در مردان، اگر می‌خواهید ویتامین D بیشتری دریافت کنید، باید میزان قرار گرفتن در معرض نور خورشید را افزایش دهید یا ممکن است علاوه بر مصرف غذاهای غنی از ویتامین D، روزانه ۳۰۰۰ واحد بین‌المللی ویتامین D3  مصرف کنید.

۶.فلز روی

تستوسترون پایین در مردان، روی یک عنصر ضروری تغذیه ای است که نشان داده شده است از تولید تستوسترون و سایر هورمون های مفید حمایت می کند. مانند ویتامین D، سطح روی در بدن ارتباط نزدیکی با سطح تستوسترون دارد. یک مطالعه که این ارتباط را نشان داد، محدود کردن مصرف روی باعث کاهش سطح تستوسترون در مردان سالم می شود. همچنین نشان داده شده است که مکمل روی باعث افزایش سطح تستوسترون در مردان دارای کمبود روی می شود.

۷.عصاره زنجبیل

تستوسترون پایین در مردان، عصاره زنجبیل سطح تستوسترون را نیز افزایش می دهد. این یک گیاه بسیار مفید است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. فواید بسیاری برای سلامتی دارد، از جمله این که یک ضدالتهاب بسیار قوی است.

تستوسترون پایین در مردان، در یکی از چندین مطالعه انسانی، به  ۷۵مرد نابارور روزانه مکمل زنجبیل داده شد و پس از ۳ ماه سطح تستوسترون آنها ۱۷ درصد افزایش یافت.

محققان همچنین در هنگام اندازه گیری سلامت اسپرم چندین پیشرفت از جمله افزایش ۱۶ درصدی تعداد اسپرم را دریافتند. در حالی که تحقیقات در مورد زنجبیل و تستوسترون هنوز در مراحل اولیه است، مصرف زنجبیل بسیار ایمن است و فواید سلامتی بسیاری دارد.

۸.کاهش استرس و سطح کورتیزول

تحقیقات همیشه به خطرات استرس طولانی مدت اشاره می کند که می تواند سطح هورمون کورتیزول را افزایش دهد. افزایش غیر طبیعی کورتیزول به سرعت باعث کاهش تستوسترون می شود. به محض افزایش سطح یکی از این هورمون ها، هورمون دیگر کاهش می یابد.

استرس و سطوح بالای کورتیزول باعث می شود که شما بیشتر بخورید و در نتیجه وزن خود را افزایش دهید و چربی های مضر بدن را در اطراف آرگان ها ذخیره کنید. این تغییرات بر سطح تستوسترون تأثیر منفی می گذارد.

تستوسترون پایین در مردان، برای رسیدن به سلامتی و سطح هورمونی ایده آل، باید سعی کنید موقعیت های استرس زا تکراری را کاهش دهید. نا امیدی و عصبانیت نیز دشمن سطح تستوسترون هستند.

۹.خواب با کیفیت

تستوسترون پایین در مردان، طبق تحقیقات، خواب کافی و خوابیدن در زمان مناسب دو راه موثر برای افزایش تستوسترون هستند. برای اکثر افراد، هر شب به ۷ تا ۹ ساعت خواب نیاز دارند و خوابیدن بین ساعت ۱۰ شب تا ۲ بعد از ظهر بسیار مهم است.

تحقیقات زیادی برای حمایت از این موضوع وجود دارد. خواب نه تنها برای سلامتی و وضعیت روانی سالم بسیار مهم است، بلکه باعث بهبودی و تولید هورمون های سالم نیز می شود. این باید یکی از اولویت های اصلی زندگی شما باشد، همان طور که ورزش و تغذیه نیز باید انجام شود. بنابراین، در حالت ایده آل حدود ساعت۲۲:۰۰ به رختخواب بروید و حدود ساعت۰۶:۰۰ از خواب بیدار شوید تا به تعادل هورمونی ایده آل برسید.

۱۰.زندگی جنسی منظم

تستوسترون پایین در مردان، بسیاری از عوامل دیگر می توانند بر سطح هورمون شما تأثیر بگذارند. یک زندگی جنسی سالم نیز نقش مهمی در تنظیم سطح تستوسترون دارد. سعی کنید تماس با مواد شیمیایی مختلف مانند پارابن و سایر مواد شیمیایی موجود در پلاستیک های خاص را به حداقل برسانید. خانه خود را مرتباً تهویه کنید و به جای پلاستیک از ظروف نگهداری شیشه ای استفاده کنید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

⁦(◍•ᴗ•◍)⁩ یکشنبه , ۱ آبان ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۱

تس توس ترون فحش است

آخرین اخبار