چاپ کد خبر: 73185
8 بهمن 1400

مواد لازم و طرز تهیه آش بادمجان؛ مقوی و پر از پروتئین

آش بادمجان، یکی از غذا‌های محلی استان‌های همدان و کرمانشاه است. این آش به دلیل داشتن حبوبات و گوشت، منبعی سرشار از کالری و پروتئین و فوق العاده مقوی است.

به گزارش اول فارس ، آش‌ها از محبوب‌ترین خوراک‌ها نزد ایرانیان هستند. آش بادمجان، یکی از غذا‌های محلی استان‌های همدان و کرمانشاه است. این آش به دلیل داشتن حبوبات و گوشت، منبعی سرشار از کالری و پروتئین است و فوق العاده مقوی است. اگر تا به امروز این غذای خوشمزه را درست نکرده اید خیلی سریع دست به کار شوید تا در اولین فرصت این آش خوشمزه را پخته و از طعم شگفت انگیز آن نهایت لذت را ببرید. 

 ashe bademjan 3 

مواد لازم برای ۶ نفر

  • برنج ۱ پیمانه
  • عدس، نخود، لوبیا سفید جمعا ۲ پیمانه
  • گوشت سردست بدون استخوان ۵۰۰ گرم
  • بادمجان ۵ عدد
  • پیاز ۸ عدد
  • سیر ۶ حبه
  • کشک ۱ پیمانه
  • نمک و فلفل سیاه به اندازه کافی
  • روغن و زردچوبه به اندازه کافی

طرز تهیه آش بادمجان

مرحله اول
برای تهیه آش بادمجان خوشمزه ابتدا باید حبوبات را خیساند، برای این منظور باید از ۲۴ ساعت قبل آن‌ها را در آب بخیسانید. می‌توانید کمی نمک به آب اضافه کنید. آب باید کامل روی حبوبات را بپوشاند.

مرحله دوم
حتما از ظرف جادار استفاده کنید، چون حبوبات داخل آب کمی حجیم می‌شوند. آب روی حبوبات را هر چند ساعت عوض کنید تا نفخ آن کامل گرفته شود. به دلیل اینکه عدس زودپزتر است می‌توانید از صبح همان روز، عدس را در آب بخیسانید.

مرحله سوم
گوشت را به همراه حبوبات بگذارید تا روی حرارت متوسط بپزد. قبل از اضافه کردن حبوبات، آب آن‌ها را خالی کرده و آن‌ها را کامل آب بکشید سپس به قابلمه اضافه کنید. در این مرحله می‌توانید کمی زردچوبه و فلفل به گوشت و حبوبات اضافه کنید.

مرحله چهارم
آب باید کاملا روی حبوبات و گوشت را بپوشاند. به هیچ وجه در این مرحله نباید نمک اضافه کنید، چون باعث دیرپز شدن گوشت خواهد شد. حالا باید بادمجان‌ها را درست کنید. بهتر است از بادمجان‌های سفت و براق استفاده کنید.

ashe bademjan 1

مرحله پنجم
بادمجان‌ها را شسته و پوست بگیرید. سپس بادمجان‌ها را خرد کرده و کمی به آن‌ها نمک بپاشید. بادمجان‌ها را برای مدت یک ساعت در آبکش قرار دهید تا آب اضافی و تلخی آن‌ها گرفته شود سپس با دست کمی فشار داده و بادمجان‌ها را آب بکشید.

مرحله ششم
در انتها بادمجان‌ها را بر روی حوله آشپزخانه پهن کرده و خشک کنید. یک قابلمه دیگر را روی حرارت قرار دهید. سپس کمی روغن به آن اضافه کرده و بادمجان‌ها را در آن سرخ کنید. سپس به آن کمی نمک، فلفل و زردچوبه اضافه کنید.

مرحله هفتم
سپس اجازه دهید با نصف لیوان آب به خوبی بپزد. برای اینکه طعم آش بهتر باشد بهتر است از آب جوش استفاده کنید. نباید آب زیادی به قابلمه اضافه کنید. آن قدری آب بریزید که بعد از پخت بادمجان کاملا به خوردش برود.

مرحله هشتم
ما در این دستور حبوبات دیرپز را با گوشت از همان ابتدا بار می‌گذاریم. اما عدس و برنج را جداگانه با کمی زردچوبه و نمک و فلفل بگذارید تا بپزد. بهتر است به عدس و برنج، کمی پیاز سرخ کرده هم اضافه کنید.

مرحله نهم
لازم به ذکر است که برنج هم باید از چند ساعت قبل بخیسانید. بعد از اینکه عدس و برنج کاملا پخت، گوشت را از قابلمه خارج کرده و همه حبوبات را با هم در آب گوشت مخلوط می‌کنیم و می‌گذاریم روی حرارت با هم بجوشد.

ashe bademjan 2

مرحله دهم
حالا کشک را به حبوبات اضافه کرده و مدام هم بزنید تا به جوش بیاید. حتما از کشک‌های پاستوریزه استفاده کنید. اگر از میزان شوری کشک مصرفی مطمئن نیستید بهتر است در مصرف نمک احتیاط کنید تا آش شما شور نشود.

مرحله یازدهم
حالا باید نصف بادمجان‌ها را به همراه مقداری از گوشت کاملا له کنید. بهتر است با گوشت کوب آن‌ها را بکوبید. غذاساز باعث له شدن بیش از حد گوشت می‌شود و استفاده از آن توصیه نمی‌شود.

مرحله دوازدهم
سپس گوشت و بادمجان له شده را به آش اضافه کرده و اجازه دهید تا با حرارت کم جا بیفتد. شیوه سرو این آش به این صورت است که در هر کاسه کمی بادمجان و گوشت گذاشته و سپس رویش آش می‌ریزید.

مرحله سیزدهم
برای روی آش هم مانند آش رشته یا آش دوغ می‌توانیم از نعناع داغ، پیاز سرخ کرده و سیر داغ استفاده کنید

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار