چاپ کد خبر: 87784
4 تیر 1401

چه کسانی باید تا پایان بهمن‌ مالیات خودروی خود را پرداخت کنند؟

آیین نامه اجرایی کسب مالیات از خودروهای سواری و وانت‌های دو کابین به تصویب رسید.

pic 103

به گزارش اول فارس ، در نشست هیئت وزیران دولت برای انواع خودرو سواری و وانت دو کابین که ارزش آن‌ها بیش از یک میلیارد تومان باشد، مالیات مشخص کرد.

نرخ مالیات برای هر خودرویی نسبت به قیمت آن متفاوت است؛ اگر سقف ارزش خودرویی یک میلیارد تومان باشد، نرخ مالیات آن سالیانه صفر درصد خواهد بود. خودروهایی که ارزش آن‌ها یک میلیارد تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان باشد نرخ مالیات تعلقی به آن سالانه  یک درصد است. خودروهایی با ارزش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تا ۳ میلیارد تومان باید سالانه با نرخ ۲ درصد مالیات بپردازند. برای خودروهای یک میلیاردی تا ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی نرخ سه درصد مالیات در نظر گرفته شده است و اگر خودرویی نسبت به مازاد ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت داشته باشد نرخ مالیات آن سالانه ۴ درصد خواهد بود.

نکته لازم به تذکر آن است که هر خودرو جداگانه مشمول مالیات خواهد شد.

سازمان امور مالیاتی کشور وظیفه دارد که ارزش انواع خودرو سواری و وانت دو کابین را نسبت به سال ساخت یا سال واردات آن بر اساس جدول‌های ارزش خودرو که در پایان سال ۱۴۰۰ اعلام شد مشخص کند. بنابراین مبنای تشخیص، اطلاعات درج شده در برگ سبز خواهد بود.

تمامی مشمولان آیین‌نامه مذکور وظیفه دارند تا پایان بهمن‌ماه ۱۴۰۱ نسبت به پرداخت مالیات اقدام کنند؛ در غیر این صورت سازمان مالیات می‌تواند با مطالبه سیستمی و همچنین از طریق عملیات اجرایی موضوع فصل نهم باب چهارم قانون، مالیات را از مشمولان دریافت کند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار