چاپ کد خبر: 94807
25 شهریور 1401

می دانید چرا گیاهان آپارتمانی بعد از رسیدن به خانه خراب می‌شوند؟

می دانید چرا گیاهان آپارتمانی بعد از رسیدن به خانه خراب می‌شوند؟

یکی از تجربه‌های مشترک اکثر کسانی که گیاه آپارتمانی می‌خرند، خراب شدن گیاهان آپارتمانی بعد از منتقل کردن آن‌ها از گلخانه به خانه است بدون اینکه دلیل آن را بدانند.

اول فارس|مجله زندگی: اگر برای شما هم پیش آمده که هر بار گلدانی را با ذوق و شوق خریده‌اید و به خانه آوردید ولی چند روز بعد خراب شده، این مطلب برای شماست. با دلایل رایج خراب شدن گیاهان آپارتمانی آشنا شوید تا این بار که گلدانی خریدید، تجربه‌ی موفقیت‌آمیزی از پرورش آن داشته باشید.

چرا گیاهان آپارتمانی بعد از رسیدن به خانه، خراب می‌شوند؟

می دانید چرا گیاهان آپارتمانی بعد از رسیدن به خانه خراب می‌شوند؟

حتما برای شما پیش آمده که یک گیاه آپارتمانی خریده باشید و بعد از چند روز که در خانه نگه داشتید، خراب شده باشد. خراب شدن گیاهان آپارتمانی ممکن است چند دلیل متعدد داشته باشد. اما خراب شدن گیاهان آپارتمانی در روزهای اول، به احتمال خیلی زیاد به دلیل تفاوت محیط خانه با گلخانه‌ها است. شرایط نگهداری گیاهان در خانه با گلخانه بسیار متفاوت است و گیاهان باید در چند روز اول بعد از انتقال به خانه، خودشان را با شرایط وفق بدهند.

اگر در این چند روز بتوانید محیطی شبیه گلخانه برای آن‌ها فراهم کنید و گیاه را برای قرار گرفتن در محیط جدید آماده کنید، معمولا دچار مشکل نمی‌شوند. البته گیاهان مختلف، مقاومت‌های متفاوتی نسبت به تغییر محیط دارند. بعضی زودتر با شرایط جدید وفق پیدا می‌کنند و بعضی دیرتر.

اگر شرایط خانه‌ی شما با گلخانه بسیار متفاوت است، سعی کنید گیاهانی بخرید که حساس نباشند. برای انتخاب گیاهان آپارتمانی می‌توانید قبل از خرید در مورد آن‌ها و شرایط نگهداریشان تحقیق کنید. در مورد مقدار نور، مقدار آب و خاک مناسب گیاه تحقیق کنید. گاهی شرایط خانه‌ی شما اصلا برای نگهداری یک گیاه مناسب نیست. مثلا خانه‌ی بسیار کم‌نور و تاریکی دارید. در این صورت، تعداد گیاهانی که می‌توانید در خانه نگهداری کنید، بسیار کمتر می‌شود.

۸ دلیل رایج خراب شدن گیاهان آپارتمانی بعد از خرید

غیر از روزهای اول که گیاهان آپارتمانی در حال وفق پیدا کردن با محیط جدید هستند، بعضی گیاهان ممکن است در روزها و ماه‌های آتی دچار مشکل شوند. این مشکلات معمولا ناشی از عادت‌های اشتباهی است که در نگهداری از گیاهان آپارتمانی داریم.

اولین نکته‌ای که باید در مورد نگهداری از گیاهان آپارتمانی بدانید این است که گیاهان، با هم نیازهای متفاوتی دارند. قرار نیست روشی که برای نگهداری گیاهان فعلی خود دارید، برای یک گیاه جدید هم پیاده کنید. برای هر گیاه باید روش نگهداری آن را بدانید و مطابق با آن، کار آبیاری و نگهداری را انجام دهید.

این عادت‌های اشتباه که در ادامه عنوان می‌کنیم از رایج‌ترین دلایل خراب شدن گیاهان آپارتمانی است.

۱. آب دادن بیش از حد

می دانید چرا گیاهان آپارتمانی بعد از رسیدن به خانه خراب می‌شوند؟

یکی از مهم‌ترین دلایل خراب شدن گیاهان آپارتمانی آب دادن زیاد است. معمولا ما از سر شوق و به این امید که آب دادن برای گیاه مفید است، هر روز آبپاش را برمی‌داریم تا به گلدان‌ها آب بدهیم. این کار برای بیشتر گیاهان آپارتمانی لازم نیست. آب دادن بیش از اندازه باعث پوسیدن ریشه‌ها می‌شود.

گیاهان آپارتمانی نباید در آب بمانند. به همین دلیل است که می‌گویند گلدان‌ها باید سوراخ و زهکشی مناسب داشته باشند. نمی‌توانید تمام گیاهان آپارتمانی از هر نوعی که باشند را با یک برنامه‌ی یکسان آب بدهید. نیاز هر گیاه را بشناسید و متناسب با آن برنامه‌ریزی کنید.

۲. رطوبت کم

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌هایی که خانه با گلخانه دارد، رطوبت کم است. همه‌ی ما تاثیر رطوبت بیشتر را روی پوست خودمان مشاهده کرده‌ایم. کمبود رطوبت برای گیاهان آپارتمانی هم بسیار مخرب است به‌خصوص در فصل‌های سرد سال که وسایل گرمایشی، هوای محیط را بسیار خشک‌تر می‌کنند.

در زمستان به محض شروع استفاده از وسایل گرمایشی، رطوبت خانه به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند. این تغییر قابل‌توجه برای گیاهان آپارتمانی آسیب‌زا است. اولین نشانه‌ای که در گیاه ظاهر می‌شود قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها است.

با چند راهکار می‌توانید مشکل کمبود رطوبت را حل کنید. اول اینکه از دستگاه‌های بخور استفاده کنید؛ به‌خصوص در زمستان. این کار هم برای گیاهان آپارتمانی هم برای سلامت پوست و مو و ریه‌ی شما مفید است. روش دیگر قرار دادن سینی‌های آب در کنار گلدان‌ها است. بخار شدن این آب، کمی فضای اطراف گلدان‌ها را مرطوب می‌کند.

۳. کمبود نور

می دانید چرا گیاهان آپارتمانی بعد از رسیدن به خانه خراب می‌شوند؟

گیاهانی که به اندازه‌ی کافی نور دریافت نمی‌کنند، رنگ‌پریده به نظر می‌رسند. آن‌ها به جای داشتن برگ‌های سبز و شاداب و رو به بالا که در جهت رسیدن به نور بیشتر است، کم‌رنگ و افتاده می‌شوند. اگر برگ‌های جدید، کم‌رنگ‌تر از حالت عادی هستند یا اندازه‌ی آن‌ها کوچک‌تر از برگ‌های قدیمی است، احتمالا مشکل کمبود نور دارند.

اولین قدم این است که موقع خرید گیاهان آپارتمانی، حتما به شرایط خانه‌ی خود توجه کنید. اگر خانه‌ای کم‌نور دارید، بیشتر گیاهان آپارتمانی برای خانه‌ی شما مناسب نیستند. اگر امکان جابه‌جایی گلدان‌ها را دارید، گلدان‌هایی که با مشکل مواجه شده‌اند را به جای مناسبی مثلا نزدیک پنجره منتقل کنید.

۴. قرار گرفتن در معرض گرمای مستقیم

قرار دادن گیاهان آپارتمانی در مکانی که در معرض حرارت مستقیم دستگاه‌های گرمایشی باشند، باعث خراب شدن آن‌ها می‌شود. حرارت زیاد و مستقیم خیلی زود برگ‌های گیاهان را خشک می‌کند و می‌سوزاند و به‌سرعت آب موجود در گیاه را از بین می‌برد.

بعضی از مکان‌های خانه، مثلا نزدیکی شوفاژها به‌هیچ عنوان برای نگهداری گیاهان آپارتمانی مناسب نیستند.

۵. آب دادن نامناسب و تجمع نمک

آگر به گیاهان آپارتمانی طوری آب بدهید که فقط خاک آن خیس شود ولی آب از آن خارج نشود، این روش، به‌مرور باعث تجمع نمک و املاح در خاک می‌شود. این تجمع املاح می‌تواند مانع از رشد گیاه شود. البته شما متوجه این مشکل نمی‌شوید تا زمانی که اطراف گلدان یا روی خاک، لکه‌های سفید را مشاهده می‌کنید.

قبل از اینکه این اتفاق بیافتد، روش صحیح آب دادن به گیاهان آپارتمانی را یاد بگیرید.

۶. نادیده گرفتن آفت‌ها

آفت‌های گیاهان آپارتمانی خیلی زود تکثیر می‌شوند و می‌توانند کل یک گیاه و حتی کل گلدان‌های شما را خراب کنند. در محیط خانه هیچ شکارچی‌ای وجود ندارد که این آفت‌ها را به طور طبیعی از بین ببرد به‌همین دلیل شما باید خودتان مراقب گیاهان باشید و نشانه‌های وجود آن‌ها را به دقت بررسی کنید. اگر آفت‌ها بخش زیادی از گیاه را بگیرند، احتمالا دیگر نجات دادن آن ممکن نیست.

برای از بین بردن آفت‌ها در مراحل اول می‌توانید از اسپری‌ها یا روغن‌های آفت‌کش استفاده کنید که در گل فروشی‌ها عرضه می‌شود.

۷. قرار گرفتن در معرض وزش باد

گیاهان آپارتمانی معمولا گیاهان استوایی هستند. این گیاهان نباید در معرض وزش شدید باد قرار بگیرند. وقتی گیاهان را در نزدیکی دری می‌گذارید که دائم باز و بسته می‌شود، یا کنار یک پنجره‌ی باز می‌گذارید که مرتب باد از آن به داخل خانه می‌وزد، با این فرقی ندارد که گیاه را در محیط بیرون از خانه نگهداری کنید.

گیاهان آپارتمانی برای محیط‌های بسته و بدون وزش باد مناسب‌اند. محیط خانه درست باید شبیه جنگل‌های استوایی باشد که در آن بادی نمی‌وزد. این گیاهان را در جایی که در و پنجره‌ها مدام باز و بسته می‌شوند قرار ندهید.

۸. دیر عوض کردن گلدان

می دانید چرا گیاهان آپارتمانی بعد از رسیدن به خانه خراب می‌شوند؟

عوض کردن گلدان کار راحتی نیست. بعضی از گیاهان در جریان همین عوض کردن گلدان، ممکن است خراب شوند یا چند روزی سرحال نباشند. به‌همین دلیل بیشتر افرادی که گیاه آپارتمانی دارند، تا جایی که ممکن است، عوض کردن گلدان گیاهان را به تعویق می‌اندازند.

وقتی ریشه‌های یک گیاه از گلدانی که در آن قرار گرفته پرحجم‌تر شود، ریشه‌ها داخل گلدان دور می‌زنند و به مانعی برای رشد خودشان تبدیل می‌شوند. گیاهانی که دچار چنین مشکلی شده باشند معمولا زودتر از حالت نرمال خشک می‌شوند چون نسبت ریشه به حجم خاک بسیار زیاد است.

همیشه مراقب گیاه باشید و خاک گیاه و زیر گلدان را بررسی کنید. اگر حس می‌کنید ریشه‌ها از روی خاک یا زیر گلدان بیرون زده، حتما باید یک گلدان بزرگ‌تر برای آن تهیه کنید. بهتر است گلدانی که می‌خرید از هر طرف سه چهار سانتی‌متری بزرگ‌تر باشد.

اگر بعد از تعویض گلدان، گیاهان شما برای مدتی سرحال نبودند، نگران نشوید. گیاه شما دوباره به فضای جدید عادت می‌کند و شاداب و سرحال می‌شود. موقع عوض کردن گلدان بعضی از گیاهان، می‌توانید عمل تقسیم ریشه را هم انجام دهید و با این روش، گیاه محبوب خود را تکثیر کنید.

با کنار گذاشتن این عادت‌های مخرب، خراب شدن گیاهان آپارتمانی تقریبا غیرممکن است.

منبع: Thespruce

گروه واتساپ اول فارس

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار