چاپ کد خبر: 37323
11 آبان 1399

نامه ۲۰۰ عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به استاندار فارس

ادامه انتصابات فامیلی استاندار فارس و سکوت مسؤولان دولت | خبرگزاری فارس

به گزارش اول فارس ، در نامه ای که جمعی زیادی از اساتید علوم پزشکی شیراز به عنایت الله رحیمی استاندار فارس نوشته اند ، پیشنهاد سازمان بهداشت جهانی مبنی بر اعمال محدودیت‌های شدید برای ۲ تا ۴ هفته و سپس رفع پاره‌ای از محدودیت‌ها و مجددا اعمال محدودیت به صورت دوره‌ای یاد آوری شده و آمده است : اجرای این پیشنهادها می‌تواند ضمن جلوگیری از فشار غیر قابل تحمل بر بیمارستان‌ها و کادر سلامت، از مشکلات اقتصادی شدید ناشی از اعمال محدویت‌ها نیز تا حدودی بکاهد. 

در این نامه اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید کردند:  مصرانه از جنابعالی درخواست می‌کنیم هرچه سریع‌تر نسبت به اتخاذ تصمیمات در این زمینه اقدام فرمایید.

این استادان دانشگاه پیشنهاد دادند : حداقل دو هفته قرنطینۀ کامل و ممنوعیت رفت‌وآمد مگر در موارد ضروری در استان فارس اجرا گردد و فقط مشاغل ضروری مورد نیاز با تعهد به رعایت کامل پروتکل‌های مربوطه به فعالیت خود ادامه دهند.

 آموزش‌های ضربتی و گسترده از طریق تریبون‌های موجود در شبکه‌های حقیقی و مجازی انجام پذیرد ، مانورهای آموزشی و اجراییِ ضد کرونا در تمامی استان فارس اجرا گردد ، نیروهای درمانی مورد نیاز از مراکز دولتی، نظامی و خصوصی با آموزش کامل به کار گرفته شوند ،  مراکز ۱۶ ساعته و پزشکان خانواده از نظر آموزشی، درمانی و تجهیزات تقویت گردند ، قرنطینه اجباری افراد آلوده اجرایی و قرنطینه ماندن ایشان به صورت هوشمند رصد گردد.

در این نامه با اظهار تاسف از اینکه افراد آلوده کل خانواده و اطرافیان را آلوده می‌نمایند پیشنهاد شده است :  استفاده از ماسک در خارج از محیط سکونت مورد تأکید قرار گیرد و با عدم توجه به این دستورالعمل هم برخورد لازم صورت پذیرد.

 همچنین پیشنهاد شده حمایت جدی از تولید کیت‌های آزمایشگاهی جهت راه‌اندازی ایستگاه‌های متعدد انجام آزمایش کرونا در شهر و استان صورت پذیرد ، در این دو هفته صاحب‌نظران اجرایی و علمی نسبت به چگونگی بازگشایی بعد از این دو هفته برنامه‌های اجرایی خود را تدوین نمایند.

استادان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه با  تشکر از همۀ دست‌اندرکاران مقابله با بیماری کرونا، یاد آور شدند : با عنایت به آمار روزافزون مبتلایان به این بیماری و مرگ و میر ناشی از آن و این حقیقت که ظرفیت بستری نمودن بیماران کرونا در بیمارستان‌های مربوطه و بخش‌های مراقبت ویژه در استان فارس نیز کامل شده و در روزهای اخیر، بستری نمودن بیماران با تأخیر مواجه شده است.

همچنین گوشه‌ای از گزارش مربوط به وضعیت کرونا در بعضی کشورهای دنیا ذکر شده و آمده است : آمریکا با جمعیت ۳۳۰ میلیون نفری علی‌رغم هزاران متخصص و فوق تخصص و امکانات فراوان درمانی و اقتصادی، ۹ میلیون نفر مبتلا و ۲۳۰ هزار مرگ داشته است.فرانسه با جمعیت ۶۵ میلیون نفری ۲ میلیون نفر مبتلا و ۳۶ هزار مرگ داشته است.ولی با وجود این شرایط در بعضی از کشورهای دنیا وضعیت مطلوب است.

کشور چین که مبدأ این بیماری بوده است با جمعیت یک و نیم میلیاردی فقط ۸۶ هزار مبتلا و ۴۶۳۴ مرگ داشته است که تعداد مرگ آن کمتر از ۱۰ روز ایران است ، کشور ژاپن با جمعیت ۱۲۶ میلیونی، ۹۸ هزار مبتلا و فقط ۱۷۲۵ مرگ داشته است یعنی برابر با کمتر از ۴ روز ایران ، کشور کرۀ جنوبی با جمعیت ۵۲ میلیونی، ۲۶ هزار مبتلا و فقط ۴۶۱ مرگ داشته است یعنی برابر با یک روز ایران ، کشور ما با وجود تعهد و تخصص بالای کادر سلامت و از  جان گذشتگیهای بی‌نظیر ایشان، به دلیل تحریم‌های ناجوانمردانه و عدم اتخاذ تصمیمات قاطعانه، متأسفانه وضعیت مطلوبی ندارد و آمار بسیار ناراحت‌کننده است.

در این نامه با بیان این اینکه ، وضعیت ایمنی گَلّه‌ای زیر سؤال رفته است. واکسن نیز در مدت کوتاه در دسترس نیست و حتی به شرط دسترسی، وضعیت ایمن شدن توسط آن مشخص نیست آمده است : با توجه به تفاوت در عملکرد کشورهای مختلف و نتایج کاملا متفاوت در تعداد مبتلایان و فوتی‌ها، قطعا می‌توان با اتخاذ تدابیر ویژۀ فوری و کارشناسی‌شده و اعمال قاطعانه تصمیمات، از بروز یک فاجعۀ انسانی در کشور عزیزمان و استان فارس جلوگیری کرد.

استادان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با سپاسگزاری از استاندار فارس برای پیگیری موارد از خداوند متعال شفای عاجل همۀ بیماران به‌ویژه مبتلایان به این بیماری را خواستار شدند 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار