نام ، نشانی و عکس زیباترین جاهای دیدنی‌ شیراز

تخت جمشید 11

شیراز کجا بریم؟ برای بازدید از جاذبه‌ها و تفریحات شیراز کدام مکان‌ها پیشنهاد می شود؟ آیا چیزی در مورد بهترین جاذبه‌های گردشگری شیراز می دانید؟ اگر قصد سفر به یکی از زیباترین شهرهای ایران را داشته باشید، قطعاً شیراز نیز در لیست این شهرها قرار دارد.

در این گزارش گردشگری می توانید با زیباترین جاهای دیدنی‌ شیراز آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد جاذبه‌های گردشگری شیراز پاسخ خواهیم داد.

۱- حافظیه شیراز

حافظیه شیراز

«حافظیه» یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری شیراز است که در شمال شیراز و جنوب دروازه قرآن واقع شده است. این مکان محل دفن حافظ، شاعر بزرگ ایرانی است که در میان یک باغ پر از گل‌های زیبا قرار گرفته است. معماری بی‌نظیر حافظیه که از دوران هخامنشیان و زندیان به جا مانده در کنار طبیعت زیبای این مکان موجب شده تا حافظیه همواره در لیست پر بازدیدترین جاهای دیدنی شیراز قرار بگیرد.

اولین مقبره گنبدی شکل حافظیه شیراز در سال ۸۵۶ هجری قمری و ۶۵ سال بعد از درگذشت حافظ به دستور فرماندار تیموری فارس به وزیرش شمس‌الدین محمد معمایی ساخته شد. سپس بارها در طول تاریخ بازسازی و مرمت شد و بعداً به شکل امروزی تغییر شکل پیدا کرد.

نشانی: شیراز، منطقه شمالی شهر شیراز، بلوار آزادی، مابین چهارراه حافظیه و چهار راه ادبیات

۲- باغ نارنجستان قوام شیراز

باغ نارنجستان قوام شیراز

اگر به دنبال یکی از زیباترین باغ‌های گردشگری شیراز هستید و دوست دارید که از طبیعت شیراز دیدن کنید، پیشنهاد ما «باغ نارنجستان» است. این باغ که در دوره قاجار ساخته شده طبیعت بی‌نظیری دارد.

باغ نارنجستان قوام شیراز در دوره قاجار محل سکونت حاکم شیراز بود و در سال ۱۰۷۳ در فهرست آثار ملی ثبت شد. تماشای درختان بلند و سر به فلک کشیده در کنار آثار تاریخی و معماری سنتی دوره قاجار موجب شده تا باغ نارنجستان به یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی شیراز تبدیل شود. در این باغ می توانید از مجموعه موزه، باغ و همچنین معماری جذاب نارنجستان دیدن کنید.

نشانی: شیراز، زینبیه، خیابان لطفعلی خان زند

۳- باغ عفیف آباد شیراز

باغ عفیف آباد شیراز

یکی دیگر از باغ‌های گردشگری شیراز «باغ عفیف آباد» است که همانند بهشتی زیبا در شیراز می‌درخشد و قدمت آن به دوران ناصرالدین شاه قاجار بازمی‌گردد. در این باغ یک عمارت دو طبقه تاریخی وجود دارد که شباهت زیادی به ساختمان «باغ ارم» دارد و جلوی آن حوض بزرگی قرار گرفته است.

این باغ گل کاری شده که توسط «میرزا علی محمدخان قوام الملک دوم» در درسال ۱۸۶۳ میلادی احداث و ساخته شده است در این سال‌ها به یک موزه نظامی تبدیل شده و در کنار طبیعت زیبا و معماری شگفت انگیزی که دارد یکی از جاهای دیدنی پرطرفدار شیراز محسوب می‌شود.

نشانی: خیابان عفیف آباد، بلوار ستارخان، بلوار مصلی نژاد، خیابان قوام الدین شیرازی

۴- باغ دلگشا شیراز

«باغ دلگشا» یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین باغ‌های شیراز است که در «سعدیه» واقع شده و علاوه بر طبیعت زیبایی که دارد یک عمارت فوق العاده زیبا در آن قرار گرفته است. باغ دلگشا شیراز در نزدیکی آرامگاه سعدی و پیش از اسلام و در دوره ساسانیان ساخته شد.

بنای این باغ قدیمی مربوط به دوره ساسانیان، صفویه و قاجار است و وجود درختان بلند در این باغ به همراه عمارت تاریخی و جویبارهای آب در این باغ موجب شده تا باغ دلگشا در لیست زیباترین جاهای دیدنی شیراز قرار بگیرد. «عمارت کلاه فرنگی» در باغ دلگشا قرار دارد و معماری بی‌نظیر آن در کنار موزه تاریخی که در این عمارت دایر شده آن را بسیار دیدنی‌تر می کند.

نشانی: نشانی: محله سعدیه جنوبی، بلوار هفت تنان، خیابان نارنجستان

۵- باغ ارم شیراز

باغ ارم شیراز 1

«باغ ارم» یکی دیگر از برترین جاذبه‌های گردشگری شیراز است که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. تاریخ ساخت و بنیان‌گذار اولیه باغ ارم شیراز مشخص نیست اما طبیعت سرسبز این باغ در کنار معماری باشکوه آن آن موجب شده تا این باغ زیبا به یکی از دیدنی‌ترین مکان‌های دیدنی شیراز تبدیل شود. زمان ساخت و بنیانگذار باغ ارم شیراز به درستی مشخص نیست، اما شواهد نشان می‌دهد که این باغ در سده دهم و یازدهم ساخته شده است.

عمارتی که در باغ ارم قرار گرفته به دلیل معماری خاص و گچ‌بری‌ها و منبت‌کاری‌های زیبای آن جزو شاهکارهای معماری ایران و برای توریست‌ها بسیار جذاب است. شما می‌توانید بعد از بازدید از باغ ارم از غرفه صنایع دستی و سوغاتی‌هایی که در این باغ قرار گرفته نیز دیدن کنید.

نشانی: میدان ارم، بلوار ارم

۶- مسجد نصیرالملک شیراز

مسجد نصیرالملک شیراز 1

«مسجد نصیرالملک: که به کاشی‌های رنگارنگی که دارد، معروف است یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری شیراز و از زیباترین مساجد مسلمانان دنیاست. این مسجد رنگی که به مسجد صورتی نیز مشهور است، در محله قدیمی «گود عربان» قرار دارد و معماری آن به حدی زیبا و شگفت انگیز است که بسیاری از توریست‌های خارجی نیز هر ساله برای دیدن این مسجد به شیراز سفر می کنند.

مسجد نصیرالملک در دوران قاجار و به دستور میرزا حسن علی ملقب به نصیرالملک ساخته شد. از جذاب‌ترین ویژگی‌های دیدنی مسجد نصیر الملک می توان به نداشتن گنبد در این مسجد و همچنین نور رنگی که در داخل شبستان مسجد ایجاد می شود اشاره کرد. بهترین زمان بازدید از مسجد نصیر الملک و از دست ندادن بازی نور و رنگ در صحن مسجد از ساعت ۸ تا ۱۰ صبح است.

نشانی: محله گود عربان (اسحاق بیگ)، جنوب خیابان لطفعلی خان زند، نرسیده به بلوار زینبیه

۷- دروازه قرآن در شیراز

دروازه قرآن در شیراز

«دروازه قرآن» یکی دیگر از جاهای دیدنی‌های شیراز است که بازمانده از ۶ دروازه در شیراز است که در دوران سلسله آل بویه ساخته شده است. این دروازه به دستور «عضدالدوله دیلمی» ساخته شد تا مسافران از زیر این دروازه عبور کنند و در پناه خداوند سلامت به مقصد برسند.

جالب است بدانید که در بازسازی این بنا در دوره کریم خان زند، دو جلد قرآن در اتاقک بالای این دروازه قرار گرفت و آیات قرآن با خط خوش در دیواره‌های دروازه حک شد.

نشانی: آزادراه شیراز، مرودشت، بلوار امام رضا، ورودی شهر شیراز

۸- شاهچراغ شیراز

شاهچراغ شیراز

«شاهچراغ» یکی دیگر از جاهای دیدنی شیراز و از جمله زیباترین جاذبه‌های مذهبی ایران است. معمولاً کمتر کسی هست که به شیراز برود و از شاهچراغ دیدن نکند. شاهچراغ آرامگاه «احمد بن موسی» پسر بزرگ امام هفتم شیعیان است و در ضلع شمالی این آرامگاه نیز برادر کوچک این حضرت دفن شده است. شاهچراغ شیراز در دوره اتابکان فارس در سده ششم هجری قمری ساخته شده است.

کاشی‌های آبی فیروزه‌ای لاجوردی و سفید و طلایی، هنر آینه کاری به همراه انواع خطوط ریز فارسی و عربی و گلدسته‌های بلند و زیبای آن موجب شده تا حرم شاهچراغ علاوه بر این که محلی برای عبادت مسلمانان باشد، یکی از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری ایران برای توریست‌های خارجی نیز محسوب شود. سبک معماری حرم شاهچراغ متاثر از سبک معماری آذری دوره ایلخانی است.

نشانی: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، بلوار دستغیب، خیابان ۹ دی

۹- مسجد وکیل شیراز

مسجد وکیل شیراز

«مسجد وکیل» یا «مسجد سلطانی» یکی دیگر از دیدنی‌های شیراز است که در زمان «زندیه» و به دستور کریم خان زند ساخته شده است. این بنای تاریخی در کنار حمام و بازار وکیل قرار دارد و شما می توانید بعد از بازدید از مسجد وکیل از بازار و حمام وکیل نیز دیدن کنید. کاشی‌های خوش رنگ و همچنین معماری دیدنی و شاهکار این مسجد موجب شده تا مسجد وکیل شیراز نیز در دسته دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شیراز قرار بگیرد.

نشانی: شیراز، خیابان طالقانی، بین زیرگذر زند و خیابان لطفعلی ‌خان زند، جنب مسجد وکیل

۱۰- بازار وکیل شیراز

بازار وکیل شیراز

«بازار وکیل» یا وکیل‌الرعایا یکی دیگر از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شیراز است که به دستور کریم خان زند ساخته شد. بافت تاریخی و سنتی این بازار که بخشی از مجموعه وسیع وکیل است سالانه گردشگران ایرانی و خارجی زیادی را به شیراز می‌کشاند.

اگر به بازار گردی و گشت و گذار در بازارهای قدیمی علاقه دارید، پیشنهاد می شود حتماً از بازار وکیل شیراز نیز دیدن کنید. گفته می شود ایده ساخت این بازار از «بازار قیصریه» شهر لار گرفته شده و از همین رو شباهت زیادی به این بازار دارد.

نشانی: شیراز، خیابان لطفعلی ‌خان زند، جنوب شرقی میدان شهرداری

۱۱- خانه زینت الملک شیراز

خانه زینت الملک شیراز

«خانه زینت الملک» در خیابان لطفعلی خان زند و در نزدیکی نارنجستان قوام قرار دارد. این خانه در زمان قاجار ساخته شد و معماری زیبایی دارد. خانه زینت الملک شیراز در سال ۱۲۹۰ هجری قمری و به دست علی محمد خان قوام الملک دوم ساخته شد. از آنجایی که زینت الملک دختر قوام الملک چهارم در این خانه زندگی می‌کرد از همین رو نام او را روی این خانه گذاشتند.

بد نیست بدانید زینت‌الملک تنها خانه در شیراز است که زیرزمین سراسر بنای خانه را احاطه کرده است. در سه ضلع از ساختمان زیرزمین بزرگی هست که آجرکاری‌های بی‌نظیری دارد و حالا به نگارخانه تبدیل شده است. در این نگارخانه موزه مشاهیر شیراز دایر شده که شامل مجسمه‌های این شخصیت‌های مشهور است.

نشانی: خیابان لطفعلی خان زند، بعد از بلوار زینبیه

۱۲- ارگ کریم خان زند در شیراز

ارگ کریم خان زند در شیراز

«ارگ کریم خان» از دیگر جاذبه‌های گردشگری شیراز است که در دوران زندیه و به دستور کریم خان زند ساخته شد. این ارگ محل سکونت خانواده سلطنتی در زمان حکومت زندیه بود. ارگ کریم خان زند در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

این ارگ در شمال شرقی میدان شهدای شیراز قرار دارد و از همین رو دیدن آن برای علاقمندان به تاریخ بسیار جذاب خواهد بود. چهار برج در ۴ جهت این ارگ قرار دارد و در قدیم به عنوان حفاظت از قلعه مورد استفاده قرار می‌گرفت.

نشانی: شیراز، شمال شرقی میدان شهدا، بلوار هجرت

۱۳- مدرسه خان شیراز

مدرسه خان شیراز

«مدرسه خان» از دیگر دیدنی‌های شیراز است و به یاد مانده از تاریخ شاه عباس صفوی است. این مدرسه به همت «الا وردی خان گرجی» حاکم فارس ساخته شد. در این مدرسه دروس فلسفه و فقه تدریس می‌شد و «ملاصدرا» فیلسوف برجسته سرانی نیز در این مدرسه تدریس می‌کرد. پیشنهاد می شود در سفرتان به شیراز حتماً از این مدرسه تاریخی نیز دیدن کنید.

نشانی: شیراز، خیابان لطفعلی ‌خان زند، جنوب شهدا، نرسیده به خیابان طالقانی

۱۴- باغ جهان نمای شیراز

باغ جهان نمای شیراز

«باغ جهان نما» شیراز که در خیابان حافظ و بالاتر از میدان حافظیه قرار دارد یکی از قدیمی‌ترین باغ‌های شیراز است و تا دوران صفویه بسیار سرسبز و زیبا بود. بعد از پایان حکومت صفویان این باغ تا حدودی ویران شد. سپس کریم خان زند باغ جهان نما را بازسازی کرد و یک عمارت زیبا نیز در وسط باغ احداث نمود. هنگام بازدید از باغ جهان نما شما می‌توانید از طبیعت، فضای سبز و عمارت باشکوه آن لذت ببرید

پس از آن در دوره قاجار این باغ همچنان زیبایی خود را حفظ کرد و امروزه نیز در اختیار صدا و سیمای شیراز قرار دارد.

نشانی: شیراز، ضلع شرقی خیابان حافظ (دروازه قرآن)، بالاتر از میدان حافظیه

۱۵- پرسپولیس یا تخت جمشید شیراز

پرسپولیس یا تخت جمشید شیراز

«پرسپولیس» یا «تخت جمشید» قدمتی ۲۵۰۰ ساله دارد و در زمان قدیم به عنوان پایتخت باشکوه هخامنشیان بود. ساخت کاخ‌ها و ساختمان‌های مجموعه تخت جمشید از زمان حکومت داریوش اول آغاز شد و تا پایان دوران حکومت هخامنشیان ادامه داشت. جالب اینجاست که در تخت جمشید نمونه‌هایی از کتیبه‌ها و ظروف متعلق به دوره ایلامیان نیز کشف شده که نشان از سکونت اولین اقوام آریایی در این منطقه در گذشته‌های دورتر می‌دهد.

هر چند که اسکندر مقدونی به تخت جمشید حمله کرده و بخش عمده‌ای از آن را نابود کرده است، اما هنوز هم بناهای به جا مانده از آن در دسته مهم‌ترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های شیراز و حتی دنیا قرار دارد. تخت جمشید در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و در ۷۰ کیلومتری شمال شرق شیراز قرار گرفته است.

نشانی: فارس، ۱۰ کیلومتری شمال شهر مرودشت در ۵۷ کیلومتری شیراز

۱۶- باغ موزه نظر شیراز

باغ موزه نظر شیراز

طبیعت شیراز واقعاً دیدنی است و باغ‌هایی که در این شهر وجود دارد، از جذاب‌ترین بخش‌های گردشگری شیراز محسوب می شود. «باغ موزه نظر» یکی دیگر از مکان‌های دیدنی شیراز است که از دوران زندیه به جا مانده است. درختان بلند و آراسته این باغ در کنار حوض و فواره‌ای که در باغ موزه قرار دارد، موجب شده تا این بنا به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی شیراز تبدیل شود.

نشانی: شیراز، میدان شهدا، زیرگذر زند، روبه‌روی ارگ کریمخانی

۱۷- آرامگاه خواجوی کرمانی شیراز

آرامگاه خواجوی کرمانی شیراز

اگر در سفرتان به شیراز از دروازه قرآن دیدن می کنید، بهتر است سری هم به «آرامگاه خواجوی کرمانی» در همان نزدیکی بزنید. خواجوی کرمانی یک شاعر مشهور ایرانی است که آرامگاه آن در دامنه کوهی سرسبز قرار گرفته و دیدن آن خالی از لطف نیست. یکی از جاذبه‌های دیدنی این بخش غارهایی است که در نزدیکی آرامگاه خواجوی کرمانی قرار دارد و گفته می شود این شاعر در این غارها به عبادت مشغول می‌شد.

نشانی: شیراز، بلوار امام رضا، جنب دروازه قرآن

۱۸- سعدیه شیراز

سعدیه شیراز

از آنجایی که شیراز به شهر شعر و ادب شهرت دارد، آرامگاه شعرای مشهوری را در خود جای داده است. در سفرتان به شیراز پیشنهاد می شود به« آرامگاه سعدی» یا «سعدیه» نیز سری بزنید. ساختمان آرامگاه سعدی دو ایوان دارد و گنبدی فیروزه‌ای در آن وجود دارد که جلوه‌ای خاص و منحصر به فرد به آرامگاه می‌بخشد. مجموعه سعدیه از بخش‌های مختلفی مثل مقبره، حوض ماهی، کتابخانه، آرامگاه دیگر شعرا و… تشکیل شده است.

جالب است بدانید که آرامگاه سعدی توسط یک معمار فرانسوی طراحی شده و یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شیراز است.

نشانی: چهارراه دلگشا، بلوار بوستان، حوالی باغ دلگشا و پارک کوهستان

۱۹- نقش رستم شیراز و نقش رجب

نقش رستم شیراز و نقش رجب

اگر در برنامه سفر به شیراز از تخت جمشید دیدن می کنید، پیشنهاد می شود که حتماً سری هم به «نقش رستم» بزنید. نقش رستم شامل ۴ مقبره بزرگ روی صخره است که درواقع مزار ۴ پادشاه هخامنشی در آن قرار گرفته است. در این مکان نقوش برجسته فتوحات شاهان ساسانی را به نمایش گذاشته است. درست در ۵ دقیقه‌ای بنای نقش رستم می توانید سری هم به «نقش رجب» بزنید و این بنای تاریخی را نیز از نزدیک مشاهده کنید.

نشانی: استان فارس، شمال شهرستان مرودشت، روستای زنگی آباد

۲۰- باغ جنت شیراز

باغ جنت شیراز

«باغ جنت» یکی دیگر از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شیراز است که در سال ۱۲۲۳ و در دوره قاجاریه و توسط میزا ابوالحسن خان مشیرالملک ساخته شده است. مساحت این باغ در حدود ۵۴ هکتار است. باغ جنت که به آن «پارک جنت» نیز می‌گویند، یک باغ زیبا و رویایی است که به دلیل طبیعت فوق‌العاده‌ای که دارد، مکان بی‌نظیری برای بازدید توریست‌ها محسوب می‌شود.

نشانی:شیراز، ابتدای ورودی غربی شیراز، بلوار امیر کبیر

سوغاتی‌های شیراز

شیراز شهری با صنایع دستی و شیرینی‌های خوشمزه و معروف است. اگر از شهر شیراز دیدن می‌کنید، حتماً انواع دسر شیرازی مثل مسقطی لاری و حلوا کاسه را نیز امتحان کنید. از دیگر سوغاتی‌های شهر شیراز می‌توان به شیرینی به نام یوخه، کلوچه شیرازی و بادام سوخته اشاره کرد. غذاهایی مثل کلم پلو شیرازی و شکر پلو شیرازی را هم در اقامتگاه‌های بومگردی و رستوران‌های شهر شیراز می‌توانید میل کنید.

به عنوان سوغاتی می‌توانید از شیراز انواع عرقیات مختلف مثل بهار نارنج، عرق بیدمشک و نسترن را نیز خریداری کنید. جدا از سوغاتی‌های خوراکی شیراز پیشنهاد می‌شود سری هم به بازار صنایع دستی بزنید و از قلم زنی‌ها، منبت کاری‌ها و جعبه‌های خاتم کاری این شهر نیز دیدن کنید.

شیراز رفتیم کجا بمونیم؟

شیراز شهری بزرگ و توریستی است که هتل‌های مدرن، هتل‌های سنتی و اقامتگاه‌های بومگردی و مراکز اقامتی متنوعی دارد. اگر قصد سفر به شیراز را دارید می‌توانید در یکی از این مکان‌های مسافرپذیر شیراز ساکن شوید.

برای انتخاب محل اقامت توجه داشته باشید که اگر هتل یا اقامتگاه شما در نزدیکی جاهای دیدنی شیراز باشد، هزینه رفت و آمدتان برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری شیراز کمتر خواهد شد.

هزینه‌های سفر به شیراز

شیراز مرکز استان فارس است و وسعتی در حدود ۲۴۰ کیلومتر و جاذبه‌های دیدنی زیادی دارد. این که هزینه رفت و آمد شما به شیراز چقدر شود، به این موضوع بستگی دارد که از کدام مبدا راهی شیراز شوید. مسافت تهران تا شیراز حدود ۹۳۰ کیلومتر است و برای یک سفر با ماشین تقریباً باید ۱۰ ساعت در راه باشید.

بنابراین یک سفر طولانی را در پیش خواهید داشت. سفر با هواپیما نیز یک روش مناسب برای رفتن به شیراز است که البته هزینه آن نسبت به سفر با ماشین بیشتر خواهد شد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس چهارشنبه , ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۸:۲۲

تخت جمشید که تو مرودشت هست

ناشناس دوشنبه , ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۴

اگر کمی سواد داشتی می دونستی تخت جمشید و نقش رستم هیچ ربطی به شیراز نداره .بهتر بود بجای تخت جمشید شیراز می نوشتی تخت جمشید ایران . خوب بود می گفتن دروازه قرآن کازرون یا ارگ کریم خانی مرودشت . اون موقع یک نویسنده بی سوادی مثل شما یقه خودش را جر می داد

آخرین اخبار