چاپ کد خبر: 55871
13 خرداد 1400

نتانیاهو پس از ۱۲ سال به پایان رسید

منابع اسرائیلی گزارش دادند که مخالفان نتانیاهو به رهبری یائیر لاپید برای تشکیل کابینه ائتلافی به توافق دست یافتند و به زودی اسامی کابینه به رئیس این رژیم ارسال خواهد شد.

سرائیل

با تشکیل این دولت دوران نخست وزیری ۱۲ ساله نتانیاهو رسما پایان می‌یابد.

 ساعاتی مانده به پایان‌ مهلت رئیس‌جمهور اسرائیل برای تشکیل دولت، رسانه‌ها گزارش دادند که با موافقت یائیر لاپید رئیس حزب «یش عتید» با پیوستن لیست مشترک عربی به ائتلاف تشکیل کابینه در اسرائیل، وی ابزار لازم برای تشکیل کابینه را به دست آورده و قرار است لیست کابینه را به رئیس اسرائیل تحویل دهد. 

رسانه‌های اسرائیلی، تشکیل چنین کابینه‌ای را به منزله پایان بنیامین نتانیاهو بعد از ۱۲ سال حضور در این سمت خوانده‌اند.

براساس گزارش خبرنگاران محلی، احزاب تشکیل دهنده ائتلاف همگی توافق جدید را امضا کردند که طبق آن نخست وزیری دوره‌ای “لاپید-بنت” جانشین بنیامین نتانیاهو خواهد شد. 

براساس گزارش شبکه الجزیره، یائیر لاپید طی نامه ای به رئیس اسرائیل اطلاع می‌دهد که با موافقت ۷ حزب می‌تواند کابینه جدید تشکیل دهد. 

براساس گزارش اسپوتنیک، دفتر رئیس اسرائیل نیز اعلام کرده که نفتالی بنت رئیس حزب یامینا به مدت دو سال نخست وزیر و یائیر لاپید نیز نخست وزیر علی البدل خواهد بود. 

رادیو اسرائیل در این باره نوشته، لاپید توافق بزرگ برای برکناری نتانیاهو از قدرت را به سرانجام رساند.

این در حالیست که روزنامه اسرائیلی «تایمز اسرائیل»، عصر (چهارشنبه)، گزارش داده بود که حزب «یش عتید» درخواست «لیست مشترک عربی» (ائتلاف اعضای عرب پارلمان اسرائیل) برای پیوستن به ائتلاف تشکیل کابینه را نپذیرفته است.

لاپید، بامداد روز چهارشنبه، موفق شده بود با «بنی گانتز» رهبر ائتلاف «آبی‌-سفید» برای تشکیل کابینه به توافق برسد.

یائیر لاپید که از سوی رئیس اسرائیل مأمور تشکیل کابینه شده بود تا ساعت ۲۳:۵۹ به وقت محلی فرصت داشت تا اعلام کند که قادر به تشکیل کابینه است یا خیر؛ در غیر این صورت، مجوز اعطاشده به او به کنست بازگشت می‌خورد.

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل جمعه گزارش داده بود نفتالی بنت، رئیس حزب «یامینا» و یائیر لاپید، رئیس حزب یش عتید با تشکیل کابینه ائتلافی موافقت کرده‌اند. در این توافق مقرر شد که ابتدا بنت تا سپتامبر ۲۰۲۳ نخست‌وزیر شود و پس از آن لاپید تا نوامبر ۲۰۲۵ این سمت را به عهده بگیرد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار