چاپ کد خبر: 52599
12 اردیبهشت 1400

نجات بزمجه های گرفتار در مخزن آب عشایری تنگ فاروغ

بزمجه

 به گزارش گروه محیط زیست اول فارس، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پاسارگادگفت: این حیوانات برای رفع تشنگی وارد مخزن اب عشایری در تنگ فاروغ این شهرستان شده و نتوانسته از آن خارج شوند.
کشاورزی افزود: به محض اطلاع از این موضوع محیط بانان در محل حاضر و آن‌ها را نجات دادند.

6383551 331
کشاورزی با بیان اینکه بزمجه یا بزغاله مار‌ها در فصل گرما برای رفع تشنگی به محل زندگی انسان نزدیک می‌شوند گفت: این حیوان هیچ گونه خطری برای انسان و دام ندارد.
بزمجه بیابانی در تپه‌ماهور‌ها و مناطق صخره‌ای تا دشتی دیده می‌شود و قدرت تحمل بالا در شرایط سخت سبب شده، از شمال آفریقا تا قسمت‌هایی از آسیای میانه پراکنش داشته باشد.

بُزمَجّه یا بُزمَجه، که با نام‌های بزمک، بزدوش، بزچوش و بزغاله‌مار نیز شناخته می‌شود، نام گروهی از خزندگانِ عمدتاً بزرگ‌جثه است که عضو سَردهٔ بزمجه‌ها (نام علمی: Varanus) به‌شمار می‌روند. امروزه نزدیک به ۷۳ گونه بزمجه شناخته شده‌است؛ اگرچه جایگاه اصلی آن‌ها در این سرده و احتمال تعلقشان به سرده‌های مختلف نیاز به بررسی بیشتر دارد. آن‌ها از تیرهٔ بزمجه‌ایان هستند؛ تیره‌ای که شامل بزرگترین مارمولک زنده یعنی اژدهای کومودو است.

بزمجه‌ها گردن‌دراز، دُم و پنجه‌های قوی، و پاهای عقبی به‌خوبی شکل‌گرفته دارند. بیشتر آن‌ها بر روی خاک زندگی می‌کنند، اما تعدادی از آن‌ها نیز درخت‌پیما و دوزیست هستند. 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار