چاپ کد خبر: 51963
6 اردیبهشت 1400

نحوه تشخیص کالاهای تقلبی از اورجینال+تصاویر

به گزارش اول فارس، محصولات تقلبی به قدری گسترده و با دقت تولید شدند که گاهی تشخیص اینکه محصولی که قصد خرید آن را دارید اصل است یا خیر، خیلی سخت می‌شود.

خرید جنس اورجینا اصلی

امروزه با توجه به شرایط اقتصادی بازار متاسفانه با زیاد شدن اجناس فیک ترس و دلهره مشتریان از شهر های مختلف به مراتب زیاد شده و خیلی ها از خرید اینترنتی یا خرید از شهر های دیگر خودداری کرده اند.

میتوان گفت یکی از نیاز های هر خانواده ، تهیه لوازم خانگی (خرده و بزرگ) است مانند : عوض کردن لوازم قدیمی به جدید و یا خرید جهیزیه هست اما بزرگترین سوال هر مشتری در موقع خرید اینه که آیا کالایی که میخریم اورجیناله یا فیک ؟ چطوری متوجه بشیم که اصلیه ؟

امروزه با توجه به تنوع زیاد محصولات در بازار ، مشتریان سردرگم شدن اما برای تشخیص جنس اورجینال از فیک باید پیش از همه بدانیم جنس فیک چیه ؟

گول زدن ، دروغ ، بدل ، تقلبی و غیره میشه تعریفی از فیک باشه اما تو بحث کالا بخوایم ساده بگیم : عوض کردن برچسب یه محصول از یه مارک به یه مارک دیگه و یا همچنین میشه گفت محصولی رو به اسم مارکی مثل بوش بفروشند در حالی که خود اون مارک(بوش) اصلا تولید نکرده و اطلاعی نداره این میشه تقلب و فیک !!!

ماجرا از این قراره که یه سری از شرکت های متفرقه اجناسی رو با مارک های نامعتبر تولید می کنند که با پایین آوردن کیفیت و استفاده از قطعات ارزان آن را با ۱/۴ قیمت و عرف اصلی وارد بازار می کنن مانند مارک جنرال،میدیا،الحافظ،لیدر و… این اجناس از کشور چین وارد ایران می شوند که به مارک های معتبری مانند بوش،ال جی، سامسونگ و مارک های معتبر تبدیل و بعدا با سود های کلان می فروشند به عنوان مثال : ظرفشویی الحافظ که قیمتش حدود ۲ میلیون تومان هست با تبدیل کردن آن به مارکی مانند بوش، با قیمت ۵ الی ۷ میلیون تومان به فروش میرود.

۲- معامله ای را که انجام می‌دهید از هر نظر بررسی کنید

حتی اگر می‌خواهید یک کالای کوچک هم بخرید به علامت استاندارد و آرم تجاری آن توجه کنید یادتان باشد که همیشه کالاهای تقلبی ارزانتر از نمونه ی اصلی آنها نیستند در اکثر اوقات قیمت‌های مشابه با نمونه‌ی اصلی دارند.

۳- شناخت لوگو و برندشناسی

کمپانی‌های معتبر همگی دارای یک وجه اشتراک هستند که آن‌هم استفاده از لوگو، فونت، رنگ‌آمیزی فونت و طراحی منحصر به‌فرد لوگو هستند.

به‌عنوان‌مثال محصولات بهداشتی آرایشی Clinique که مدل‌های تقلبی آن (در نمونه‌های محدود) راهی بازار شده بود، تنها از طریق کیفیت و لوگو قابل‌شناسایی بود.

درنتیجه سعی کنید تا پارامترهای مهم لوگوی برند موردنظر خود را به خاطر بسپارید؛ چراکه با یک مقایسه ساده، می‌توانید به‌سرعت متوجه تقلبی بودن بسیاری از محصولات شوید.

۴- به محصولی که می خرید توجه کنید

نشانه های اصلی را در محصول جستجو کنید کالاهای تقلبی همیشه یک نشان کوچک از تقلب در خود دارند برای پولی که بابت خرید می‌دهید ارزش قائل شوید با بی توجهی ممکن است بارها و بارها کالای تقلبی بخرید و متوجه هم نشوید.

اگر به تازگی کالایی از یک برند جدید تهیه کردی و یا اینکه تا به حال از یک فروشگاه برند خریدی انجام ندادید خوب دقت کنید که این کالا مشابه همان کالایی باشد که همیشه تهیه می‌کنید نام‌های تجاری لزوما با کیفیت نیستند به خود کالا توجه کنید نه برندی که کالا را تولید می‌کند. در تهیه کالاها مقایسه را فراموش نکنید خیلی ساده میتوان کالاها را با یکدیگر مقایسه کرد.

۵- خدمات پس از فروش

محصولات تقلبی تا همین چند سال پیش فاقد گارانتی و خدمات پس از فروش بودند؛ اما تاجران و مسئولان این شیوه فروش در ایران، با انتشار کارت گارانتی‌های تقلبی و الصاق آنها به محصولات تقلبی و فیک، فروش را ساده‌تر کرده‌اند.

شرکت‌های سوری که فاقد اعتبار بوده و هیچ دفتر فیزیکی از آنها به ثبت نرسیده است. حتی پس از تماس با شماره تلفن‌های مندرج نیز دستتان به‌جایی بند نمی‌شود. پس توجه به یک گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر، بسیار حیاتی است.

۶- کالاهایی که از نظر کیفیت ضعیف هستند یا از نظر ظاهری مرغوب به نظر نمی‌رسند اغلب تقلبی اند

البته خیلی از اوقات با استفاده از یک محصول متوجه تقلبی بودن آن می‌شوید بنابراین گول ظاهر مشابه را نخورید باید دقت تان را در خرید افزایش دهید در واقع باید خیلی تجربه داشته باشید.

۷- طراحی و بسته‌بندی

چندی پیش، شرکت LG نامه‌ای را به‌تمامی رسانه‌های معتبر ارسال می‌کند که به‌تازگی تلویزیون‌های بانام و نشان این برند از طریق کانال‌های غیرقانونی راهی بازار شده است.

در نگاه نخست، اولین چیزی که می‌توانست فیک بودن آنها را ثابت کند، بسته‌بندی و رنگ‌آمیزی کارتن و بسته‌بندی بود. درصورتی‌که به‌صورت ناگهانی متوجه تغییر در ظاهر بسته‌بندی و رنگ‌آمیزی شدید، به‌سرعت آن را چک کنید.

۸- به برچسب و لیبل روی کالا ها دقت کنید

محصولات الکترونیکی کمتر دارای ریسک تقلب هستند این کالاها دارای دفترچه ی راهنمای مخصوص و ضمانت نامه بوده بنابراین احتمال تقلبی بودن آنها کمتر وجود دارد. در ایلات متحده ی آمریکا علامت ETL و همچنین در اروپا علامتCE روی محصولات الکترونیکی درج می‌شود که از تقلبی بودن آن اجتناب شود. همچنین در کانادا علامت CSA ( با همکاری استاندار سازی در کانادا) روی محصولات درج می‌گردد.

گاهی اوقات محصولات تقلبی علائم تجاری را جعل می‌کنند بنابراین باید در این زمان شما باید به کیفیت محصول دقت کنید کالاهای با کیفیت پایین اغلب ادعایی برای داشتن نام و نشان معتبر نمی‌کنند. با انواع علایم تجاری آشنایی پیدا کنید علائم تجاری دارای اندازه، فونت و طراحی خاص خود هستند بنابراین جعل آنها در خیلی از مواقع امکان پذیر نیست.

هولوگرام محصولات نشان اصل بودن کالا است. اگر علامت تجاری تنها روی بته بندی باشد و روی محصول اثری از علائم تجاری نباشد مطمئن باشید که آن محصول تقلبی است. خیلی از شرکت‌ها دارای وب سایتی از محصولاتشان هستند که شما می‌توانید در آن وب سایت کالاهای مشابه اما تقلبی را با خود محصول مقایسه کنید.

۹- چک کردن مدل و مشخصات فنی

درصورتی‌که راه‌حل‌هایی اولیه برای شما کارساز نبود، می‌توانید چک کردن مدل، با مدل و مشخصات فنی-ظاهری را امتحان کنید. تنها کافی است که در حین خرید گوشی هوشمند خود را بیرون آورده و مدل محصول موردنظر را جستجو نمایید.

امروزه تمامی شرکت‌های معتبر جهان دارای وب‌سایت PR بوده و در آن می‌توانید مشخصات و ظاهر محصول را با کمپانی اصلی چک نمایید. در برندهایی نظیر ساعت‌های مچی، حتی شاهد عرضه و فروش ساعت‌های تقلبی هستیم که مدل اصلی آنها تولید نشده و حتی هیچ شباهتی با محصولات آن برند ندارند! در این راه می‌توانید از چک کردن شماره‌سریال نیز استفاده نمایید.

۱۰- کالاهای تقلبی اغلب لوازم جانبی ندارند

مثل گوشی های تقلبی آنها معمولا نقض فنی داشته یا تمام و کمال دارای تجهیزاتی که یک گوشی اصل باید داشته باشد را ندارند.

۱۱- بارکدهای اصلی را از تقلبی تشخیص دهید

با استفاده از این نرم افزار گوشی شما به یک بارکدخوان تبدیل می‌شود. شما میتوانید نام کشور سازنده و یا اصل یا تقلبی بودن محصول را با استفاده از این برنامه تشخیص دهید.

با استفاده از نرم افزار scan بارکدهای تقلبی را شناسایی یا از کشور سازنده آن با خبر شوید، این برنامه به خرید شما خیلی کمک می‌کند تا سرتان کلاه نرود.

scan در جهان بیش از هزاران کاربر دارد که در حال استفاده این نرم افزار هستند. شما نیز می‌توانید با استفاده از این برنامه به طور مستقیم بازی ها و یا برنامه های کاربردی دیگری را دانلود کنید.

ویژگی های محصولات تقلبی

۱= بدون جزئیات تماس

یکی از ویژگی‌های محصولات جعلی اطلاعات مربوط به شرکتی است که محصول را تولید کرده است. اگر کالایی این اطلاعات را نداشت، بهتر است از خرید محصولات این مدلی خودداری کنید.

6352599 288

۲= عدم وجود لوازم جانبی

شرکت‌های بزرگ مختلفی از مصرف کنندگان خود می‌خواهند که نسبت به تمام لوازم جانبی که باید همراه کالای اصلی شما خریداری شود، بسیار توجه کنند. برای محصولات فنی، بررسی کنید که آیا گوشی، شارژر و دستورالعمل‌ها در بسته بندی موجود باشد. برای لباس و لوازم جانبی، کارت‌های گارانتی را بررسی کنید.

6352600 338

۳= کیفیت صفحه نمایش

یکی از ویژگی‌های نه چندان واضحی که بخواهید هنگام بررسی تلفن جدید به آن توجه کنید، روشنایی صفحه نمایش است. مقایسه نمونه‌های معتبر و جعلی آیفون ۷ ثابت کرد که کالای اصلی هنگام روشن شدن گوشی صفحه بسیار تاریک تری دارد. از طرف دیگر، مدل جعلی بسیار روشن‌تر بود.

6352601 877

۴= موقعیت نادرست نشانه‌ها و آرم‌ها

قبل از خرید هر محصول با نام تجاری، ابتدا تصاویر را مرور کنید و به آرم‌ها و نشانه‌ها توجه کنید. معمولاً برند‌ها با استفاده از قلم‌ها و اندازه‌های منحصر به فرد، آرم‌های خود را در مکان‌های خاصی قرار می‌دهند. محصولات جعلی به طور کلی دقیق نیستند و شما به راحتی می‌توانید واقعی یا فیک بودن محصول را تشخیص دهید.

6352602 820

۵= الگو‌های نادرست

هنگام خرید لباس و کیف، به دوخت توجه ویژه‌ای داشته باشید. در محصولات اصلی، دوخت‌ها مرتب و زیبا خواهند بود. با این حال، در محصولات جعلی، دوخت معمولاً بد انجام می‌شود و الگو‌ها ناهموار و کج به نظر می‌رسند.

6352603 733

۶= قاب نادرست

هنگام خرید AirPods، می‌توانید قبل از باز کردن، اصل بودن یا نبودن آن‌ها را تشخیص دهید. به قاب آن نگاه کنید. در محصول تقلبی، دکمه برگشت بسیار بالاتر از قاب اصلی خواهد بود.

6352604 194

۷= بسته بندی ارزان

برند‌ها توجه زیادی به نحوه بسته بندی محصولات خود دارند، به همین دلیل بسته بندی یک محصول معتبر از کیفیت خوبی برخوردار خواهد بود. اگر جعبه رنگ‌های کمرنگ، پارچه‌های ریز یا ظاهری فرسوده داشته باشد، این احتمالاً به معنای جعلی بودن محصول است.

6352605 982

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار