چاپ کد خبر: 59350
10 تیر 1400

نحوه نشستن ۶ کاندیدای انتخابات در کنار ابراهیم رئیسی

رئیسی 11

روزنامه اعتماد نوشت: پیش از ظهر دیروز ۷ کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری بار دیگر و به ‌تعبیری برای اولین‌بار پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری گرد هم جمع شدند. اما این‌بار نه در استودیوی مناظره‌های تلویزیونی، بلکه در اتاق کار رییس‌جمهوری منتخب، یعنی سید ابراهیم رییسی و بدین‌ترتیب کاندیدای پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم میزبان رقبایش در انتخابات بود.

دیداری که یک روز قبل از برگزاری، ابتدا عبدالناصر همتی، یکی از دو کاندیدای غیراصولگرای انتخابات اخیر از آن خبر داده و دیروز بلافاصله پس از اتمام، تصاویرش مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت و هرکس از بُعدی به آن نگریست که البته بخش عمده ناظران، به ‌نحوی و از منظری، با کنایه از آن صحبت کردند. 

نحوه نشستن این ۷ سیاستمدار نیز جالب بود. دایره‌ای که نسبت به جایگاه صندلی رییسی، محسن رضایی و عبدالناصر همتی که پس از آرای باطله، به ‌ترتیب بیشترین رای را به دست آوردند، سمت راست و چپ رییسی نشسته بودند.

در حالی که محسن مهرعلیزاده و سعید جلیلی در امتداد سمت راست محسن رضایی و آن ‌سوی سالن، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی و علیرضا زاکانی در امتداد سمت چپ صندلی همتی. ۶ کاندیدایی که گردهم آمده بودند تا در این دیدار صمیمانه که به دعوت ابراهیم رییسی برگزار شد، درباره وضعیت کشور و راه‌های حل مشکلات موجود با او هم‌اندیشی و تبادل‌نظر کنند.  آن‌طور که منابع خبری گزارش دادند، این نشست حدود ۲ ساعت به طول انجامیده و آن‌طور که رییسی آن را توصیف کرده حاضران به ارایه نظرات خود درباره حل مشکلات کشور پرداخته‌اند. رییسی که پس از اتمام این نشست، توضیحاتی به خبرنگاران داده، گفته که دوران رقابت انتخاباتی پایان یافته و دوره رفاقت و همکاری و همدلی برای مشکلات مردم آغاز شده است. او گفته است: «در این جلسه راهکارهای مختلفی که برای حل مسائل کشور وجود دارد و بخشی از آنها در مناظرات انتخاباتی نیز مطرح شد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت. مسلما همه دوستان دغدغه کشور، انقلاب، رفع مشکلات و گره‌گشایی از زندگی مردم را دارند که این خیلی مهم است.

ان‌شاءالله همدلی و هم‌اندیشی‌ها منحصر به این جلسه نبوده و این روش ادامه می‌یابد و مردم هم باید احساس‌شان این باشد که همه نگاه‌های سیاسی و دیدگاه‌ها منتهی به رفع مشکلات و گره‌ها از زندگی آنها خواهد بود.» این درحالی بود که عبدالناصر همتی نیز در این رابطه در توییتی نوشت: «صبح روز ۹ تیرماه ۱۴۰۰ به دعوت رییس‌جمهور منتخب، به اتفاق بقیه نامزدهای انتخاباتی با ایشان دیدار و مذاکره کردیم. در این جلسه خبری از تهمت‌ها و تخریب‌ها نبود و فرصتی شد دغدغه‌های کلان سیاستگذاری مبتنی بر علم اقتصاد را که در جریان رقابت‌های انتخاباتی مطرح کرده بودم، مجددا طرح کنم.» اشاره همتی قاعدتا به مسائلی بود که در مناظره‌ها مطرح شد و او بیش از همه مورد حمله چند کاندیدای اصولگرایی قرار گرفت که حامی رییسی بودند. البته او هم بیشتر از همه به رییسی حمله کرد و گاهی هم با زاکانی تنش داشت. 

سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی نیز پس از اتمام این نشست، در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشت: «در جلسه امروز کاندیداهای ریاست‌جمهوری با رییس‌جمهور منتخب، اینجانب ضمن تاکید بر نیاز مبرم کشور به اصلاحات اساسی ساختار اداری، مجموعه برنامه‌ها و کتاب‌های دولت سلام را به ایشان تقدیم کردم.» قاضی‌زاده به تازگی بیش از همه درباره اصلاحات ساختاری کشور صحبت می‌کند. این سال‌ها صحبت از اصلاح ساختاری به میان آمده، حاشیه‌هایی نیز همراه داشته است. هرچند در این مدت، گاهی بحث از اصلاح ساختاری، به اصلاح ساختار بودجه نیز محدود شده است. با این حال واکنش فعالان شبکه‌های اجتماعی گسترده‌تر از توصیفات نامزدهای انتخابات بود. برخی به حضور همتی اشاره کردند. همتی که با شعار «بزنیم زیر میز» به انتخابات آمده بود و می‌خواست شرایط را تغییر بدهد، حالا با شوخی‌های برخی کاربران از این جهت مواجه بود. 

آن ‌هم در حالی که برخی دیگر از ناظران، نفس برگزاری این نشست را مورد اشاره قرار داده و تاکید داشتند که این اقدام رییسی، اتفاق تازه‌ای نبود؛ چراکه روحانی نیز پس از پیروزی جلسه‌ای مشابه را برگزار کرده بود. همچنین محسن رضایی در توییتی با انتشار عکسی از این دیدار نوشت: «در نگاه رهبر بزرگوار انقلاب، «مردم» و «همه کسانی» که برای تحقق حماسه ۲۸ خرداد گام برداشتند مصداق برندگان انتخابات هستند. ‏در مسیر دشوار پیش‌رو، باید تلاش کنیم حماسه سیاسی را تبدیل به پیروزی بزرگ برای ملت عزیز ایران کنیم.» باتوجه به آنکه رضایی پیش از این نیز تجربه حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری را داشته، این توییتش با واکنش‌هایی مواجه شد. جلیلی اما از زاویه‌ای دیگر به جلسه با رییسی نگاه کرد. سعید جلیلی که در حاشیه جلسه نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری با خبرنگاران صحبت کرده، جلسه را بسیار مثبت ارزیابی کرده و گفته است: «این حرکت نمادین شروع خوبی بود که ان‌شاءالله باید نقطه عطفی باشد برای استفاده از همه ظرفیت‌ها.» او در پاسخ به این پرسش که اگر رییسی خواهان حضورش در کابینه باشد، چه واکنشی خواهد داشت، گفت: «در هر زمینه‌ای کاری از دست‌مان بیاید به همه دوستان کمک خواهیم کرد.» این در حالی است که گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره احتمال حضور جلیلی در دولت رییسی وجود دارد و حال باید دید در عمل چه اتفاقی خواهد افتاد و کابینه رییسی که از قضا به چه سمت و سویی می‌رود. به‌خصوص آنکه رییسی ساعاتی پس از اتمام این نشست، در نامه‌ای خطاب به رهبر انقلاب از ایشان درخواست کرد که اجازه دهند با تمرکز کامل به بحث دولت آینده بپردازد و ایشان درباره ریاست بعدی قوه قضاییه تصمیم‌گیری کنند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار