چاپ کد خبر: 39865
20 آذر 1399

نحوه پرداخت شارژ آپارتمان خالی چگونه است؟

شارژ ساختمان

به گزارش گروه حقوقی اول فارس ، بنا به تبصره یک ماده چهار قانون تملک آپارتمان‌ها وظیفه تعیین و محاسبه میزان پرداختی شارژ ساختمان به عهده مدیران آپارتمان شد.

نحوه پرداخت شارژ آپارتمان خالی

پرداخت شارژ و یا هزینه‌های قسمت‌های مشترک وظیفه تمام مالکان است حتی اگر در آنجا سکونت نداشته باشند و آپارتمان آنان خالی باشد.

البته باید این مسئله را هم در نظر بگیریم پرداخت شارژ از جنبه‌هایی برای آپارتمان خالی لازم نیست مثل پرداخت قبوض آب و گاز، زیرا این مالکان در آپارتمان سکونت نداشته اند و استفاده‌ای نکرده اند که قرار بر پرداخت آن باشد، اما سایر هزینه‌ها را مکلف به پرداخت هستند مثل هزینه‌های مربوط به آسانسور و…

عدم پرداخت شارژ توسط مالک آپارتمان خالی

عدم پرداخت شارژ توسط مالک آپارتمان خالی: پرداخت شارژ وظیفه‌ای است که قانون بر مالک تحمیل کرده است و اگر مالک از پرداخت آن خودداری کند برای آن ضمانت اجرا تعریف کرده است.

حال چه فرد مالک ساکن آپارتمان باشد چه واحد وی خالی باشد در باره ضمانت اجرای عدم پرداخت شارژ ماده ۱۰ این قانون این گونه مقرر کرده است که ابتدا هیئت مدیره با ارسال اظهار نامه از طریق دادگاه و نوشتن مبلغ مورد مطالبه آن را به وسیله اظهار نامه درخواست می‌کند.

در صورتی که از مدت اظهار نامه ۱۰ روز سپری شود و مالک باز هم پرداخت نکرد خود هیئت مدیره می‌تواند با صلاحدید خود مالک را از امکانات قسمت‌های مشترک مثل شوفاژ، برق، گاز و… محروم کند و اجازه استفاده آن را به مالک ندهد.

اگر باز هم مالک از پرداخت خودداری کرد هیئت مدیره می‌تواند از اجرای اسناد بر طبق اظهار نامه‌ای که از قبل داشتند صدور اجراییه را برای مطالبه مبلغ تقاضا کند.

از طرف دیگر می‌تواند به دادگاه مراجعه کنند و مطالبه شارژ را از طرق دادگاه نیز درخواست کنند.

دادگاه در این مورد بدون نوبت رسیدگی می‌کند و حکم صادر می‌کند و واحدی را که بدهکار است از خدمات دولتی محروم می‌نماید و ممکن است فرد را تا دو برابر بدهی جریمه کند این مازاد جریمه برای خود قسمت‌های مشترک استفاده می‌شود.

شارژ ساختمان یا آپارتمان را به این شکل می‌توان مورد اشاره قرار داد که طبیعتا هر ساختمان و هر آپارتمانی یک سری هزینه‌هایی دارد که مربوط به تمام ساکنین است.

یعنی مربوط به قسمت مشترکی از آپارتمان است که مورد استفاده تمامی ساکنین قرار دارد. مثل هزینه نظافت، هزینه سرویس آسانسور، هزینه باغچه یا فضای سبز آن آپارتمان و تمامی موارد مشترک دیگر. و، چون این موارد مشترک است باید توسط تمام مالکین پرداخت شود.

اقسام مشترک و غیر مشترک آپارتمان

در آپارتمان چه قسمت‌هایی مشترک و چه قسمت‌هایی اختصاصی است؟ در پاسخ باید گفت که آن قسمت‌هایی که استفاده از آن مختص و مخصوص چند واحد خاص نبوده و مخصوص تمام ساکنین و مالکان است قسمت مشترک است.

مانند آسانسور، راهرو و پشت بام و…

اشغال قسمت‌های مشترک مثل گذاشتن وسایل و نگهداری حیوانات ممنوع است مگر با رضایت تمامی مالکان، اما قسمت‌های اختصاصی به قسمت‌هایی از آپارتمان گفته می‌شود که فقط مختص یک واحد خاص است و فقط ایشان حق استفاده از آن را دارد مانند داخل خود واحد.

سهم هر مالک را از شارژ چگونه تعیین کنیم؟

طبق قانون تملک آپارتمان و ماده ۴ این قانون نحوه تعیین سهم هر مالک از شارژ را معین کرده است:

سهم هر مالک را از شارژ چگونه تعیین کنیمحقوق و تعهدات و همچنین سهم هر یک از مالکان قسمت‌های اختصاصی از مخارج قسمت‌های مشترک متناسب است با نسبت مساحت قسمت اختصاصی به مجموع مساحت قسمت‌های اختصاصی تمام ساختمان به جز هزینه‌هایی که به دلیل عدم ارتباط با مساحت زیربنا به نحو مساوی تقسیم خواهد شد و یا اینکه مالکان ترتیب دیگری را برای تقسیم حقوق و تعهدات و مخارج پیش‌بینی کرده باشند.

پرداخت هزینه‌های مشترک اعم از اینکه ملک مورد استفاده قرار گیرد یا نگیرد الزامی است. طبق این ماده سهم هر مالک به نسبت سهم قسمت اختصاصی او به مجموع کل مساحت اختصاصی ساختمان سنجیده می‌شود.

آیا واحد‌های خالی موظف به پرداخت شارژ هستند؟

با توجه به اطلاق و کلی بودن ماده چهار قانون تملک آپارتمان‌ها، در خصوص شارژ آپارتمان خالی می‌توان چنین گفت که تمامی مالکین واحد‌ها چه ساکن باشند چه نباشند مکلف به پرداخت شارژ هستند.

ماده ۴ قانون تملک آپارتمان‌ها، حقوق و تعهدات و همچنین سهم هر یک از مالکان قسمت‌های اختصاصی از مخارج قسمت‌های مشترک متناسب است با نسبت مساحت قسمت اختصاصی به مجموع مساحت قسمت‌های اختصاصی تمام ساختمان به جز هزینه‌هایی که به دلیل عدم ارتباط با مساحت زیربنا به نحو مساوی تقسیم خواهد شد و یا اینکه مالکان ترتیب دیگری را برای تقسیم حقوق و تعهدات و مخارج پیش‌بینی کرده باشند.

پرداخت هزینه‌های مشترک اعم از اینکه ملک مورد استفاده قرار گیرد یا نگیرد الزامی است.

آیا مستاجر مسئول پرداخت شارژ است؟

قانون تملک آپارتمان‌ها، درمورد مستاجر صحبتی به میان نیاورده و صرفا تکلیف شارژ آپارتمان را به عهده مالکین گذاشته است.

با توجه به قانون تملک آپارتمان‌ها مسئول اولیه پرداخت شارژ ساختمان بر عهده مالک است نه مستاجر، پس در صورتی که قرارداد اجاره بین مالک و مستاجر در خصوص هزینه‌های شارژ ساختمان سکوت کرده باشند مستاجر تکلیفی برای پرداخت شارژ نخواهد داشت، مگر اینکه عرف منطقه به گونه‌ای باشد که مستاجر را مسئول پرداخت هزینه‌های شارژ بداند.

از آنجایی که مدیران ساختمان دخالتی در قرارداد اجاره بین مالک و موجر ندارند، در هر صورت (چه در قرارداد اجاره مسئولیت پرداخت شارژ به عهده مستاجر گذاشته شده باشد چه نشده باشد) نمی‌توانند شارژ را از مستاجر طلب کنند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار